abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60300105
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 17:45 schreef Vitale het volgende:
En wat is volgens jou precies "gebakken lucht"?
Het voortbestaan van het woord ''kruisvaarders'' als een synoniem voor al het kwade. Het lijkt me een soort uniformerend verzinsel.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
  woensdag 23 juli 2008 @ 17:52:20 #52
130955 Floripas
Blast from the past
pi_60300141
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 17:39 schreef Apropos het volgende:

[..]

Maar dat zijn niet ''de Kruistochten op zich'', gesteld dat die bestonden.
Natuurlijk wel. Nachleben van alles dat geconstrueerd is is van belang.
Anders is de Balfour-verklaring ook niet van belang, want weet je, Israel is een constructie en die verklaring is op zich maar een papiertje.
pi_60300187
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 17:52 schreef Floripas het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. Nachleben van alles dat geconstrueerd is is van belang.
Anders is de Balfour-verklaring ook niet van belang, want weet je, Israel is een constructie en die verklaring is op zich maar een papiertje.
Ik vermijd het woord constructie, dat is te beta-achtig.
  woensdag 23 juli 2008 @ 17:54:48 #54
130955 Floripas
Blast from the past
pi_60300202
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 17:54 schreef Apropos het volgende:

[..]

Ik vermijd het woord constructie, dat is te beta-achtig.
Geef je verlies nou maar toe, ouwe.
pi_60300265
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 17:54 schreef Floripas het volgende:

[..]

Geef je verlies nou maar toe, ouwe.
Nee.
pi_60301931
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 17:50 schreef Apropos het volgende:

[..]

Het voortbestaan van het woord ''kruisvaarders'' als een synoniem voor al het kwade. Het lijkt me een soort uniformerend verzinsel.
Nou,,, in de westerse geschiedschrijving komen de kruisvaarders anders best goed af hoor.
In de islamitische geschriedschrijving zal dat anders zijn maar het is nou niet echt een onbekend verschijnsel. Elke vijand wordt op een gegeven moment synoniem voor al het kwade.

Hunnen, moren, mongolen, vikings, moslims allemaal duivels in (met name oude) Europese geschiedenisboekjes...

Om daarom te zeggen dat deze groepen en de bijbehorende periodes uit de geschiedenis niet van belang zijn geweest,,,, nou nee....
pi_60306646
Kruisridder is denk ik (hier) toch meer een natte jongensdroom dan iets wat symbool staat voor het kwade. Behalve bij de politiek correcte geitenneukers dan. Ook ordes zoals die van de tempeliers en de hospitaalridders danken hun bestaansreden aan de kruistochten en hebben op hun beurt ook weer invloed (bankiers) gehad op West-Europa. Verder lijkt Vitale me de houtsnijdende argumenten te geven dat de kruistochten ook contact legde tussen de Europese en Oosterse culturuur, wetenschap en filosofie e.d.
pi_60306754
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 22:01 schreef beeer het volgende:
Verder lijkt Vitale me de houtsnijdende argumenten te geven dat de kruistochten ook contact legde tussen de Europese en Oosterse culturuur, wetenschap en filosofie e.d.
Zijn die dan begonnen in de elfde eeuw, met dank aan een overrompeling?
pi_60306831
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 19:13 schreef Vitale het volgende:

In de islamitische geschriedschrijving zal dat anders zijn
Daarop doelde ik ook.
quote:
maar het is nou niet echt een onbekend verschijnsel.
Dat heb ik ook niet beweerd.
quote:
Hunnen, moren, mongolen, vikings, moslims allemaal duivels in (met name oude) Europese geschiedenisboekjes...

Om daarom te zeggen dat deze groepen en de bijbehorende periodes uit de geschiedenis niet van belang zijn geweest,,,, nou nee....
Ik zeg niet dat ze daarom niet van belang zijn geweest: ik stelde dat, in vergelijking met bijv. de Mongolen, de Kruisvaarders weinig gedaan kregen en waarschijnlijk ook minder omvangrijke ambities hadden.
pi_60307321
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 22:05 schreef Apropos het volgende:

[..]

Weet ik niet. Jij kent dat soort historische feiten toch uit je hoofd als ijverige geschiedenisstudent/afgestudeerde

Ik ken alleen de verhalen dat we de windmolens van de Moren hebben en de 0 van de arabieren. Maar aan de andere kant zijn militairen over het algemeen niet slim genoeg om dat soort dingen mee terug te brengen dus hoe dat gegaan is zou ik niet weten.
  woensdag 23 juli 2008 @ 22:31:16 #61
130955 Floripas
Blast from the past
pi_60307470
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 22:05 schreef Apropos het volgende:

[..]

Jazeker. Dat hangt zeer nauw samen.

Dit is er een alleraardigst boek over.
pi_60307514
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 22:26 schreef beeer het volgende:

[..]

Weet ik niet. Jij kent dat soort historische feiten toch uit je hoofd als ijverige geschiedenisstudent/afgestudeerde

Ik ken alleen de verhalen dat we de windmolens van de Moren hebben en de 0 van de arabieren. Maar aan de andere kant zijn militairen over het algemeen niet slim genoeg om dat soort dingen mee terug te brengen dus hoe dat gegaan is zou ik niet weten.
Dat is waar, en tijdens de Reconquista zijn hele bibliotheken in het Latijn vertaald. Ik weet alleen niet of de Kruistochten pats, boem het aanzijn gaven aan die ontwikkeling.
pi_60307541
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 22:31 schreef Floripas het volgende:

[..]

Jazeker. Dat hangt zeer nauw samen.

Dit is er een alleraardigst boek over.
Rekent 'ie ook de verovering van Sicilie hiertoe?
  woensdag 23 juli 2008 @ 22:34:04 #64
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_60307575
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 22:32 schreef Apropos het volgende:

[..]

Dat is waar, en tijdens de Reconquista zijn hele bibliotheken in het Latijn vertaald. Ik weet alleen niet of de Kruistochten pats, boem het aanzijn gaven aan die ontwikkeling.
Niet direct. We hadden natuurlijk al een grote aanwezigheid van Moren in Europa (Spanje) en er waren handelscontacten met dat gebied.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_60307666
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 22:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Niet direct. We hadden natuurlijk al een grote aanwezigheid van Moren in Europa (Spanje) en er waren handelscontacten met dat gebied.
Precies.
pi_60307826
Toch maakt oorlog nog altijd mooiere geschiedenis dan 'handelsbetrekkingen' en 'vreedzame contacten'. Dat is waarom de kruistochten van belang zijn.
  woensdag 23 juli 2008 @ 22:59:45 #67
130955 Floripas
Blast from the past
pi_60308341
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 22:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Handelscontacten is nog geen vermenging. Juist het mengen van de culturen in steden met intellectuele elites van verschillende adchtergronden heeft een gigantische impuls gegeven aan geleerdheid en verspreiding van kennis beide kanten op. Wij kregen meer Aristoteles, de Moslims kregen epiek, de Joden kregen kronieken, enzovoorts. Allemaal in steden als Cordoba, Constantinopel, Jeruzalem, Toledo, Syracuse, etc.
  FOK!fotograaf woensdag 23 juli 2008 @ 23:07:10 #68
73911 ultra_ivo
pi_60308552
De verovering van Constantinopel tijdens een van de kruistochten en de activiteiten van de Duitse Orde in het Balticum betekenden de doodsteek voor de handel van Scandinavië via de Russische rivieren naar Constantinopel. Ipv het centrum van een handelsgebied vervielen steden als Kiev.
  zondag 27 juli 2008 @ 00:45:48 #69
198904 Tizitl
Militant pacifist
pi_60371790
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 18:26 schreef Apropos het volgende:

[..]

Ik vind de Kruistochten erg interessant, maar ik geloof niet dat zij van enorm belang waren.
De 4e kruistocht en de val van Constantinople kan wel als definitieve nekslag voor het byzantijnse rijk worden aangemerkt. Na eerdere nederlagen kon het rijk zich vaak nog herstellen (zelfs na Manzikert volgde nog een opleving). Echter het verlies van de hoofdstad, zijn schatten en relikwieën, de keizer en het opdelen van het rijk zorgde ervoor dat na de 4e kruistocht het rijk zich nooit meer hersteld.

Dus ik vind dat de 4e kruistocht wel als een belangrijke historische gebeurtenis kan worden aangemerkt.
  zondag 3 augustus 2008 @ 02:41:14 #70
166328 Bellarmine
Amicus verus est rara avis.
pi_60520708
Wat ik me wel eens afvraag; stel dat de kruistocht tegen de Katharen was mislukt (in bepaald opzicht is dat natuurlijk ook zo :p ) of dat deze nooit was gehouden; had een flink deel van Europa dan kunnen uitsterven?
Astra non mentiuntur, sed astrologi bene mentiuntur de astris.
pi_60544819
quote:
Op zondag 27 juli 2008 00:45 schreef Tizitl het volgende:

[..]

De 4e kruistocht en de val van Constantinople kan wel als definitieve nekslag voor het byzantijnse rijk worden aangemerkt. Na eerdere nederlagen kon het rijk zich vaak nog herstellen (zelfs na Manzikert volgde nog een opleving). Echter het verlies van de hoofdstad, zijn schatten en relikwieën, de keizer en het opdelen van het rijk zorgde ervoor dat na de 4e kruistocht het rijk zich nooit meer hersteld.

Dus ik vind dat de 4e kruistocht wel als een belangrijke historische gebeurtenis kan worden aangemerkt.
Ik doelde meer op de werkelijke bedrieing voor de Islam, maar je hebt uiteraard gelijk.
  maandag 4 augustus 2008 @ 23:01:56 #72
198904 Tizitl
Militant pacifist
pi_60562998
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 10:49 schreef Apropos het volgende:

[..]

Ik doelde meer op de werkelijke bedrieing voor de Islam, maar je hebt uiteraard gelijk.
In dat geval waren ze zelfs vrij contraproductief, juist doordat Byzantium nog verder verzwakt werd kon de Islam verder opschuiven richting Europa. Alhoewel de reconquista in Spanje wel een succes was.
pi_60675850
TVP om de Seltsjoeken te representeren
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_79650867
Sorry voor de bump, maar alles liever dan decentralisering.

Ik las onlangs in een boek over Libanon dat de inwoners van een stad aldaar er zelfs niet aan te dachten om zich over te geven, omdat ze de reputatie van kruisvaarders kenden, en wisten dat ze bij overgave zonder twijfel tot de laatste man uitgeroeid zouden worden.

Klopt dat wel?
quote:
Op zondag 3 augustus 2008 02:41 schreef Bellarmine het volgende:
Wat ik me wel eens afvraag; stel dat de kruistocht tegen de Katharen was mislukt (in bepaald opzicht is dat natuurlijk ook zo :p ) of dat deze nooit was gehouden; had een flink deel van Europa dan kunnen uitsterven?
Hoe bedoel je? De Katharen, dat was toch in Zuid-Frankrijk?
pi_79694822
Nou als je ziet wat de kruisvaarders gedaan hebben toen ze Jeruzalem ingenomen hadden in 1099, en mocht dat bekend zijn geworden in Libanon lijkt het meer zeer plausibel dat ze dat gedaan hadden:

Het was een echte pure "zuivering" van ongelovigen binnen Jeruzalem, alles wat niet katholiek was, werd gedood, en daarmee druk ik me zwak uit. Sommigen werden "normaal" onthoofd, anderen werden stukje bij beetje afgehakt, met de kop naar beneden van de muur gegooid. Ook vrouwen, kinderen en baby's overleefden deze furie niet.

Een vertaalde bron uit de tijd:
quote:
"Het was onmogelijk om zonder afgrijzen naar de enorme aantallen omgebrachte mensen te kijken. Overal lagen delen van menselijke lichamen. Nog vreselijker was de aanblik van de overwinnaars, die van top tot teen dropen van het bloed.

bron: Latijnse tekst in Chronicon gebruik het boek A history of deeds done beyond the sea, AE Babcock & AC Krey
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')