abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60398125
quote:
Outsider mountainbike positief bevonden

De Deense mountainbiker Peter Riis Andersen, geselecteerd voor de cross-country op de komende Spelen van Peking (08-24/08), is positief bevonden op epo, maakte de Deense Nationele Sportfederatie (DIF) maandag bekend.

De 28-jarige Riis Andersen, Deens kampioen en student geneeskunde, komt uit voor het Duitse Team Alb Gold, en werd beschouwd als een van de outsiders voor de Spelen.

Het Deense Antidopingcomité nam tot dusver 163 tests af bij de 84 geselecteerden voor Peking. Eén test, afgenomen op 15 juni, is dus positief gebleken.
quote:
Zwemster Hardy vecht schorsing aan

AMSTERDAM - De Amerikaanse zwemploeg is vrijdag naar zijn laatste olympische trainingskamp, in Singapore, vertrokken zonder schoolslagkampioene Jessica Hardy. Van de voormalige wereldrecordhoudster op de 100 meter schoolslag uit Californië werd donderdag bekend dat ze is betrapt op het gebruik van doping.

Hardy, positief bevonden op het gebruik van ‘paardenmiddel’ clenbuterol, moest direct het trainingskamp in Stanford verlaten. Zij zal voor twee jaar worden geschorst. Zelf houdt de zwemster (‘mijn hart is gebroken’) vol onschuldig te zijn. Ze zal haar zaak, twee weken voor aanvang van de Spelen, voor de Amerikaanse arbitragecommissie brengen en eventueel voor het CAS, het sportgerechtshof uit Zwitserland.

Hardy, ook de nummer twee van de Verenigde Staten op de 50 meter vrije slag achter de 41-jarige Dara Torres, werd op 4 juli positief getest op clenbuterol. Het was de dag dat ze vierde werd op de 100 meter vrij en zich daarmee verzekerde van een plaats in de estafetteploeg van de VS, in Peking op 10 augustus voornaam tegenstander van wereldrecordhouder Nederland.

Clenbuterol is een middel, sinds 1992 op de dopinglijst, dat gebruikt wordt door astmapatiënten. Het is evenwel 100 keer sterker dan het normale medicijn ventolin. Clenbuterol, geen hormoon, is vooral bekend uit de paardensport. De laatste tijd is het in de wereld van de fitness in zwang als afslankmedicijn en als bevorderaar van spiergroei.

Het middel werd in de zwemwereld bekend door positieve gevallen in de Chinese ploeg. In 1999 en 2002 werden drie Chinese zwemmers betrapt. Het waren de nadagen van het Chinese dopingprogramma in de zwemsport, met als hoogtepunt de verdachte wereldrecordregen op de WK van 1994 te Rome.

In de VS staat zwemmen – in tegenstelling tot atletiek en honkbal – bekend als een schone sport. De boegbeelden Michael Phelps, Dara Torres en Nathalie Couglin tekenden dit jaar voor het speciale dopingprogramma, waarin zij gedurende het olympische seizoen extra controles toestonden.

De 21-jarige Hardy, afkomstig uit Long Beach bij Los Angeles, heeft intussen in alle toonaarden ontkend dat zij doping zou hebben gebruikt. Haar zaak lijkt een bijzondere. Ze werd niet alleen op 4 juli, maar ook op 1 juli, na haar zege op de schoolslag, en op 6 juli, na de 50 vrij, gecontroleerd. Die beide tests waren negatief.

Slechts de tussenliggende proef wees op het gebruik van clenbuterol. Het zou om minieme sporen gaan, aldus Hardy’s advocaat, Howard Jacobs. De raadsman denkt in de verdediging van zijn zwemster houvast te hebben aan die merkwaardige uitkomst van drie dagen dopingcontrole.

De zwemster zelf, die in Amerika achterbleef, zegt nog te hopen op een snelle uitkomst van een arbitragezaak, maar gezien het tijdschema lijkt dat haast onmogelijk. Haar eerste start was voorzien op zaterdag 9 augustus, in de 4 x 100 vrij.

Intussen is officieel de termijn voorbij om vervangers voor Hardy in te schrijven. Tara Kirk, de nummer drie van de 100 school, beklaagde zich al over de laksheid van het Amerikaans olympisch comité USOC. Op de 50 vrij wordt Lara Jackson door hetzelfde lot getroffen. De zwemploeg van Amerika wordt beschouwd als het team dat bij de Olympische Spelen de meeste medailles gaat halen.

