abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 10 juli 2008 @ 16:14:20 #1
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_60022228
quote:
Nederlander met zeldzame infectie uit Uganda
Uitgegeven: 10 juli 2008 14:18
Laatst gewijzigd: 10 juli 2008 15:45

BILTHOVEN - Een Nederlandse toerist heeft tijdens een vakantie in Uganda een ernstige en zeldzame infectieziekte opgelopen. Dat heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) donderdag bekendgemaakt.

Volgens anonieme tips die de redactie van NU.nl heeft ontvangen, zou het gaan om een patiënt van het Elkerliek Ziekenhuis in Helmond. Die zou mogelijk ten prooi gevallen zijn aan het zeer besmettelijke ebola, of het daaraan verwante Marburgvirus.

Ebola veroorzaakt ernstige inwendige bloedingen. Uitbraken van de ziekte kosten in Afrika vaak veel levens.

Een woordvoerster van het Elkerliek Ziekenhuis in Helmond bevestigt desgevraagd dat de patiënt daar is verpleegd, maar over de aard van zijn ziekte wil zij niets zeggen.

Inmiddels is de patiënt verplaatst naar een ander ziekenhuis. Het zou gaan om het Leids Universitair Medisch Centrum, maar dat weigert ieder commentaar.

Persconferentie

De kans op verdere verspreiding van de infectie in Nederland is heel klein, stelt het RIVM. Later op de middag geeft het RIVM een personferentie.

Tot die tijd weigert het RIVM alle commentaar. Zo is het onduidelijk of de bewuste infectieziekte ooit eerder in Nederland is geconstateerd.
Geruchten zijn misschien wat voorbarig. Hoop het. En hoop ook indien het om een dergelijke infectie gaat, dat men er tijdig achter gekomen is dat dit redelijk serieus is.
  donderdag 10 juli 2008 @ 16:30:57 #2
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
  donderdag 10 juli 2008 @ 16:38:47 #3
31057 jpg97
Otaku No Kenkyu
pi_60022810
welja, verplaats dat mens maar door half nederland terwijl het zeer besmettelijk is
Op dinsdag 28 februari 2006 13:50 schreef Avery het volgende:
ik ben dan nieuw ik zie zo dat jij irritant ben jpg
PieAir
Ik denk altijd heel goed na voor ik iets stoms zeg...
pi_60022951
Volgens mij zijn vooral de lichaamssappen en bloed die vrij komen in het laatste statdium van Marburg/Ebola gevaarlijk. Zeer strenge hygiëne kan dus al heel veel leed voorkomen, en in dat opzicht is er in Nederland natuurlijk wel een wereld van verschil met donker Afrika.
pi_60023003
Hoe betrouwbaar zijn die anonieme tips die Nu.nl heeft ontvangen, vraag ik me af.
Liever even wachten op bevestiging.

Het idee is inderdaad eng.
  donderdag 10 juli 2008 @ 16:51:00 #6
31057 jpg97
Otaku No Kenkyu
pi_60023099
Aan de andere kant.. ik zou haar inderdaad in Helmond laten, of een tour door Nederlandse pauperwijken
Op dinsdag 28 februari 2006 13:50 schreef Avery het volgende:
ik ben dan nieuw ik zie zo dat jij irritant ben jpg
PieAir
Ik denk altijd heel goed na voor ik iets stoms zeg...
pi_60023144
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 16:47 schreef Stali het volgende:
Hoe betrouwbaar zijn die anonieme tips die Nu.nl heeft ontvangen, vraag ik me af.
Als het goed is worden zsm. alle mensen waar deze persoon mee in contact is geweest getraceerd en ook onderzocht en uit de buurt van andere mensen gehouden. Zoiets gaat natuurlijk niet ongemerkt, zo zal Nu.nl ook wel aan het nieuws zijn gekomen. Ik denk dat het wel klopt hoor.
pi_60023200
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 16:51 schreef jpg97 het volgende:
Aan de andere kant.. ik zou haar inderdaad in Helmond laten, of een tour door Nederlandse pauperwijken
Met open deurtjes van de ambulance even door die wijken scheuren.
pi_60023239
quote:
Mortaliteit

De ziekte heeft een zeer hoge mortaliteit, die - afhankelijk van de beschikbare medische zorg - wordt geschat tussen de 25% en 92%.
Lekker....
  donderdag 10 juli 2008 @ 16:57:39 #10
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_60023279
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 16:47 schreef Stali het volgende:

Het idee is inderdaad eng.
Marburg is bevestigd.
quote:
Nederlander besmet met Marburgvirus
Uitgegeven: 10 juli 2008 14:18
Laatst gewijzigd: 10 juli 2008 16:47

BILTHOVEN - Een Nederlandse toerist heeft tijdens een vakantie in Uganda het ernstige en zeldzame Marburgvirus opgelopen. Dat heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) donderdag bekendgemaakt.

De ziekte, verwant aan het beruchte ebola, veroorzaakt onder meer hevige bloedingen en is in de meeste gevallen dodelijk. Het Marburgvirus komt voor in het midden en oosten van Afrika.

Dodelijk

Een vaccin bestaat niet. Het belangrijkst is om de patiënten zo snel mogelijk te isoleren en alle mensen op te sporen met wie ze contact hebben gehad om verdere verspreiding tegen te gaan. De laatste grote uitbraak van het virus was in 2005 in Angola.

De vrouw werd aanvankelijk verpleegd in de Elkerliek Kliniek in Helmond. Inmiddels is de patiënt verplaatst naar het Leids Universitair Medisch Centrum.

Stabiel

De 40-jarige vrouw ligt op de intensive care. "De vrouw is ernstig ziek, maar haar toestand is wel stabiel", aldus Jaap van Dissel van het LUMC.

Verspreiding

Honderd mensen worden medisch in de gaten gehouden om een uitbreiding van het Marburgvirus uit te sluiten. De kans op verdere verspreiding van de infectie in Nederland is heel klein, stelt het RIVM.
  donderdag 10 juli 2008 @ 17:30:29 #11
3185 Adelante
To let it go now
pi_60024027
Ben je lekker mee. Ziekte is dodelijk en er is geen vaccin, alleen door een wonder kan ze dus in leven blijven
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_60024052
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 16:57 schreef ShaoliN het volgende:

[..]

Marburg is bevestigd.
[..]

Lees nu net ook pas jouw link naar Wiki... de vrouw staat er zelfs al bij.
Hoop dat allemaal meevalt en niet dat de mensen met wie ze in het vliegtuig was het nu ook hebben die ook weer in aanraking zijn geweest met mensen etc, etc.

Denk altijd aan dit boek bij dit soort dingen.

donderdag 10 juli 2008 @ 17:37:58 #13
3185 Adelante
To let it go now
pi_60024159
Ik moet dan weer hier aan denken:

"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_60025393
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 17:30 schreef Adelante het volgende:
Ben je lekker mee. Ziekte is dodelijk en er is geen vaccin, alleen door een wonder kan ze dus in leven blijven
Een vaccin werkt toch al niet als je al besmet bent, dus dat had weinig opgelost. Maar inderdaad, dodelijke afloop is wel vrij waarschijnlijk, leuk afloop van de vakantie.
pi_60025748
In het AD staat dat er 100 mensen, die contact hebben gehad met de vrouw die besmet is met het virus, in de gaten worden gehouden ivm het voorkomen van het verder uitbreken van dit virus.

Overigens mocht je het virus al overleven dan heb je een levensgroot risico dat je de rest van je leven gehandicapt door het leven moet gaan.

In de laatste fase van de ziekte kunnen naast inwendige organen, zoals je lever, ook je ruggenmerg en/of je ogen een infectie / ontsteking oplopen, en kun je dus de rest van je leven verlamd raken of zelfs blind (mocht je het al overleven).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_60025796
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 19:13 schreef Tomatenboer het volgende:
In het AD staat dat er 100 mensen, die contact hebben gehad met de vrouw die besmet is met het virus, in de gaten worden gehouden ivm het voorkomen van het verder uitbreken van dit virus.

Overigens mocht je het virus al overleven dan heb je een levensgroot risico dat je de rest van je leven gehandicapt door het leven moet gaan.

In de laatste fase van de ziekte kunnen naast inwendige organen, zoals je lever, ook je ruggenmerg en/of je ogen een infectie / ontsteking oplopen, en kun je dus de rest van je leven verlamd raken of zelfs blind (mocht je het al overleven).
ze worden in de gaten gehouden maar niet uit voorzorg geisoleerd.... wanneer krijg je de eerste verschijnselen dan, en is het niet te laat als je daarop wacht?
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_60026022
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 19:15 schreef milagro het volgende:

[..]

ze worden in de gaten gehouden maar niet uit voorzorg geisoleerd.... wanneer krijg je de eerste verschijnselen dan, en is het niet te laat als je daarop wacht?
Zover ik weet heeft het virus een vrij korte incubatietijd, daarom is het ook niet enorm gevaarlijk, de besmetting is vrij snel duidelijk. Het is ook geen airborne virus, besmetting vindt plaats via bloed en andere lichaamssappen ..
pi_60026102
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 19:27 schreef gelly het volgende:

[..]

Zover ik weet heeft het virus een vrij korte incubatietijd, daarom is het ook niet enorm gevaarlijk, de besmetting is vrij snel duidelijk. Het is ook geen airborne virus, besmetting vindt plaats via bloed en andere lichaamssappen ..
aha, geluk bij een vreselijk ongeluk dus.
hm... en je gaat er dan ook zo snel dood aan dat je nauwelijks de kans krijgt om een ander te besmetten ws

zo'n naar idee dat je de laatste momenten van je leven helemaal alleen moet doorbrengen of iig geen close kontakt.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  donderdag 10 juli 2008 @ 20:15:16 #19
3185 Adelante
To let it go now
pi_60027011
quote:
21 dagen

Er zitten 21 dagen tussen het moment dat iemand wordt besmet met het virus en het moment dat de ziekteverschijnselen zich openbaren. Aan het einde van de maand zou het besmettingsgevaar geweken moeten zijn, aldus het RIVM.
Nou als partner ben je dan ook lekker als je eventueel nog contact met haar hebt gehad, drie weken lang wachten op eventuele ziekteverschijnselen.
pi_60027347
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 20:15 schreef Adelante het volgende:

[..]

Nou als partner ben je dan ook lekker als je eventueel nog contact met haar hebt gehad, drie weken lang wachten op eventuele ziekteverschijnselen.
Waar heb jij die 21 dagen gelezen?
Uit het Wiki linkje begreep ik weer 5 tot 10 dagen.

Edit: RVIM, zie ik nu.
  donderdag 10 juli 2008 @ 20:46:39 #21
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_60027720
dus over een maand weten we hoe het er voor staat. tricky met name ook omdat bijvoorbeeld de nijmeegse 4-daagse binnenkort van start gaat
Neerkomen wel!
  donderdag 10 juli 2008 @ 20:48:26 #22
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_60027744
-edit- Nutteloos

[ Bericht 92% gewijzigd door paddy op 11-07-2008 15:15:54 ]
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_60027790
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 20:46 schreef Freeflyer het volgende:
dus over een maand weten we hoe het er voor staat. tricky met name ook omdat bijvoorbeeld de nijmeegse 4-daagse binnenkort van start gaat
De kans is groter dat je aan een zonnesteek tijdens de vierdaagse komt te overlijden dan aan het Marburg virus denk ik
  donderdag 10 juli 2008 @ 20:56:18 #24
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_60027926
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 20:50 schreef gelly het volgende:

[..]

De kans is groter dat je aan een zonnesteek tijdens de vierdaagse komt te overlijden dan aan het Marburg virus denk ik
hehe, waarschijnlijk wel.
maar toch moet ik gelijk denken aan een film, kan niet op de titel komen, waarbij het onwaarschijnlijke in enen waarschijnlijk werd en het virus zich razend snel verplaatste. nu heb ik de gezondheidszorg in nederland redelijk hoog zitten en toch moet ik er niet aan denken dat zoiets zou kunnen gebeuren.
Neerkomen wel!
  donderdag 10 juli 2008 @ 21:49:01 #25
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_60029049
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 20:15 schreef Adelante het volgende:

[..]

Ach ja, weer eens wat spannender dan 4 dagen te moeten wachten op de uitslag van je SOA test. Beetje spanning in je leven enzo.
Godfather Bodybuilding topic reeks
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')