Ik zei
eerder al: "Ook zeer tof om hier en daar lekkage van de live-vocalen van Alex te horen. Net zoals je op de (normale) studio-versie van 505 hier en daar lekkage van de versterker van
Miles Kane Jamie hoort."
Even in een notendop: Op alle stille stukken in de instrumentals is de zogenoemde "guide vocal" vanuit de "vocal booth" te horen. Alex zingt (en speelt) bij de opnames mee met de band. Wel in een afgesloten (andere) ruimte, zodat die vocaal later niet meer opvalt. Want later wordt die guide vocal vervangen, en worden ook hier en daar (of misschien wel alle, het ligt er aan!) instrumenten opnieuw ingespeeld. Natuurlijk worden er ook extra instrumenten overgedubt. Dit is tevens de reden waarom de muziek van Arctic Monkeys zo "echt" klinkt. Juist door die (minimale) geluidslekkage, en ook stat de band echt met elkaar te spelen in de studio. Natuurlijk wel allen in een redelijk afgesloten ruimte, zodat er niet té veel lekkage klinkt en je nog daadwerkelijk wat aan de multi-tracks hebt

.
Sommige bands nemen éérst de drums op op een click-track (digitaal metronoom), vervolgens de bas, dan een gitaarpartij, nog een gitaarpartij, enz. enz. Het tempo zit vast aan één BPM, en de mix gaat al snel 'onmenselijk' klinken omdat de band in de studio nergens daadwerkelijk met elkaar gespeeld heeft. Nu is dat natuurlijk lang niet altijd het geval, maar dat is een ander verhaal.
Dat AM dit niet op deze manier opneemt is te horen aan bijvoorbeeld de overgang van het intro in "Balaclava". Of luister maar eens (ook op de normale studio-versie) naar "505". Net voordat de échte drums er in komen ("Not shy of a spark...") rond 01:05-01:07 hoor je de gitaar-track van Jamie (bij nader inzien dus niet Miles, de akkoorden in het linkerkanaal klinken eerder als zijn stijl) héél zachtjes op de achtergrond. In de eindmix is dat kleine stukje dus uitgezet, maar alsnog wordt het geluid opgepikt door één van de microfoons die nog wél te horen moesten zijn in de mix. Bijvoorbeeld door de microfoon voor de versterker van Miles, ik zeg maar wat.
Doordat op dat gedeelte geen gezang te horen is, valt dit sneller op. Een "guide vocal" die lekt maakt helemaal niets uit, want dat hoor je toch nooit meer als de échte vocaal eroverheen klinkt. Begrijpelijk, of doe ik te moeilijk?
[ Bericht 1% gewijzigd door Aisumasen op 14-09-2008 18:26:07 ]