abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60266117
Iemand die daadwerkelijk denkt dat je geld gaat zien van de DNB als een grote bank in Nederland omvalt?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_60266226
Dat is gewoon wettelijk geregeld, dus ja dat gaat gewoon gebeuren. Als het niet gebeurd zal de Nederlanse economie namelijk compleet instorten omdat niemand meer de banken vertrouwt. Dus als de DNB het niet kan, dan zal de staat het zelf indirect betalen.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_60266326
Dat gebeurt toch wel als een van de grote banken omvalt

Maar stel dat 2.000.000 rekinghouders gemiddeld 5000 op hun rekening hebben staan, dan moet de DNB/Staat even 10 miljard lappen. Denk je dat ze dat kunnen?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  dinsdag 22 juli 2008 @ 13:05:40 #4
61472 Its_Muppet
"Shit Happens"
pi_60266537
Nope, maar die bankgarantie is dan ook maar tot 20.000 euro en aangezien een groot percentage mensen in het rood staat bij een bank, dekt dat de lading dan wel
I'm only responsible for what I say, not for what you understand.
pi_60266579
Trouwens, bankgarantie is hier niet helemaal het juiste woord - het heet depositogarantiestelsel
pi_60266623
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 13:05 schreef Its_Muppet het volgende:
Nope, maar die bankgarantie is dan ook maar tot 20.000 euro en aangezien een groot percentage mensen in het rood staat bij een bank, dekt dat de lading dan wel
En 90% tot 50k
pi_60266699
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 13:08 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

En 90% tot 50k
Tot 40k.
pi_60266849
40k inderdaad
Dus tot een totaal van 38.000 EUR.
pi_60267009
En als een grote bank omvalt worden eerst de eerste 2-3-5k gegarandeerd onder het motto van de sterkste schouders kunnen de zwaarste lasten dragen en ben je 80-90% van je geld kwijt
pi_60267075
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 13:22 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
En als een grote bank omvalt worden eerst de eerste 2-3-5k gegarandeerd onder het motto van de sterkste schouders kunnen de zwaarste lasten dragen en ben je 80-90% van je geld kwijt
?? ik begrijp jouw zin niet.
pi_60267111
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 13:22 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nu heb je hier natuurlijk een prachtige bron voor, of is dit jou mening?
  dinsdag 22 juli 2008 @ 13:26:34 #12
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_60267127
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 13:25 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Nu heb je hier natuurlijk een prachtige bron voor, of is dit jou mening?
Dat vroeg ik me ook al af.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_60267144
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 13:24 schreef iamredleader het volgende:

[..]

?? ik begrijp jouw zin niet.
Ik ga er van uit dat hij bedoeld dat de DNB het niet kan dragen als er een echt grote bank valt en dat daarom alleen de eerste 5k uitgekeerd worden aan iedereen. (tenminste dat denk ik dat hij bedoeld, begreep de zin verder ook niet echt)
pi_60267158
Nee, geen bron gewoon, hoef je alleen voor te kunnen nadenken
  dinsdag 22 juli 2008 @ 13:28:17 #15
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_60267181
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 13:27 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ok, gewoon een op niets gebaseerde aanname, duidelijk.
pi_60267186
Dan denk ik er anders over. ALS er al een bank omvalt, zal DNB zich aan de regels van het depositogarantiestelsel houden. Met andere woorden: tot 38.000 zal gewoon worden uitgekeerd.

