'Ik blijf hopen dat Wendy en Joyce nog leven'
door Yolanda Sjoukes. maandag 17 september 2007 | 07:15 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 19 september 2007 | 21:38
Tekstgrootte
Een etentje in Venezuela in gelukkiger tijden. Links de op 21 februari vermoorde zakenman Johan Woudstra (62), in het midden de in Venezuela woonachtige Roosendaler Arthur Videler en rechts zijn sinds vier weken vermiste vrouw Wendy Videler (41).
Een gedeelte van de familie Videler. Links de vermiste Wendy, rechts haar eveneens vermiste dochter, onder broertje Jimmy en boven een vriendje.
1/2 Maandag 17 september 2007 - ROOSENDAAL - Op de voicemail klinkt een donkere mannenstem. Hij zegt iets onverstaanbaars. Daarachter klinkt gehuil van een meisje. Ze zegt: "Ik wil niet kussen."
Zie ook:
Politie zoekt Videlers pas kort
Venezuela: Buitenlandse Zaken waarschuwt voor criminaliteit
Vermisten kregen waarschuwing
"Dat is mijn zusje Joyce", zegt Femke vermoeid. "Dat hebben we op onze huistelefoon in Venezuela ontvangen."
Afgelopen vrijdag werden Jimmy (13), Faay (19) en Femke (24) Videler uit veiligheidsoverwegingen Venezuela uitgeloodst, naar het appartement van Femke (de enige van de familie die in Nederland woont). Ze kregen een spoedlening van Buitenlandse Zaken, ondertekend door de honorair consul, voor de vliegtickets.
Een van de tickets is ongebruikt gebleven. Vader Arthur besloot op het laatste moment niet naar Nederland te gaan. "Ik ben radeloos. Ik wil naar Nederland maar niet zonder mijn vrouw en dochter Joyce. Ze zijn nu vier weken weg. Er zijn na de voicemail geen aanwijzingen meer gekomen dat zij leven. Maar het is wel mijn hoop. Ik wil er zijn als ze contact opnemen."
Zoon Faay (19): "Ik ben op het ergste voorbereid. Maar als dat was gebeurd, waren de lichamen al gevonden. In Venezuela doen ze nooit moeite om lijken te verstoppen na een moord. Die gooien ze gewoon op straat."
Femke laat op haar mobieltje een foto zien van een gezette donkere man wiens gezicht raar blauw ziet. Alsof hij dood is. "Sinds de ontvoering van mijn moeder en mijn zusje heeft mijn vader drie keer deze foto op zijn telefoon ontvangen. Een bedreiging."
Er is deze zondagmiddag contact met de zoon van de vermoorde Johan Woudstra uit NIeuwkoop. Woudstra werd 21 februari op 62-jarige leeftijd op Isla Margarita doodgeschoten. Hij had er een appartementencomplex dat nu door de Videlers wordt beheerd.
In de zakenrelatie met Woudstra, vermoedt Arthur Videler het motief en de reden dat de ambassades zijn familie hebben gewaarschuwd voor gevaar.
"Toen wij Johan Woudstra leerden kennen stond hij op het punt opgelicht te worden. Dat heb ik voorkomen. Dus zijn er mensen geld misgelopen. Er is door de politie hier geïnsinueerd dat Woudstra zaken heeft gedaan met onderwereldfiguren. En er is een bevroren rekening met 200.000 euro erop. Dat is het enige motief dat ik kan bedenken. Dat mijn vrouw en dochter zijn ontvoerd omdat die onderwerldfiguren denken dat mijn vrouw aan dat geld kan komen. Maar dat kan ze niet. Dat geld is van de familie Woudstra."
Dat Woudstra foute contacten zou hebben gehad noemt Videler onzin. De zoon van Woudstra laat weten zeer ontevreden te zijn over het werk van de politie in Venezuela, maar ook over de hulp uit Nederland bij het oplossen van de moord op zijn vader. "Het is echt een puinhoop daar."
Op sommige internetforums van Nederlanders in Venezuela, wordt beweerd dat Arthur en Wendy Videler zouden hebben geprofiteerd van de moord. Er zou kort na de moord met een dure auto zijn rondgereden.
Een Nederlander die al lang op het eiland woont: "Ik ken hen als heel spontane en vriendelijke mensen. Ze adviseren buitenlanders. Wendy dook overal op waar die waren. Ze kon voor papieren zorgen, heb ik gehoord. Mensen die in dit land buitenlanders adviseren zijn voor 90 procent oplichters."
Dochter Femke kent de geruchten. "Afschuwelijk. Er wordt zoveel geroddeld. Mijn ouders hebben jaren keihard gewerkt. Ze zijn ook een paar keer zakelijk bedrogen. Soms woonden we met zijn zessen op één hotelkamer. We zijn nog steeds niet rijk. We moesten zelfs geld lenen voor de vliegtickets"
Femkes vermiste moeder heeft zich eenmaal verweerd tegen de geruchten. Op 1 april schrijft ze over de geruchten in de Woudstra-zaak: "Johan is nooit in duistere zaakjes of drugszaken betrokken geweest, noch hield hij zich op met duistere figuren. Johan was een kanjer. Ik heb besloten jullie direct op de hoogte te houden en te voorkomen dat deze of gene rare verhalen loopt te vertellen. Noch ikzelf, noch mijn man (..) hebben vastgezeten, daarmee wil ik ook dat verhaal de wereld uit helpen. Ongelooflijk dat mensen zo speculeren over een zo vreselijke gebeurtenis.'
Dochter Femke: "De Venezolaanse politie zei: jullie moeten ons alles vertellen. Maar het enige dat wij weten is: mijn moeder en zus zijn op 20 augustus in een taxi gestapt, een witte Nissan Sentra, en ze zijn weg."
Femke klampt zich vast aan wat drie waarzeggers hebben verteld: "Dat mijn moeder en Joyce bewaakt worden door mannen met geweren. Dat zou betekenen dat ze nog leven."
BN de Stem
Heeft iemand wat meer achtergronden over deze zaak. Vrijwel iedereen die full-time op Isla woont is wel betrokken bij duistere zaakjes dus het zal vast niet zo onschuldig zijn als hier wordt beweerd.
Verder is het natuurlijk totaal belachelijk dat de ambassade helpt, laat ze lekker hun eigen boontjes doppen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".