En 90% tot 50kquote:Op dinsdag 22 juli 2008 13:05 schreef Its_Muppet het volgende:
Nope, maar die bankgarantie is dan ook maar tot 20.000 euro en aangezien een groot percentage mensen in het rood staat bij een bank, dekt dat de lading dan wel
?? ik begrijp jouw zin niet.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 13:22 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
En als een grote bank omvalt worden eerst de eerste 2-3-5k gegarandeerd onder het motto van de sterkste schouders kunnen de zwaarste lasten dragen en ben je 80-90% van je geld kwijt
Nu heb je hier natuurlijk een prachtige bron voor, of is dit jou mening?quote:Op dinsdag 22 juli 2008 13:22 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
En als een grote bank omvalt worden eerst de eerste 2-3-5k gegarandeerd onder het motto van de sterkste schouders kunnen de zwaarste lasten dragen en ben je 80-90% van je geld kwijt
Dat vroeg ik me ook al af.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 13:25 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Nu heb je hier natuurlijk een prachtige bron voor, of is dit jou mening?
Ik ga er van uit dat hij bedoeld dat de DNB het niet kan dragen als er een echt grote bank valt en dat daarom alleen de eerste 5k uitgekeerd worden aan iedereen. (tenminste dat denk ik dat hij bedoeld, begreep de zin verder ook niet echt)quote:
Ok, gewoon een op niets gebaseerde aanname, duidelijk.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 13:27 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nee, geen bron gewoon, hoef je alleen voor te kunnen nadenken
Dat ja, tot zover het geld rijkt. De staat kan ook niet zomaar ineens miljarden ophoesten. Er zal vast wel wat hulp komen vanuit de ECB/Europa als het daar niet al te slecht gaat maar dat wordt natuurlijk nooit geen 20kquote:Op dinsdag 22 juli 2008 13:27 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik ga er van uit dat hij bedoeld dat de DNB het niet kan dragen als er een echt grote bank valt en dat daarom alleen de eerste 5k uitgekeerd worden aan iedereen. (tenminste dat denk ik dat hij bedoeld, begreep de zin verder ook niet echt)
Waar moet de 10 miljard vandaan komen?quote:Op dinsdag 22 juli 2008 13:28 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Ok, gewoon een op niets gebaseerde aanname, duidelijk.
Er is ook nog zoiets als de ECB die nog wel even bij zal springen mocht er een reus als de ABN/Fortis zal vallen. Je denkt toch niet dat iedereen zijn geld kwijt zal zijn. Dan haalt spontaan iedereen zijn geld van zijn eigen bank af in angst dat die in het geval van een falliesement nooit meer zijn geld ziet. En als dat gebeurd hebben we een crisis van ongekende omvang. Dus, nadenken?quote:Op dinsdag 22 juli 2008 13:27 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nee, geen bron gewoon, hoef je alleen voor te kunnen nadenken
Je kan niet in zo´n situatie even je geld opeisenquote:Op dinsdag 22 juli 2008 13:30 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Er is ook nog zoiets als de EU die nog wel even bij zal springen mocht er een reus als de ABN/Fortis zal vallen. Je denkt toch niet dat iedereen zijn geld kwijt zal zijn. Dan haalt spontaan iedereen zijn geld van zijn eigen bank af in angst dat die in het geval van een falliesement nooit meer zijn geld ziet. En als dat gebeurd hebben we een crisis van ongekende omvang. Dus, nadenken?
Nou ja, je hebt er recht op dus waarom kan je dat niet opeisen?quote:Op dinsdag 22 juli 2008 13:32 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Je kan niet in zo´n situatie even je geld opeisen
Voor een deel uit de boedel van de omgevallen bank bijvoorbeeld. Of denk je dat alle vorderingen van de bank ook wegvallen? Nee, die worden door andere banken overgenomen.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 13:29 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Waar moet de 10 miljard vandaan komen?
Wel bij een andere bank, als je het systeem niet meer vertrouwt. Dat zal ook zeker gebeuren, waardoor als 1 bank omvalt, de andere grote banken ook problemen krijgen, de reden voor centrale banken en politiek om dat te voorkomen.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 13:32 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Je kan niet in zo´n situatie even je geld opeisen
Omdat je bankpas maar tot 1250 euro per dag gaat? Of omdat je maar 1000 euro kan opnemen met je creditcard?quote:Op dinsdag 22 juli 2008 13:34 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Nou ja, je hebt er recht op dus waarom kan je dat niet opeisen?
Juist en mede daarom is dat garantie stelsel er, voor vertrouwen. Zonder vertrouwen in onze banken, hebben we op zn zachtst een probleempje. En mocht er dan toch een bank vallen dan heeft iedereen er baat bij om dat zo snel en netjes mogelijk op te lossen. En dan is 10 miljard (in TS z'n voorbeeld) ineens erg makkelijk op te hoesten door de DNB (die trouwens een voorschot doet en niet zelf betaald) en eventueel met hulp van andere banken, overheid en het slechtste geval de ECB.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 13:35 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Wel bij een andere bank, als je het systeem niet meer vertrouwt. Dat zal ook zeker gebeuren, waardoor als 1 bank omvalt, de andere grote banken ook problemen krijgen, de reden voor centrale banken en politiek om dat te voorkomen.
Daarom kan een grote bank ook niet omvallen omdat dan heel het land naar de klote gaat en ook je spaargeld niet volledig terug krijgtquote:Op dinsdag 22 juli 2008 13:35 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Wel bij een andere bank, als je het systeem niet meer vertrouwt. Dat zal ook zeker gebeuren, waardoor als 1 bank omvalt, de andere grote banken ook problemen krijgen, de reden voor centrale banken en politiek om dat te voorkomen.
