abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 31 juli 2008 @ 21:06:32 #1
208846 FB14
Lijpe shit ouwe!
pi_60474688
In December is het huis waar ik woon opgestart als studentenhuis. Ruim een half jaar geleden inmiddels dus. De huisbaas heeft toentertijd een wasmachine geplaatst in het huis (2e hands ding van ongeveer 10/15 jaar oud). Een tijd geleden is de wasmachine kapot gegaan maar de huisbaas wilde in geen geval ook maar enkele zorg voor de wasmachine dragen. Zijn exacte woorden: "ik ga er geen tijd en geld insteken en als jullie zo doorgaan haal ik de wasmachine morgen nog op". Een echte huisbaas-reactie dus. Reparatie kostte uiteindelijk 25 euro dus dat was te doen.
Nu is de wasmachine weer kapot; er zit was in maar gaat niet meer open. Dit betekend dat de was gaan rotten en die geur krijg je vrijwel niet meer uit de wasmachine.

Vraag is nu: in hoeverre kan ik eisen dat de huisbaas een vervangend apparaat plaatst? Dat de machine 2x kapot is gegaan in een half jaar laat zien dat de kwaliteit matig is. In mijn contract staat allen: 'gebruik van wasmachine', dat heeft de huisbaas bij aanvang van het contract er zelf in gezet op verzoek van mij. De overige huisgenoten hebben dit er niet in staan.
Een troll is een troll is nooit zomaar een troll
pi_60474827
Het lijkt me dat jij met jouw contract dus kan eisen dat de huisbaas zorgt voor een deugdelijke wasmachine en dat hij de reparatiekosten betaalt.
Misschien even langs de rechtswinkel?
There is no love sincerer than the love of food.
pi_60474885
Laat hem die wasmachine maar ophalen. Die is immers kapot.
  donderdag 31 juli 2008 @ 21:18:21 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_60474930
Ik vind 'gebruik van wasmachine' nog wat anders dan dat je huisbaas voor alle kosten zou moeten opdraaien om daar een werkende wasmachine te hebben staan.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 31 juli 2008 @ 21:22:18 #5
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_60475012
Als je betaalt (via je huur) voor die faciliteit dan wel die faciliteit is toegezegd, is je baas gehouden het probleem op te lossen; anders zijn er (al dan niet) via de huurcommissie mogelijkheden om de kosten in te houden op de huur.

Is het apparaat een gift, dan valt het mogelijk te benoemen als een soort vriendendienst en dan kun je weinig anders dan zelf wat regelen; uiteraard kan je hem wel vragen die rommel op te ruimen, sowieso ben je niet verplicht om het apparaat daar te houden als het nooit aan jullie gegeven is en aan hem toebehoort, tenzij je expliciet bent overeengekomen dat het daar dient te blijven (wat hoogst onwaarschijnlijk is).

Het is overigens betaalt; doe wat aan je taalkennis.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_60475047
Het deurtje van een kapotte wasmachine kun je volgens mij open krijgen door een klepje te openen en dan aan een dingetje te trekken of draaien. Het verschilt per merk waar het zit.
Scheeltje je een partijtje rotte was.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_60475172
Of je breekt hem open met een schroevendraaier, werkt prima.
pi_60475436
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 21:16 schreef HarryP het volgende:
Laat hem die wasmachine maar ophalen. Die is immers kapot.
Ik moest lachen
  donderdag 31 juli 2008 @ 21:58:14 #9
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_60475857
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 21:22 schreef dr.dunno het volgende:
Als je betaalt (via je huur) voor die faciliteit dan wel die faciliteit is toegezegd, is je baas gehouden het probleem op te lossen; anders zijn er (al dan niet) via de huurcommissie mogelijkheden om de kosten in te houden op de huur.
Klopt! Dus die 25 euro haal je van je volgende huur af, wel de bon bewaren natuurlijk.
En als-ie geen nieuwe wasmachine neerzet, koop je er een van je huur...
Daarbij: een 10/15 jaar oud ding is niet geschikt om met meerdere mensen te gebruiken, dan gaat-ie niet lang mee... Voor intensief gebruik moet je een nieuw merkding hebben.
censuur :O
pi_60475883
Lees je huur contract na. Daar zul je je antwoord vinden.
pi_60475933
Je mag gebruik maken van dé wasmachine. Dé wasmachine is kapot dus je zult dan zelf een andere wasmachine moeten aanschaffen lijkt mij.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-07-2008 22:02:02 ]
pi_60476127
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 22:01 schreef Wiebeldak het volgende:
Je mag gebruik maken van dé wasmachine. Dé wasmachine is kapot dus je zult dan zelf een andere wasmachine moeten aanschaffen lijkt mij.
Als je zelf een wasmachine moet aanschaffen is dat ding daarmee jouw eigendom (of iig dat van de gezamelijke bewoners). Dan heb je op grond daarvan al recht om het ding te gebruiken en hoeft dat niet expliciet in het huurcontract te worden vermeld. Maar het staat wel in het huurcontract van TS, ergo TS betaalt voor het mogen gebruiken van de wasmachine, ergo de verhuurder moet zorgen dat er een goede wasmachine staat. Lijkt mij.
pi_60476432
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 22:09 schreef Light het volgende:

[..]

Als je zelf een wasmachine moet aanschaffen is dat ding daarmee jouw eigendom (of iig dat van de gezamelijke bewoners). Dan heb je op grond daarvan al recht om het ding te gebruiken en hoeft dat niet expliciet in het huurcontract te worden vermeld. Maar het staat wel in het huurcontract van TS, ergo TS betaalt voor het mogen gebruiken van de wasmachine, ergo de verhuurder moet zorgen dat er een goede wasmachine staat. Lijkt mij.
Ik bekeek het heel anders maar dat is meer omdat ik nog nooit gehuurd heb denk ik. Daarom staak ik mijn mening
  donderdag 31 juli 2008 @ 22:23:24 #14
208846 FB14
Lijpe shit ouwe!
pi_60476467
In het huurcontract staat er weinig over. Staan uiteraard alleen de belangen van de huisbaas zelf in. Er staat wel dat alle inboedel aan ons toebehoord. Dus ook de wasmachine.
Maar goed, in mijn contract staat de letterlijke zin 'gebruik van wasmachine'. Wat natuurlijk redelijkerwijs betekend dat er een werkende machine staat, onder zijn beheer.
Hijzelf ziet de wasmachine als een gift, maar ja dat is zijn probleem. Wat RemcoDelft zegt heeft-ie wel gelijk in: zon oud brik is niet geschikt om voor 5 man te wassen. Maar ja, vraag is hoe ik het hem duidelijk maak dat hij moet betalen. Een gespannen relatie met je huisbaas is nooit ideaal en hij is wel zo iemand die de kosten van een wasmachine dan via een andere weg terug probeert de krijgen...
pi_60476552
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje onzin dat hij hem zou moeten betalen.
Hij heeft dat ding ter beschikking gesteld, dat is al meer dan bij het gemiddelde studentehuis waar de bewoners onderling maar een wasmachine moeten kopen of huren.
Ik zou als verhuurder ook niet de behoefte voelen om daar een nieuwe machine neer te zetten.
pi_60476598
Thermische beveiliging (de reden dat de deur niet open gaat) eruit slopen, paar keer wassen op 90C en gaan
pi_60476741
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 22:27 schreef ruud.nl het volgende:
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje onzin dat hij hem zou moeten betalen.
Hij heeft dat ding ter beschikking gesteld, dat is al meer dan bij het gemiddelde studentehuis waar de bewoners onderling maar een wasmachine moeten kopen of huren.
Ik zou als verhuurder ook niet de behoefte voelen om daar een nieuwe machine neer te zetten.
Dan moet hij ook niet in het contract zetten dat TS de wasmachine mag gebruiken.
pi_60476780
De vraag is: huur je een gemeubeld huis, of huur je een kamer in een huis - een huis waar toevallig in een gemeenschappelijke ruimte ook een wasmachine staat.

Dit lijkt me eerder een onderhandelingszaak: er stond een ouwe wasmachine in - dus eerder iets van: ze staat er toch, gebruik ze maar. Ik zou het zelf niet zien als: een verhuur van woning inc. wasmachine. Dus als ik verhuurder zou zijn, en je drijft het op de spits dan kan je in de toekomst niet teveel meer van mij verwachten. En als zou blijken dat ik verplicht zou zijn een nieuwe te kopen wordt het helemaal simpel: huur opslaan.
pi_60477119
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 22:23 schreef FB14 het volgende:
Maar goed, in mijn contract staat de letterlijke zin 'gebruik van wasmachine'. Wat natuurlijk redelijkerwijs betekend dat er een werkende machine staat, onder zijn beheer.
Als hij zich op grond van de huurovereenkomst verplicht heeft de huurders het gebruik van de wasmachine te verschaffen, zonder enig voorbehoud bij gebrek aan of teniet gaan van de wasmachine, zal hij er voor moeten zorgen dat je dat gebruiksrecht ook kunt uitoefenen. Zo lang dat ding stuk is, kan dat niet en is de huisbaas in gebreke. Dus hem sommeren dat ding te repareren of een andere machine te plaatsen, hem daartoe een redelijke termijn gunnen en als dat geen effect heeft kun je inderdaad gaan denken aan verrekening van de huur, maar het is misschien verstandig om dat te doen na een uitspraak van de huurcommissie die daarin voorziet. Dus dit gevalletje maar ns voorleggen aan de commissie van je woonplaats.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_60477370
een keertje met je was naar hem thuis gaan, en aangeven dat je komt wassen. in het contract staat namelijk gebruik van wasmachine, die van jullie werkt niet meer, dan die van hem toch gebruiken.. kijken hoe snel hij dat beu is..
  donderdag 31 juli 2008 @ 23:47:26 #21
208846 FB14
Lijpe shit ouwe!
pi_60478417
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 22:38 schreef stapas het volgende:
De vraag is: huur je een gemeubeld huis, of huur je een kamer in een huis - een huis waar toevallig in een gemeenschappelijke ruimte ook een wasmachine staat.

Dit lijkt me eerder een onderhandelingszaak: er stond een ouwe wasmachine in - dus eerder iets van: ze staat er toch, gebruik ze maar. Ik zou het zelf niet zien als: een verhuur van woning inc. wasmachine. Dus als ik verhuurder zou zijn, en je drijft het op de spits dan kan je in de toekomst niet teveel meer van mij verwachten. En als zou blijken dat ik verplicht zou zijn een nieuwe te kopen wordt het helemaal simpel: huur opslaan.
Ik huur een kamer in een studentenhuis. Was voorheen een gewoon woonhuis. Wasmachine heeft-ie er zelf neergezet heb n.b. nog geholpen met het naar boven sjouwen van dat ding.

Huur verhogen kan-ie niet, hij zit al aan de max van wat-ie mag vragen voor een kamer de uitzuiger.
pi_60478765
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 22:23 schreef FB14 het volgende:
Wat RemcoDelft zegt heeft-ie wel gelijk in: zon oud brik is niet geschikt om voor 5 man te wassen.
Dat oude brik hoeft dan ook maar voor 1 man te (kunnen) wassen, niet voor 5.

Want als je perse met je vingertje naar je contract wilt wijzen om een recht af te dwingen, kan de huurbaas dat ook. En je 4 huisgenoten daarmee het gebruik van de wasmachine verbieden, er staat immers niks in hún contract genoemd.

In theorie zou de huisbaas dan zelfs kunnen stellen dat de wasmachine versneld is afgeschreven door disproportioneel gebruik (5x zoveel als waarvoor hij hem ter beschikking heeft gesteld) en je huisgenoten aansprakelijk stellen voor de kosten ten gevolge van het wederrechtelijk gebruiken vanhet ding

[ Bericht 12% gewijzigd door r_one op 01-08-2008 00:11:56 ]
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 06:05:36 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_60482059
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 23:47 schreef FB14 het volgende:

[..]

Ik huur een kamer in een studentenhuis. Was voorheen een gewoon woonhuis. Wasmachine heeft-ie er zelf neergezet heb n.b. nog geholpen met het naar boven sjouwen van dat ding.

Huur verhogen kan-ie niet, hij zit al aan de max van wat-ie mag vragen voor een kamer de uitzuiger.
Hij kan dan nog altijd de servicekosten verhogen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_60482167
Tja beetje tegenstrijdig, maar is je huurprijs ook hoger dan je andere huisgenoten?
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_60483229
Waarom regel je niet gewoon even een gratis nieuw oud ding?
Staan vaak zat aangeboden op marktplaats.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')