abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60542420
Afgelopen week waren wij met de familie op vakantie. M'n broer en zijn vrouw (plus 3 kids) waren er ook bij, en over die vrouw gaat het: volgens mij heeft ze een stoornis. Ik heb haar zo'n 8 jaar geleden leren kennen als een leuke, aardige meid. Intussen is ze veranderd in een slang. Ze scheldt m'n broer steeds uit, waar iedereen bij zit. Ze laat hem alles doen met de kids, maar niks is goed. Ze vernedert hem: wat ben je toch een sukkel, domme klootzak, dit en dat. Ze kan haar eigen kinderen niet luchten of zien, de hele dag snauwen en zuchten, en als ze 's avonds helemaal afgepeigerd is van haar eigen gezeik, kan mijn broer de kids in bed gaan leggen. Zij zit de hele dag op haar luie reet. Valt op een gegeven moment haar dochtertje van 3 bijna achterover van een stenen trap, zeg ik tegen haar (want ze zit er met zo'n vertrokken kop naar te kijken): 'Is dat niet eng, wat zij daar doet?', zegt ze pislink: 'Ja, dat is doodeng,' en meteen draait ze haar gezicht weg, want uit haar stoel overeind komen is teveel gevraagd. Dus mijn broer mag weer komen aanrennen om een ongeluk te voorkomen.

Toen ik mijn broer erop aansprak (na een ordinaire ruzie bij 't zwembad, omdat hij even met zijn werk belde: 'Ben je helemaal fucking belazerd om hier te gaan zitten bellen, flikker dan helemaal op,' dat soort teksten, en gewoon weer waar we allemaal bij zaten) zei hij dat er niks aan de hand was, dat ze gewend waren aan dit soort ruzies, beetje temperamentvol, verder niks bijzonders. Maar wij waren allemaal in shock. Mijn broer is een relaxte vent, altijd bezig met z'n kinderen, koken, boodschappen, noem maar op. Dit gedrag van haar is al wat langer aan de gang, maar het loopt nu de spuigaten uit. Die hele vakantie was een hel, iedereen liep op z'n tenen om die heks niet op stang te jagen.

Omdat ze vroeger heel aardig was (voordat de kids kwamen, zeg maar) vraag ik me af of die vrouw geen stoornis heeft. Ik wil m'n broer graag helpen, zijn leven moet een hel zijn, maar zelf wil hij het niet onder ogen zien. Iemand ervaring met zulk gedrag?
Hij liegt als een ooggetuige (Russisch gezegde)
pi_60542454
Je broer laat dat gedrag toe, sterker nog, hij zegt dat hij het normaal vindt. Wat mij betreft ligt "de fout" dus voor 50 procent bij hem en is hij net zo gestoord als je schoonzus.

Anyway, 't lijkt mij tijd voor je broer om grenzen te gaan stellen, de beuk erin dus! En dan maar hopen dat er geen drama's plaats vinden waar de kids bij zijn.
pi_60542492
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 04:45 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Je broer laat dat gedrag toe, sterker nog, hij zegt dat hij het normaal vindt. Wat mij betreft ligt "de fout" dus voor 50 procent bij hem en is hij net zo gestoord als je schoonzus.

Anyway, 't lijkt mij tijd voor je broer om grenzen te gaan stellen, de beuk erin dus! En dan maar hopen dat er geen drama's plaats vinden waar de kids bij zijn.
Gestoord is niet het goede woord denk ik , je broer wil gewoon er zijn voor z'n vrouw en kindjes en is daardoor (denk ik) verblind door de realiteit namelijk dat zijn vrouwtje veranderd is en de dingen verkeerd aanpakt
Probeer zijn ogen te openen en steun hem anders zoveel mogelijk
Bij haat en nijd is denk ik niemand gebaat toch?
  maandag 4 augustus 2008 @ 08:30:12 #4
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_60542910
Dat klinkt als een relatie die behoorlijk is scheefgegroeid en beiden zien ze niet hoe negatief ze bezig zijn.. Lijkt me niet alleen in het belang van je broer maar ook van de kids dat hier wel wat aan gedaan wordt, praat erover met je broer of als dat niet werkt met je ouders?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_60542937
-hihi-

[ Bericht 55% gewijzigd door Re op 04-08-2008 12:23:10 ]
pi_60543012
Ze miste der lover die normaal gesproken voor het vertier zorgt.
pi_60543013
Zo, wat een verhaal.
Het lijkt me me maar moeilijk om dat te zien gebeuren bij je eigen broer inderdaad.
Er is echt wel iets met die vrouw aan de hand waar professionele hulp voor nodig is om te fixen. Er is er echter maar een die dat voor elkaar kan krijgen, en dat is je broer.
pi_60543061
De meeste reacties hier haken in op stappen die je broer moet ondernemen. Maar ik heb het idee dat de situatie anders is, naar aanleiding van de informatie die je geeft.
Het verhaal doet mij namelijk heel erg denken aan een situatie in een ander gezin die ik van dichtbij heb meegemaakt.

Ik krijg het idee dat je schoonzus tegen een depressie aanzit. Ik weet niet of ze werkt(e), of hele andere ambities had in het leven dan dat het leven haar op dit moment biedt, maar het lijkt erop dat ze met zichzelf in de knoop zit. Ze reageert alles af op je broer en kinderen, ook haar eigen luiheid. Een kort lontje, veel schreeuwen omdat normaal redeneren te vermoeiend is, geen levenslust, en waarschijnlijk zijn er ook dagen waarbij ze haar bed nauwelijks uitkomt.

Ze zal moeten erkennen dat ze hulp van buitenaf nodig heeft (of ze nu tegen een depressie aanzit of dat het totaal iets anders is maakt niets uit). En dat is de grootste stap. Hier kun je haar niet in forceren. Maar het is duidelijk dat er wat moet gebeuren, want dit gedrag reflecteert zich ook op de kinderen, die op zo'n manier op hun 12e al het huis uit willen.

Het heeft geen zin (wat hierboven staat) als je broer met eenzelfde felheid er tegenin gaat. Dat zal het alleen maar erger maken, aangezien dan zelfs haar 'rots' wegvalt (aangezien hij nu degene is die alle dingen doet).
pi_60543063
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 08:44 schreef Kloppend.Mannenvlees het volgende:
Zo, wat een verhaal.
Het lijkt me me maar moeilijk om dat te zien gebeuren bij je eigen broer inderdaad.
Er is echt wel iets met die vrouw aan de hand waar professionele hulp voor nodig is om te fixen. Er is er echter maar een die dat voor elkaar kan krijgen, en dat is je broer.
Ja, laten we d'r 50.000 euro aan hulpverlening tegenaan gooien

't Mens is gewoon ontevreden met de/een situatie en wordt daarin niet tegengehouden door d'r vent. Kwestie van grenzen stellen lijkt mij meer op z'n plaats...
pi_60543075
Dat is idd stevig gestoord ja..heeft ze voor de rest een hekel aan jullie familie? Voelde ze zich niet op haar gemak waardoor ze zich zo gedroeg of is dat alledaags voor haar? Als het normaal voor haar is zou ik als ik je broer was haar toch heel voorzichtig duidelijk proberen te maken dat ze toch echt eens professionele hulp moet gaan zoeken.

er zijn gewoon TE veel mensen die slechte relaties hebben, vast in de relatie zitten en daardoor een hel op aarde leven...
Een blaasorkest bij de alcoholcontrole is nooit grappig
pi_60543100
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 08:49 schreef Neemmijnietserieus het volgende:

[..]

Ja, laten we d'r 50.000 euro aan hulpverlening tegenaan gooien

't Mens is gewoon ontevreden met de/een situatie en wordt daarin niet tegengehouden door d'r vent. Kwestie van grenzen stellen lijkt mij meer op z'n plaats...
Doe eens ff niet zo negatief reageren op de suggestie van iemand anders, trieste jankzak.
Het kan toch zijn dat de dame in kwestie na de zwangerschap / bevalling een depressie heeft opgelopen ?
Zoiets kan ook een medische oorzaak hebben die je niet met praten alleen oplost.
pi_60543590
Tja, als je broer zich er goed bij voelt...
Blaat
pi_60543610
Ik zie een soort Excorcist taferelen voor me.
pi_60543627
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 09:37 schreef Fellware het volgende:
Tja, als je broer zich er goed bij voelt...
Ik denk dat hij geen gezichtsverlies wil leiden door toe te even dat het foute boel is.
Feit blijft dat die vrouw de vakantie verziekt voor de hele familie, en erger: de kinderen krijgen problemen als ze altijd alleen negatief benaderd worden
pi_60544902
Wow, veel goeie reacties! 't Ligt dus niet aan mij dat ik denk dat mijn schoonzus van 't pad is geraakt. De dingen die ik heb opgeschreven, en die ik heb gezien, zijn ongetwijfeld 't topje van de ijsberg... ik wil niet eens weten hoe ze zich gedraagt als ze met z'n tweetjes (vijfjes) zijn..