Ah ik begreep je zin verkeerd daarnet. Dan nog, dan laat de bank zich falliet verklaren. Dan moet je als rekeninghouder binnen 3 maanden je geld krijgen (wat onder het depositogarantiestelsel valt). Dat het geen pretje is, is een ander verhaal.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 13:37 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Omdat je bankpas maar tot 1250 euro per dag gaat? Of omdat je maar 1000 euro kan opnemen met je creditcard?
Ik zou gewoon naar je bank gaan en 20.000 opvragen of een meervoud daarvan en kijken of dat gaat.
Als er een soort van bank-run komt gaan of de banken dicht of komen er restricties
In crisissituatie worden er natuurlijk geen grote bedragen uitgegeven, banken hebben per definitie geen miljoenen op de vestigingen liggen.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 13:43 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ah ik begreep je zin verkeerd daarnet. Dan nog, dan laat de bank zich falliet verklaren. Dan moet je als rekeninghouder binnen 3 maanden je geld krijgen (wat onder het depositogarantiestelsel valt). Dat het geen pretje is, is een ander verhaal.
En dan hebben we ook nog zoiets als digitaal overschrijven en bij de balie van je bank geld opnemen. En mocht er een echte crisis dreigen zou ik zelf mijn geld over meerdere banken spreiden en heel snel reageren mocht het écht mis dreigen te gaan.
Komen we terug op het beginpunt van de discussie, waarom zou dat geld er niet zijn? Ik zie 10 miljard wel opgehoest worden. Zie voor verdere beargumentatie de rest van mijn posts.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 13:47 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
In crisissituatie worden er natuurlijk geen grote bedragen uitgegeven, banken hebben per definitie geen miljoenen op de vestigingen liggen.
Als jij een rekening hebt met 5,6 of 7 getallen en de bank gaat daadwerkelijk failliet dan kun je wel denken dat je dat bedrag van 20 tot 38k krijgt maar je staat dan toch echt achteraan en als het geld er niet is dan is het er ook niet
Ok, dan hoeven we hier verder ook niet over door te gaan.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 13:40 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Daarom kan een grote bank ook niet omvallen
Die worden via de hand van god aangreiktquote:Op dinsdag 22 juli 2008 13:55 schreef iamredleader het volgende:
Ik wil graag weten waar DAM al zijn "wijzheden" vandaan haalt...alsmede al zijn berekeningen
Schattingen, maar als jij een betere kan maken hoor ik het graagquote:Op dinsdag 22 juli 2008 13:55 schreef iamredleader het volgende:
Ik wil graag weten waar DAM al zijn "wijzheden" vandaan haalt...alsmede al zijn berekeningen
Kijk eens naar een balans van een grote bank. Jij gaat er zonder meer van uit dat er niks van waarde meer is en dat de de DNB alle vorderingen van derden op de bank zo'n beetje zelf moet ophoesten.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 14:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Schattingen, maar als jij een betere kan maken hoor ik het graag
Ik kom liever niet met schattingen op basis van totaal willekeurige en ongefundeerde cijfers.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 14:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Schattingen, maar als jij een betere kan maken hoor ik het graag
quote:Op dinsdag 22 juli 2008 14:20 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nee dat doe ik niet.
Het is gewoon een fabeltje dat je altijd die 20.000 euro zal krijgen
Het is onzin dat de DNB alles uit eigen zak moet betalen, de bank is dan misschien gevallen, maar niet waardeloos. Maar dat wil er blijkbaar nog niet helemaal in.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 14:20 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nee dat doe ik niet.
Het is gewoon een fabeltje dat je altijd die 20.000 euro zal krijgen
Rabobank had in 2004 ongeveer een spaartegoed van 80 miljard, stel dat de Rabobank omvalt en dat die tegoeden nog 20 miljard waard zijnquote:Op dinsdag 22 juli 2008 14:21 schreef iamredleader het volgende:
[..]
En dat is pertinent niet waar. Je ben zo van je eigen gelijk overtuigd, dat je de feiten niet onder ogen ziet. En daarmee is deze discussie niets meer dan een welles-nietes verhaaltje. Kinderachtig.
Waar heb je het over? Wat voor spaartegoed bedoel je en waarom zou het 75% in waarde gedaald zijn?quote:Op dinsdag 22 juli 2008 14:24 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Rabobank had in 2004 ongeveer een spaartegoed van 80 miljard, stel dat de Rabobank omvalt en dat die tegoeden nog 20 miljard waard zijn
Wie lapt die 60 miljard erbij?
Nee, de staat moet dan bijlappen maar die heeft ook niet het geld op de schappen liggenquote:Op dinsdag 22 juli 2008 14:22 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Het is onzin dat de DNB alles uit eigen zak moet betalen, de bank is dan misschien gevallen, maar niet waardeloos. Maar dat wil er blijkbaar nog niet helemaal in.
Omdat Rabobank failliet gaat?quote:Op dinsdag 22 juli 2008 14:25 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Waar heb je het over? Wat voor spaartegoed bedoel je en waarom zou het 75% in waarde gedaald zijn?
Wat voor spaartegoed? Beantwoord anders gewoon alle vragen, als je daadwerkelijk antwoord wil krijgen.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 14:26 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Omdat Rabobank failliet gaat?
Dus jij stelt dat er vorderingen op de bank open staan van in totaal 80 miljard. En hoeveel was het totaal van vorderingen van de bank op anderen?quote:Op dinsdag 22 juli 2008 14:30 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Al het geld wat Nederlanders op een spaarrekening van de Rabobank hebben
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |