abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 16 maart 2002 @ 18:31:54 #1
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_3509238
Ik heb vaker gereisd in gebieden met malaria (braaf gesmeerd en onder een klamboe gekropen), maar heb tot nu toe het pilgebruik kunnen beperken tot Paludrine: veel en lang slikken, maar geen nare bijwerkingen. Voor de volgende reis ziet het er toch naar uit dat ik Lariam moet gaan slikken, maar daarover heb ik de welbekende horrorstories gehoord: nachtmerries, ijlen, vreemde dingen zien etc...

Iemand met eerstehands ervaring die me kan geruststellen?

Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  † In Memoriam † zaterdag 16 maart 2002 @ 18:39:57 #2
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_3509281
Misschien heb je hier iets aan:

Malariatabletten

Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
  zaterdag 16 maart 2002 @ 18:45:55 #3
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_3509305
quote:
Op zaterdag 16 maart 2002 18:39 schreef just me het volgende:
Misschien heb je hier iets aan:

Malariatabletten

Sorry...ik had even moeten zoeken inderdaad...

Er staan, afgezien van jouw reactie en nog één of twee, weinig zinnige reacties in trouwens... Vaccinaties voor malaria...uhm..?!

Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_3509312
Ik heb lariam geslikt en nergens last van gehad. Die woeste bijwerkingen zijn meer uitzondering dan regel. Je zou een paar weken eerder kunnen beginnen met het gebruik om eventuele bijwerkingen voortijdig te kunnen traceren. Dan kun je alsnog besluiten een ander middel te gan gebruiken.
A clean house is a sign of a wasted life.
pi_3509669
Ik kreeg er hele gekke sexuele dromen van (niet verkeerd maar wel heel raar ) en volgens een ontwikkelingswerker die ik tegen kwam had dat met de Lariam te maken. Ik kreeg ook flinke koppijn van bier enzo, maar ja wie zegt dat dat door de lariam komt, misschien was dat bier wel gewoon bocht (was in Uganda).

Diverse horrorstories gehoord van reizigers, maar altijd van ik ken iemand en die bla bla bla.... Altijd uit tweede hand dus niet betrouwbaar.

Veel reizigers die lange tijd weg zijn slikken gewoon niks. Krijg je toch malaria, jammer dan. Het is meestal goed te genezen. De genoemde ontwikkelingswerker slikte ook niks. Maar zelf kan ik niet beoordelen of dat een verstandig advies is.

zaterdag 16 maart 2002 @ 19:57:48 #6
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_3509726
quote:
Op zaterdag 16 maart 2002 19:49 schreef Aernout het volgende:
Ik kreeg er hele gekke sexuele dromen van (niet verkeerd maar wel heel raar )

Oh Aernout, ik kan bijna niet wachten!!

pi_3509854
Hoewel in zelf geen Liriam heb geslikt, is mij wel het onderzoek bijgebleven dat een aantal jaren geleden op de BBC is vertoond. Het ging hierbij om de bijeffecten van dit anti-malaria product. Fabrikanten schreven toendertijd in de bijsluiters dat er wel neveneffecten konden zijn zoals angstaanvallen en psychoses, koppijn en mindere erstige dingen, maar dat dit slechts bij 1 op de 10.000 mensen voorkwam. Echter, gezien de toch wel zo nu en dan gehoorde klachten moest dit aantal wel stukken worden bijgesteld, want er waren gewoon te veel mensen die zelf of in hun naaste omgeving problemen kregen. Toen is er dus via huisartsen, GGDs en travel clinics onderzoek gedaan en wat bleek, het aantal mensen met serieuze klachten ligt zo rond 1 op 600.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  zaterdag 16 maart 2002 @ 20:39:00 #8
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_3509993
Toch is één op de 600 nog weinig als je kijkt naar de verhalen die je af en toe hoort...Maar dat zal dan ook wel een kwestie zijn van mensen die de verschijnselen krijgen omdat ze nu eenmaal hebben gehóórd dat die bijwerkingen er zijn...Of zoals Aernout aangeeft veel van-horen-zeggen.
pi_3510054
Klopt. Het is typisch zo'n aantal waarvan je zegt "dat valt best wel mee, maar het komt zo nu en dan toch voor". Voor sommigen zal dit aantal al te hoog zijn en een reden om niet af te reizen naar gebieden waar dit middel nodig is, anderen zullen de kans op neveneffecten incalculeren tov de andere gevaren/problemen voor dit soort reizen.

Aangezien je malariamiddelen al moet innemen voordat je op reis gaat, zal je zelf al enigzins kunnen merken dat er iets aan de hand is. Dan heb je in principe net de tijd om te besluiten of je de trip door wilt laten gaan (met de bijeffecten erbij) of dat je niet gaat en dus niet verder slikt. Als je namelijk maar heel kort slikt verdwijnen de klachten blijkbaar veel sneller. Niet echt een leuke beslissing, maar het is handig om deze info te kennen.

Overigens, voor welke gebieden in Zuid Amerika is Lariam noodzakelijk?

Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  zaterdag 16 maart 2002 @ 20:54:12 #10
18079 neok
all the way
pi_3510086
quote:
Op zaterdag 16 maart 2002 20:39 schreef Hik het volgende:
Toch is één op de 600 nog weinig als je kijkt naar de verhalen die je af en toe hoort...Maar dat zal dan ook wel een kwestie zijn van mensen die de verschijnselen krijgen omdat ze nu eenmaal hebben gehóórd dat die bijwerkingen er zijn...Of zoals Aernout aangeeft veel van-horen-zeggen.
Ik heb ook verschillende kuren achter de rug en er helemaal geen last van gehad behalve 1 keer in Ecuador. Weken lang hele erge nachtmerries en af en toe ook slaapwandelen Gevolg: oververmoeidheid.
Buenos dias Tristeza
  zaterdag 16 maart 2002 @ 20:59:41 #11
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_3510116
quote:
Op zaterdag 16 maart 2002 20:50 schreef Lucille het volgende:
Overigens, voor welke gebieden in Zuid Amerika is Lariam noodzakelijk?
In ieder geval voor Brazilië, Voor Peru weet ik het nog niet zeker, waarschijnlijk kan ik daar ook wel met Paludrine toe, of zonder slikken, aangezien ik daar toch geen enorme jungle-treks ga doen. Vorig jaar in Venezuela ook niks geslikt, maar dat was maar een paar weken...

Wel lastig is dat ik in Peru begin, dus als ik daar geen Lariam nodig heb zit ik er een beetje mee wanneer ik moet beginnen...Volgende week maar weer eens een afspraakje maken met de GGD. Gelukkig mis ik verder alleen nog gele koorts en ben ik van alle overige zaken voor de aankomende 5 jaar nog gevrijwaard...

zaterdag 16 maart 2002 @ 21:38:52 #12
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_3510323
Ik kreeg gigantische nachtmerries en bovendien minder slapen tot 2 dagen na de wekelijkse pil. Als je het een tijdje slikt wordt het wel minder.. Voor je lichaam is het echter slecht en het is de vraag of het middel niet zo slecht is dat je misschien beter niet kan slikken. Er schijnt ook een nieuw middel te zijn dat wat minder slecht is dan lariam voor je nieren. Ik heb zelf besloten het niet meer te slikken en het risico voor malaria voor lief te nemen. Bij mij om deze redenen.

1. Lariam is slecht voor je lichaam, zeker bij langer gebruik.
2. Slecht slapen, nachtmerries.
3. risico malaria niet weg
4. Ik wordt toch weinig gestoken door muggen.

Maar is een nieuw alternatief voor lariam las ik laatst ergens Melarone (half jaar geleden geïntroduceerd) dat minder slecht is. En bovendien vaak vergoed wordt door de meeste ziektekostenverzekeringen. Ik weet van dat middel verder niet veel, dus moet je ff opzoeken.

(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 16 maart 2002 @ 21:47:47 #13
17143 zwijntje
lekkere trek
pi_3510384
quote:
Op zaterdag 16 maart 2002 21:38 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik heb zelf besloten het niet meer te slikken en het risico voor malaria voor lief te nemen.
Lariam is ook niet 100% gegarandeerd werkzaam ter voorkoming van malaria. Ik heb bijv. ondanks Lariam malaria gekregen. Het risico wordt uiteraard wel minder groot met Lariam.
A clean house is a sign of a wasted life.
  zaterdag 16 maart 2002 @ 21:56:12 #14
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_3510426
quote:
Op zaterdag 16 maart 2002 21:47 schreef zwijntje het volgende:

[..]

Lariam is ook niet 100% gegarandeerd werkzaam ter voorkoming van malaria. Ik heb bijv. ondanks Lariam malaria gekregen. Het risico wordt uiteraard wel minder groot met Lariam.

ongeveer 50% minder kans.. is dat het waard is de vraag. Aangezien je het toch niet langer dan 3 maanden MAG slikken vanwege de roofbouw die het pleegt op je lichaam, vraag ik me echt af of je dat wel moet doen dan. Ik sprak laatst een niet slikkend Nederlands meisje, full time woonachtig (malaria profilaxe kan dus niet)in Nairobi, die in de laatste 3 jaar slechts 2x malaria heeft opgelopen. Terwijl ze regelmatig ook in de meest risicovolle gebieden (ter wereld)bij het victoriameer komt. Hoe groot is die kans dan op een vakantie.. NIet echt groot denk ik, al is het natuurlijk wel zo dat het per persoon heel verschillend kan zijn... de één wordt veel meer gestoken dan de ander en de één is gevoeliger om malaria daadwerkelijk op te lopen bij een steek van een met malaria besmette mug.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 17 maart 2002 @ 14:11:46 #15
14616 bluesparkle
Wat Suwannaphumaham
pi_3514495
Ik wil dit jaar geen Lariam meer gebruiken, ben benieuwd naar Malarone. Eens kijken of ze dat voor willen schrijven bij de GGD (helemaal niets gebruiken, vind ik toch wel link).
Explore the World
  zondag 17 maart 2002 @ 15:03:24 #16
4983 Northpole
IJs en IJskoud
pi_3514822
Hier wat informatie over Malarone dat ik bij mijn inentingen heb gekregen:

Malarone®

Voor het gebied dat u gaat bezoeken wordt het anti-malariamiddel Malarone aanbevolen. Malarone is verkrijgbaar in pillen bestaande uit 250 mgr atovaquon en 100 mgr proguanil. Malarone is in Nederland geregistreerd voor de behandeling van malaria. Het kan ook gebruikt worden voor de preventie van malaria.

Wijze van gebruik:
- Malarone moet iedere dag worden geslikt.
- Begin met slikken 24 uur voor aankomst in het malariagebied.
- Na het verlaten van het malariagebied nog 7 dagen doorslikken.
- Neem Malarone steeds op ongeveer hetzelfde uur van de dag in liefst met vet voedsel of een zuiveldrank.

Dosering voor preventief gebruik
11-20 kg¼ tablet
21-30 kg½ tablet
31-40 kg¾ tablet
> 40 kg1 tablet

Bijwerkingen
Soms komen bijwerkingen voor zoals buikpijn, hoofdpijn, gebrek aan eetlust, misselijkheid, braken, diarree en hoesten. Ook kunnen aften als bijwerking voorkomen.

In de volgende gevallen mag geen Malarone worden ingenomen:
- Tijdens de zwangerschap of het geven van borstvoeding
- Kinderen beneden 11 kg lichaamsgewicht
- Overgevoeligheid of intolerantie voor atovaquon of proguanil
- Niet gebruiken in combinatie met metoclopramide, rifampicine en tetracycline
- Bij ernstige nierfunctiestoornissen

- N.B. Over de preventieve werking van Malarone bij een gebruik langer dan vier weken is weinig onderzoek gedaan.

† In Memoriam † zondag 17 maart 2002 @ 15:06:09 #17
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_3514836
quote:
Op zaterdag 16 maart 2002 18:45 schreef Hik het volgende:

Sorry...ik had even moeten zoeken inderdaad...

was niet onaardig bedoeld joh maar ik wist toevallig dat Northpole er ooit een topic over gehad had
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
  zondag 17 maart 2002 @ 15:08:09 #18
4983 Northpole
IJs en IJskoud
pi_3514846
Malarone wordt niet voor alle malariagebieden voorgeschreven, maar in ieder geval voor brazilië ... 't is bedoeld voor dezelfde resistente malariaversie als waar ook lariam voor gebruikt wordt.

Als je nog iets wilt weten moet je het maar even zeggen!

zondag 17 maart 2002 @ 15:25:54 #19
19105 Noayla_
Love me tender
pi_3514988
Ik ben in het bezit van een reislustige vriendenkring en heb 8 van hen gevraagd naar hun ervaringen met Larium.

Van de 8 hadden er 6 ernstige lichamelijke en geestelijke klachten ondervonden na het slikken van dit medicijn.

De klachten die werden genoemd: ernstige haaruitval, teen- en vingernagels die afvielen, ernstige nachtmerries, depressieve klachten, hallucinaties/psychoseachtige verchijnselen.

Let wel: dit zijn gezonde stabiele 30-ers zonder psychiatrisch verleden o.i.d.

Het heeft mij i.i.g gesterkt in de overtuiging dat ik het spul nooit zal slikken; er blijven nog genoeg landen over waar ik wél heenkan zonder mezelf te hoeven vergiftigen.

For every graveyard in the moonlight, there's a junkyard in the sun...
  zondag 17 maart 2002 @ 17:08:09 #20
10110 NIels25
"You only live once, so l
pi_3515953
Heb het zelf geslikt toen in naar indonesie ging, en nergens geen last van.

ook op voor zuid-afrika, en wederom nergens geen last van

maandag 18 maart 2002 @ 10:50:34 #21
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_3522227
Allemaal bedankt voor de tips! Vooral de tips over Malarone klinken goed Northpole (iig een stuk beter dan Lariam! ). Heb jij Malarone geslikt in Brazilië, Northpole?!
  maandag 18 maart 2002 @ 11:54:36 #22
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_3523489
Is het niet zo dat je met Lariam -zoals bij de griepprik wel zo is- Malaria in een afgezwakte versie toegediend krijgt om het lichaam resistent te maken? Dan kan ik me nl. die verschijnselen wel voorstellen.
Als je niet lacht, ben je dood.
  maandag 18 maart 2002 @ 12:01:00 #23
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_3523599
quote:
Op maandag 18 maart 2002 11:54 schreef dutchie het volgende:
Is het niet zo dat je met Lariam -zoals bij de griepprik wel zo is- Malaria in een afgezwakte versie toegediend krijgt om het lichaam resistent te maken? Dan kan ik me nl. die verschijnselen wel voorstellen.
Nee, volgens mij niet hoor...Het gaat hier sowieso niet om een prik en het probleem ligt vooral bij Lariam, Paludrine heb ik drie maanden aaneengesloten geslikt zonder een centje pijn...
  maandag 18 maart 2002 @ 12:19:51 #24
14616 bluesparkle
Wat Suwannaphumaham
pi_3523859
quote:
Op maandag 18 maart 2002 11:54 schreef dutchie het volgende:
idd je slikt een lichte vorm van malaria om antistoffen te kweken.
Explore the World
  maandag 18 maart 2002 @ 12:52:36 #25
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_3524235
quote:
Op maandag 18 maart 2002 12:19 schreef bluesparkle het volgende:

[..]

idd je slikt een lichte vorm van malaria om antistoffen te kweken.

Toch wel dus. Het verklaart de verschijnselen iig.
Als je niet lacht, ben je dood.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')