quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 19:12 schreef Leef het volgende:? Ik weet van het gevaar van methanol, en dat het heel precies komt bij destillatie. Maar als je als particulier bij de Conrad een huis/tuin/keuken destillatiekolfje kan kopen, moet er toch een veilige, niet industriele manier ontdekt zijn? Die misschien langzamer is en kleinschaliger, maar het wel doet.. en veilig
Veilig, zonder 1 promille methanol, is natuurlijk prioriteit nummer 1.
Likeur maken lijkt me leuk, maar ik wil wel graag m'n ogen kunnen blijven gebruiken.
(kan verdorie die link niet vinden naar dat apparaatje)
P.S. Dat ik ondeskundig was, had ik zelf al gezegd.. anders postte ik hier niet
als je even de links gelezen had, had je dat ook wel zelf kunnen lezen trouwens
Als je op de normale manier zelf wijn gaat lopen maken is het risico op methanol vrijwel nihil. Methanol ipv ethanol krijg je als je ipv fruit/suiker/honing allerlei rotzooi gaat lopen vergisten (bv. houtpulp). Met destilleren maak je geen methanol, de methanol moet al aanwezig zijn in het spul dat je gaat destilleren om in het eindproduct terecht te komen.
Overigens zou ik destilleren niet aanraden als methode om methanol van ethanol te scheiden. Zo gek ver liggen de kookpunten nu ook weer niet uit elkaar en je hebt van methanol niet zo heel gek veel nodig om er goed last van te krijgen....
Volgt nog een receptje voor iemand die binnen 1 week lekker in de lorum wil wezen:
Men neme:
1 SCHONE emmer
1 kilo honing
2 liter water
1 zakje (bakkers)gist (gewoon uit de supermarkt)
1 theedoek en een elastiek
Verwarm het water tot een graadje of 40 a 50 Celsius, roer de honing erdoorheen, voeg gist toe en dek je emmer af mbv theedoek + elastiek.
Dit een week laten staan en je hebt een raar uitziend, sterk naar alcohol ruikend zuurzoetig goedje dat in no time naar je kop stijgt als je ervan proeft!

Ik zou er geen liters van gaan drinken op 1 avond, maar het is een leuke en betrekkelijk goedkope manier om eens lekker teut te worden met een man of 4