Hardy was vorige week volkomen van slag toen ze in een hazenslaapje tussen twee trainingen door werd gewekt door Usada, de Amerikaanse dopingcontroledienst. ‘Het is het ergste dat me in het leven gebeurd is. Sinds die dag heb ik elke dag gehuild. Ik heb moeten overgeven van woede. Het zijn vreselijke dagen.’

De zwemster had aantekeningen gemaakt van het telefoongesprek. Daarin schreef ze het woord clenbuterol fout. ‘Ik had nog nooit dat woord gehoord. Het zei me niks.’ Ze bracht dat naar buiten om duidelijk te maken dat ze absoluut niet zou weten hoe de stof in haar lichaam is gekomen.
quote:
Elf Bulgaarse gewichtheffers positief

SOFIA - Elf Bulgaarse gewichtheffers zijn betrapt op het gebruik van verboden middelen. De krachtsporters hebben tijdens een controle op 8 en 9 juni bij een trainingskamp een positief plasje afgeleverd. De Bulgaarse gewichtheffersbond heeft daarop besloten zowel het vrouwen- als mannenteam terug te trekken van de Olympische Spelen.

De contra-expertise moet nog worden uitgevoerd, maar Bulgarije is inmiddels in de ban van het grote dopingschandaal. Het nationaal olympisch comité is in spoedzitting bijeen.

De Bulgaarse gewichtheffersbond probeerde juist haar imago op te vijzelen nadat bij de vorige Olympische Spelen ook al afgevaardigden waren betrapt op verboden middelen.
quote:
Nu weer Griekse gewichtheffer op doping betrapt
De Griekse sportwereld is nog maar eens opgeschrikt door een dopingzaak. Volgens de Griekse televisie heeft een gewichtheffer positief getest. Om wie het gaat is voorlopig niet duidelijk, maar de atleet zou niet ingeschreven zijn voor de Olympische Spelen.

Griekenland is de voorbije maanden al herhaaldelijk negatief in het nieuws gekomen door dopingzaken. Zo werd vorige vrijdag een bokser betrapt, pas enkele dagen nadat een zwemster tegen de lamp was gelopen. De voorbije maanden werden ook al 400 m- loper Dimitris Regas, Europees zwemkampioen Ioannis Drymonakos, twee roeiers en elf gewichtheffers betrapt op doping.
quote:
Riccardo Ricco test positief op epo
do 17/07/08 - De Tour heeft een nieuw dopinggeval: Riccardo Ricco van Saunier Duval is betrapt op het gebruik van epo. De Italiaanse klimmer had twee ritten gewonnen en had de bolletjestrui en de witte trui in zijn bezit. Saunier Duval stapt uit de Tour.
Na de vierde etappe, de tijdrit in Cholet, zijn er in de urine van Riccardo Ricco sporen gevonden van epo van de derde generatie.
quote:
Ook contra-expertise Simon Vroemen positief

Simon Vroemen zal definitief niet meedoen aan de Olympische Spelen in Beijing. De steeple chase loper hoorde donderdag in Duitsland dat de contra-expertise positief is. Dat betekent dat ook in de B-test metandienon is gevonden. De 39-jarige atleet was in juni positief bevonden nadat hij aan de Olympische limiet had voldaan. Vroemen hangt hierdoor een schorsing boven het hoofd. Hij heeft al laten weten dit besluit te zullen aanvechten. Atleten die verwikkeld zijn in een dopingzaak zijn uitgesloten van deelname aan de Olympische Spelen
pi_60398556
Deze wil ik volgen

Ik denk dat veel Amerikanen gedoped zijn.
pi_60398599
quote:
Op maandag 28 juli 2008 16:28 schreef De_Ananas het volgende:
Deze wil ik volgen

Ik denk dat veel Amerikanen gedoped zijn.
Dat krijg je pas 8 jaar later te horen
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
pi_60399767
quote:
Atleet Jamaica test positief

KINGSTON - Een Jamaicaanse atleet is tijdens de olympische trials in Kingston eind juni positief getest op doping. Dat berichtte het nationaal olympisch comité van Jamaica maandag.

De naam van de man of vrouw is niet bekendgemaakt. De voorzitter van het Jamaicaanse comité Mike Fennell verwees naar een verklaring van de internationale atletiekfederatie IAAF, die op zijn laatst maandagavond naar buiten gaat.

De olympische trials waren het kwalificatiemoment voor de Olympische Spelen in Peking.
asafa powell ?
pi_60402208
Dat kunnen er zoveel zijn, hopelijk een onbekender iemand.
That's all folks!
  maandag 28 juli 2008 @ 19:31:58 #6
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_60402290
Vreemd dat dit soort gevallen veel minder aandacht krijgen dan dopinggevallen in de Tour bijv.
  Redactie Sport maandag 28 juli 2008 @ 19:36:08 #7
109131 crew  sportfreak
pi_60402360
Het zijn er in verhouding ook veel minder.

In de Tour 4 op 200 deelnemers.

Met 10.000 sporters op de Spelen zou dat 200 betrapte deelnemers moeten betekenen.

Ik denk niet we daaraan gaan komen.
pi_60403077
quote:
Op maandag 28 juli 2008 16:28 schreef De_Ananas het volgende:
Deze wil ik volgen

Ik denk dat veel Amerikanen Spanjaarden gedoped zijn.
AFCA | Celtic FC | Nottingham Forrest FC | Last.fm
George St. Pierre, Lance Armstrong, Kanye West, Steven Gerrard, Mark Cavendish, Wanderlei Silva, Calvin Harris _O_
pi_60403116
quote:
Op maandag 28 juli 2008 19:36 schreef sportfreak het volgende:
Het zijn er in verhouding ook veel minder.

In de Tour 4 op 200 deelnemers.

Met 10.000 sporters op de Spelen zou dat 200 betrapte deelnemers moeten betekenen.

Ik denk niet we daaraan gaan komen.
Ik denk dat ze er met de frequentie en het niveau van de controles in de Tour er ver, maar dan ook enorm ver boven zouden zitten.
pi_60403167
quote:
Op maandag 28 juli 2008 20:06 schreef Breach het volgende:

[..]
Beide.
  Redactie Sport maandag 28 juli 2008 @ 20:09:14 #11
109131 crew  sportfreak
pi_60403171
En een nieuw dopinggeval. Een grote naam dit keer, de wereldkampioene wielrennen:
quote:
***IELRENNEN***************************
**** Kampioene Bastianelli betrapt

**Wielrenster Marta Bastianelli is bij
een dopingcontrole positief bevonden.De
21-jarige Italiaanse werd in 2007,voor
Marianne Vos,wereldkampioene op de weg.

Volgens het Italiaanse persbureau Ansa
is Bastianelli in juli bij de Europese
titelstrijd voor renners onder 23 jaar
in Verbania door de mand gevallen.

Voorzitter Di Rocco van de Italiaanse
bond sprak van een enorme naïviteit bij
Bastianelli,die deel uitmaakte van de
olympische ploeg."Ze is erg gefixeerd
op haar gewicht en als gevolg van een
dieet is ze positief bevonden.We willen
zo snel mogelijk een contra-expertise
laten uitvoeren."
pi_60403194
quote:
Op maandag 28 juli 2008 20:09 schreef sportfreak het volgende:
En een nieuw dopinggeval. Een grote naam dit keer, de wereldkampioene wielrennen:
[..]
Ik schrok toen ik Vos zag staan
  maandag 28 juli 2008 @ 20:54:50 #13
127004 maril
Smeetsfan
pi_60404242
quote:
Op maandag 28 juli 2008 20:09 schreef sportfreak het volgende:
[..]
Een concurrente minder
Mart Smeets :"In alle drukte heb ik rust."
  maandag 28 juli 2008 @ 21:40:22 #14
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_60405292
Straks trouwens op Canvas nog volgende reportage :

The Great Olympic Drug Scandal

Canvas
Datum : 28/07/2008
Begintijd : 22.10
Eindtijd : 23.00
Genre : documentaire

Info : Documentaire (GB-2007) van Alison Rooper over het systematische, door de overheid georganiseerde dopinggebruik in de vroegere DDR dat het communistische land in volle Koude Oorlog ongeziene sportieve successen opleverde, ten koste van de gezondheid van duizenden atleten.

