Ik zit nu net op kamers in Arnhem, sinds woensdag. Het volgende is dus onder voorbehoud:
- Huur: 310/m, all-inclusive (gwl, internet, tv, vaste telefoon, etc.)
- Collegegeld: 156,- (het is gestegen, vorig jaar was het 150,-)
- Eten: 120,-
- Inboedelverzekering: 2,-? (moet nog geregeld worden)
- Overig: Gedeelde huishoudenkosten > nog geen idee
- Telefoon: mobiel 10/m, vast VoIP: 4,20/m
- Boeken van ouders, maar deze heb ik amper nodig omdat de studie voornamelijk digitaal is. Vorig jaar heb ik er uiteindelijk twee gekocht welke achteraf alsnog niet echt nodig waren.
Ik kom in ieder geval met 600 euro per maand rond voor alle belangrijke dingen. Uitgaan is uiteraard ook belangrijk en hiervoor heb ik ook nog geld voor over, dat zit allemaal goed.

Deze en komende maand zit er natuurlijk geen collegegeld bij, maar mijn lening is pas volgende week actief en in september krijg ik pas de uitwonende beurs. Derhalve komt het qua kostenratio (

) ongeveer op hetzelfde neer. Vanaf september krijg ik inclusief lening 532 euro aan stufi binnen. Ik moet dan minstens 70 euro bijverdienen en dit lukt ook zeker, aangezien ik al twee zeer goede baantjes gevonden heb.

Als ik een klein fortuintje opgebouwd heb, bouw ik de lening netjes af.
Let er ook op dat je een startkapitaal nodig hebt. Je lening zal pas de volgende maand actief worden en je uitwonende beurs krijg je ook pas na 1 à 2 maanden. Bovendien moet je voor wat inboedel zorgen, dit was bij mij geen punt. Als je goed op marktplaats rondzoekt, vind je zat gratis leuke banken (in goede staat!) en goedkope bureau's van studenten die wegtrekken. Bovendien verbaast het je waarschijnlijk hoeveel spullen kennissen opeens aanbieden.

Je hebt uiteraard ook nog allerlei spullen nodig zoals pannen, bestek, etc. Onderschat dat niet! Dat is namelijk nogal wat, ik kom nu nog regelmatig dingetjes tegen waarvan ik denk 'shit, dat moet ik ook nog hebben'. Ik heb dan nog geluk dat heel veel dingen hier gewoon in huis aanwezig zijn.

Het is goed te doen, mits je wat startkapitaal hebt en je rond kan komen in de maand. Gooi er een begroting op los en leef je uit.
[ Bericht 27% gewijzigd door ImTheBase op 19-07-2008 12:44:30 ]