abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60203257
Ik ga binnenkort mijn US passpoort maar eens halen... ik vroeg me af ofdat ik nu 2 nationaliteiten kan hebben of moet ik kiezen tussen een van beide?
Free people own guns! Slaves do not!
  zaterdag 19 juli 2008 @ 08:13:42 #2
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_60203368
't Ken.

Wel is de Amerikaanse wetgeving zo wazig dat ze het zouden kunnen weigeren als ze dat zouden willen, als ik het me goed herinner.
pi_60206055
Mijn vriend heeft 2 nationaliteiten. Dus 't kan.
  zaterdag 19 juli 2008 @ 13:03:40 #4
219642 guinesh
Pfuhhhhh...
pi_60206440
Ja dat kan, maar in Europa kan je geen 2 paspoorten meer hebben.
pi_60219124
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 13:03 schreef guinesh het volgende:
je bedoelt een paspoort van 2 Europese (EU) landen..?
pi_60219173
Wel als minderjarige

Voor de TS is het afhankelijk van waarom hij een Amerikaans paspoort kan krijgen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_60220362
Je geeft je nederlandse nationaliteit op als je een andere nationaliteit aannneemt. Er zijn uitzonderingen, maar ik ben te lui om op dit tijdstip nog te gaan zoeken met google. Een van de uitzonderingen om je nederlandse nationaliteit te kunnen behouden is als je getrouwd bent met iemand die de nationaliteit heeft die je gaat aannamen. Bijvoorbeeld als je getrouwd bent met een amerikaanse en je neemt de amerikaanse nationaliteit aan, dan kun je ook je nederlandse nationaliteit houden (maartena weet hier vast veel meer over). Er zijn nog een paar andere uitzonderingen, maar die zul je makkelijk kunnen opzoeken.

Diverse mensen in Nederland met een dubbele nationaliteit hebben dat doordat hun land van oorsprong het niet mogelijk maakt om hun originele nationaliteit te verliezen. Bv grieken kunnen hun griekse nationaliteit niet
"kwijtraken". Maar vampier is een nederlander, dus dat zal voor hem niet opgaan

[ Bericht 34% gewijzigd door devzero op 20-07-2008 05:54:19 ]
  woensdag 23 juli 2008 @ 01:06:17 #8
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_60285502
Vampier kan inderdaad gewoon Nederlander blijven omdat hij getrouwd is met een Amerikaanse.

De wetgeving van de VS omtrend dubbele nationaliteit bestaat eigenlijk niet. Men heeft hier vanuit het Department of State de visie dat als het van het andere land mag, dan mag het van ons ook. In de praktijk komt het er op neer dat de dubbele nationaliteit volledig wordt ondersteund, en dat er ook een goede 20 miljoen Mexicanen rondlopen met twee paspoorten. Het is verder ook totaal geen politiek standpunt verder.

Ben je eenmaal dubbel staatsburger, dan raak je je Nederlandse staatsburgerschap alleen nog maar kwijt als je hoogverraad, oorlogsmisdaden, of een terroristische aanslag pleegt..... of als Geert Wilders met twee-derde meerderheid aan de macht komt, en de Nederlandse grondwet omver keilt om het makkelijk afnemen van Nederlanderschap mogelijk te maken..... - Maar zolang Nederland een democratie is, ben je veilig.

Scheiding of overlijden maakt ook niet uit trouwens, je hebt het dubbele staatsburgerschap verkregen middels een uitzondering, en die uitzondering blijft gelden.... je raakt dus niet je Nederlanderschap kwijt als je vrouw onder een auto komt ofzo.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_60285511
Als je trouwt mag je er 2.
  woensdag 23 juli 2008 @ 01:07:12 #10
171936 DuTank
Spaashaas.
pi_60285512
Amerikanen
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_60289545
quote:
Hoe controleert de burgelijke stand als je een paspoort komt halen, dat je nog een bijvoorbeeld amerikaans paspoort hebt ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_60305956
Ik heb vorig jaar een spaans paspoort aangevraagd en gekregen. Dit kan omdat mijn moeder spaanse is. Mijn nederlandse nationaliteit heb ik niet opgegeven. Volgens mij moet dit wel. Hoe valt dit door de burgelijke stand te controleren?
-weg, zie banmeldtopic-
  woensdag 23 juli 2008 @ 22:39:37 #13
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_60307740
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 10:26 schreef LangeTabbetje het volgende:
Hoe controleert de burgelijke stand als je een paspoort komt halen, dat je nog een bijvoorbeeld amerikaans paspoort hebt ?
De burgerlijke stand in Nederland controleert dat niet. Daarom is de dubbele nationaliteit ook zo makkelijk te krijgen, er bestaat tussen geen enkel land (zelfs niet binnen de EU) een afspraak dat ze elkaars nationaliteiten kunnen controleren, dus als jij met je paspoort bij de gemeente komt, vernieuwen ze dat gewoon.

In het buitenland is het een ander verhaal, je moet ten tijde van het verlengen van het paspoort namelijk kunnen aantonen dat je legaal in het land in kwestie verblijft. Doe je dit met een paspoort, dan kan het zijn dat je Nederlandse nationaliteit geweigerd wordt, omdat je die al kwijt zou zijn. Kun je echter de eerste keer bewijzen dat je in een uitzonderingscategorie zit, bijv. door trouwpapieren mee te nemen, dan zit je alle volgende keren gewoon goed. Ook als je huwelijk bij de burgerlijke stand in Nederland geregistreerd staat (getrouwd in Nederland, dan gebeurd dat automatisch) krijg je gewoon een nieuw Nederlands paspoort.

Het is tevens niet moeilijk de Nederlandse nationaliteit weer terug te krijgen als je em kwijt bent geraakt. Je hebt middels de "optie procedure" als geboren Nederlander altijd weer het recht op de Nederlandse nationaliteit. Woon je in een land dat wel de dubbele nationaliteit toestaat, dan kun je het Nederlanderschap weer aannemen zonder de andere te verliezen, want daar heeft Nederland niets over te zeggen.

Omdat er gewoon geen enkele goede manier is om de dubbele nationaliteit echt tegen te houden (je hebt immers met de wetten van twee landen te maken) staan de meeste westerse landen complete of gedeeltelijke dubbele nationaliteit toe. In Europa ging Belgie vorig jaar overstag, en is Denemarken de enige die officieel nog geen dubbele nationaliteit toelaat. Nederland en bijv. Duitsland laten de dubbele nationaliteit toe onder bepaalde voorwaarden, GB, Frankrijk, Italie, en Spanje en de meeste Scandinavische landen laten het gewoon toe.

In Nederland is het hele gebeuren rond twee nationaliteiten ook voornamelijk een Marokkanen-issue, niet zozeer een dubbele-nationaliteit issue.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 23 juli 2008 @ 22:58:37 #14
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_60308297
quote:
Kan prima.

- Fransen en Italianen kunnen middels het Tweede Protocol verdrag (zit Nederland ook bij) het paspoort dragen van diverse EU landen naast het Franse of Italiaanse.

- Landen als GB en Spanje staan beiden de dubbele nationaliteit toe, dus het is makkelijk om twee paspoorten te hebben.

- Grieken kunnen de eigen nationaliteit nooit opgeven, dus over heel de EU zitten nogal wat Grieken met twee paspoorten.

- Dienstplichtige Turken (mannen tot 40 jaar) kunnen de Turkse nationaliteit niet opgeven. Hierbij telde ik Turkije even als Europees land.

- Hongaren kunnen moeilijk de eigen nationaliteit opgeven (kan wel, maar lastig), met als gevolg dat onder andere de Franse president Sarkozy, en nota-bene de vrouw van Geert Wilders beiden twee paspoorten hebben.

- Britten die geboren zijn in Noord Ierland, kunnen naast het Britse ook het Ierse staatsburgerschap claimen. Dit heeft te maken met historische afspraken, en tegenwoordig werkt het als een goedmaker voor de Noord-Ieren die toch eigenlijk bij Ierland willen horen. Het Britse staatsburgerschap hoeven ze dan niet op te geven.

- Duitsland kent nog steeds een procedure waarbij Duitsers die in de door Polen overgenomen gebieden na WO2 wonen/woonden, hun Duitse staatsburgerschap terug kunnen krijgen. Het inmiddels toegewezen Poolse staatsburgerschap hoeven ze dan niet op te geven. Er is maar een zeer kleine groep (intussen allemaal boven de 60 zeker) die daar nog aanspraak op kunnen maken, maar in de vroege jaren 90 was het ENORM populair toen de muur viel, en Poolse oud-Duitsers vrijelijk naar heel Duitsland konden.... voor 1990 was er eigenlijk weinig behoefte om Oost-Duits te worden.

- Kinderen die na de breuk van Tsjecho-Slowakije in twee landen een Slowaakse en een Tsjechische ouder hadden, kregen beide staatsburgerschappen. Dat hadden ze eigenlijk al, omdat er voor de breuk al een sub-staatsburgerschap bestond voor beide landen.

Ik denk dat ik er nog een heel stel uitzonderingen vergeet, maar op internationaal niveau (dit is alleen nog maar binnen de EU) BARST het letterlijk van de uitzonderingen waarop het kan. De meeste Westerse landen laten het ook toe nu, en ik geef ze groot gelijk..... je blijft bezig met jagen, je blijft bezig met bureaucratische uitzonderingen.... als je het toelaat ben je in 1 klap van het gezeur af, want zolang ze binnen de landsgrenzen wonen zijn ze EERST staatsburger van dat land.
-
pi_60323989
Dat is een hoop informatie die ik niet wist. Petje af. Ik zou bijna zeggen, zet het op de fok wiki (als die nog bestaat).
  donderdag 24 juli 2008 @ 21:36:39 #16
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_60328717
Ik heb me er enigszins in verdiept toen ik zelf met de vraag stond in 2005 of ik mijn staatsburgerschap kon houden. Omdat mijn vrouw theoretisch ook nog recht heeft op Canadees staatsburgerschap (Canadese ouders), maar al Amerikaans en Nederland heeft, ben ik me eens gaan inlezen

Helaas snapt de gemiddelde FOK!ker erg weinig van hoe het precies in elkaar steekt met staatsburgerschappen, en het is ook erg ingewikkelde materie. Op FOK! denkt men in termen als "afpakken" en "weigeren" als het gaat om Marokkanen met Nederlands en Marokkaans staatsburgerschap, en als voornaamste reden omdat ze vinden dat "het niet hoort".

Het is ook bijna nergens echt een politiek issue volgens mij.... in de VS in ieder geval niet, ik weet niet hoe het zit met andere EU landen.
-
  vrijdag 25 juli 2008 @ 01:05:19 #17
107792 Hexley
the Platypus
pi_60332571
quote:
Op woensdag 23 juli 2008 22:39 schreef maartena het volgende:

[..]

De burgerlijke stand in Nederland controleert dat niet. Daarom is de dubbele nationaliteit ook zo makkelijk te krijgen, er bestaat tussen geen enkel land (zelfs niet binnen de EU) een afspraak dat ze elkaars nationaliteiten kunnen controleren, dus als jij met je paspoort bij de gemeente komt, vernieuwen ze dat gewoon.
Misschien een rare vraag, maar hoe zit dat met geboorte-registers?
  vrijdag 25 juli 2008 @ 01:06:39 #18
130955 Floripas
Blast from the past
pi_60332576
Ik ken een ontaglijk aantal mensen met een Israelisch paspoort naast een Nederlands paspoort, dus het moet nog kunnen, ja.
  vrijdag 25 juli 2008 @ 01:41:31 #19
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_60332776
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 01:05 schreef Hexley het volgende:
Misschien een rare vraag, maar hoe zit dat met geboorte-registers?
Als je kind in het buitenland geboren wordt, dan moet je zelf aangifte doen bij het dichtsbijzijnde consulaat, met een geboortedocument van je lokale stad. Tevens dien je zelf te zorgen voor aanvraag Nederlands paspoort.

Als je een kind aangeeft bij een lokale burgerlijke stand, dan weet Nederland daar helemaal niets vanaf, en dat wordt ook niet automatisch doorgestuurd naar Nederland.
-
  vrijdag 25 juli 2008 @ 01:45:33 #20
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_60332802
Hoe zit het eigenlijk met drie paspoorten? Kan dat?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_60332880
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 01:45 schreef wonderer het volgende:
Ja, dat vroeg ik me ook al af.
 FR
  vrijdag 25 juli 2008 @ 02:32:37 #22
107792 Hexley
the Platypus
pi_60333027
quote:
Op vrijdag 25 juli 2008 01:41 schreef maartena het volgende:

[..]

Als je kind in het buitenland geboren wordt, dan moet je zelf aangifte doen bij het dichtsbijzijnde consulaat, met een geboortedocument van je lokale stad. Tevens dien je zelf te zorgen voor aanvraag Nederlands paspoort.

Als je een kind aangeeft bij een lokale burgerlijke stand, dan weet Nederland daar helemaal niets vanaf, en dat wordt ook niet automatisch doorgestuurd naar Nederland.
Bedoelde meer of die dingen op de een of andere manier ook aan elkaar gekoppeld zijn,...
Voor als men later iets aanpast naamswijziging of zo.
pi_60333524
quote:
Ja
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  vrijdag 25 juli 2008 @ 05:13:59 #24
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_60333798
quote:
Technisch gesproken wel. Mijn vrouw bijvoorbeeld kan het Nederlandse, Canadese en Amerikaanse paspoort krijgen. Maar ik zie daar de voordelen niet van in als je er niks mee gaat doen, 't kost alleen maar geld.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_60344104
Ik weet er niet veel van, wel weet ik dat ik zowel de Franse als de Nederlandse nationaliteit heb
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')