Het voortbestaan van het woord ''kruisvaarders'' als een synoniem voor al het kwade. Het lijkt me een soort uniformerend verzinsel.quote:Op woensdag 23 juli 2008 17:45 schreef Vitale het volgende:
En wat is volgens jou precies "gebakken lucht"?
Natuurlijk wel. Nachleben van alles dat geconstrueerd is is van belang.quote:Op woensdag 23 juli 2008 17:39 schreef Apropos het volgende:
[..]
Maar dat zijn niet ''de Kruistochten op zich'', gesteld dat die bestonden.
Ik vermijd het woord constructie, dat is te beta-achtig.quote:Op woensdag 23 juli 2008 17:52 schreef Floripas het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Nachleben van alles dat geconstrueerd is is van belang.
Anders is de Balfour-verklaring ook niet van belang, want weet je, Israel is een constructie en die verklaring is op zich maar een papiertje.
Geef je verlies nou maar toe, ouwe.quote:Op woensdag 23 juli 2008 17:54 schreef Apropos het volgende:
[..]
Ik vermijd het woord constructie, dat is te beta-achtig.
Nee.quote:Op woensdag 23 juli 2008 17:54 schreef Floripas het volgende:
[..]
Geef je verlies nou maar toe, ouwe.
Nou,,, in de westerse geschiedschrijving komen de kruisvaarders anders best goed af hoor.quote:Op woensdag 23 juli 2008 17:50 schreef Apropos het volgende:
[..]
Het voortbestaan van het woord ''kruisvaarders'' als een synoniem voor al het kwade. Het lijkt me een soort uniformerend verzinsel.
Zijn die dan begonnen in de elfde eeuw, met dank aan een overrompeling?quote:Op woensdag 23 juli 2008 22:01 schreef beeer het volgende:
Verder lijkt Vitale me de houtsnijdende argumenten te geven dat de kruistochten ook contact legde tussen de Europese en Oosterse culturuur, wetenschap en filosofie e.d.
Daarop doelde ik ook.quote:Op woensdag 23 juli 2008 19:13 schreef Vitale het volgende:
In de islamitische geschriedschrijving zal dat anders zijn
Dat heb ik ook niet beweerd.quote:maar het is nou niet echt een onbekend verschijnsel.
Ik zeg niet dat ze daarom niet van belang zijn geweest: ik stelde dat, in vergelijking met bijv. de Mongolen, de Kruisvaarders weinig gedaan kregen en waarschijnlijk ook minder omvangrijke ambities hadden.quote:Hunnen, moren, mongolen, vikings, moslims allemaal duivels in (met name oude) Europese geschiedenisboekjes...
Om daarom te zeggen dat deze groepen en de bijbehorende periodes uit de geschiedenis niet van belang zijn geweest,,,, nou nee....
Weet ik niet. Jij kent dat soort historische feiten toch uit je hoofd als ijverige geschiedenisstudent/afgestudeerdequote:Op woensdag 23 juli 2008 22:05 schreef Apropos het volgende:
[..]
Zijn die dan begonnen in de elfde eeuw, met dank aan een overrompeling?
Jazeker. Dat hangt zeer nauw samen.quote:Op woensdag 23 juli 2008 22:05 schreef Apropos het volgende:
[..]
Zijn die dan begonnen in de elfde eeuw, met dank aan een overrompeling?
Dat is waar, en tijdens de Reconquista zijn hele bibliotheken in het Latijn vertaald. Ik weet alleen niet of de Kruistochten pats, boem het aanzijn gaven aan die ontwikkeling.quote:Op woensdag 23 juli 2008 22:26 schreef beeer het volgende:
[..]
Weet ik niet. Jij kent dat soort historische feiten toch uit je hoofd als ijverige geschiedenisstudent/afgestudeerde
Ik ken alleen de verhalen dat we de windmolens van de Moren hebben en de 0 van de arabieren. Maar aan de andere kant zijn militairen over het algemeen niet slim genoeg om dat soort dingen mee terug te brengen dus hoe dat gegaan is zou ik niet weten.
Rekent 'ie ook de verovering van Sicilie hiertoe?quote:Op woensdag 23 juli 2008 22:31 schreef Floripas het volgende:
[..]
Jazeker. Dat hangt zeer nauw samen.
Dit is er een alleraardigst boek over.
Niet direct. We hadden natuurlijk al een grote aanwezigheid van Moren in Europa (Spanje) en er waren handelscontacten met dat gebied.quote:Op woensdag 23 juli 2008 22:32 schreef Apropos het volgende:
[..]
Dat is waar, en tijdens de Reconquista zijn hele bibliotheken in het Latijn vertaald. Ik weet alleen niet of de Kruistochten pats, boem het aanzijn gaven aan die ontwikkeling.
Precies.quote:Op woensdag 23 juli 2008 22:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Niet direct. We hadden natuurlijk al een grote aanwezigheid van Moren in Europa (Spanje) en er waren handelscontacten met dat gebied.
Handelscontacten is nog geen vermenging. Juist het mengen van de culturen in steden met intellectuele elites van verschillende adchtergronden heeft een gigantische impuls gegeven aan geleerdheid en verspreiding van kennis beide kanten op. Wij kregen meer Aristoteles, de Moslims kregen epiek, de Joden kregen kronieken, enzovoorts. Allemaal in steden als Cordoba, Constantinopel, Jeruzalem, Toledo, Syracuse, etc.quote:Op woensdag 23 juli 2008 22:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Niet direct. We hadden natuurlijk al een grote aanwezigheid van Moren in Europa (Spanje) en er waren handelscontacten met dat gebied.
De 4e kruistocht en de val van Constantinople kan wel als definitieve nekslag voor het byzantijnse rijk worden aangemerkt. Na eerdere nederlagen kon het rijk zich vaak nog herstellen (zelfs na Manzikert volgde nog een opleving). Echter het verlies van de hoofdstad, zijn schatten en relikwieën, de keizer en het opdelen van het rijk zorgde ervoor dat na de 4e kruistocht het rijk zich nooit meer hersteld.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 18:26 schreef Apropos het volgende:
[..]
Ik vind de Kruistochten erg interessant, maar ik geloof niet dat zij van enorm belang waren.
Ik doelde meer op de werkelijke bedrieing voor de Islam, maar je hebt uiteraard gelijk.quote:Op zondag 27 juli 2008 00:45 schreef Tizitl het volgende:
[..]
De 4e kruistocht en de val van Constantinople kan wel als definitieve nekslag voor het byzantijnse rijk worden aangemerkt. Na eerdere nederlagen kon het rijk zich vaak nog herstellen (zelfs na Manzikert volgde nog een opleving). Echter het verlies van de hoofdstad, zijn schatten en relikwieën, de keizer en het opdelen van het rijk zorgde ervoor dat na de 4e kruistocht het rijk zich nooit meer hersteld.
Dus ik vind dat de 4e kruistocht wel als een belangrijke historische gebeurtenis kan worden aangemerkt.
In dat geval waren ze zelfs vrij contraproductief, juist doordat Byzantium nog verder verzwakt werd kon de Islam verder opschuiven richting Europa. Alhoewel de reconquista in Spanje wel een succes was.quote:Op maandag 4 augustus 2008 10:49 schreef Apropos het volgende:
[..]
Ik doelde meer op de werkelijke bedrieing voor de Islam, maar je hebt uiteraard gelijk.
Hoe bedoel je? De Katharen, dat was toch in Zuid-Frankrijk?quote:Op zondag 3 augustus 2008 02:41 schreef Bellarmine het volgende:
Wat ik me wel eens afvraag; stel dat de kruistocht tegen de Katharen was mislukt (in bepaald opzicht is dat natuurlijk ook zo :p ) of dat deze nooit was gehouden; had een flink deel van Europa dan kunnen uitsterven?
quote:"Het was onmogelijk om zonder afgrijzen naar de enorme aantallen omgebrachte mensen te kijken. Overal lagen delen van menselijke lichamen. Nog vreselijker was de aanblik van de overwinnaars, die van top tot teen dropen van het bloed.
bron: Latijnse tekst in Chronicon gebruik het boek A history of deeds done beyond the sea, AE Babcock & AC Krey
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |