abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 juli 2008 @ 23:17:09 #1
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_59985027
Het is nog meer dan een maand, maar alvast een topic aangemaakt over Nederlands en Belgisch grootste etappewedstrijd.
Dit jaar zelfs 2 keer door mijn dorpje (Swalmen).

Van 20 tot en met 27 augustus aanstaande wordt de Eneco Tour verreden. De enige etappewedstrijd in Nederland en België die voor de vierde maal deel uitmaakt van de UCI ProTour. Dit jaar start de Eneco Tour in Nederland en verloopt de finale op Belgische bodem.
Op 19 augustus trapt de Eneco Tour af met een ploegenpresentatie in Sittard-Geleen. Een dag later gaat de Eneco Tour in dezelfde plaats van start met een proloog.

De etappe's van dit jaar

Woensdag 20 augustus - Proloog Sittard-Geleen (NL)
De 4,4 kilometer lange proloog gaat van start op de Markt in Sittard-Geleen en eindigt op het Tempelplein. De eerste renner in de proloog zal om 13.45 uur van start gaan, de laatste renner begint om 16.32 uur.

Donderdag 21 augustus - 1e etappe Beek (NL) - Roermond (NL)
Na de start, om 12.25 uur in Beek, krijgen de renners al na 12,4 kilometer de bekende Cauberg in Valkenburg a/d Geul voorgeschoteld. Dit vormt een eerste kennismaking met de rest van het parcours voor die dag, waarin de bekendste beklimmingen uit het Limburgse heuvelland zijn opgenomen. Na de eerste passage van de finish in Roermond zal nog een ronde van 24,2 kilometer volgen, waarna de verwachte aankomst tussen 16.30 en 16.59 uur plaats zal vinden.

Vrijdag 22 augustus - 2e etappe Roermond (NL) - Nieuwegein (NL)
Na het vertrek, om 12.25 uur in Roermond, voert de tweede etappe direct richting het noorden. Via onder meer Venray, Uden, Oss, de Betuwe en de Utrechtse Heuvelrug komen de renners uiteindelijk aan in Nieuwegein waar de etappe, net als vorig jaar, een directe aankomst heeft. Naar verwachting zal de finish plaatsvinden tussen 16.28 en 16.53 uur.

Zaterdag 23 augustus - 3e etappe Nieuwegein (NL) - Terneuzen (NL)
Een etappe die wij, weliswaar in omgekeerde richting, nog kennen van de editie 2007 van de Eneco Tour. Na het vertrek, om 12.10 uur in Nieuwegein, voert de etappe via onder meer Dordrecht, Oudenbosch, Roosendaal en Bergen op Zoom naar Zeeuws-Vlaanderen. Op ongeveer 25 kilometer voor de aankomst zal het peloton door de Westerscheldetunnel rijden. Waarmee het unieke feit van vorig jaar, een wielerwedstrijd op 60 meter onder zeeniveau, zal worden herhaald. De finish in Terneuzen zal naar verwachting tussen 16.36 en 17.03 uur plaats vinden.

Zondag 24 augustus - 4e etappe Terneuzen (NL) - Ardooie (B)
Om 11.20 uur gaan de renners in Terneuzen van start voor de langste etappe van de Eneco Tour. Na de laatste kilometers op Nederlands grondgebied krijgt het peloton een aantal 'klassiekers' uit onder meer de Ronde van Vlaanderen, de E3 prijs en de Omloop Het Volk te verwerken. Na de Wolvenberg trekken de renners via o.a. de Leberg, Valkenberg, Kruisberg naar de Paterberg en de Oude Kwaremont. Tenslotte voert het parcours via de Kluisberg en Tiegemberg naar de finish in Ardooie, waar de renners nog één lokale ronde afleggen en naar verwachting tussen 16.12 en 16.44 uur zullen finishen.

Maandag 25 augustus - 5e etappe Ardooie (B) - Oostende (B)
Om 12.30 uur vertrekt de Eneco Tour vanuit Ardooie richting de Belgische kust. Via onder meer Koolskamp ( waar de eerste Eneco Tour bonisprint wordt voorzien ter gelegenheid van het 100 jarige kampioenschap van Vlaanderen), Roeselare, Ieper en Diksmuide voert de etappe naar Oostende, waar de renners na ongeveer 150 kilometer voor het eerst de finish zullen passeren en waar ze nog één lokale ronde afleggen. Naar verwachting zal de uiteindelijke finish tussen 16.20 en 16.45 uur plaats vinden.

Dinsdag 26 augustus - 6e etappe Maldegem (B) - Brussel (B)
Na het vertrek om 12.00 uur uit Maldegem volgt een etappe die een aantal van de mooiste kenmerken van België bevat. Na de start worden de renners via Gent naar de Muur van Geraardsbergen geleid, om daarna nog geconfronteerd te worden met Bosberg, Congoberg, Alsemberg, Bruine Put en Putberg. De rit combineert de finale van de Ronde van Vlaanderen met de finale van de Brabantse Pijl. Vanaf deze laatste beklimming van de Eneco Tour voert de etappe richting Brussel. In de hoofdstad zal de aankomst naar verwachting tussen 16.17 uur en 16.45 uur plaats vinden, voor het Koning Boudewijn Stadion.

Woensdag 27 augustus - 7e etappe Mechelen (B) Individuele Tijdrit
Op de IJzerenleen in Mechelen zal om 12.15 uur de eerste renner van start gaan voor de 18,3 kilometer lange tijdrit. De finish ligt in het historisch kader van de stad Mechelen voor het stadhuis waar de laatste renner rond 16.33 uur zal arriveren, waarna bekend is wie zich de opvolger Jose Ivan Gutierrez, de eindwinnaar van 2007, mag noemen.
Net efkes anges
  woensdag 9 juli 2008 @ 08:48:52 #2
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_59989143
Flauw parcours.

Ik kan me echt met de beste wil van de wereld niets meer van vorig jaar herinneren. Gutierrez gewonnen, ritwinst van Elijzen, Rosseler en Pagliarini? Alsof ik het voor de eerste keer lees.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_59989973
Ik wel hoor. Elijzen won met mazzel de verregende proloog, Nuyens won zo'n sprintje bergop in de Ardennen, JIGP is samen met Samu Sanchez mijn (meest) favoriete renner dus dat zal altijd wel blijven hangen. Dekker die gevallen was in Limburg (mooie finale met actieve Tjallingii, Lastras won) en een matige tijdrit reed. Cavendish die een etappe won die waarschijnlijk naar van Hummel had gegaan als Weylandt hem niet hinderde..
Alleen die Pagliarini was ik alweer vergeten.

Maar inderdaad, parcours is weer erg matig. Pakweg de Ster Elektrotoer is al zwaarder kwa heuvelritten.
pi_59990406
Ze komen hier ook weer vlak langs, ga zeker wel even kijken.
sig verwijderd door FA
  woensdag 9 juli 2008 @ 11:40:41 #5
67640 SaintOfKillers
pi_59991733
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 09:53 schreef DutchSL het volgende:
Cavendish die een etappe won die waarschijnlijk naar van Hummel had gegaan als Weylandt hem niet hinderde..
Dat is zwaar overdreven. Niet omdat ik dat nog wist, maar omdat ik het topic van vorig jaar net heb herlezen om te kijken of ik toen uberhaupt heb gepost . Van Hummel had die sprint nooit gewonnen (heb ik toen zelf beweerd).
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_60039495
Weer een mooie tijdrit, een proloog in dit geval, in Sittard. Ga zeker kijken !
pi_60079339
Nieuwegein is aardig dichtbij. Misschien even kjiken.
pi_60084377
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 13:05 schreef Rucebo het volgende:
Weer een mooie tijdrit, een proloog in dit geval, in Sittard. Ga zeker kijken !
ploegenpresentatie, proloog en start 1e rit kon niet beter voor Sittard. Ben dan ook van de partij
  maandag 14 juli 2008 @ 08:46:43 #9
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_60089720
Tvp
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_60111201
Eens kijken of ik naar finish in Nieuwegein kan gaan
pi_60127748
quote:
Op maandag 14 juli 2008 08:46 schreef sanger het volgende:
Tvp
pi_60131525
Misschien even kijken bij die etappe naar nieuwegein.

Wat een historie heeft deze koers trouwens, net even doorgelezen.
Heroïsche duels tussen Bobby Julich en Erik Dekker, Bergkoning Vandevelde, die op de top van de bruine put een ijsje at terwijl hij op zijn achtervolgers wachtte en een kopgroep die binnen 1 minuut een voorsprong van 2 minuten wist om te buigen tot een voorsprong van 15 minuten.
Vedanta_veri: Ik vraag mij af waarom iedereen zo voor het verbod op pedofilie is maar niet op roken, beiden zijn dingen waar je anderen mee beschadigd. Maar goed, mensen die verslaafd zijn aan iets kunnen daar niet objectief over zijn.
  maandag 4 augustus 2008 @ 16:32:24 #13
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_60552471
Kan nog leuk worden bij de Tussensprint in Swalmen.
Deze ligt THV van een flitskast met lussendetectie waar 50km/u gereden mag worden.
Aangezien ze hier in volle finale zitten, zie ik hier toch een leuke taak voor het CJIB in Leeuwarden. Paar jaar geleden gingen Bart Voskamp en Servais Knaven ook sprinten voor een flitskast, en toen was het inderdaad een FLITS.

[ Bericht 8% gewijzigd door Sjoerd102 op 04-08-2008 16:39:11 ]
Net efkes anges
pi_60552675
Ben eens benieuwd naar het deelnemersveld. Vorig jaar deden toch aardige namen mee, zoals Cavendish, maar of die dit jaar starten...
pi_60553726
Hehe, die gekke Servais

tvp
pi_60553796
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 08:48 schreef SaintOfKillers het volgende:
Flauw parcours.
Idd zeg. Wat heuveltjes in de tweede etappe en dan heb je het wel gehad. Voor spektakel moeten we dan maar op waaieretappes hopen.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
  maandag 4 augustus 2008 @ 17:32:27 #17
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_60553810
Jammer. Zit dan in New York. Maar goed, ik neem aan dat dit op Times Square wel op de grote schermen wordt uitgezonden.
pi_60574574
Eneco wil ook de komende jaren naamgever zijn van een wielerronde. De energieleverancier was zondag verrast met de mededeling van de stichting Ronde van Nederland dat die organisatie volgend jaar met de Benelux Tour op de internationale wielerkalender prijkt.

“We hebben bij de internationale wielrenunie UCI een licentie aangevraagd om de komende vier jaar de Eneco Tour te organiseren”, meldde Cor de Ruijter namens Eneco. “We willen iets meer greep op de organisatie krijgen en hebben daarom eerder al besloten niet verder te gaan met de stichting Ronde van Nederland.”

Volgens De Ruijter zal de UCI in oktober beslissen wie de rechten voor het organiseren van een rittenkoers door Nederland en België krijgt. De kans is klein dat er twee etappekoersen een plaats op de kalender krijgen. Zondag kondigde de stichting Ronde van Nederland aan volgend jaar een Benelux Tour te organiseren zonder inbreng van Eneco.
pi_60576086
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 13:45 schreef Bartoli het volgende:
Eneco wil ook de komende jaren naamgever zijn van een wielerronde. De energieleverancier was zondag verrast met de mededeling van de stichting Ronde van Nederland dat die organisatie volgend jaar met de Benelux Tour op de internationale wielerkalender prijkt.

“We hebben bij de internationale wielrenunie UCI een licentie aangevraagd om de komende vier jaar de Eneco Tour te organiseren”, meldde Cor de Ruijter namens Eneco. “We willen iets meer greep op de organisatie krijgen en hebben daarom eerder al besloten niet verder te gaan met de stichting Ronde van Nederland.”

Volgens De Ruijter zal de UCI in oktober beslissen wie de rechten voor het organiseren van een rittenkoers door Nederland en België krijgt. De kans is klein dat er twee etappekoersen een plaats op de kalender krijgen. Zondag kondigde de stichting Ronde van Nederland aan volgend jaar een Benelux Tour te organiseren zonder inbreng van Eneco.
Wat blijft het toch een zooitje. Is die van Woerkom (?) ook nog betrokken bij de Eneco Tour of de nieuwe Benelux Tour organisatie?

Voor de volledigheid ook maar even het bericht mbt de Benelux Tour:
quote:
Eneco Tour wordt Benelux Tour

De rittenkoers Eneco Tour,die later
deze maand in België en Nederland wordt
verreden,krijgt er volgend jaar een rit
in Luxemburg bij.De naam van de koers
wordt vanaf 2009 Benelux Tour.

Aan de samenwerking met Eneco komt na
augustus een einde.De organisatie hoopt
nog dit najaar een nieuwe sponsor te
kunnen presenteren.Als koersdirecteur
voor 2009 is Bart Voskamp aangetrokken.

Afspraken die voor komend jaar gemaakt
zijn met etappeplaatsen,blijven volgens
de organisatie gewoon staan.Amersfoort
wordt het decor van de slottijdrit.

Bron: NOS
pi_60576233
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 14:37 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Wat blijft het toch een zooitje. Is die van Woerkom (?) ook nog betrokken bij de Eneco Tour of de nieuwe Benelux Tour organisatie?

Voor de volledigheid ook maar even het bericht mbt de Benelux Tour:
[..]

Van Mulekom bedoel je? denk het niet daar is Voskamp toch voor in de plaats gekomen naast Rob Discart
pi_60578032
voorlopige deelnemerslijst: http://www.sport.be/enecotour/2008/nl/nieuws/?Article_ID=300707

best sterk veld met de Ronde van Duitsland een week later, de OS die pas geweest is en de Vuelta die ook rond die tijd begint
pi_60579252
Had wel gedacht dat Dekker tenminste daar nog zou starten..
pi_60579353
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 14:42 schreef Bartoli het volgende:

[..]

Van Mulekom bedoel je? denk het niet daar is Voskamp toch voor in de plaats gekomen naast Rob Discart
Die bedoel ik inderdaad
pi_60581281
Matig parkoers idd.
pi_60581282
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 16:52 schreef DutchSL het volgende:
Had wel gedacht dat Dekker tenminste daar nog zou starten..
Dekker zal denk ik geen fatsoenlijke koers voor Rabobank meer rijden vermoed ik als ze zijn contract willen ontbinden
  woensdag 6 augustus 2008 @ 08:15:08 #26
67640 SaintOfKillers
pi_60593150
Vandaag meldde het Nieuwsblad dat Bennati, Boonen en Gilbert naar de Vuelta gaan en de Eneco waarschijnlijk niet eens zullen uitrijden.
pi_60603408
Vandaag bericht gekregen dat ik kaarten heb voor de tribune, bij de aankomst in Roermond
Net efkes anges
pi_60774933
Voor de liefhebbers van Sporza, Boogerd is co-commentator tijdens de Eneco
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 21:48:37 #29
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_60775358
Ze nemen wel een groot risico tijdens de etappe naar Roermond, ze gaan twee keer door de tunnels in de A73 en die hebben nogal eens de neigingen wat storingen te vertonen, spontaan uitschakeldende verlichting, slagbomen voor de tunnel die ineens open en dicht gaan
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_60775774
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 21:48 schreef Klonk het volgende:
Ze nemen wel een groot risico tijdens de etappe naar Roermond, ze gaan twee keer door de tunnels in de A73 en die hebben nogal eens de neigingen wat storingen te vertonen, spontaan uitschakeldende verlichting, slagbomen voor de tunnel die ineens open en dicht gaan
Heb je tenminste nog kans dat er iets gebeurt, verder is het parkoers vrij matig.
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 22:07:01 #31
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_60776123
triest maar waar, parcour is idd matig en dan druk ik me nog zachtjes uit
pi_60958791
Vanmiddag zijn door bekende van mij tussen Roermond & Herkenbosch al de Lampre & Liquigas ploeg gespot.
Zij zitten vermoedelijk in het boshotel in Vlodrop, ga daar zometeen eens een kijkje nemen.
Net efkes anges
pi_60963173
1e ploegen ENECO tour gearriveerd in Roermond.
Achter een uurtje post ik enkele foto's.
Astana en CSC staan bij Landhotel Cox in Roermond. Werd nog bijna door een Astana renner van de sokken gereden. Lampre en Liquigas ploegen bij het boshotel in Vlodrop. Liquigas had aan zijn vrachtwagen een vuilniszak hangen met afval erin. Leek van buitenaf gezien of er enkele lege (medicijn???) doosjes inzaten .
Net efkes anges
pi_60964414
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 22:07 schreef Klonk het volgende:
triest maar waar, parcour is idd matig en dan druk ik me nog zachtjes uit
Ik heb het ook even bekeken, er zitten wel een paar vrij leuke ritten bij..
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vedanta_veri: Ik vraag mij af waarom iedereen zo voor het verbod op pedofilie is maar niet op roken, beiden zijn dingen waar je anderen mee beschadigd. Maar goed, mensen die verslaafd zijn aan iets kunnen daar niet objectief over zijn.
pi_60964975
Hierbij de foto's

De Truck van Astana bij hun hotel in Roermond

In hetzelfde hotel ook de CSC ploeg

Die bezig zijn hun materiaal in orde te maken

CSC en Astana gebroederlijk bij elkaar in de buurt

Leuk campertje

In de openstaande deur een klein keukentje en de wasmachines

In Vlodrop heeft Lampre hun intrek gevonden

Net als Liquigas

Een vuilniszak aan de Liquigas vrachtwagen. Altijd verdacht.
Net efkes anges
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 21:48:10 #36
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_60965188
valt me nu in eens eigenlijk pas in, waarom hebben die gasten campers bij zich, al het personeel slaapt toch in de hotels offe ?
pi_60965676
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 21:48 schreef Klonk het volgende:
valt me nu in eens eigenlijk pas in, waarom hebben die gasten campers bij zich, al het personeel slaapt toch in de hotels offe ?
is volgens mij voor aan de start en finish. Kunnen renners zich al een beetje opfrissen.
Net efkes anges
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 22:03:35 #38
11102 knep
Mountainfreak
pi_60965726
Bagger parcours dit jaar .
Leuk dat ze bij mij in de buurt komen al heb ik daar weinig aan als ik moet werken .
Eens kijken of ik wat eerder kan nokken donderdag .
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 22:08:34 #39
11102 knep
Mountainfreak
pi_60965879
Slechte site ook zeg .
pi_60969149
Het komt iig live op Sporza elke dag, met commentaar van Carl Berteele en Michael Boogerd.
sig verwijderd door FA
  woensdag 20 augustus 2008 @ 00:16:08 #42
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_60969325
Woehoe een aankomst en start vlak voor m'n deur

(als er nu ook nog toprenners aan meededen , maar nee dus)
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_60970005
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 00:05 schreef Ambrosius het volgende:
Het komt iig live op Sporza elke dag, met commentaar van Carl Berteele en Michael Boogerd.
vooral beter dan Edward van Culemborg
pi_60975155
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 00:16 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Woehoe een aankomst en start vlak voor m'n deur

(als er nu ook nog toprenners aan meededen , maar nee dus)
Tegen die tijd zijn Gilbert en Boonen ook al afgestapt, blijven er nog minder 'namen' over .
pi_60975198
Ze komen hier door het dorp, maar ga niet meer langs de weg staan, ze komen hier al zo vaak langs. Kijk het wel op TV

Hmm, zie dat ze elke dag pas na 15.00 rechtstreeks gaan op Sporza, dan zijn ze hier dus al langs. Jammer

[ Bericht 33% gewijzigd door DaFrenk op 20-08-2008 10:44:34 ]
Michael Scott: If I were joking, you'd be laughing. Do you look like you're laughing?
Dwight K. Schrute: Impossible to say. I can't see myself.
pi_60975311
Ga toch maar even kijken zometeen in Sittard. Heb ik wat te doen vanmiddag
Drink geen bier, je doet al gek genoeg
pi_60975476
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 10:40 schreef donpsp het volgende:
Ga toch maar even kijken zometeen in Sittard. Heb ik wat te doen vanmiddag
Is er nergens een lijst met daarop de tijden wie hoelaat start?
Zie alleen starttijd 1e en laatste deelnemer.

Ik zit morgen op de VIP tribune in Roermond.
Verder komen ze morgen op 25meter van mijn straat/huis voorbij.

Laatste tussensprint morgen is overigens ter hoogte van een flitspaal
Net efkes anges
pi_60976036
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 00:55 schreef Bartoli het volgende:

[..]

vooral beter dan Edward van Culemborg
SBS zal Nelissen en Blijlevens toch wel inschakelen?
pi_60976443
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 11:11 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

SBS zal Nelissen en Blijlevens toch wel inschakelen?
Danny Nelissen zit volgens mij nog in Peking/Beijijng.
quote:
Is er nergens een lijst met daarop de tijden wie hoelaat start?
Zie alleen starttijd 1e en laatste deelnemer.

gevonden:

http://www.wielerupdate.n(...)oog-eneco-tour_8334/

[ Bericht 34% gewijzigd door Sjoerd102 op 20-08-2008 11:36:13 ]
Net efkes anges
pi_60982398
Voorlopige top 5

1. C. Lemoine 00:05'31"
2 E. Hagen 00:05'32"
3 S. Rosseler 00:05'34"
4 K. De Kort 00:05'35"
5 J. Van Goolen 00:05'36

Ondertussen is het wel aan het stortregenen in Sittard

Voor meer live info
http://www.sport.be/enecotour/2008/nl/live/livestage.html?Stage_ID=543&Competition_ID=658

[ Bericht 0% gewijzigd door Sjoerd102 op 20-08-2008 15:53:51 ]
Net efkes anges
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')