Als je een contract voor 2 jaar krijgt, dan zit je werkgever (mits je normaal presteert) toch 2 jaar aan je vast?quote:Is het zo dat mijn werkgever dan 4 maanden heeft? Dit lees ik tot nu toe. Alleen wordt hier niet in verwezen in me contract
[edit] nutteloos antwoord, sorryquote:Op zondag 27 juli 2008 13:40 schreef Herda het volgende:
De vraag is vaak voorgekomen en er is best wat over te vinden maar kom er niet met zekerheid uit![]()
Ik word binnenkort overgenomen vanuit me detachering en krijg een 2 jaar contract.
Nu is het zo dat in mijn opzegtermijn staat dat ik 2 maanden heb maar over me werkgever staat niks. Dus ook geen referentie naar een wettelijk opzegtermijn/wetboek of CAO
Weet dat als je er minder dat 5 jaar werktt mijn opzegtermijn 1 maand zou moeten zijn. Als ze die 2 maanden willen hanteren vind ik dat geen probleem. Hoe zit het (als ik die 2 maanden accepteer) wettelijk met het opzegtermijn van me werkgever?
Is het zo dat mijn werkgever dan 4 maanden heeft? Dit lees ik tot nu toe. Alleen wordt hier niet in verwezen in me contract
je hebt dus een aparte clausule waarbij tussentijds opgezegd mag worden? Da's wel handig, mocht het je niet bevallen.quote:Op zondag 27 juli 2008 13:56 schreef Herda het volgende:
Nou aan me vast.. als er goede redenen zijn dan kan het contract schriftelijk worden opgezegd. Wil graag van tevoren weten waar ik aan toe ben en niet voor een verassing komen te staan.
--edit--quote:De opzegtermijn voor de werkgever is afhankelijk van de duur van de dienstbetrekking. Voor hem gelden de volgende wettelijke opzegtermijnen:
als de medewerker korter dan vijf jaar in dienst is: een maand;
als de medewerker tussen de vijf en tien jaar in dienst is: twee maanden;
als de medewerker tussen de tien en vijftien jaar in dienst is: drie maanden;
als de medewerker vijftien jaar of langer in dienst is: vier maanden.
De wettelijke opzegtermijnen voor de werkgever kunnen alleen bij CAO verkort worden, verlenging ervan is mogelijk in de arbeidsovereenkomst.
Als de werkgever ontslag aanvraagt via het CWI, gaat er in verband met de lengte van de procedure 1 maand van de opzegtermijn af. Deze zal echter nooit korter zijn dan 1 maand.
Bron: http://www.werkinfo.nl/artikelen/00000058.shtml
quote:Opzeggen bij tijdelijk contract
Een tijdelijk contract kan alleen tussentijds opgezegd worden als die mogelijkheid in het contract is afgesproken of als beide partijen akkoord gaan met de beëindiging van het contract. Wanneer in je tijdelijk contract niets is afgesproken over een opzegtermijn, ben je verplicht om in dienst te blijven bij de werkgever tot het contract is afgelopen.
Dat is het nou juist er staat: Zowel werkgever als werknemer zijn bevoegd tussentijds de arbeidsovereenkomst schriftelijk op te zeggen. Voor de werknemer met inachtneming van en opzegtermijn van 2 maanden.quote:Op zondag 27 juli 2008 14:13 schreef Dlocks het volgende:
Dan kan de werkgever het contract niet tussentijds beeindigen.
Bezorgd is het niet maar wil graag weten hoe dit wettelijk in elkaar steekt. Helaas in het verleden tegen de lamp gelopen met werkgevers, vandaar de vraag.quote:Op zondag 27 juli 2008 14:34 schreef dr.dunno het volgende:
maar uit de wet (en jurisprudentie) volgt dat dit niet stante pede kan plaatsvinden.
als je er zo bezorgd over bent (terecht overigens denk ik), zou ik er gewoon een uitspraak over vragen (op papier).
Nu weet ik niet als in de overeenkomst de dubbele periode voor de wergever niet staat of deze toch geldt of dat de langere opzegtermijn voor werknemer nietig/vernietigbaar is. Dat hun opzegtermijn er niet instaat is op zijn minst slordig en dit lijdt tot onduidelijkheid.quote:3. De door de werknemer in acht te nemen termijn van opzegging bedraagt één maand.
..
..
6. Van de termijn, bedoeld in lid 3, kan schriftelijk worden afgeweken. De termijn van opzegging voor de werknemer mag bij verlenging niet langer zijn dan zes maanden en voor de werkgever niet korter dan het dubbele van die voor de werknemer.
Aangezien de wet uitgaat dat de werkgever een dubbele termijn heeft tov de werknemer, geldt er voor jou een termijn van 1 maand en voor de werkgever 2.quote:Op zondag 27 juli 2008 14:18 schreef Herda het volgende:
Dat is het nou juist er staat: Zowel werkgever als werknemer zijn bevoegd tussentijds de arbeidsovereenkomst schriftelijk op te zeggen. Voor de werknemer met inachtneming van en opzegtermijn van 2 maanden.
Staat verder niks over de werkgever opzegtermijn.
Nee, de wet gaat uit van een opzegtermijn van 1 maand voor beide partijen. Pas als je daarvan af gaat wijken, gaat die verdubbelingsregel gelden.quote:Op zondag 27 juli 2008 15:45 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Aangezien de wet uitgaat dat de werkgever een dubbele termijn heeft tov de werknemer, geldt er voor jou een termijn van 1 maand en voor de werkgever 2.
quote:Indien de werkgever jou aan 2 maanden opzegtermijn wil houden, zal er in het contract _moeten_ staan dat dit voor de werkgever 4 maanden is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |