quote:
Kan prima.
- Fransen en Italianen kunnen middels het Tweede Protocol verdrag (zit Nederland ook bij) het paspoort dragen van diverse EU landen naast het Franse of Italiaanse.
- Landen als GB en Spanje staan beiden de dubbele nationaliteit toe, dus het is makkelijk om twee paspoorten te hebben.
- Grieken kunnen de eigen nationaliteit nooit opgeven, dus over heel de EU zitten nogal wat Grieken met twee paspoorten.
- Dienstplichtige Turken (mannen tot 40 jaar) kunnen de Turkse nationaliteit niet opgeven. Hierbij telde ik Turkije even als Europees land.
- Hongaren kunnen
moeilijk de eigen nationaliteit opgeven (kan wel, maar lastig), met als gevolg dat onder andere de Franse president Sarkozy, en nota-bene de vrouw van Geert Wilders beiden twee paspoorten hebben.
- Britten die geboren zijn in Noord Ierland, kunnen naast het Britse ook het Ierse staatsburgerschap claimen. Dit heeft te maken met historische afspraken, en tegenwoordig werkt het als een goedmaker voor de Noord-Ieren die toch eigenlijk bij Ierland willen horen. Het Britse staatsburgerschap hoeven ze dan niet op te geven.
- Duitsland kent nog steeds een procedure waarbij Duitsers die in de door Polen overgenomen gebieden na WO2 wonen/woonden, hun Duitse staatsburgerschap terug kunnen krijgen. Het inmiddels toegewezen Poolse staatsburgerschap hoeven ze dan niet op te geven. Er is maar een zeer kleine groep (intussen allemaal boven de 60 zeker) die daar nog aanspraak op kunnen maken, maar in de vroege jaren 90 was het ENORM populair toen de muur viel, en Poolse oud-Duitsers vrijelijk naar
heel Duitsland konden.... voor 1990 was er eigenlijk weinig behoefte om Oost-Duits te worden.
- Kinderen die na de breuk van Tsjecho-Slowakije in twee landen een Slowaakse en een Tsjechische ouder hadden, kregen beide staatsburgerschappen. Dat hadden ze eigenlijk al, omdat er voor de breuk al een sub-staatsburgerschap bestond voor beide landen.
Ik denk dat ik er nog een heel stel uitzonderingen vergeet, maar op internationaal niveau (dit is alleen nog maar binnen de EU) BARST het letterlijk van de uitzonderingen waarop het kan. De meeste Westerse landen laten het ook toe nu, en ik geef ze groot gelijk..... je blijft bezig met jagen, je blijft bezig met bureaucratische uitzonderingen.... als je het toelaat ben je in 1 klap van het gezeur af, want zolang ze binnen de landsgrenzen wonen zijn ze EERST staatsburger van dat land.
Proud to be American.
Hier woon ik."Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin