quote:
Op woensdag 16 juli 2008 11:23 schreef Deepfreeze het volgende:Heb ook wel eens gelezen, dat als je minstens een half uur buiten bent je al genoeg vitD voor die dag binnenkrijgt.. Als je iets leest, post je het dan? Chris moet straks ook aan de vitD, maar vraag me af of hij met gewoon eten en buiten wandelen niet genoeg binnen krijgt..
Arme pip in de was..
Wij hebben het breipatroon van Chris zijn favo knuffel gekregen, maar nu moet ik nog een breister gaan regelen
Vitamine D
In de nieuwe voedingsrichtlijnen voor zuigelingen en peuters van de Inspectie voor de Gezondheidszorg staat dat baby's vanaf twee weken vitamine D nodig hebben. Verder staat er: "Naast suppletie met vitamine D zijn er vanaf de leeftijd van drie maanden geen andere vitaminen en mineralen supplementen nodig, mits het kind een normaal voedingspatroon heeft."(p. 30)
Ik vind de aanbeveling om vitamine D te geven soms overdreven, vooral in de zomer, als baby's vitamine D uit zonlicht aanmaken. In sommige landen, wordt vitamine D alleen aangeraden in risico-gevallen: kinderen met een donkere huid in een koud klimaat, kinderen waarvan de moeders nooit buitenkomen of alleen zwaar gesluierd, kinderen die fulltime in kinderdagverblijven zitten in de binnenstad en weinig buitenkomen. En prematuren.
Zie ook:
"The relationship between serum 25-hydroxyvitamin D (25-OHD) concentrations and sunshine exposure in 61 term, exclusively breast-fed infants younger than 6 months of age was investigated. Sunshine exposure was quantitated using a sunshine and clothing diary, which was verified by infant-adapted ultraviolet dosimetry. By multiple regression techniques, infant serum 25-OHD concentrations were significantly related to UV exposure and maternal serum 25-OHD concentrations. Infant 25-OHD concentrations correlated with sunshine exposure in infants whose mothers had low (less than 35 ng/ml) or high (greater than 35 ng/ml) serum concentrations of 25-OHD (r = 0.70, P less than 0.001 and r = 0.53, P = 0.004, respectively). Estimates were made to determine sunshine exposure conditions necessary to maintain serum 25-OHD concentrations above the lower limit of the normal range (11 ng/ml). A conservative estimate would be 30 minutes per week wearing only a diaper or 2 hours a week fully clothed without a hat."
bron: Sunshine exposure and serum 25-hydroxyvitamin D concentrations in exclusively breast-fed infants in de Journal of Pediatrics van september 1985
Van borstvoeding.com
http://www.borstvoeding.c(...)n-kindervoeding.htmlnog een artikel
Ze spreken zichzelf wel steeds tegen vind ik. Het is de ene mening tegen de andere.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.