abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60126654
Grote kans dat je in de categorie 'vrouwenhelper' valt.
De vrouwenhelper is een man, die vaak vele problematische relaties heeft met vrouwen met een klein zelfgevoel, soms overbloemd door grootheid. Hieraan is hij verslaafd. De relaties kenmerken zich door een groot zorgen voor gehalte, waarbij de eigen grenzen niet duidelijk zijn, en regelmatig worden overschreden. Er ontstaan veel conflicten door jalouzie van de vrouw, of door de bemoeienis van de man. Vrouwen hebben vaak narcistische, borderline of afhankelijke trekken.
De psychopathologie bij de vrouwenhelper bestaat uit narcisme en afhankelijkheid. Dit is terug te voeren op de vroege jeugd. De jonge vrouwenhelper heeft met zijn moeder een relatie gehad, waarbij hij de kans liep haar kwijt te raken. Klassiek ontstaat de vrouwenhelper uit een gescheiden gezin, waarbij het jonge kind zich afhankelijk naar moeder opstelt, omdat hij haar óók niet kwijt wil raken. Het kind is immers al het concept 'beide ouders' kwijt. Het mogen zorgen voor moeder heeft iets speciaals. Hieraan ligt het ontstaan van een bepaalde exclusiviteit ten grondslag. Alleen JIJ kan goed voor moeder zorgen, alleen JIJ kan deze vrouw helpen. Een narcistisch concept.
Grensoverschrijdingen bij de vrouwenhelper ontstaan doordat hij de relatie niet durft te verbreken. Dit is logisch, aangezien dit zou betekenen dat hij de band met moeder zou kunnen verliezen. De vrouwenhelper ziet zijn vriendin als de echo van de relatie met zijn moeder. De angst kan dermate groot zijn dat de man in kwestie aan destructieve vrouwen blijft hangen, totdat zij uiteindelijk de relatie verbreken en de vrouwenhelper zich gekrenkt en gekwetst voelt. "Ik heb alles voor haar gedaan!"

De genezing bestaat eruit de band met zijn moeder te leren zien, en welke zorgen en afhankelijkheid er naar moeder toe waren. Het inzien dat de vrouwenhelper nooit echt het kind is geweest, wat het vroeger had moeten zijn door tekortkomingen van vader en moeder...

Het moge duidelijk zijn dat er autobiografische elementen in dit verhaal zitten
Gelukkig is er na de genezing een lange stabiele relatie zonder teveel shit mogelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door KonnieKipke op 15-07-2008 18:56:33 ]
pi_60126682
Ik dacht verkeerd in de oorlog
pi_60134305
Ik vind het een mooi verhaal...

Kan me er niet helemaal in vinden maar bepaalde elementen zijn zeer zeker herkenbaar....
pi_60134418
Zijn kasta's ouders gescheiden?
pi_60135155
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 23:52 schreef MLI het volgende:
pi_60136636
ik heb zo ooit toen ik 15 een vriendinnetje gehad ja wat-een-kankerboel was dat ook
graag verwijderen
  woensdag 16 juli 2008 @ 09:32:16 #7
198098 henkzijlstra
ik verdien 80k per jaar en jij
pi_60138019
je moet ook niet op vrouwen vallen, je moet zorgen dat zij op jouw vallen
  FOK!Babe woensdag 16 juli 2008 @ 09:33:15 #8
166319 Ian_Nick
You'll Never Find Me...
pi_60138035
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 18:51 schreef veldmuis het volgende:
Ik dacht verkeerd in de oorlog
  woensdag 16 juli 2008 @ 09:37:48 #9
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_60138102
Jezus wat een kulverhaal
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  woensdag 16 juli 2008 @ 09:44:44 #10
14746 k_i_m
Oldbies Automatisering BV.
pi_60138226
Toch zitten er twee verschillende dingen die ik niet bij elkaar kan plaatsen. Dat is het "vrouwen willen helpen" uit narcistisch oogpunt en het niet durven verbreken van een relatie. Als ik ook even uit eigen ervaring put, ken ik heeeeel veel mannen die zich op projecten storten, maar zijn dit ook dezelfde mannen die zonder schroom weer een nieuw project zoeken op het moment dat het oude project zich stabiliseert. Hoe is dat te verklaren dan?
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?
pi_60138283
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 09:44 schreef k_i_m het volgende:
Toch zitten er twee verschillende dingen die ik niet bij elkaar kan plaatsen. Dat is het "vrouwen willen helpen" uit narcistisch oogpunt en het niet durven verbreken van een relatie. Als ik ook even uit eigen ervaring put, ken ik heeeeel veel mannen die zich op projecten storten, maar zijn dit ook dezelfde mannen die zonder schroom weer een nieuw project zoeken op het moment dat het oude project zich stabiliseert. Hoe is dat te verklaren dan?
Noemen ze dat niet het "redder-syndroom"? Jezelf belangrijk voelen omdat je een ander helpt. En je hoeft niet aan je eigen problemen te werken omdat die van een ander nog erger zijn.
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
pi_60138970
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 23:52 schreef MLI het volgende:
Oh no you didn't girl!
A little bit hateful
pi_60174081
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 09:47 schreef zwaaibaai het volgende:

[..]

Noemen ze dat niet het "redder-syndroom"? Jezelf belangrijk voelen omdat je een ander helpt. En je hoeft niet aan je eigen problemen te werken omdat die van een ander nog erger zijn.
pi_60175297
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 18:50 schreef KonnieKipke het volgende:

Gelukkig is er na de genezing een lange stabiele relatie zonder teveel shit mogelijk.
Er is hoop!
pi_60177254
Ach, relaties zijn één groot machtsspelletje.

Niks nieuws.

[ Bericht 48% gewijzigd door #ANONIEM op 17-07-2008 23:06:58 ]
  donderdag 17 juli 2008 @ 23:35:16 #16
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_60177854
quote:
Welja, post ook ff je telefoonnummer en uurtarief bij.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_60178085
quote:
Het moge duidelijk zijn dat er autobiografische elementen in dit verhaal zitten
Je onderschrift onder je avatar zegt genoeg
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_60178882
WTF is dit voor openingspost
pi_60179111
Dr. Phil!
pi_60185765
Ik herken dit van mijn eerste onervaren relatie toen ik in de brugklas zat, maar niet alle details hetzelfde dan.. Daarna leer je het wel af naarmate je meer vriendinnen hebt gehad.
Je moet ze gewoon als grof vuil behandelen voordat ze dat met jou kunnen doen.. Ga in ieder geval nooit meer uit medelijden verder met iemand. Dat scheelt een hoop tijd en stress
pi_60194840
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 00:46 schreef MLI het volgende:
Dr. Phil!
Niet echt een groot voorbeeld voor me, maar
pi_60250429
Hoezo VIEL?

Ik trouwens niet, ik heb altijd een voorkeur gehad voor sterke.......ach nee ik lul ook. Iedereen heeft zo z'n sterke en zwakke kanten en iedereen heeft een ander nodig. Ik (kind van gescheiden gezin) heb toch eigenlijk nooit de behoefte gehad vrouwen te helpen. Ben ik te lui voor.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')