Ingrid, het valt me niet eens meer op als Ronja minder of niet eet. Niet echt natuurlijk, maar ik vind het in ieder geval geen drama. Soms heeft ze van die buien, nou prima.
Meestal staat er wel iets op tafel dat in de smaak valt maar soms ook niet en dan maken we er ook verder geen probleem van.
Volgens mij wordt het alleen maar moelijker voor een kind om te eten als je er boos om gaat worden. Ronja krijgt ook niet standaard een vervanging in de vorm van brood maar soms wel als ze die hele dag weinig heeft gegeten. Ik vind haar nog te jong voor het principe dat ze met een lege maag naar bed gaan zal koppelen aan wel of niet je bord leeg eten.
Bij Ronja leg ik ook eigenlijk meer de nadruk op een uitgebreid ontbijt met verschillende componenten, van het avondeten pikt ze mee wat ze wil.
Het allerbelangrijkst vind ik dat eten een gezellige, gezamelijke activiteit is. Ik wil dat niet laten verpesten door ergernissen om een kind dat niet eet terwijl er gewoon helemaal niets aan te doen is.
Kinderen hebben ook maar heel weinig nodig en de avondmaaltijd is voor hun veel minder belangrijk dan het ontbijt en/of de lunch.
Het is al tegen bedtijd, ze hebben maar een aandachtsboog van een kwartiertje ofzo én ze beseffen niet dat ze in dat kwartiertje dan maar beter hun bord leeg kunnen eten. Na die tijd zijn ze moe, verveeld en dan komt er helemaal niets meer van eten
[ Bericht 22% gewijzigd door owlet op 07-08-2008 09:38:58 ]