abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 juli 2008 @ 14:31:45 #51
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_60396005
quote:
Op maandag 28 juli 2008 14:15 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik bedoel ontwikkeld in de zin van dat als je een beetje aandacht voor eten hebt dat je dan uitvindt wat je echt lekker vindt en vervolgens dan ook voorkeuren daarin ontwikkelt. Een kind kan van kaas houden, maar de meeste kinderen zullen toch terugschrikken voor een Langres of een Roquefort. Daar moet je toch even aan wennen, er bestaat wel zoiets als 'acquired taste', niet alles wordt meteen als lekker ervaren, en soms wordt het sowieso niks tussen die persoon en dat voer. Je biefstuk saignant of bleu is ook niet zoals de meesten hun eerste biefstuk het lekkerst zullen vinden.

Maar ik zie dat niet als iets wat je met de gouden paplepen moet worden ingegoten. In tegendeel zelfs, juist bij het 'duur doen' ligt het accent denk ik meer op hoe het hoort ipv hoe het smaakt. Ik denk dat je in Frankrijk of Italie op het platteland genoeg minimumlijers kunt tegenkomen die je liever een stoofpot voorzetten dan dat ze de biefstuk voor je doorbakken.
Smaak heb je, wordt je mee geboren, door allerlei etenswaren te proeven train je je smaakvermogen, leer je smaken te onderscheiden, maar dingen daardoor lekker gaan vinden, door het maar zo veel mogelijk te proeven, nee.
Je vind iets lekker of niet.
Net als de dooddoener, wijn moet je leren drinken, ik kon al drinken toen ik 2 was, hoef ik echt niet nu nog te leren.
Ik houd niet van rode wijn, simpel, en dan kan ik 100 soorten drinken, ik houd gewoon niet van het mondgevoel van rode wijn.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
  maandag 28 juli 2008 @ 14:38:56 #52
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_60396176
dat ben ik niet met je eens. Ik lustte als kind bijna niks, maar dat verwende gedrag werd me gelukkig keihard afgeleerd. Ik moest alles leren eten van mijn moeder en dat is goed gelukt want inmiddels lust ik werkelijk alles.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  maandag 28 juli 2008 @ 14:46:03 #53
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_60396331
Wellicht.

Bij mij hoef je niet met kaas of koude vleeswaren aan te komen. Het stinkt allebei (rottend eiwit, danwel heel dicht er tegenaan) en wordt doorgaans op verre van hygienische wijze gepresenteerd.

Ik walg er echt van, en al helemaal van die grijpgrage ongewassen handjes die over dit toch al niet zo hygienische hapjes collectief heen gaan.

En dan durven mensen die me daar op aanspreken mij een lastige eter te noemen. Ik spreek liever over 'fijnproever'
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_60397359
quote:
Op maandag 28 juli 2008 14:31 schreef Curiosity het volgende:

[..]

Smaak heb je, wordt je mee geboren, door allerlei etenswaren te proeven train je je smaakvermogen, leer je smaken te onderscheiden, maar dingen daardoor lekker gaan vinden, door het maar zo veel mogelijk te proeven, nee.
Je vind iets lekker of niet.
Je kunt dingen die je niet lekker vindt best lekker gaan vinden. Vaak ligt vies en lekker best dicht tegen mekaar aan, en is het het getrainde smaakvermogen waardoor het van vies lekker wordt. Met smaak wordt je zeker niet geboren, eerst is alleen moedermelk lekker, en daarna alles wat zoet is.
quote:
Net als de dooddoener, wijn moet je leren drinken, ik kon al drinken toen ik 2 was, hoef ik echt niet nu nog te leren.
Ik houd niet van rode wijn, simpel, en dan kan ik 100 soorten drinken, ik houd gewoon niet van het mondgevoel van rode wijn.
Prima, maar voor diegenen die dat niet hebben geldt wel degelijk dat je andere wijn lekkerder zult gaan vinden als je het vaker drinkt, en voor de meesten geldt dat het eerste glas maar zozo is. Je ziet ook bij witte wijn dat de zoete in eerste instantie vaak lekkerder gevonden worden, maar bijna iedereen die meer witte wijn gaat drinken en het echt lekker gaat vinden schuift op naar wat minder zoet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 28 juli 2008 @ 15:46:09 #55
139677 Curiosity
pi_60397573
quote:
Op maandag 28 juli 2008 15:37 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Je kunt dingen die je niet lekker vindt best lekker gaan vinden. Vaak ligt vies en lekker best dicht tegen mekaar aan, en is het het getrainde smaakvermogen waardoor het van vies lekker wordt. Met smaak wordt je zeker niet geboren, eerst is alleen moedermelk lekker, en daarna alles wat zoet is.
[..]

Prima, maar voor diegenen die dat niet hebben geldt wel degelijk dat je andere wijn lekkerder zult gaan vinden als je het vaker drinkt, en voor de meesten geldt dat het eerste glas maar zozo is. Je ziet ook bij witte wijn dat de zoete in eerste instantie vaak lekkerder gevonden worden, maar bijna iedereen die meer witte wijn gaat drinken en het echt lekker gaat vinden schuift op naar wat minder zoet.
Je went aan een smaak, maar of je het lekker is, is iets anders.
Zo lust ik geen rode kool, maar mocht er niet anders meer te eten zijn, zal ik het wel tot mij nemen, maar lekker vinden, nee.

Maar wat is dat toch met sterke drank, altijd de opmerking "dat moet je leren drinken", als ik geen cola drink zal er niemand tegen mij zeggen, "dat moet je leren drinken".
Heel vreemd.
  maandag 28 juli 2008 @ 18:00:57 #56
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_60400459
dat moet je niet te letterlijk nemen natuurlijk. Je hoeft helemaal niks.

Maar t is nu eenmaal zo dat je bittere dingen als wijn en bier meestal pas na een aantal keer gaat waarderen. Net als bijv. olijven
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_60400892
quote:
Op maandag 28 juli 2008 15:46 schreef Curiosity het volgende:

[..]

Je went aan een smaak, maar of je het lekker is, is iets anders.
Zo lust ik geen rode kool, maar mocht er niet anders meer te eten zijn, zal ik het wel tot mij nemen, maar lekker vinden, nee.
Ik denk dat het iets complexer is dan dat. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je went aan het bittere van bier, en dat het daardoor echt lekker wordt, één onderdeel van de smaak kan maken dat je het niet lekker vindt, maar als je daar aan went, is er niets meer wat je tegenhoudt om het lekker te vinden.
quote:
Maar wat is dat toch met sterke drank, altijd de opmerking "dat moet je leren drinken",
Dat heb ik ook nooit begrepen, maar misschien was ik gewoon een heel erg snelle leerling. Maar wat ik nu aan whisky drink, had ik als puber geen lekkere whisky gevonden schat ik. Wat het heel erg lekker maakt is juist datgene wat er in eerste instantie maar moeilijk in gaat.
quote:
als ik geen cola drink zal er niemand tegen mij zeggen, "dat moet je leren drinken". Heel vreemd.
Nee, maar er zal ook niemand tegen je zeggen "ik heb laatst toch een cola geproefd.." Cola drinkt makkelijk weg, lekker zoet maar ook niet erg boeiend. Niet zo vreemd dus. Bijna niemand vind het vies, maar ook niemand kan er verrukt over zijn.
  maandag 28 juli 2008 @ 18:55:04 #58
139677 Curiosity
pi_60401485
quote:
Op maandag 28 juli 2008 18:24 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik denk dat het iets complexer is dan dat. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je went aan het bittere van bier, en dat het daardoor echt lekker wordt, één onderdeel van de smaak kan maken dat je het niet lekker vindt, maar als je daar aan went, is er niets meer wat je tegenhoudt om het lekker te vinden.
[..]

Dat heb ik ook nooit begrepen, maar misschien was ik gewoon een heel erg snelle leerling. Maar wat ik nu aan whisky drink, had ik als puber geen lekkere whisky gevonden schat ik. Wat het heel erg lekker maakt is juist datgene wat er in eerste instantie maar moeilijk in gaat.
[..]

Nee, maar er zal ook niemand tegen je zeggen "ik heb laatst toch een cola geproefd.." Cola drinkt makkelijk weg, lekker zoet maar ook niet erg boeiend. Niet zo vreemd dus. Bijna niemand vind het vies, maar ook niemand kan er verrukt over zijn.
Je noemt net de dranken die ik niet lekker vind, bier, inderdaad bitter, en whiskey kan me ook niet bekoren, vooral de houtnoten staan me tegen.
Maar rosé vind ik heerlijk, en witte wijn als die droog en niet zo zoet is.
pi_60401648
quote:
Op maandag 28 juli 2008 18:55 schreef Curiosity het volgende:
Je noemt net de dranken die ik niet lekker vind, bier, inderdaad bitter, en whiskey kan me ook niet bekoren, vooral de houtnoten staan me tegen.
Maar rosé vind ik heerlijk, en witte wijn als die droog en niet zo zoet is.
Smaken verschillen, ontwikkeld of niet, dat lijkt me sowieso niet ter discussie staan. Maar vond je bij je eerste glas wijn zoete witte wijn meteen al minder lekker dan droge, of is dat gekomen met een paar flessen later?
  maandag 28 juli 2008 @ 20:08:11 #60
139677 Curiosity
pi_60403142
quote:
Op maandag 28 juli 2008 19:02 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Smaken verschillen, ontwikkeld of niet, dat lijkt me sowieso niet ter discussie staan. Maar vond je bij je eerste glas wijn zoete witte wijn meteen al minder lekker dan droge, of is dat gekomen met een paar flessen later?
Vroeger begonnen we met de meiden met Canei, net 15 ofzo, en daar werd ik altijd zo misselijk van, dat ik al gauw vroeg om een niet zo zoete wijn, dan kom je al gauw bij de ietwat zuurdere en meestal wat droger uit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')