abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60014779
ik wil een plafondventilator gaan ophangen maar dat moet wel stevig gebeuren. Nu ben ik op klusgebied nogal een onbenul en voordat ik catstrofale fouten ga maken leek het me handig om even wat feedback te vragen.
Een ventilator moet natuurlijk stevig hangen en daarom leek het me wel goed om 2 extra gaten te boren, vlak naast dat bedradingskastje (foto1).
Maar de vraag is of je dat veilig kunt doen. Ik heb dat ooit eens eerder gedaan en toen vonkte er iets. daar schrok ik zo van dat ik er meteen mee stopte. het probleem is dat er maximaal 9 cm tussen de gaten zit van de ventilator (foto2) dus je moet er wel dichtbij zitten.
Of heeft iemand nog andere suggesties

pi_60015040
Met 9 cm zit je wel erg dicht op de doos als je ze er rechts naast boort. Ik zou de gaten 'diagonaal' op de doos boren, en dan niet precies in het hart, maar er een paar cm vanaf.
Een beetje lastig uitleggen, maar het idee is dat er meer afstand zit tussen de gaten en de inbouwdoos.
pi_60015085
Probeer door in het doosje in het plafond te kijken, te achterhalen hoe de buizen, waar de kabels in liggen, lopen en bepaal daarmee waar je wel en zeker niet kunt boren?
Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk vaak groter dan in theorie.
pi_60015135
Jeffrey,
dank voor je snelle reaktie. Als ik diagonaal gaten ga boren is er helemaal geen ruimte tussen de inbouwdoos en de gaten, dus dat begrijp ik niet helemaal. de meeste ruimte is als ik precies rechts en links ga zitten. dus ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt
pi_60015384
Kun je niet de ventilator naast het electrapunt ophangen, het electrapunt met een mooi blindkapje afdekken en ertussen een plat electrabuisje plaatsen?
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_60015783
Als je er diagonaal op gaat zitten heb je idd geen ruimte meer, maar ik bedoelde dat je dan meer naar een hoek van een doos gaat met de montageplaat, dus dat de bedrading nog net door het middelste gat kan.
Misschien dat er dan net een hoekje van de inbouwdoos in zicht komt, maar dat zou je af kunnen dekken met een blindplaatje. Of misschien dat de ventilator zelf al het hoekje afdekt.
  donderdag 10 juli 2008 @ 11:52:32 #7
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_60015849
1 gat gebruiken van die doos, de andere ernaast boren (linksboven op je foto, in het verlengde van dat gat in de doos). Pas zelf ook zo opgehangen. Volgens mij was gat-gat in de doos 7-7,5 cm ofzo, met 9 cm zit je 2-2,5cm naast de doos.

Inderdaad ff kijken welke kant de draden in de doos oplopen: normaal gesproken gaan ze er omhoog uit, dan kan je sowieso 4-5cm boren...
Haters everywhere but I don't really care.
  donderdag 10 juli 2008 @ 12:04:34 #8
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_60016091
Een stappenplan (uitgaande van betonnen plafond)
1. Zorg dat je weet waar de leidingen lopen: in de plafonddoos kan je redelijk zien welke kant ze op gaan.
2. Neem een boorhamer, geen klopboor.
3. Boor de eerste 2 mm zonder hameren, dan blijft het bij een klein gaatje, en schiet de spuitlaag niet van het beton af.
4. Boor het gat, stofzuigerslang er naast houden.
5. Gebruik fatsoenlijke pluggen: Fischer dus, en niet die huismerkzooi van de Gamma (mijn ervaring leert dat je die er zo uittrekt, terwijl je aan een 8 mm Fischer plug met 2 man kan hangen (been there, done that).

Vonken kan komen door 3 dingen: je raakt een leiding, in dat geval lag je stop er wel uit, dus dat zal het niet geweest zijn.
Beton zit vol grind, daar wil heel soms vonken, maar daar heeft een boorhamer geen last van, gewoon doorboren.
Beton zit, zeker in het plafond, ook vol met staal. Dat kost je simpelweg een boortje, het beste is dan om er gewoon een gaatje naast te boren en de boel iets te verdraaien.
censuur :O
  Moderator donderdag 10 juli 2008 @ 16:48:04 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_60023023
Past het dekseltje van de ventilator niet gewoon op de centraaldoos (dat kastje ) in je plafond ?

Anders kun je denk ik beter het dekseltje van de ventilator aanpassen na de bestaande gaatjes (m4) van het doosje. Het gewicht van de ventilator kan dat zat hebben
pi_60040684
ik wil iedereen hier nog even hartelijk danken voor alle nuttige tips. mede hierdoor is het allemaal heel goed gelukt (zie het resultaat). Nu maar hopen dat het weer wat warmer wordt zodat we hem ook echt kunnen gaan gebruiken.

Sander

vrijdag 11 juli 2008 @ 14:08:12 #11
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_60040862
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 16:48 schreef Vonkenboer het volgende:
Past het dekseltje van de ventilator niet gewoon op de centraaldoos (dat kastje ) in je plafond ?

Anders kun je denk ik beter het dekseltje van de ventilator aanpassen na de bestaande gaatjes (m4) van het doosje. Het gewicht van de ventilator kan dat zat hebben
Dat doe ik meestal ook en werkt voor veel lampen erg goed
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  Moderator vrijdag 11 juli 2008 @ 18:45:55 #12
92034 crew  Vonkenboer
pi_60046655
De meeste onderplaten van ventilators, en onderbakken van lampen hebben de gaatjes ook standaard op de afmetingen zitten dat ze op een centraaldoos (rond en vierkant) kunnen passen.

T, hoe heb je hem nu uiteindelijk opgehangen ?
pi_60049222
De meeste onderplaten van ventilators, en onderbakken van lampen hebben de gaatjes ook standaard op de afmetingen zitten dat ze op een centraaldoos (rond en vierkant) kunnen passen.

ik weet niet wie je met T bedoeld maar ik heb de gaten geboord een eindje van de doos af, maar wel dat er nog een klein stukje ruimte over was voor de bedrading. En goed gekeken waar de draden liepen, er liepen er zelfs 6 (2 series).
pi_60049263

ik vind het op een of andere manier heel moeilijk om schroeven te vinden die goed op de centraaldoos passen, weet iemand welke maat je daarvoor hebben moet?
pi_60050280
Heb de ventialtor een de boutjes die in de inbouwdoos zitten opgehangen ( 2 maal een M4 boutje als ik me niet vergis) en dat hangt als een huis....
  vrijdag 11 juli 2008 @ 21:58:14 #16
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_60050346
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 21:08 schreef wicky43 het volgende:
ik vind het op een of andere manier heel moeilijk om schroeven te vinden die goed op de centraaldoos passen, weet iemand welke maat je daarvoor hebben moet?
Bij de bouwmarkt hebben ze van die kapjes met kroonsteentjes, die op die plafonddozen passen, daar zitten schroeven bij.... Kun je de maat checken
Haters everywhere but I don't really care.
pi_60052964
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 18:45 schreef Vonkenboer het volgende:

Hoe zit zo'n centraaldoos eigenlijk vast aan het plafond? Zo'n ventilator is niet echt licht en trilt meestal wel een beetje. Je wilt natuurlijk niet dat die doos met ventilator en al naar beneden komt zeilen.
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_60055320
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 23:59 schreef dahei het volgende:

[..]

Hoe zit zo'n centraaldoos eigenlijk vast aan het plafond? Zo'n ventilator is niet echt licht en trilt meestal wel een beetje. Je wilt natuurlijk niet dat die doos met ventilator en al naar beneden komt zeilen.

als je een betonnen plafond hebt zit hij daar gewoon mee ingestort en geloof mij.... dat krijg jij er niet makkelijk uit... heb al meerdere keren een plafondventilator aan de 2 boutjes gehangen, is binnen kwartier gebeurd omdat je dan niet hoeft te boren... en er is er nog nooit 1 naar beneden gekomen... \

Als de doos in een gipsplafond zit dan zit er meestal een extra strook boven het plafond waar de centraaldoos zit, daaraan zit de doos dan weer vast... als je harrie frotsjaak hebt gehad dan kan het weleens zijn dat de doos gewoon los ligt... en de doos blijft altijd nog wel hangen aan de spruiten die erop zitten...
  Moderator zaterdag 12 juli 2008 @ 10:24:17 #19
92034 crew  Vonkenboer
pi_60055969
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 23:59 schreef dahei het volgende:

[..]

Of hij is meegestort in het plafond of hij zit bij een gipsplafond tussen de latten (in een soort kruis) van het plafond vastgeklemd / geschroefd.

De boutjes die in een centraaldoos gaan zijn van de diameter M4, meestal zijn ze 20 tot 30 mm lang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')