abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60297948
Stel je hebt tegen de 40K spaar geld en je dreigt boven de belastingvrije voet te gaan zitten.

Kan je dan het bedrag boven de 40K in de aflossing van hypotheek stoppen? Om zo te voorkomen dat je boven die bel. vrij voet komt? Of ziet de fiscus dat ook als vermogen?

Icm met de huidige regeling voor het 30 jr aftrekken van hypotheek rente kan ik mezelf namelijk best voorstellen dat je op een gegeven moment je eerste huis (wat misschien destijds 100/150K heeft gekost) volledig hebt afgetrokken en het dus "aantrekkelijker" wordt om ook dat gedeelte van je hypotheek in te lossen. Misschien wel met spaargeld boven de 40K??

Of zijn er dan andere manieren?
pi_60298050
Je kunt ook gewoon 20K Pinnen, en dat in een sok stoppen
Op dinsdag 23 december 2008 13:19 schreef Slarioux het volgende:
Wauw, wat een grap. Ik heb niet meer zo gelachen sinds 11 september.
pi_60298206
Geen voorlopige teruggaaf meer aanvragen bij de belastingdienst.
ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk terug moet krijgen van de belasting. Dit vanwege het feit dat geld dat bij de belasting ''uitstaat'' niet meetelt als eigen vermogen en dat je bovenop dit bedrag nog een heffingsrente van rond de 5,40% krijgt ( iets in die richting) samen met de 1,3% vermogensbelasting die je dan niet hoeft te betalen is dit toch een rendement van 6,70%. (ongeveer)
pi_60298214
dubbel
pi_60298393
"origineel modus"

je mag de helft wel naar mijn rekening overboeken...

"geschater"
pi_60298482
Volgens mij ben je bij een bedrag boven de 20.000 ¤ al belastigplichtig,ik zou zeker even aan je hypotheekbank vragen of je al boetevrij een gedeelte van je hypotheek kan aflossen dit is meestal wel mogelijk en omdat de meeste banken door de creditkrisis wat krapper bij kas zitten een makkelijke manier om voor hun om aan kapitaal te komen.

Voor de rest zou ik zeggen hou wat contant achter de hand, ik lees de laatste tijd redelijk veel dat er weer eens een pinstoring is en dan kan je met contant geld altijd betalen,verder misschien wat geld steken in goederen die hun waarde behouden (gouden munten,zilveren sieraden etc)

Mocht je besluiten het in een oude sok te willen stoppen dan zou ik het in kleine portie's opnemen en in niet al te grote coupures,als je het later weer wilt gaan uitgeven kan je dat makkelijker contant doen in kleine bedragen
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
  woensdag 23 juli 2008 @ 16:43:52 #7
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_60298490
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 16:32 schreef Jansen222 het volgende:
Geen voorlopige teruggaaf meer aanvragen bij de belastingdienst.
ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk terug moet krijgen van de belasting. Dit vanwege het feit dat geld dat bij de belasting ''uitstaat'' niet meetelt als eigen vermogen en dat je bovenop dit bedrag nog een heffingsrente van rond de 5,40% 5,15% krijgt ( iets in die richting) samen met de 1,3% vermogensbelasting (al jaren) 1,2% vermogensrendementsheffing die je dan niet hoeft te betalen is dit toch een rendement van 6,70%. (ongeveer)
Verder zal ik maar niet reageren,...
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_60298549
Je kunt het bedrag ergens in investeren, cq. consumeren. Helaas (want ik vind dit eigenlijk een slechte zaak) is het in Nederland zo dat wanneer je je hypotheek aflost, ook je belastingteruggave ziet teruglopen. Eigenlijk heb je daar alleen jezelf mee te pakken. Je wordt min of meer aangemoedigd om vooral je hypotheek niet af te lossen, zodat je de volle mep aan hypotheekrenteaftrek ontvangt.

Stel dat je een leaseauto rijdt, dan zou je aan een eigen auto kunnen denken. Je kunt ook aan een tweede huisje of vakantiehuisje denken, wellicht...
  woensdag 23 juli 2008 @ 16:45:49 #9
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_60298555
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 16:22 schreef tinny het volgende:
Stel je hebt tegen de 40K spaar geld en je dreigt boven de belastingvrije voet te gaan zitten.

Kan je dan het bedrag boven de 40K in de aflossing van hypotheek stoppen? Om zo te voorkomen dat je boven die bel. vrij voet komt? Of ziet de fiscus dat ook als vermogen?

Icm met de huidige regeling voor het 30 jr aftrekken van hypotheek rente kan ik mezelf namelijk best voorstellen dat je op een gegeven moment je eerste huis (wat misschien destijds 100/150K heeft gekost) volledig hebt afgetrokken en het dus "aantrekkelijker" wordt om ook dat gedeelte van je hypotheek in te lossen. Misschien wel met spaargeld boven de 40K??

