Nee je spreekt je vader ook gewoon aan met 'abba'quote:Op donderdag 10 juli 2008 15:57 schreef Duur het volgende:
אב
is vader
Abba is "zijn vader" (als ik mijn lessen goed geleerd heb)
Ja. 'av en 'eem zijn vader en moeder. abba en 'ima zijn meer pappa en mamma.quote:Op donderdag 10 juli 2008 16:06 schreef Adfundum het volgende:
Is abba niet gewoon iets gemoedelijker dan ab?
In ondertiteling, boeken, kranten en dergelijke zul je Hebreeuws zonder leestekens of klinkers zien. Dan zou abba dus gewoon alef-bet-alef zijn, en moet je de rest er zelf bij verzinnen. Als het zou worden beklinkerd, zoals in leermethodes of kinderboeken, dan zou je nog een klinker onder de alef hebben, een klinker onder de bet, en de bet zou een dagesh hebben om aan te geven dat je em als een "b" uitspreekt en niet als een "v".quote:Op donderdag 10 juli 2008 16:49 schreef chan1520 het volgende:
dankjewel voor je informatie... dus א ב א zo schrijf je het.... en komen er dan nog tekens boven en onder te staan, of is het zo goed
groetjes
Dan vind je misschien "mystiek van de Hebreeuwse letters" van Ruud Bartlema wel een leuk boekje. Kost een tientje. Ik ben naar een lezing van de auteur geweest; in het boekje heeft hij elke letter geschilderd en geeft hij kort commentaar over de mystieke betekenis van elke letter. Erg leuk! Het Hebreeuws is een fantastisch mooie taal om te leren, maar nou krijg je te maken met een fanaticusquote:Op donderdag 10 juli 2008 17:09 schreef chan1520 het volgende:
ja die site had ik ook al gevonden, daarom zat ik te twijfelen of het met tekens moest of niet. maar met tekens is dus beter. mijn vader was joods en wil ter nagedachtenis vader laten tatooeren, maar daarom wil ik dus wel precies weten hoe je het schrijft, want lees heel veel artikelen over dat mensen gewoon wat verkeerds op hun lichaam hebben laten tattooeren. begin me een beetje te verdiepen in het hebreeuws geschrift en het is best interessant. ook dat de letters weer koppelen aan een cijfer, en die hebben ook weer een betekenis. heel interessant. groetjes
Hahahahaha, bijna goed..... Denk dat Agneta, Bjorn, Benny en Annafrid het niet helemaal met je eens zijn, maar goedquote:Op dinsdag 22 juli 2008 14:21 schreef spy08 het volgende:
Dus als ik het goed begrijp wat de groep ABBA niet Zweeds maar gewoon een Joodse groep bestaande uit omgebouwde vaders met pruiken ?![]()
Zie dit nou pas staan, maar in antieke en formele stijl wordt "van hem" vaak geformuleerd door "o" achter het woord te plakken ( en mogelijk klinkerreducties ). Zo uit het hoofd zou "zijn vader" iets zijn als "avo"; haar vader zou dan "avah" zijn, denk ik. "Mijn vader, jouw vader mannelijk/vrouwelijk" etc zou dan "avi, avicha, aveech" etc zijn.quote:Op donderdag 10 juli 2008 15:57 schreef Duur het volgende:
אב
is vader
Abba is "zijn vader" (als ik mijn lessen goed geleerd heb)
(Letter/lettergrepen in bold geven de klemtoon aan)quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 17:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Zie dit nou pas staan, maar in antieke en formele stijl wordt "van hem" vaak geformuleerd door "o" achter het woord te plakken ( en mogelijk klinkerreducties ). Zo uit het hoofd zou "zijn vader" iets zijn als "avo"; haar vader zou dan "avah" zijn, denk ik. "Mijn vader, jouw vader mannelijk/vrouwelijk" etc zou dan "avi, avicha, aveech" etc zijn.
Lessen niet goed geleerd dus
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |