abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 19 juli 2008 @ 17:35:48 #1
165237 Leef
Sunny side up!
pi_60211647
Mag ik n.a.v. dit topic uit het culinaire forum:
Gevangenis alcohol maken en dan destilleren, kan dat?

De meer wetenschappelijk onderlegde users om hulp vragen? Wij in CUL hebben vaak meer verstand van koken, maar dit onderwerp raakt beide interesses..
pi_60212013
Cross post

Dit hoort in CUL
pi_60212706
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 17:35 schreef Leef het volgende:
Mag ik n.a.v. dit topic uit het culinaire forum:

De meer wetenschappelijk onderlegde users om hulp vragen? Wij in CUL hebben vaak meer verstand van koken, maar dit onderwerp raakt beide interesses..
Je bent kennelijk ondeskundig, anders zou je deze vraag niet stellen. Welnu: niet aan beginnen. Bij ondeskundige bereiding ontstaat methanol als bijproduct, en dat veroorzaakt blindheid of de dood wanneer het wordt ingenomen.
  zaterdag 19 juli 2008 @ 19:12:05 #4
165237 Leef
Sunny side up!
pi_60212892
? Ik weet van het gevaar van methanol, en dat het heel precies komt bij destillatie. Maar als je als particulier bij de Conrad een huis/tuin/keuken destillatiekolfje kan kopen, moet er toch een veilige, niet industriele manier ontdekt zijn? Die misschien langzamer is en kleinschaliger, maar het wel doet.. en veilig

Veilig, zonder 1 promille methanol, is natuurlijk prioriteit nummer 1.
Likeur maken lijkt me leuk, maar ik wil wel graag m'n ogen kunnen blijven gebruiken.

(kan verdorie die link niet vinden naar dat apparaatje)

P.S. Dat ik ondeskundig was, had ik zelf al gezegd.. anders postte ik hier niet als je even de links gelezen had, had je dat ook wel zelf kunnen lezen trouwens

[ Bericht 9% gewijzigd door Leef op 19-07-2008 19:20:04 ]
pi_60214077
Ja dat mag je TS, iedereen die van Hobjes forum komt is hier koning

Hier wat handige tips voor je:

Hoe maak ik zelf alcohol
Zelf Alcohol destileren
Stookwijn en Alcohol maken
Een compleet nieuwe manier om thuis alcohol te maken
Download het gratis volledig geïllustreerde boek!
Bier met 0% alcohol maken

Foktopics:

Zelf drank (alcohol) maken d.m.v. vergisting

Verder hoop ik in ieder geval dat wat ervaren users je vragen kunnen beantwoorden en aanvullen.

Enjoy!

[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 19-07-2008 20:38:06 ]
  zondag 20 juli 2008 @ 02:50:05 #6
165237 Leef
Sunny side up!
pi_60219620
Thanks voor de rijkdom aan zinvolle links!
Ik zal het wel laten horen als ik m'n eerste geweldige eigen likeurtje heb gemaakt... zonder accijns
pi_60223229
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 18:58 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je bent kennelijk ondeskundig, anders zou je deze vraag niet stellen. Welnu: niet aan beginnen. Bij ondeskundige bereiding ontstaat methanol als bijproduct, en dat veroorzaakt blindheid of de dood wanneer het wordt ingenomen.
Niet overdrijven, de kookpunten van methanol en ethanol liggen ver genoeg uit elkaar om een veilige drank te destilleren, gewoon de voorfractie rond de 65°C weggooien......
Als je vertrekt van bijv. wijn om sterke drank te maken, moet je al helemaal niet bang zijn voor methanol.
pi_60227885
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 19:12 schreef Leef het volgende:
? Ik weet van het gevaar van methanol, en dat het heel precies komt bij destillatie. Maar als je als particulier bij de Conrad een huis/tuin/keuken destillatiekolfje kan kopen, moet er toch een veilige, niet industriele manier ontdekt zijn? Die misschien langzamer is en kleinschaliger, maar het wel doet.. en veilig

Veilig, zonder 1 promille methanol, is natuurlijk prioriteit nummer 1.
Likeur maken lijkt me leuk, maar ik wil wel graag m'n ogen kunnen blijven gebruiken.

(kan verdorie die link niet vinden naar dat apparaatje)

P.S. Dat ik ondeskundig was, had ik zelf al gezegd.. anders postte ik hier niet als je even de links gelezen had, had je dat ook wel zelf kunnen lezen trouwens

Als je op de normale manier zelf wijn gaat lopen maken is het risico op methanol vrijwel nihil. Methanol ipv ethanol krijg je als je ipv fruit/suiker/honing allerlei rotzooi gaat lopen vergisten (bv. houtpulp). Met destilleren maak je geen methanol, de methanol moet al aanwezig zijn in het spul dat je gaat destilleren om in het eindproduct terecht te komen.