Of zijn er dan andere manieren?
Laat je voorlichten door iemand die naar je totaal plaatje kijkt. Dus inkomen, behoeften, uitgavenpatroon en daarbij rekening houdt met de fiscale consequenties die aflossen en/of sparen met zich meebrengen.
  woensdag 23 juli 2008 @ 16:46:54 #10
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_60298576
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 16:45 schreef Elfletterig het volgende:
Je kunt ook aan een tweede huisje of vakantiehuisje denken, wellicht...
2e huisje/vakantiehuisje of spaargeld: één pot nat. Is allebei box 3.
pi_60298592
Ik heb een spaarhypotheek waarbij ik 10% van het hypo bedrag per jaar mag sparen. Daar zou ik een deel naartoe fietsen. Verder misschien een aandelen pakketje kopen.

Als vermogensbelasting rond de 1,2% is dan kun je op zich het nog best op je rekening laten staan en er toch nog iets van rente over krijgen. Als je de inflatie meeneemt zal het er denk ik om spannen of je er verlies op draait. Kun je wel het even bevriezen voordat je weet wat je ermee gaat doen.
Amsterdam O+
pi_60301058
in een "zogenaamde" eigen b.v. stoppen?
  woensdag 23 juli 2008 @ 18:36:15 #14
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_60301165
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 18:31 schreef MdMa98 het volgende:
Waarom?
pi_60302450
Maatschappelijke beleggingen zijn onder voorwaarden vrijgesteld. Ik zou via mijn bankier een deel van het geld daarin stoppen.
pi_60306152
Doe wat iedereen doet, "spaar" het verder in luxemburg waar de belastingdienst niet kijkt
Spam uit sig verwijderd door FA, niet terug plaatsen.
pi_60306172
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 19:34 schreef Serinde het volgende:
Maatschappelijke beleggingen zijn onder voorwaarden vrijgesteld. Ik zou via mijn bankier een deel van het geld daarin stoppen.
je kunt het ook in mijn stichting steken, dan kun je het van de belasting aftrekken ne dan he je het officieel niet meer zoals hierboven al vermeld stond
Spam uit sig verwijderd door FA, niet terug plaatsen.
pi_60306662
Zoals aangegeven.... buitenlandse rekening openen.
pi_60306672
Lastig van extra in je hypotheek storten is, dat je het dan niet meer kunt opnemen als je het wel nodig hebt.
pi_60308404
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 21:46 schreef GWD het volgende:

[..]

je kunt het ook in mijn stichting steken, dan kun je het van de belasting aftrekken ne dan he je het officieel niet meer zoals hierboven al vermeld stond

te voorspelbaar
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 22:02 schreef Katinkat het volgende:
Lastig van extra in je hypotheek storten is, dat je het dan niet meer kunt opnemen als je het wel nodig hebt.
Er zijn hypotheekconstructies waarbij je tot een bepaald bedrag sowieso geld op kan nemen. Een soort verkapt doorlopend krediet zeg maar. Ik heb het vermoeden dat dat rentetechnisch gezien minder aantrekkelijk is, maar goed, er zijn mogelijkheden
  woensdag 23 juli 2008 @ 23:21:31 #21
12880 CraZaay
prettig gestoord
pi_60308975
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 18:31 schreef MdMa98 het volgende:
Wat is een "zogenaamde" eigen BV, en waarom heb je er iets aan?
pi_60312438
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 16:45 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Laat je voorlichten door iemand die naar je totaal plaatje kijkt. Dus inkomen, behoeften, uitgavenpatroon en daarbij rekening houdt met de fiscale consequenties die aflossen en/of sparen met zich meebrengen.
Dit is het beste advies wat TS in dit topic zal krijgen. Iemand die inderdaad met alle factoren rekening houdt en een hoop kennis van alle mogelijkheden en valkuilen heeft, die is als enige in staat om een weloverwogen advies te geven.

"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_60312448
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 23:21 schreef CraZaay het volgende:

[..]

Wat is een "zogenaamde" eigen BV,
Ik gok dat dat een B.V. is die van jezelf is, en dus niet van een ander.
quote:
en waarom heb je er iets aan?
Met uitzondering van schulden is het meestal wel prettig als iets van jezelf is
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  donderdag 24 juli 2008 @ 08:08:39 #24
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_60312810
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 06:56 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Waarom dan een "zogenaamde"? En waarom überhaupt iets in een BV stoppen?
(De meeste DGA's proberen juist het vermogen uit de BV en naar privé te halen.)
quote:
[..]

Spaargeld is toch ook van jezelf? Dus waarom zoveel moeite doen voor niks?

En gezien MdMa98 niet meer op de vragen reageert, neem ik maar aan dat de opmerking een losse flodder was.
  donderdag 24 juli 2008 @ 08:13:31 #25
12880 CraZaay
prettig gestoord
pi_60312847
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 06:56 schreef JumpingJacky het volgende:

En wat is er dan zo "zogenaamd" aan?
quote:
Dat klopt, maar de relevantie zie ik niet echt. Als je , los van het nut, een BV opent om daar 40k spaargeld oip te zetten kost je BV jaarlijks meer (KvK, boekhouding, etc) dan je kwijt bent aan belasting over dat bedrag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')