abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60177587
Wegens wat geldgebrek kan ik dit weekend (alweer) geen whisky kopen en wodka begint mij nu echt te vervelen. Een fles pure alcohol bij de AH kopen en dan mixen met roosvicee zie ik ook niet echt als een optie.

Maar los van dat wil ik gewoon zelf is een keer een alcoholische drank maken met fruit of aardappels. Ik heb al zitten zoeken op Google maar tot nu toe nog geen eenduidige info gevonden. De ene site beschrijft een andere bereidingswijze dan de andere site. Heeft er iemand al ervaring met het zelf maken van sterke drank d.m.v. vergisting van fruit of aardappels? Welke spullen/apparatuur heb je daarvoor nodig?

Het lijkt me echt gaaf om van mijn eigen brouwsels aangeschoten/dronken te worden
  donderdag 17 juli 2008 @ 23:38:07 #2
28309 Wunk
Komt gewoon door die konijnen
pi_60177903
'sterke' drank kun je niet maken door vergisting, gist maakt alcohol tot een procentje of 8, daarna gaat 't dood en zul je moeten gaan destilleren..
  vrijdag 18 juli 2008 @ 00:02:28 #3
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_60178337
gist gaat dood bij een percentage van ongeveer 15% daarom zie je zelden wijn met een hoger percentage dan dit. Sterke drank zul je moeten gaan destilleren volgens mij. Is wel een hoop gedoe. Ik wens je iig veel succes want ik kan je ook niet verder helpen.
pi_60184284
Gist gaat dood bij ca. 15% en daarom kun je op die manier geen sterke drank maken. Je kunt natuurlijk zelf alcohol gaan destilleren.
pi_60184609
Jammer. Maar als ik het goed begrijp kun je wel gewoon alcoholische drank maken met max. 15% alcohol erin?

Ik wil niet gaan distilleren want daar komt een hoop apparatuur bij kijken.
pi_60191169
hoezo een hoop apparatuur? Bij mij op de havo hadden we al genoeg 'apparatuur' om dat te doen
pi_60194020
http://home.zonnet.nl/nvvoorst/

Ben zelf ook bezig met alle info te vergaren op dit moment. Wil er over paar weken ook mee beginnen nl Dit is een van de meest complete site's
*** Nul Dertien ***
Rap... just a "C" away from "Crap"
R&P / Hoe voel je je nu? #827
pi_60197498
Zonder distilleren kun je wijn of bier maken. Hoe dan ook ga je dit weekend niet het resultaat proeven.....
Ik vind de boeken van Jan van Schaik over wijn en bier maken goed.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zaterdag 19 juli 2008 @ 17:13:10 #9
165237 Leef
Sunny side up!
pi_60211268
een fles pure alcohol om met je ranja te mengen zal je bij de AH niet vinden.
Ja, spiritus, dat is bijna pure alcohol, maar daar zit dodelijk vergif door, juist om het hardcore alcoholisten moeilijk te maken.
(grappig trouwens, alcohol is op zich al dodelijk vergif )
(En alleen echte die hard alcoholisten filteren spiritus door een koffiefilter met norit om het gif eruit te filteren (soort van,) en drinken het dan puur.)

... waarbij het de overheid tevens niet slecht uitkomt dat je dus gedwongen bent om vet accijns te betalen als je drinkbare alcohol wilt hebben.

De enige pure alcohol (nou ja, puurder dan 98% wordt het geloof ik niet) die je in Nederland kan krijgen, is voor medische doeleinden (ontsmetting e.d.), en je moet arts zijn om dat te mogen kopen.
Alcohol an sich kost geen drol trouwens... Je koopt een 5L jerrycan voor een paar euro.

Blijft over naar Tsjechie en andere oostbloklanden rijden, waar je pure alcohol in de supermarkt kan kopen (maar met je geldgebrek zit dat er niet in)

Of.. je rest Deze Verschrikkelijke Link, waar je kan leren om zelf alcoholische drank te maken met eenvoudige middelen, en een percentage van ongeveer 12% vol. En die zo goor is dat een geit er nog van gaat kotsen, maar goed, drank is drank denken ze in de gevangenis.

Succes!
  zaterdag 19 juli 2008 @ 19:57:02 #10
97745 Thorical
finding a way
pi_60213587
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 17:13 schreef Leef het volgende:

(En alleen echte die hard alcoholisten filteren spiritus door een koffiefilter met norit om het gif eruit te filteren (soort van,) en drinken het dan puur.)
Je lijkt pvd wel zo'n Russische hardcore zuipert uit de Gorbatsjov tijd. Die konden zelfs uit schoensmeer nog alcohol onttrekken.
  zaterdag 19 juli 2008 @ 21:49:45 #11
165237 Leef
Sunny side up!
pi_60215207
Als ik dat was, was ik nu wel met andere dingen bezig dan op fok posten

Moest wel lachen toen ik een tijdje geleden een reportage las uit een tijdschrift. Een paar GGZ of GGD medewerkers die op bezoek kwamen bij een stel ouwe doorgewinterde alcoholisten. Het soort dat eau de cologne en parfum gaat drinken als ze geen drank of geld meer in huis hebben, en 's nachts wakker worden omdat hun lichaam om alcohol eist.
Doodziek natuurlijk, maar wat doen ze?

Ze liggen gezellig samen te keuvelen op hun matrassen, met een fles pure zuurstof (longen doen het bijna niet meer), een fles door een koffiefiltertje met norit gefilterde spiritus (dus bijna pure alcohol), en voor de gezelligheid een sigaretje erbij

Ik denk dat ze in Enschede nog minder ontploffingsgevaar hadden

Ik denk dat als je zo'n leven leidt, je niet veel anders meer aan het doen bent
  zaterdag 19 juli 2008 @ 22:44:04 #12
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_60216022
in spiritus zit toch een braakmiddel oid?
  zondag 20 juli 2008 @ 02:47:34 #13
165237 Leef
Sunny side up!
pi_60219600
ik mag het hopen. Weet iemand daar iets over?
pi_60235803
quote:
Op zondag 20 juli 2008 02:47 schreef Leef het volgende:
ik mag het hopen. Weet iemand daar iets over?
Lang leve wikipedia
quote:
Brandspiritus bestaat grotendeels uit ethanol. Er is een giftige stof aan toegevoegd (meestal methanol), om de alcohol te denatureren (ongeschikt te maken voor consumptie). Daarnaast bevat het een blauwe kleurstof en een geurstof om de zo behandelde alcohol goed herkenbaar te maken. Over zo behandelde alcohol hoeft dan geen accijns te worden betaald. De samenstelling van brandspiritus is doorgaans: 85% ethanol, 10% water, 3% methanol, 1% aceton en 1% pyridine (een geurstof) plus blauwe kleurstof.
pi_60235964
Weird-: zie jij daar iets over braken staan?

@Vandaag: van het hoge percentage ethanol in spiritus ga je ook al nekken hoor. Ik heb altijd flessen 95% alcohol om likeuren te maken thuis staan (uit Italië). Een keer voor een weddenschap een shotje gedaan: instant overgeven omdat je maag dat gewoon niet accepteert.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_60236248
En anders krijg je wel andere bijverschijnselen.... Van ethanol word je al ziek of je word gewoon blind ofzo.....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 21 juli 2008 @ 09:54:16 #17
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_60239375
niet stoken? Dan een paar pakken suiker en dit:

www.brouwmarkt.nl voor spullen. www.homedistiller.org voor info mbt zelf stoken.
I follow you......but not on Twitter
  maandag 21 juli 2008 @ 17:39:42 #18
165237 Leef
Sunny side up!
pi_60248573
quote:
Op maandag 21 juli 2008 00:21 schreef krakkemieke het volgende:
En anders krijg je wel andere bijverschijnselen.... Van ethanol word je al ziek of je word gewoon blind ofzo.....
Nee dat is methanol waar je blind van wordt

methanol is de simpelste alcohol die er is: een koolstofatoom met drie waterstofatoompjes eromheen, en een zuurstofatoompje-waterstofatoompje (OH-groep, wat het tot een alcohol maakt).
Van methanol wordt je dronken maar ook blind (en nog meer nare dingen)

ethanol heeft twee koolstofatoompjes ipv een, en 5 waterstofatoompjes ipv 3.
Voor de rest hetzelfde.
Van ethanol wordt je alleen dronken.

(niet dat je van ethanol niet ook goed ziek kan worden)

[ Bericht 0% gewijzigd door Leef op 23-07-2008 04:08:28 ]
pi_60277890
Ik haal ze altijd door elkaar.......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_60283742
hehe....zelf alcohol niet meer nodig, heb net een fles Jameson 12yr van iemand cadeau gekregen
pi_60283799
Bofkont! Heel jaloers is!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_60322250
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 21:49 schreef Leef het volgende:
Als ik dat was, was ik nu wel met andere dingen bezig dan op fok posten

Moest wel lachen toen ik een tijdje geleden een reportage las uit een tijdschrift. Een paar GGZ of GGD medewerkers die op bezoek kwamen bij een stel ouwe doorgewinterde alcoholisten. Het soort dat eau de cologne en parfum gaat drinken als ze geen drank of geld meer in huis hebben, en 's nachts wakker worden omdat hun lichaam om alcohol eist.
Doodziek natuurlijk, maar wat doen ze?

Ze liggen gezellig samen te keuvelen op hun matrassen, met een fles pure zuurstof (longen doen het bijna niet meer), een fles door een koffiefiltertje met norit gefilterde spiritus (dus bijna pure alcohol), en voor de gezelligheid een sigaretje erbij

Ik denk dat ze in Enschede nog minder ontploffingsgevaar hadden

Ik denk dat als je zo'n leven leidt, je niet veel anders meer aan het doen bent
Er zit geen gif in spiritus, Spiritus is methanolalcohol en geen ethanolalcohol, en dat maakt het giftig.

Daar kan je wel 50 norrit tabletten bij gebruiken, maar daar schiet je echt geen hol mee op.
pi_60322271
quote:
Op maandag 21 juli 2008 17:39 schreef Leef het volgende:

[..]

Nee dat is methanol waar je blind van wordt

methanol is de simpelste alcohol die er is: een koolstofatoom met drie waterstofatoompjes eromheen, en een zuurstofatoompje-waterstofatoompje (OH-groep, wat het tot een alcohol maakt).
Van methanol wordt je dronken maar ook blind (en nog meer nare dingen)

ethanol heeft twee koolstofatoompjes ipv een, en 5 waterstofatoompjes ipv 3.
Voor de rest hetzelfde.
Van ethanol wordt je alleen dronken.

(niet dat je van ethanol niet ook goed ziek kan worden)
Ethanol en Methanol hebben dezelfde chemische samenstelling, de verbindingen liggen alleen anders.
pi_60322665
Beide berichten kloppen absoluut niet:

1) Spiritus is een mengsel van doorgaans 85% ethanol, 10% water, 3% methanol, 1% aceton en 1% pyridine (http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandspiritus)

2) De chemische samenstelling van methanol is CH3OH, die van ethanol is C2H5OH.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_60322969
Ik dacht toch echt te herinneren van scheikunde, lang lang geleden, dat ze hetzelfde waren. Maf

En dat het de Methanol is die spiritus giftig maakt, klopt dus wel.
  vrijdag 25 juli 2008 @ 00:17:34 #26
165237 Leef
Sunny side up!
pi_60332091
je kan ook gewoon sorry zeggen voor het geen bronnen checken, en er compleet naast zitten, lho..
pi_62209745
Nou.. Ben nu al 4 dagen aan het wachten tot mijn maisch is uitgegist zodat ik het kan gaan destileren Ben echt benieuwd hoe of wat.. Word me eerste keer. 22 liter stookwijn wat gedestilleerd moet worden..
*** Nul Dertien ***
pi_62209915
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 19:12 schreef theKiD het volgende:
Nou.. Ben nu al 4 dagen aan het wachten tot mijn maisch is uitgegist zodat ik het kan gaan destileren Ben echt benieuwd hoe of wat.. Word me eerste keer. 22 liter stookwijn wat gedestilleerd moet worden..
Mag ik je username hebben?

Overigens maakte mijn moeder vroeger altijd zelf brandewijn. Van kersen. Dat liet ze dan maanden staan voor het drinkbaar was

Qua 'branderigheid' in de keel proefde het als een goede port. Maar wel zoeter en naar kers Helemaal geen verkeerd spul was dat
pi_62210572
Me username?

[edit]
Net ff getest met de vinometer, zit nu 15% alcohol in de maisch.
*** Nul Dertien ***
pi_62210622
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 19:40 schreef theKiD het volgende:
Me username?
Ja, mocht je komen te overlijden nadat je die drank hebt geproefd?
pi_62210728
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 19:42 schreef santax het volgende:

[..]

Ja, mocht je komen te overlijden nadat je die drank hebt geproefd?
! ik zal tegen die tijd de gegevens wel PM'en
*** Nul Dertien ***
pi_62227980
nog een link met info betereffende stoken: http://www.distilleer.nl/ (soms zijn url's tè voor de hand liggend )

de TT is wel grappig btw, ik ben erg benieuwd naar andere manieren om alcohol te maken dan vergisting.
  woensdag 8 oktober 2008 @ 12:37:00 #33
49558 1-of-6Billion
pi_62229288
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 19:12 schreef theKiD het volgende:
Kewl, post eens een pic van je distilleerketel
pi_62295001
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 12:37 schreef 1-of-6Billion het volgende:

[..]

Kewl, post eens een pic van je distilleerketel
Met deze ben ik nu bezig, op moment van typen ben ik bezig met goedkope Aldi-wijn te destilleren. Ben benieuwd wat er van overblijft:

En ik ben nog bezig om een eigen alambic te maken. Met een oude koperen boilervat. Maar daar schiet het nog niet mee op, aangezien die smartstill, zo makkelijk is..

[edit] Me Maisch is dus nu no 6 dagen nog steeds niet uitgegist. Dus vandaar dat ik nu met wijn ben begonnen.. *iets met gebrek aan geduld*
*** Nul Dertien ***
pi_62316757
In plaats van gebruik te maken van het lagere kookpunt van alcohol kan je ook gebruik maken van het lagere vriespunt van alcohol.

Zet een plastic jerrycan van de drank die te weinig alcohol (iets wijnachtigs) bevat in de diepvries, Geen dop erop maar afsluiten met een flexibel rubber (moet ik het uitspellen ?). Nacht laten staan.
Dan op kamertemperatuur op de kop hangen (rubber eraf ja) met een kan eronder. In 1 kan de eerste helft ontdooide vloeistof opvangen. Die eerste helft zit dan rond de 25%. Je kan met deze hoeveelheid drank dit bevriesproces herhalen; op deze manier moet je tot 30 a 35% kunnen komen. Je moet dan wel in steeds koelere ruimten de bevroren drank laten ontdooien.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_62316947
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 21:25 schreef sigme het volgende:
In plaats van gebruik te maken van het lagere kookpunt van alcohol kan je ook gebruik maken van het lagere vriespunt van alcohol.

Zet een plastic jerrycan van de drank die te weinig alcohol (iets wijnachtigs) bevat in de diepvries, Geen dop erop maar afsluiten met een flexibel rubber (moet ik het uitspellen ?). Nacht laten staan.
Dan op kamertemperatuur op de kop hangen (rubber eraf ja) met een kan eronder. In 1 kan de eerste helft ontdooide vloeistof opvangen. Die eerste helft zit dan rond de 25%. Je kan met deze hoeveelheid drank dit bevriesproces herhalen; op deze manier moet je tot 30 a 35% kunnen komen. Je moet dan wel in steeds koelere ruimten de bevroren drank laten ontdooien.
Noem het beestje eens bij de naam dan?

Enne, kan idd ook ja. Alleen beetje omslachtig. En niet zo hoog te krijgen met normale huis/tuin/keukenartikelen
*** Nul Dertien ***
pi_62317989
quote:

Ik zie heir de hele discussie gaan over het creeren van een vloeistof met een hoog alcohol percentage. Dit betekend nog steeds geen goede drank. Gisten en destilleren zijn beide makkelijk en snel uit te voeren, de finesse zit hem in het creeren van de juiste smaak. In mijn optiek is de bovenvermelde techniek niet echt geschikt om de juiste smaakstoffen uit een vloeistof te extraheren.
btw ik ben een procestechnoloog, wij zijn mierenneukers over die kleine details "kwaliteit". Vandaar dat de helft van mijn oud-klasgenoten dus ook hun eigen bier brouwerij (vergisting dus)
Suit up! Because it's going to be LEGENDARY!
pi_62318319
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 23:28 schreef TheHamsterSlayer het volgende:
fles Jameson 12yr
Kan je daar rozijnen in marineren en die vervolgens verwerken in cake?
pi_62396181
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 22:46 schreef Deliah het volgende:

[..]

Kan je daar rozijnen in marineren en die vervolgens verwerken in cake?
(sprak hij uit ervaring)
dat kan ik je zelfs van harte aanbevelen

maar goed, dat kan je met elke drank naar keuze, voordeel van de keuze voor een Ierse whiskey is de zachte smaak
pi_63199660
Sinds een tijdje doe ik ook aan het distilleren van alcohol. (en natuurlijk het maken van eigen drank)
Zelf maak ik gebruik van een omgebouwde snelkookpan. Mijn oom heeft 2 mooie keteltjes staan.

De manier waarop wij meestal te werk is eerst zorgen voor "pure" alcohol. Ongeveer 80%.
Hier kun je o.a. kruiden aan toevoegen voor een smaakje. Dit kun je dan filteren en zo heb je drank met een smaakje (wel het alcohol percentage verdunnen met bronwater op dezelfde temperatuur). Dit is natuurlijk een hele simpele methode. Er zijn veel meer methodes om lekkere drank te krijgen.
Ook is het te adviseren om het gedistilleerde alcohol door actieve kool te halen om verkeerde smaakjes er uit te krijgen.
Op http://www.brouwmarkt.nl/ zijn allerlei spullen te koop voor de hobby brouwer/stoker.

Momenteel ben ik zelf bezig om absinth te gaan maken. Alleen ligt het proces stil omdat ik tijdelijk in het buitenland zit. Maar de kruiden zijn binnen.
pi_63207063
Mokus, ik neem binnenkort een x contact met je op over dat linker keteltje op je foto
*** Nul Dertien ***
pi_64920094
Is het stoken van alcohol ook mogelijk van zonder investeringen van ¤ 20,- of meer?
quote:

Kun je op die manier van 12% Jeneverbessen 30% maken? Dat zou wel ideaal zijn.
pi_64925041
Semi-ontopic: Ik ben nu een kruidenbitter aan het trekken van een goedkope jenever & kruiden
pi_64948940
Kan iemand mijn vorige vraag nog beantwoorden?

En op http://www.distilleer.nl/ staat dat er een accijns is van 600% op gedistilleerde dranken (geen wijn, bier)... betaal ik voor een fles whiskey van 10euro dus meer dan 8 euro aan accijns?
  maandag 12 januari 2009 @ 14:53:01 #45
165237 Leef
Sunny side up!
pi_64950015
antwoord is ja.
Ga maar is naar een land waar je geen of weinig accijns hebt. Je schrikt je rot. Alsof je een twee liter pak bar le duc koopt
pi_65310183
Mn kruidenbitter is begin februari drinkbaar. Gister al even geproeft met een theelepel. Lichte sinaasappelsmaak, en een soort speculaas smaak
  donderdag 22 januari 2009 @ 11:33:54 #47
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_65311323
quote:
Op maandag 12 januari 2009 14:29 schreef dennis00 het volgende:

En op http://www.distilleer.nl/ staat dat er een accijns is van 600% op gedistilleerde dranken (geen wijn, bier)... betaal ik voor een fles whiskey van 10euro dus meer dan 8 euro aan accijns?
Produktie kosten liggen gemiddeld rond de 35 cent, dus tel uit je winst.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
pi_65311339
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 11:33 schreef Curiosity het volgende:

[..]

Transport, opslag, verkoop, ...

En als je het zelf produceert ben je wel ietwat meer kwijt dan die 35 cent.
  donderdag 22 januari 2009 @ 14:52:16 #49
49558 1-of-6Billion
pi_65318216
quote:
Op maandag 12 januari 2009 14:29 schreef dennis00 het volgende:

600% is kletskoek. Je betaalt momenteel (ik meen) ¤15,40 per liter ZUIVERE alcohol. Op een fles whisky van 40% vol zit dus ¤6,16 accijns. Ongeacht de prijs in de winkel...
  donderdag 22 januari 2009 @ 14:53:06 #50
49558 1-of-6Billion
pi_65318248
quote:
Op donderdag 22 januari 2009 11:33 schreef Curiosity het volgende:

[..]

Dat zal puick spul zijn dan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')