Overigens zou ik destilleren niet aanraden als methode om methanol van ethanol te scheiden. Zo gek ver liggen de kookpunten nu ook weer niet uit elkaar en je hebt van methanol niet zo heel gek veel nodig om er goed last van te krijgen....

Volgt nog een receptje voor iemand die binnen 1 week lekker in de lorum wil wezen:

Men neme:

1 SCHONE emmer
1 kilo honing
2 liter water
1 zakje (bakkers)gist (gewoon uit de supermarkt)
1 theedoek en een elastiek

Verwarm het water tot een graadje of 40 a 50 Celsius, roer de honing erdoorheen, voeg gist toe en dek je emmer af mbv theedoek + elastiek.

Dit een week laten staan en je hebt een raar uitziend, sterk naar alcohol ruikend zuurzoetig goedje dat in no time naar je kop stijgt als je ervan proeft! Ik zou er geen liters van gaan drinken op 1 avond, maar het is een leuke en betrekkelijk goedkope manier om eens lekker teut te worden met een man of 4
Ik vind van niet
pi_60244384
Methanol ontstaat onder andere uit de afbraak van pectine, een bestanddeel van de celwand van fruit. Daarom zit er bijvoorbeeld methanol in appelcider en druivenwijn, maar niet in bier. Dus zit er ook methanol in calvados, cognac en slivovitsj, maar niet in maltw(h)isk(e)y.
Er is een test voor, maar de beschrijving heb ik onlangs weggegooid. Ik had hem uit: "De beste borrel maak je zelf", een boek van pakweg 20 jaar oud.
Ik heb zelf ooit mijn eigen producten vergeleken met destillaat uit de winkel, en ik had zelf minder methanol. Gewoon: voldoende voorloop weggooien. Of bewaren, als brandstof voor je spiritusbrander.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  maandag 21 juli 2008 @ 17:26:37 #10
165237 Leef
Sunny side up!
pi_60248372
O die methanol test daar ben ik erg geinteresseerd in! Ik ga zoeken op internet.
Weet iemand toevallig wat een betrouwbare test is om het methanolgehalte te bepalen in een vloeistof?
(die je uit kunt voeren zonder compleet laboratorium ) ?

Die honing-drank is ook wel een geinig plan.
Alleen, waar ik dan heel graag achter wil komen, is: hoe destilleer ik (of verwerk ik anderszins) die drank tot zo puur mogelijke alcohol, om als likeurbasis te kunnen gebruiken?

En trouwens, die honing-drank, bevat die ook methanol? Zit er pectine of een andere stof die tot methanol wordt afgebroken in honing? (n00b-vraag, ik weet het)

Vond het trouwens wel schrikken om te horen dat er in gewone wijn en andere sterke dranken die je legaal kunt kopen, methanol zit. Hoeveel dan? En kan je daar niet ziek van worden dan?
pi_60252855
quote:
Op maandag 21 juli 2008 17:26 schreef Leef het volgende:

En trouwens, die honing-drank, bevat die ook methanol? Zit er pectine of een andere stof die tot methanol wordt afgebroken in honing? (n00b-vraag, ik weet het)

Nein

[quote]

Vond het trouwens wel schrikken om te horen dat er in gewone wijn en andere sterke dranken die je legaal kunt kopen, methanol zit. Hoeveel dan? En kan je daar niet ziek van worden dan?
Nein, dat is.. zie jij het vaak in de krant staan?
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  maandag 21 juli 2008 @ 20:57:08 #12
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_60252927
Oe ernstig interessant dit, ben zeer benieuwd naar het resultaat
Test panel nodig? haha.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_60262537
quote:
Op maandag 21 juli 2008 17:26 schreef Leef het volgende:
O die methanol test daar ben ik erg geinteresseerd in! Ik ga zoeken op internet.
Weet iemand toevallig wat een betrouwbare test is om het methanolgehalte te bepalen in een vloeistof?
(die je uit kunt voeren zonder compleet laboratorium ) ?

Die honing-drank is ook wel een geinig plan.
Alleen, waar ik dan heel graag achter wil komen, is: hoe destilleer ik (of verwerk ik anderszins) die drank tot zo puur mogelijke alcohol, om als likeurbasis te kunnen gebruiken?

Er zit geen pectine in honing, want honing bestaat niet uit plantencellen!!

Voor je een methanolvergiftiging krijgt van wijn, heb je al lang een ethanol- of watervergiftiging, dus maak je niet druk. En bij het legaal destilleren wordt voldoende voorloop weggegooid. Alleen bij illegaal destilleren gaat het soms fout, als de schurken te gretig zijn en de voorloop meenemen.

Het lijkt me jammer om mede (= honingwijn) te destilleren tot pure (nou ja, 96 vol-%) alcohol, want dan ben je juist het mooie van de honing kwijt. Neem dan een goedkopere en neutralere basis, bijvoorbeeld gewone suiker.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')