op de wc-bril? daar zou ik de stickers in ieder geval niet op laten plakken.

over wel of niet met beloningen werken moet je misschien sowieso nog even nadenken. je kunt het zindelijk worden ook als normaal ontwikkelingsproces beschouwen, dat hoe dan ook plaats gaat vinden, net als leren lopen, en daar ga je ook geen kadootjes voor uitdelen toch? er kleeft ook het gevaar aan van het te beladen maken van de hele kwestie.
wij zijn wel ook met stickers aan de slag gegaan, Piet vond dat erg leuk, maar bij Anna heeft het nooit zo heel veel uitgehaald. elke keer dat 't goed gaat op de wc (of potje, maar dat hebben wij al niet meer in huis) krijgt ze een sticker. bij een x-aantal stickers een klein kadootje. dat aantal kun je wat laten oplopen naarmate het vaker goed gaat.
Anna is er wel gevoelig voor als ik duidelijk laat merken dat ik heel blij / trots ben als 't goed gaat. maar ze kan ook vreselijk koppig zijn en heeft soms zo'n weerstand tegen 't hele wc-gedoe dat ik er ook niet voortdurend zoveel aandacht aan wil besteden. we hebben ook een tijdje de rigoreuze methode geprobeerd, gewoon de dag beginnen zonder luier, bij 3 ongelukjes weer een luier aan. maar toen ging 't op een gegeven moment zo vaak fout dat we 't toch maar weer een tijdje hebben laten rusten. ze moeten er ook wel een beetje aan toe zijn inderdaad. het gaat nu wel echt eindelijk een heel stuk beter, maar ik moet haar er nog wel erg vaak aan herinneren dat 't misschien wel weer es tijd is om naar de wc te gaan.
kortom: eigenlijk heb ik geen kant&klare oplossing voor je, het is een beetje proberen wat bij jullie (dochter) aanslaat.
wij hebben zo'n bril-verkleiner-met-trapje gekocht ooit, en daar kan ze goed zelf op en af komen, dat vond ze in ieder geval een tijdje interessant.
oh nog een paar ideeën voor 'creatieve stickerbeloningsvellen':
deze,
deze of
deze.

bij die plaatjes ging 't er om: zodra alle plaatjes van een soort bestickerd waren, was er weer een kadootje verdiend. maar die simpele met hokjes werken ook prima hoor: kadootje zodra je bij een dier bent.

je kunt ook van die speciale kalenders kopen trouwens, maar ik vond zelf maken leuker.
[ Bericht 22% gewijzigd door bixister op 04-08-2008 13:06:12 ]