Inhoud : In de jaren 70 en 80 domineerden vrouwelijke Oost-Duitse atleten de internationale sport. Maar de Oost-Duitse atleten dankten hun prestaties vooral aan een doorgedreven dopinggebruik. Over een periode van 20 jaar waren naar schatting 10.000 atleten betrokken bij het dopingproject in de DDR, dat nauwlettend werd bewaakt door de Stasi. Sportdokters dienden de vrouwelijke atleten massaal anabole steroïden en het mannelijke hormoon testosteron toe.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_60406197
quote:
Op maandag 28 juli 2008 17:23 schreef Palmboom313 het volgende:

[..]

asafa powell ?
quote:
A person familiar with the case told The Associated Press that it does not involve star sprinters Usain Bolt or Asafa Powell, nor does it involve a female athlete. The person spoke to the AP on condition of anonymity because no official announcement had been made.

"I have instructed that the athlete in question be withdrawn from the team. He will not compete at the Olympics," Fennell told The Associated Press.
Waarschijnlijk dus geen Powell en Bolt, al is het natuurlijk niet zeker dat deze info klopt.
pi_60406376
quote:
Op maandag 28 juli 2008 22:14 schreef wimderon het volgende:

[..]

[..]

Waarschijnlijk dus geen Powell en Bolt, al is het natuurlijk niet zeker dat deze info klopt.
Zou wel wat zijn als Powell of Bolt doped zouden zijn
pi_60407221
quote:
Op maandag 28 juli 2008 22:21 schreef PieterBas het volgende:

[..]

Zou wel wat zijn als Powell of Bolt doped zouden zijn
Nou, zo'n grote verrassing zou dat ook weer niet zijn
pi_60407251
quote:
Op maandag 28 juli 2008 21:40 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Straks trouwens op Canvas nog volgende reportage :

The Great Olympic Drug Scandal

Canvas
Datum : 28/07/2008
Begintijd : 22.10
Eindtijd : 23.00
Genre : documentaire

(...)
Damn, wat een indrukwekkende documentaire zeg.

Maar ja...schandalig dat er nog wereldrecords uit die tijd zijn, hoewel het naïef zou zijn om te denken dat nadien de prestaties allemaal op natuurlijke wijze zijn geleverd...
Jack does it in real time...
pi_60417842
Van Bastianelli had ik het echt niet verwacht. Je bek valt steeds weer open. Het zal vast de Spelen worden met de meeste gepakten.
That's all folks!
  Trouwste user 2022 dinsdag 29 juli 2008 @ 18:59:31 #20
7889 tong80
Spleenheup
pi_60425308
Dat Oost-Duitse doping systeem heeft ons veel gouden zwemmedailles gekost

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 29 juli 2008 @ 21:59:59 #21
862 Arcee
Look closer
pi_60429592
TerugVindPillen.

Cool topic-id, trouwens.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_60433240
Het Jamaicaanse dopinggeval zou dus gaan om Julien Dunkley, die op de 4x100 meter een van de 'reserves' was. Hij is opeens van de Jamaicaanse deelnemerslijst verwijderd, maar het is nog niet bevestigd dat hij positief heeft getest. Wel is bekend dat de betrapte sporter positief is getest op Boldenone.
pi_60433457
Sluit wel aan op dit bericht van een week geleden:
quote:
HAMBURG - De oprichter van het omstreden dopinglab BALCO, Victor Conte, heeft vraagtekens gezet bij het sterke optreden van de Jamaicaanse atleten. Hij heeft het mondiale antidopingbureau WADA inmiddels tips gegeven om de zaak na te gaan. In Jamaica bevindt zich geen onafhankelijk antidopingbureau.

“De snelste mannen van de wereld komen van het eiland. Dat is absoluut verdacht. Ik ben er zeker van dat er daar veel verboden middelen worden gebruikt”, aldus Conte in de Amerikaanse krant Los Angeles Times.

De Jamaicaan Usain Bolt is wereldrecordhouder op de 100 meter. Hij loste in mei zijn landgenoot Asafa Powell af.

(c)ANP
pi_60433522
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 00:41 schreef Ereinion het volgende:
Sluit wel aan op dit bericht van een week geleden:
[..]

Dat is wel een beetje onzin wat die Conte zegt. Natuurlijk komen er veel snelle mannen (en vrouwen) van Jamaica, maar het is daar wel zo'n beetje de nationale sport. Alle goede korfballers komen uit Nederland, schaatsers schieten als paddestoelen de grond uit. Met of zonder doping, deze prestaties lever je niet zonder talent.
pi_60437358
Omdat hij de US-toppers gedoped heeft, wil niet zeggen dat de Jamaicanen dat ook meteen zijn. Als je wereldrecord loopt, moet je gewoon langs de dopingcontrole.

Iemand dat artikel over Marion Jones gisteren nog gelezen in het AD?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')