abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60021624
hoi, ik had een vraagje

vader in het hebreeuws is abba, zover was ik al gekomen maar welke letters gebruik je daarvoor...

hoop dat iemand mij daarbij kan helpen.... thanks!!!

hoor je het zo te schrijven א ב א of

א ב ב א
  donderdag 10 juli 2008 @ 15:53:45 #2
183230 MiVer
a.b.s.mp3.dance
pi_60021748
Multiversum, ego's, erwten....haha....erwten zijn voedzaam!
pi_60021847
אב
is vader

Abba is "zijn vader" (als ik mijn lessen goed geleerd heb)
pi_60021935
dankjewel... ben alweer een paar stappen verder
pi_60021992
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 15:57 schreef Duur het volgende:
אב
is vader

Nee je spreekt je vader ook gewoon aan met 'abba'
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
pi_60022015
Is abba niet gewoon iets gemoedelijker dan ab?
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_60022088
dus ab betekent dan vader en abba is zijn vader.... groetjes
pi_60022112
dit had ik van het internet af gehaald...

De “A” wijst op "tot stand komen", zoals de “H” van Mozes: het ene wordt twee. "Abba" betekent Vader in het Hebreeuws, "Adam" is de eerste Man en "Aba" betekent "man" in het Gotisch. "A" is dat wat vorm gekregen heeft. Zo ziet de "A" er ook uit: vanuit één punt in de hemel naar twee zijden: de eenheid wordt tweeheid." "A" is de eerste letter van het alfabet en "A" is een weerspiegeling van Abba (= de Vader) ("bb") van God: het evenbeeld. "B" staat in het Egypte voor de ziel ("ba" = "ziel"), en in het Hebreeuws betekent "bara" "scheppen", vergelijkbaar met ons woord "baren".
  donderdag 10 juli 2008 @ 16:11:59 #9
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_60022895
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 16:06 schreef Adfundum het volgende:
Is abba niet gewoon iets gemoedelijker dan ab?
Ja. 'av en 'eem zijn vader en moeder. abba en 'ima zijn meer pappa en mamma.

In het Hebreeuws werk je niet zoals in het Nederlands door klinkers korter te laten klinken dmv 2 medeklinkers. Daar hebben ze eigen tekentjes voor. In het modern Hebreeuws spreken ze eigenlijk alle klinkers kort uit, maar in het Klassiek Hebreeuws, beklinkerd door de Masoreten, is er nog wel degelijk een verschil. Verdubbelen van letters doe je met behulp van de zogenaamde Dagesh chazak.

In jouw woordje "abba" gebruik je 1 bet met een korte a

Als je wat beter Hebreeuws wilt leren kan ik je deze gratis site aanbevelen, daar ben ikzelf mee begonnen: Foundationstone.
pi_60023049
dankjewel voor je informatie... dus א ב א zo schrijf je het.... en komen er dan nog tekens boven en onder te staan, of is het zo goed

groetjes
pi_60023149
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 16:49 schreef chan1520 het volgende:
dankjewel voor je informatie... dus א ב א zo schrijf je het.... en komen er dan nog tekens boven en onder te staan, of is het zo goed

groetjes
In ondertiteling, boeken, kranten en dergelijke zul je Hebreeuws zonder leestekens of klinkers zien. Dan zou abba dus gewoon alef-bet-alef zijn, en moet je de rest er zelf bij verzinnen. Als het zou worden beklinkerd, zoals in leermethodes of kinderboeken, dan zou je nog een klinker onder de alef hebben, een klinker onder de bet, en de bet zou een dagesh hebben om aan te geven dat je em als een "b" uitspreekt en niet als een "v".

Zo dus:

Waar wil je het voor gebruiken?
pi_60023575
ja die site had ik ook al gevonden, daarom zat ik te twijfelen of het met tekens moest of niet. maar met tekens is dus beter. mijn vader was joods en wil ter nagedachtenis vader laten tatooeren, maar daarom wil ik dus wel precies weten hoe je het schrijft, want lees heel veel artikelen over dat mensen gewoon wat verkeerds op hun lichaam hebben laten tattooeren. begin me een beetje te verdiepen in het hebreeuws geschrift en het is best interessant. ook dat de letters weer koppelen aan een cijfer, en die hebben ook weer een betekenis. heel interessant. groetjes
pi_60023765
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 17:09 schreef chan1520 het volgende:
ja die site had ik ook al gevonden, daarom zat ik te twijfelen of het met tekens moest of niet. maar met tekens is dus beter. mijn vader was joods en wil ter nagedachtenis vader laten tatooeren, maar daarom wil ik dus wel precies weten hoe je het schrijft, want lees heel veel artikelen over dat mensen gewoon wat verkeerds op hun lichaam hebben laten tattooeren. begin me een beetje te verdiepen in het hebreeuws geschrift en het is best interessant. ook dat de letters weer koppelen aan een cijfer, en die hebben ook weer een betekenis. heel interessant. groetjes
Dan vind je misschien "mystiek van de Hebreeuwse letters" van Ruud Bartlema wel een leuk boekje. Kost een tientje. Ik ben naar een lezing van de auteur geweest; in het boekje heeft hij elke letter geschilderd en geeft hij kort commentaar over de mystieke betekenis van elke letter. Erg leuk! Het Hebreeuws is een fantastisch mooie taal om te leren, maar nou krijg je te maken met een fanaticus Het geeft je in ieder geval rechtstreeks toegang tot het oude testament, teksten die bijna 3000 jaar geleden zijn opgeschreven. Die kunnen lezen geeft me altijd een heel bijzonder gevoel

Maar ik denk dat als je alef-bet-alef tatoeëerd je altijd goed zit Temeer omdat het niet uitmaakt of je van rechts naar links gaat of andersom
pi_60038185
ja ik ga zeker even zoeken naar dat boekje... lijkt me leuk!!!
  vrijdag 11 juli 2008 @ 12:05:54 #16
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_60038373
Lev 19,28
Gij zult geen insnijding voor een dode in uw lichaam maken en geen tekens in uw huid laten prikken: Ik ben de Here.

Ik hoop maar dat je vader niet al te vroom was.
pi_60040382
Romeinen 14:23. Fok!ken mag ook al niet.

Maar volgens openbaringen 19:23 had JC (ook joods) de naam van zijn vader op zijn dij geschreven. Misschien was dat ook wel een tatoeage.

[ Bericht 74% gewijzigd door Adfundum op 11-07-2008 13:56:33 ]
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_60268576
Dus als ik het goed begrijp wat de groep ABBA niet Zweeds maar gewoon een Joodse groep bestaande uit omgebouwde vaders met pruiken ?
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 14:45:22 #19
92711 hasse8
Semper ad meliora
pi_60683767
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 14:21 schreef spy08 het volgende:
Dus als ik het goed begrijp wat de groep ABBA niet Zweeds maar gewoon een Joodse groep bestaande uit omgebouwde vaders met pruiken ?
Hahahahaha, bijna goed..... Denk dat Agneta, Bjorn, Benny en Annafrid het niet helemaal met je eens zijn, maar goed

Heb voor de zekerheid overigens mijn hebreeuwse woordenboek er even bijgepakt en abba word inderdaad geschreven met alef, bet, alef....
pi_60882117
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 15:57 schreef Duur het volgende:
אב
is vader

Zie dit nou pas staan, maar in antieke en formele stijl wordt "van hem" vaak geformuleerd door "o" achter het woord te plakken ( en mogelijk klinkerreducties ). Zo uit het hoofd zou "zijn vader" iets zijn als "avo"; haar vader zou dan "avah" zijn, denk ik. "Mijn vader, jouw vader mannelijk/vrouwelijk" etc zou dan "avi, avicha, aveech" etc zijn.

Lessen niet goed geleerd dus
  maandag 18 augustus 2008 @ 15:32:50 #21
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_60925734
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 17:24 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Zie dit nou pas staan, maar in antieke en formele stijl wordt "van hem" vaak geformuleerd door "o" achter het woord te plakken ( en mogelijk klinkerreducties ). Zo uit het hoofd zou "zijn vader" iets zijn als "avo"; haar vader zou dan "avah" zijn, denk ik. "Mijn vader, jouw vader mannelijk/vrouwelijk" etc zou dan "avi, avicha, aveech" etc zijn.

Lessen niet goed geleerd dus
(Letter/lettergrepen in bold geven de klemtoon aan)

'Av' en 'eem' is formeel, wordt voornamelijk in uitdrukkingen gebruikt.
De 'alef' als suffix is de Aramese variant van de 'hee hajedi'a' (lidwoord, in dit geval dus 'lidletter') als prefix. Abba betekent dus eigenlijk 'de vader' maar is nu gewoon spreektaal voor vader en pappa.
Mijn vader = avi
Jouw (M) vader = avicha
Jouw (V) vader = avich
Zijn vader = aviv (maar Aviv zoals in Tel Aviv betekend 'lente', wordt ook anders gespeld)
Haar vader = aviha
Onze vader = avinoe
Jullie vader = avichem/avichen (M/V)
Hun vader = avihem/avihen (M/V)

Bij moeder, ima, is het rijtje:
Mijn moeder = imi
Jouw moeder = imcha/imech (M/V)
Zijn/haar moeder = imo/imah (waarbij de 'h' licht geaccentueerd is, ook ligt de klemtoon op de laatste lettergreep i.p.v. op de eerste)
Onze moeder = imenu
Jullie moeder = imchem/imchen (M/V)
Hun moeder = imam/iman (M/V)

Deze vormen worden minder op straat gebruikt, het is meer poetisch, schrijftaal en gesproken door mensen die 'correct taalgebruik' voorstaan.
De marktkoopman zegt 'ha-abba sjeli/sjelcha/sjelach/sjelo/sjela/sjelanoe' etc.

Zoals de Russen hier zeggen: "Ivriet kasje safa"
Om het maar meteen uit te leggen, correct is: "Ivriet hie safa kasja."
Dit betekent: "Hebreeuws is een moeilijke taal."
We will have peace with the Arabs when they love their children more than they hate us. (Golda Meir)
pi_60926498
Ja, je hebt gelijk, ik ben nu weer veel meer bezig met klassiek Hebreeuws en dan leer je het passief Voor modern Hebreeuws gebruik ik ook altijd de shel-constructie, en dan leer je de uitzonderingen niet meer zo goed
pi_63006900
Kan iemand mij vertellen hoe ´mama´ geschreven wordt in het Hebreeuws?
Graag met klinkers.

En Chan, heb jij ´papa´ al als tattoo ergens?
Ik heb hem op mn pols staan, mijn vader is op 1 juli plotseling overleden en vond hier hoe ´abba´ geschreven moet worden. Ik vind hem prachtig!
pi_63042451
Moeder is in het Hebreeuws iema, en wordt volgens mij geschreven als alef-jod-mem-alef. De eerste klinker zal een chirich zijn, maar of de tweede klinker lang of kort is zou ik even op moeten zoeken. Waarom wil je het met klinkers?
pi_63198131
Waarom met klinkers?
Omdat de afbeelding hier in dit topic van ´abba / alef-bet-alef´ ook met klinkers is.
Dan is ´mama´ net zo volledig geschreven als ´papa´.
Overigens leeft m´n moeder nog, dus er is geen schreeuwende haast mee.....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')