Kwestie van nadenken
pi_60267194
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 13:27 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Ik ga er van uit dat hij bedoeld dat de DNB het niet kan dragen als er een echt grote bank valt en dat daarom alleen de eerste 5k uitgekeerd worden aan iedereen. (tenminste dat denk ik dat hij bedoeld, begreep de zin verder ook niet echt)
Dat ja, tot zover het geld rijkt. De staat kan ook niet zomaar ineens miljarden ophoesten. Er zal vast wel wat hulp komen vanuit de ECB/Europa als het daar niet al te slecht gaat maar dat wordt natuurlijk nooit geen 20k
pi_60267213
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 13:28 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Ok, gewoon een op niets gebaseerde aanname, duidelijk.
Waar moet de 10 miljard vandaan komen?
pi_60267235
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 13:27 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Er is ook nog zoiets als de ECB die nog wel even bij zal springen mocht er een reus als de ABN/Fortis zal vallen. Je denkt toch niet dat iedereen zijn geld kwijt zal zijn. Dan haalt spontaan iedereen zijn geld van zijn eigen bank af in angst dat die in het geval van een falliesement nooit meer zijn geld ziet. En als dat gebeurd hebben we een crisis van ongekende omvang. Dus, nadenken?
pi_60267297
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 13:30 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Er is ook nog zoiets als de EU die nog wel even bij zal springen mocht er een reus als de ABN/Fortis zal vallen. Je denkt toch niet dat iedereen zijn geld kwijt zal zijn. Dan haalt spontaan iedereen zijn geld van zijn eigen bank af in angst dat die in het geval van een falliesement nooit meer zijn geld ziet. En als dat gebeurd hebben we een crisis van ongekende omvang. Dus, nadenken?
Je kan niet in zo´n situatie even je geld opeisen
pi_60267357
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 13:32 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Nou ja, je hebt er recht op dus waarom kan je dat niet opeisen?
  dinsdag 22 juli 2008 @ 13:34:56 #22
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_60267366
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 13:29 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Waar moet de 10 miljard vandaan komen?
Voor een deel uit de boedel van de omgevallen bank bijvoorbeeld. Of denk je dat alle vorderingen van de bank ook wegvallen? Nee, die worden door andere banken overgenomen.
  dinsdag 22 juli 2008 @ 13:35:42 #23
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_60267387
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 13:32 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Wel bij een andere bank, als je het systeem niet meer vertrouwt. Dat zal ook zeker gebeuren, waardoor als 1 bank omvalt, de andere grote banken ook problemen krijgen, de reden voor centrale banken en politiek om dat te voorkomen.
pi_60267458
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 13:34 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Nou ja, je hebt er recht op dus waarom kan je dat niet opeisen?
Omdat je bankpas maar tot 1250 euro per dag gaat? Of omdat je maar 1000 euro kan opnemen met je creditcard?

Ik zou gewoon naar je bank gaan en 20.000 opvragen of een meervoud daarvan en kijken of dat gaat.

Als er een soort van bank-run komt gaan of de banken dicht of komen er restricties
pi_60267460
Om maar even de discussie kort te houden:
Website van DNB
Daar staat heel duidelijk omschreven wat er gebeurt.
Zo, opgelost
pi_60267505
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 13:35 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Wel bij een andere bank, als je het systeem niet meer vertrouwt. Dat zal ook zeker gebeuren, waardoor als 1 bank omvalt, de andere grote banken ook problemen krijgen, de reden voor centrale banken en politiek om dat te voorkomen.
Juist en mede daarom is dat garantie stelsel er, voor vertrouwen. Zonder vertrouwen in onze banken, hebben we op zn zachtst een probleempje. En mocht er dan toch een bank vallen dan heeft iedereen er baat bij om dat zo snel en netjes mogelijk op te lossen. En dan is 10 miljard (in TS z'n voorbeeld) ineens erg makkelijk op te hoesten door de DNB (die trouwens een voorschot doet en niet zelf betaald) en eventueel met hulp van andere banken, overheid en het slechtste geval de ECB.
pi_60267517
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 13:35 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Daarom kan een grote bank ook niet omvallen omdat dan heel het land naar de klote gaat en ook je spaargeld niet volledig terug krijgt
pi_60267617
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 13:37 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Omdat je bankpas maar tot 1250 euro per dag gaat? Of omdat je maar 1000 euro kan opnemen met je creditcard?

Ik zou gewoon naar je bank gaan en 20.000 opvragen of een meervoud daarvan en kijken of dat gaat.

Als er een soort van bank-run komt gaan of de banken dicht of komen er restricties
Ah ik begreep je zin verkeerd daarnet. Dan nog, dan laat de bank zich falliet verklaren. Dan moet je als rekeninghouder binnen 3 maanden je geld krijgen (wat onder het depositogarantiestelsel valt). Dat het geen pretje is, is een ander verhaal.

En dan hebben we ook nog zoiets als digitaal overschrijven en bij de balie van je bank geld opnemen. En mocht er een echte crisis dreigen zou ik zelf mijn geld over meerdere banken spreiden en heel snel reageren mocht het écht mis dreigen te gaan.
pi_60267690
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 13:43 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Ah ik begreep je zin verkeerd daarnet. Dan nog, dan laat de bank zich falliet verklaren. Dan moet je als rekeninghouder binnen 3 maanden je geld krijgen (wat onder het depositogarantiestelsel valt). Dat het geen pretje is, is een ander verhaal.

En dan hebben we ook nog zoiets als digitaal overschrijven en bij de balie van je bank geld opnemen. En mocht er een echte crisis dreigen zou ik zelf mijn geld over meerdere banken spreiden en heel snel reageren mocht het écht mis dreigen te gaan.
In crisissituatie worden er natuurlijk geen grote bedragen uitgegeven, banken hebben per definitie geen miljoenen op de vestigingen liggen.

Als jij een rekening hebt met 5,6 of 7 getallen en de bank gaat daadwerkelijk failliet dan kun je wel denken dat je dat bedrag van 20 tot 38k krijgt maar je staat dan toch echt achteraan en als het geld er niet is dan is het er ook niet
pi_60267771
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 13:47 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

In crisissituatie worden er natuurlijk geen grote bedragen uitgegeven, banken hebben per definitie geen miljoenen op de vestigingen liggen.

Als jij een rekening hebt met 5,6 of 7 getallen en de bank gaat daadwerkelijk failliet dan kun je wel denken dat je dat bedrag van 20 tot 38k krijgt maar je staat dan toch echt achteraan en als het geld er niet is dan is het er ook niet
Komen we terug op het beginpunt van de discussie, waarom zou dat geld er niet zijn? Ik zie 10 miljard wel opgehoest worden. Zie voor verdere beargumentatie de rest van mijn posts.
pi_60267838
Met 10 miljard ben je met een saldo van 20.000 euro nog steeds 75% van je geld kwijt
  dinsdag 22 juli 2008 @ 13:54:54 #32
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_60267905
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 13:40 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Daarom kan een grote bank ook niet omvallen
Ok, dan hoeven we hier verder ook niet over door te gaan.
pi_60267931
Ik wil graag weten waar DAM al zijn "wijzheden" vandaan haalt... alsmede al zijn berekeningen
pi_60267963
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 13:55 schreef iamredleader het volgende:
Ik wil graag weten waar DAM al zijn "wijzheden" vandaan haalt... alsmede al zijn berekeningen
Die worden via de hand van god aangreikt
pi_60268088
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 13:55 schreef iamredleader het volgende:
Schattingen, maar als jij een betere kan maken hoor ik het graag
  dinsdag 22 juli 2008 @ 14:03:16 #36
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_60268127
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 14:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Kijk eens naar een balans van een grote bank. Jij gaat er zonder meer van uit dat er niks van waarde meer is en dat de de DNB alle vorderingen van derden op de bank zo'n beetje zelf moet ophoesten.
pi_60268225
Wat gebeurt er dan?
  dinsdag 22 juli 2008 @ 14:08:41 #38
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_60268266
DAM, je probeert nu het Nederlandse bankwezen te spiegelen aan de Argentijnse pesocrisis uit 2001/2002. Toen er met de snel dalende peso een run op de banken kwam en er door de overheid opnamerestricties werden opgelegd.

Hier zijn dat soort zaken beter geregeld.
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_60268547
Nee dat doe ik niet.

Het is gewoon een fabeltje dat je altijd die 20.000 euro zal krijgen
pi_60268552
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 14:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Ik kom liever niet met schattingen op basis van totaal willekeurige en ongefundeerde cijfers.

Maar als ik 1 miljoen EUR had, zou ik het over 2 banken verdelen. Bij een faillissement van 1 van deze 2 banken ben ik dan 500.000 kwijt, maar krijg ik in elk geval 38.000 terug. Verder wordt er bij de afwikkeling van het faillissement nog een deel uitgekeerd, laten we dat voor het gemak stellen op 30%

Ik ben kwijt: 500.000
Ik krijg 38.000 uit het depositogarantiestelsel
Ik krijg 30% van 500.000 uit de boedel/faillissement
Ik ontvang dus 150.000+38.000 = 188.000 en dat is 37,6% van mijn toenmalige vermogen bij die bank, oftewel ik ben 18,8% van mijn vermogen kwijtgeraakt.

Let wel, deze berekening is puur fictief, ga dus niet lopen zeiken dat 30% niet haalbaar is of zo
pi_60268584
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 14:20 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nee dat doe ik niet.

En dat is pertinent niet waar. Je ben zo van je eigen gelijk overtuigd, dat je de feiten niet onder ogen ziet. En daarmee is deze discussie niets meer dan een welles-nietes verhaaltje. Kinderachtig.
  dinsdag 22 juli 2008 @ 14:22:38 #42
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_60268617
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 14:20 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nee dat doe ik niet.

Het is onzin dat de DNB alles uit eigen zak moet betalen, de bank is dan misschien gevallen, maar niet waardeloos. Maar dat wil er blijkbaar nog niet helemaal in.
pi_60268663
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 14:21 schreef iamredleader het volgende:

[..]

En dat is pertinent niet waar. Je ben zo van je eigen gelijk overtuigd, dat je de feiten niet onder ogen ziet. En daarmee is deze discussie niets meer dan een welles-nietes verhaaltje. Kinderachtig.
Rabobank had in 2004 ongeveer een spaartegoed van 80 miljard, stel dat de Rabobank omvalt en dat die tegoeden nog 20 miljard waard zijn

Wie lapt die 60 miljard erbij?
  dinsdag 22 juli 2008 @ 14:25:49 #44
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_60268705
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 14:24 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Rabobank had in 2004 ongeveer een spaartegoed van 80 miljard, stel dat de Rabobank omvalt en dat die tegoeden nog 20 miljard waard zijn

Wie lapt die 60 miljard erbij?
Waar heb je het over? Wat voor spaartegoed bedoel je en waarom zou het 75% in waarde gedaald zijn?
pi_60268712
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 14:22 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Het is onzin dat de DNB alles uit eigen zak moet betalen, de bank is dan misschien gevallen, maar niet waardeloos. Maar dat wil er blijkbaar nog niet helemaal in.
Nee, de staat moet dan bijlappen maar die heeft ook niet het geld op de schappen liggen

Verder wordt het volledige MKB gefinanciert door de grote banken, als er een omvalt dan gaan daar ook enorme klappen vallen
pi_60268728
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 14:25 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Waar heb je het over? Wat voor spaartegoed bedoel je en waarom zou het 75% in waarde gedaald zijn?
Omdat Rabobank failliet gaat?
  dinsdag 22 juli 2008 @ 14:28:29 #47
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_60268790
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 14:26 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Omdat Rabobank failliet gaat?
Wat voor spaartegoed? Beantwoord anders gewoon alle vragen, als je daadwerkelijk antwoord wil krijgen.
pi_60268846
Al het geld wat Nederlanders op een spaarrekening van de Rabobank hebben
  dinsdag 22 juli 2008 @ 14:34:09 #49
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_60268987
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 14:30 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Al het geld wat Nederlanders op een spaarrekening van de Rabobank hebben
Dus jij stelt dat er vorderingen op de bank open staan van in totaal 80 miljard. En hoeveel was het totaal van vorderingen van de bank op anderen?
pi_60269007
Geen idee, maar jij pretendeert er verstand van te hebben dus dat weet je vast wel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')