Ten eerste: die depressie, daar heb ik zelf ook aan gedacht. Niet omdat onaangepaste personen allemaal depressief zijn, maar 't is wel vreemd dat zij vroeger een normale, sociale vrouw was en nu maakt het haar niks meer uit hoe ze overkomt. Ze zal echt wel snappen dat wij, de schoonfamilie, niet blij worden van haar kutgedrag. Ik weet dat ze een tijdje overspannen is geweest, verplicht een dag minder werken, maar dat was na een halfjaar weer over. Ik zou alleen niet weten hoe ik zoiets moet aankaarten. Ik ga goed met m'n broer om, maar dit is wel erg privé.

Ten tweede: de kids zijn inderdaad de dupe, je ziet nu al hoe ze reageren. De oudste schreeuwt de hele dag om aandacht, de middelste maakt zich onzichtbaar, die hoor of zie je nooit, en de jongste is nog een baby maar die zal ook wel een klap van de molen oplopen. Ze wil nu nog een kind, geloof het of niet, terwijl ze duidelijk niet met kinderen kan omgaan. Volgens mij is de hele shit begonnen na de geboorte van de oudste. Ze is egocentrisch, alles draait om haar. Nu moet ze haar aandacht verdelen en dat brengt ze niet op. Ze is pas tevreden als de kids liggen te pitten. Ze mogen er niet zijn, moeten hun mond houden.

Nog een vraag: ik heb de indruk dat zij een publiek nodig heeft voor haar uitbarstingen. Weet ik niet zeker, maar iemand vroeg of ze een hekel heeft aan ons, de schoonfamilie. Nee dus. Ze wil juist graag in de smaak vallen, heeft altijd haar best gedaan mijn ouders te paaien etc. Ook mijn broer droeg ze de eerste jaren op handen. Dat maakt 't juist zo pijnlijk om te zien hoe ze nu doet. Ze spuugt op hem, ze behandelt hem als een hond. Om dan opeens, een tijdje later, weer poeslief tegen hem te doen en bij hem op schoot te gaan zitten. En hij laat dat toe. Allang blij dat ze even haar muil houdt, denk ik.

Grootste probleem is dat ik er niet met háár over kan praten, dat is mijn rol niet. Ze is trouwens nogal van 't arrogante type, ze zou dus pislink worden, heeft weinig zin. En mijn broer wil idd geen gezichtsverlies lijden, ben ik bang. Maar hoe lang trekt hij dit nog? Dat loopt uit op een scheiding, als hij alles over zich heen laat komen. Op een dag is hij weg, denk ik. En dan zit zij daar met 3 (of 4) kids die ze nu al niet kan handelen, laat staan als ze alleen is.
  maandag 4 augustus 2008 @ 10:54:35 #16
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_60544923
Kun je het wel bij je broer aankaarten?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_60545109
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 10:54 schreef Copycat het volgende:
Kun je het wel bij je broer aankaarten?
Kan wel, heb ik ook gedaan na een enorme ruzie tussen hen. Hij zat helemaal stuk, dus ik heb gevraagd wat er aan de hand was. Hij beweerde dat dit normaal was, niks aan de hand, hij zei zoiets van: 'Ze was een beetje gespannen.' (Ik dacht: geflipt is more like it, maar goed).

Hij wil denk ik de vuile was niet buiten hangen, neemt haar toch in bescherming. Ook wil hij mijn ouders niet alarmeren, hij is de oudste thuis, ik denk dat-ie zich ervoor schaamt. Doen alsof alles normaal is. Maar ja, de feiten spraken op vakantie voor zich
  maandag 4 augustus 2008 @ 11:10:30 #18
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_60545216
Dit klinkt behoorlijk ziek.

Je broer moet gewoon eens z'n bek opentrekken tegen dat wijf. En als het d'r niet bevalt dan tieft ze maar een eind op!
  maandag 4 augustus 2008 @ 11:11:14 #19
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_60545226
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 11:05 schreef Revolverheld het volgende:

[..]

Kan wel, heb ik ook gedaan na een enorme ruzie tussen hen. Hij zat helemaal stuk, dus ik heb gevraagd wat er aan de hand was. Hij beweerde dat dit normaal was, niks aan de hand, hij zei zoiets van: 'Ze was een beetje gespannen.' (Ik dacht: geflipt is more like it, maar goed).

Hij wil denk ik de vuile was niet buiten hangen, neemt haar toch in bescherming. Ook wil hij mijn ouders niet alarmeren, hij is de oudste thuis, ik denk dat-ie zich ervoor schaamt. Doen alsof alles normaal is. Maar ja, de feiten spraken op vakantie voor zich
Je zou 'm gewoon een keer 1-op-1 moeten spreken en hem uitleggen dat het niet alleen in zijn belang is en dat van zijn vrouw maar vooral ook in het belang van de kinderen dat er iets moet veranderen met de relatie tussen je broer en zijn vrouw. En dat als ze er zelf niet uit kunnen komen, ze de stap moeten zetten richting huisarts/professionele hulp.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_60545668
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 11:10 schreef Armageddon het volgende:
Dit klinkt behoorlijk ziek.

Je broer moet gewoon eens z'n bek opentrekken tegen dat wijf. En als het d'r niet bevalt dan tieft ze maar een eind op!
My thoughts exactly

Punt is dat hij met haar getrouwd is en kids heeft, maakt de zaak er net ff anders op. Lijkt erop dat hij erin is geluisd: leuk, lief vrouwtje aan de haak, trouwen, en dan komt het eerste kind en toont ze haar ware gezicht. Bij elk volgende kind wordt 't erger. Nu is 't niet meer te handelen, 't is een vorm van geestelijke mishandeling.
pi_60545776
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 10:53 schreef Revolverheld het volgende:
... Maar hoe lang trekt hij dit nog? Dat loopt uit op een scheiding, als hij alles over zich heen laat komen. Op een dag is hij weg, denk ik. En dan zit zij daar met 3 (of 4) kids die ze nu al niet kan handelen, laat staan als ze alleen is.
Ik mag toch hopen dat hij dan de kinderen meeneemt en hun zo goed als mogelijk een nieuw 'thuis' geeft!?

Je schoonzus is op zoek naar een nieuwe uitweg. Je ziet die gedachte vaker: "als ik nu nog een kind krijg, dan wordt alles weer okee."
Ze heeft zelf hoogstwaarschijnlijk ook al in de gaten dat het niet goed is, in ieder geval onbewust. Het is dus een opstapje als je haar duidelijk moet gaan maken dat er een en ander niet in orde is. Want een extra kind is wel het laatste dat ze zouden moeten doen.

Schat je broer trouwens niet verkeerd in. Reken maar dat hij precies in de gaten heeft wat er aan de hand is, maar niet weet hoe hij er mee om moet gaan. Vooral omdat zij zo fel is tegen hem. Alles wat hij voor het gezin (dus ook voor haar) doet is een teken van enorme liefde voor haar. Hij hoopt dat ze weer wordt zoals ze is geweest, maar of dat terug komt moet de tijd (en de therapie) uitwijzen.
pi_60545813
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 08:49 schreef Neemmijnietserieus het volgende:

Mijn eigen ouders hadden ook zo'n soort heftige coflictrelatie, waarbij mijn moeder de schuld altijd bij mijn pa legde. Zijn nu ook uit elkaar. Ma trok het niet meer, had meer ruimte nodig voor zichzelf (typisch...) Mijn broer heeft een soort spiegelrelatie, denk ik wel eens. Dat hij dat (onbewust?) heeft opgezocht omdat het 't enige is dat hij kent?
  maandag 4 augustus 2008 @ 11:40:26 #23
76108 bluuf
Powershell fan
pi_60545822
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 11:32 schreef Revolverheld het volgende:

[..]

My thoughts exactly

Punt is dat hij met haar getrouwd is en kids heeft, maakt de zaak er net ff anders op. Lijkt erop dat hij erin is geluisd: leuk, lief vrouwtje aan de haak, trouwen, en dan komt het eerste kind en toont ze haar ware gezicht. Bij elk volgende kind wordt 't erger. Nu is 't niet meer te handelen, 't is een vorm van geestelijke mishandeling.
Het is met alle vormen van mishandeling binnen een relatie : het sluipt er meestal in.
  maandag 4 augustus 2008 @ 11:44:49 #24
92279 N.icka
Windforce 11
pi_60545934
Ik zou me er niet mee bemoeien , het is jou broers pakkie aan. Ga gewoon niet meer mee op vakantie als jij je er zo aan ergert.

Ik merk dat je een heleboel aannames maakt: ik denk , ik merk ........

Laat ze.
pi_60545951
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 11:40 schreef bluuf het volgende:

[..]

Het is met alle vormen van mishandeling binnen een relatie : het sluipt er meestal in.
Yep. En waar ik dus bang voor ben is dat 't onomkeerbaar is. Als je eenmaal zo'n grens over bent (en alles in openheid, wij zitten er gewoon bij en zijn getuige van haar wangedrag) is er geen weg meer terug. Ik zie haar niet snel in therapie gaan... helaas. Schuld ligt per definitie bij mijn broer. Ze zal wel roepen dat HIJ in therapie moet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')