abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59975531
'Ik blijf hopen dat Wendy en Joyce nog leven'
door Yolanda Sjoukes. maandag 17 september 2007 | 07:15 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 19 september 2007 | 21:38

Tekstgrootte

Een etentje in Venezuela in gelukkiger tijden. Links de op 21 februari vermoorde zakenman Johan Woudstra (62), in het midden de in Venezuela woonach­tige Roosendaler Arthur Videler en rechts zijn sinds vier weken vermiste vrouw Wendy Videler (41).

Een gedeelte van de familie Videler. Links de vermiste Wendy, rechts haar eveneens vermiste dochter, onder broertje Jimmy en boven een vriendje.

1/2 Maandag 17 september 2007 - ROOSENDAAL - Op de voicemail klinkt een donkere mannenstem. Hij zegt iets onverstaanbaars. Daarachter klinkt gehuil van een meisje. Ze zegt: "Ik wil niet kussen."

Zie ook:
Politie zoekt Videlers pas kort
Venezuela: Buitenlandse Zaken waarschuwt voor criminaliteit
Vermisten kregen waarschuwing
"Dat is mijn zusje Joyce", zegt Femke vermoeid. "Dat hebben we op onze huistelefoon in Venezuela ontvangen."

Afgelopen vrijdag werden Jimmy (13), Faay (19) en Femke (24) Videler uit veiligheidsoverwegingen Venezuela uitgeloodst, naar het appartement van Femke (de enige van de familie die in Nederland woont). Ze kregen een spoedlening van Buitenlandse Zaken, ondertekend door de honorair consul, voor de vliegtickets.

Een van de tickets is ongebruikt gebleven. Vader Arthur besloot op het laatste moment niet naar Nederland te gaan. "Ik ben radeloos. Ik wil naar Nederland maar niet zonder mijn vrouw en dochter Joyce. Ze zijn nu vier weken weg. Er zijn na de voicemail geen aanwijzingen meer gekomen dat zij leven. Maar het is wel mijn hoop. Ik wil er zijn als ze contact opnemen."

Zoon Faay (19): "Ik ben op het ergste voorbereid. Maar als dat was gebeurd, waren de lichamen al gevonden. In Venezuela doen ze nooit moeite om lijken te verstoppen na een moord. Die gooien ze gewoon op straat."

Femke laat op haar mobieltje een foto zien van een gezette donkere man wiens gezicht raar blauw ziet. Alsof hij dood is. "Sinds de ontvoering van mijn moeder en mijn zusje heeft mijn vader drie keer deze foto op zijn telefoon ontvangen. Een bedreiging."

Er is deze zondagmiddag contact met de zoon van de vermoorde Johan Woudstra uit NIeuwkoop. Woudstra werd 21 februari op 62-jarige leeftijd op Isla Margarita doodgeschoten. Hij had er een appartementencomplex dat nu door de Videlers wordt beheerd.

In de zakenrelatie met Woudstra, vermoedt Arthur Videler het motief en de reden dat de ambassades zijn familie hebben gewaarschuwd voor gevaar.

"Toen wij Johan Woudstra leerden kennen stond hij op het punt opgelicht te worden. Dat heb ik voorkomen. Dus zijn er mensen geld misgelopen. Er is door de politie hier geïnsinueerd dat Woudstra zaken heeft gedaan met onderwereldfiguren. En er is een bevroren rekening met 200.000 euro erop. Dat is het enige motief dat ik kan bedenken. Dat mijn vrouw en dochter zijn ontvoerd omdat die onderwerldfiguren denken dat mijn vrouw aan dat geld kan komen. Maar dat kan ze niet. Dat geld is van de familie Woudstra."

Dat Woudstra foute contacten zou hebben gehad noemt Videler onzin. De zoon van Woudstra laat weten zeer ontevreden te zijn over het werk van de politie in Venezuela, maar ook over de hulp uit Nederland bij het oplossen van de moord op zijn vader. "Het is echt een puinhoop daar."

Op sommige internetforums van Nederlanders in Venezuela, wordt beweerd dat Arthur en Wendy Videler zouden hebben geprofiteerd van de moord. Er zou kort na de moord met een dure auto zijn rondgereden.

Een Nederlander die al lang op het eiland woont: "Ik ken hen als heel spontane en vriendelijke mensen. Ze adviseren buitenlanders. Wendy dook overal op waar die waren. Ze kon voor papieren zorgen, heb ik gehoord. Mensen die in dit land buitenlanders adviseren zijn voor 90 procent oplichters."

Dochter Femke kent de geruchten. "Afschuwelijk. Er wordt zoveel geroddeld. Mijn ouders hebben jaren keihard gewerkt. Ze zijn ook een paar keer zakelijk bedrogen. Soms woonden we met zijn zessen op één hotelkamer. We zijn nog steeds niet rijk. We moesten zelfs geld lenen voor de vliegtickets"

Femkes vermiste moeder heeft zich eenmaal verweerd tegen de geruchten. Op 1 april schrijft ze over de geruchten in de Woudstra-zaak: "Johan is nooit in duistere zaakjes of drugszaken betrokken geweest, noch hield hij zich op met duistere figuren. Johan was een kanjer. Ik heb besloten jullie direct op de hoogte te houden en te voorkomen dat deze of gene rare verhalen loopt te vertellen. Noch ikzelf, noch mijn man (..) hebben vastgezeten, daarmee wil ik ook dat verhaal de wereld uit helpen. Ongelooflijk dat mensen zo speculeren over een zo vreselijke gebeurtenis.'

Dochter Femke: "De Venezolaanse politie zei: jullie moeten ons alles vertellen. Maar het enige dat wij weten is: mijn moeder en zus zijn op 20 augustus in een taxi gestapt, een witte Nissan Sentra, en ze zijn weg."

Femke klampt zich vast aan wat drie waarzeggers hebben verteld: "Dat mijn moeder en Joyce bewaakt worden door mannen met geweren. Dat zou betekenen dat ze nog leven."

BN de Stem

Heeft iemand wat meer achtergronden over deze zaak. Vrijwel iedereen die full-time op Isla woont is wel betrokken bij duistere zaakjes dus het zal vast niet zo onschuldig zijn als hier wordt beweerd.

Verder is het natuurlijk totaal belachelijk dat de ambassade helpt, laat ze lekker hun eigen boontjes doppen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_59975562
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 16:31 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Laatst bijgewerkt op: woensdag 19 september 2007 | 21:38
  † In Memoriam † dinsdag 8 juli 2008 @ 16:57:18 #3
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_59976176
quote:
Wendy Videler huilt om het verlies van haar zakenvriend. Ze regelt de terugkeer van Woudstra's lichaam naar Nederland, woont de begrafenis bij en schiet alle kosten
Sipke Woudstra, de 19-jarige zoon van

de vermoorde zakenman uit Nieuwkoop, denkt inmiddels dat Wendy en Arthur

Videler achter de moord op zijn vader zitten.

Sipke vermoedt dat Wendy niet meer leeft. "Ik ben bang dat ze de verkeerde is tegengekomen met oplichten." Woudstra zegt schriftelijke bewijzen te hebben dat de Videlers zijn vader hebben laten vermoorden. Hij spreekt over 40.000 dollar, op de dag van de moord door Wendy
http://www.eenvandaag.nl/index.php?module=PX_Story&func=view&cid=2&sid=32627&nav=32626,32627,32623,32624,0

Deze thread kan dus eventueel naar MIS !

[ Bericht 46% gewijzigd door Loedertje op 08-07-2008 17:02:40 ]
pi_59976384
Dus ze is weer terecht gekomen en helpt mee met het terugbrengen van het lijk van Woudstra?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  † In Memoriam † dinsdag 8 juli 2008 @ 17:08:24 #5
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_59976445
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 17:06 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dus ze is weer terecht gekomen en helpt mee met het terugbrengen van het lijk van Woudstra?
Neh, volgens google is haar andere dochter in januari 2008 in vermist o.i.d geweest ivm de verdwijning van haar moeder en 14jarig zusje.
pi_59976475
Wendy heeft een dochter die ook Wendy heet?
pi_59979097
Dat kind van Piet he.... dat is niet echt van Piet, maar dat weet hij niet!
Ron Paul 2012
pi_59987889
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 17:08 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Neh, volgens google is haar andere dochter in januari 2008 in vermist o.i.d geweest ivm de verdwijning van haar moeder en 14jarig zusje.
In het eerste artikel

Een etentje in Venezuela in gelukkiger tijden. Links de op 21 februari vermoorde zakenman Johan Woudstra (62), in het midden de in Venezuela woonach­tige Roosendaler Arthur Videler en rechts zijn sinds vier weken vermiste vrouw Wendy Videler (41).
  † In Memoriam † woensdag 9 juli 2008 @ 09:24:28 #9
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_59990381
NWS>MIS
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  vrijdag 18 juli 2008 @ 22:52:06 #11
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_60198926
Een heel vaag verhaal inderdaad. In dit artikel staat een redelijk uitgebreid verhaal met een groot aantal vragen. In ieder geval allemaal duistere zaakjes als ik het zo lees.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  dinsdag 22 juli 2008 @ 08:48:21 #12
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_60260709
't Kan ook nog zo zijn dat Wendy en dochter niet ontvoerd zijn oid, maar zelf de benen hebben genomen met die Michel aan wie die 40.000 dollar is overgemaakt. Zo raar lijkt me dat niet, gezien de situatie dat vader Arthur die Michel 2 maanden geleden nog heeft gesproken. Arthur is van dat gekke wijf af en krijgt via een geheime bankrekening zijn deel van het geld
pi_60260868
Blijft een rare zaak, maar ik denk dat de Stem er niet ver naast zit met de 90%
  † In Memoriam † zaterdag 23 augustus 2008 @ 14:22:08 #14
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_61063869
quote:
Roosendaalse moeder en kind mogelijk dood

door Yolanda Sjoukes door Yolanda Sjoukes. zaterdag 23 augustus 2008 | 09:00 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 23 augustus 2008 | 12:38

De 41-jarige moeder Lucia Videler (links) en haar 14-jarige dochter Joyce Videler.

BREDA - De politie op het Venezolaanse eiland Isla Margarita heeft de stoffelijke resten opgegraven van een vrouw en een meisje.

De Venezolaanse recherche vreest dat het gaat om de lichamen van de Roosendaalse Wendy (41) en haar dochter Joyce (14) Videler, die op Isla woonden. Zij verdwenen exact een jaar voor de vondst. Sindsdien ontbreekt ieder spoor.

Echtgenoot Arthur Videler moest donderdag bij de Venezolaanse recherche op Isla Margarita haarborstels en tandartsgegevens inleveren. "Ze hebben alles naar Caracas opgestuurd. Het enige wat ik nu kan doen, is wachten. Het is vreselijk." De lichamen waren volgens een Venezolaanse krant met ongebluste kalk overstrooid en aan elkaar vastgebonden met touw.
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 16:26:40 #15
37150 livelink
pi_61066135
Triest allemaal. Hopelijk nu dan snel duidelijkheid. Ik vind het zielig voor die dochter. Die lijkt toch wel het slachtoffer te zijn geworden van het wereldje waarvoor haar ouders gekozen hadden.
pi_61066287
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 14:22 schreef Loedertje het volgende:

[..]
Pfoeh, ik ben het eens met livelink. Erg triest
Pretentieus geneuzel.
pi_61066364
wat een drama
  Moderator zaterdag 23 augustus 2008 @ 16:53:22 #18
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_61066608
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 16:26 schreef livelink het volgende:
Triest allemaal. Hopelijk nu dan snel duidelijkheid. Ik vind het zielig voor die dochter. Die lijkt toch wel het slachtoffer te zijn geworden van het wereldje waarvoor haar ouders gekozen hadden.
Dat is wel erg triest inderdaad, ik moet niet denken aan wat ze allemaal doorgemaakt moet hebben
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  † In Memoriam † zaterdag 23 augustus 2008 @ 20:39:51 #19
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_61071793
quote:
Zoon Faay (19): "Ik ben op het ergste voorbereid. Maar als dat was gebeurd, waren de lichamen al gevonden. In Venezuela doen ze nooit moeite om lijken te verstoppen na een moord. Die gooien ze gewoon op straat."
Dat is dan duidelijk, ongebluste kalk in dit geval en verstopt onder de grond dus de daders zijn niet afkomstig uit Venezuela zelf..
quote:
Femke laat op haar mobieltje een foto zien van een gezette donkere man wiens gezicht raar blauw ziet. Alsof hij dood is. "Sinds de ontvoering van mijn moeder en mijn zusje heeft mijn vader drie keer deze foto op zijn telefoon ontvangen. Een bedreiging."
Te traceren dus..
  zondag 24 augustus 2008 @ 10:48:58 #20
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_61080957
Er zullen een hoop mensen daar blij zijn dat die vrouw dood is. Dramatisch dat die dochter mee de grond in moest.
pi_61085555
ze zijn dood
looooooooooooooooool lol
  Moderator zondag 24 augustus 2008 @ 15:12:26 #22
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_61085800
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 15:02 schreef MrKawada het volgende:
ze zijn dood
Heb je een bron die dat bevestigd?
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  † In Memoriam † maandag 22 september 2008 @ 08:55:34 #23
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_61817757
quote:
Justitie greep niet in bij moord op moeder en 14-jarig kind door JOHN VAN DEN HEUVEL en BART OLMER

De Koninklijke Marechaussee en het openbaar ministerie in Nederland waren nauwkeurig geïnformeerd over de aanstaande moord op Wendy (41) en Joyce Videler (14) op Isla Margarita in augustus vorig jaar.

Een criminele informant waarschuwde twee rechercheurs van de Koninklijke marechaussee 48 uur voordat de slachtoffers op het Venezolaanse eiland spoorloos verdwenen. De stoffelijke resten van moeder en dochter werden vorige maand op Isla Margarita aangetroffen. Ze bleken te zijn vermoord.

Volgens de informant, met wie deze krant de afgelopen weken intensief contact had, verzuimde justitie tijdig in te grijpen. “Als de familie Videler was gewaarschuwd dat er concrete moordplannen waren, dat hadden zij zich wellicht in veiligheid kunnen brengen,” aldus de tipgever.

De informant, van wie de naam bij deze krant bekend is en die momenteel op een schuiladres in Venezuela verblijft, beschuldigt vooral het Haarlemse arrondissementsparket van nalatigheid. “De rechercheurs met wie ik contact had waren wel van goede wil. Zij zagen de ernst van de situatie in. Maar zij kregen van de officier van justitie geen toestemming om rechtstreeks contact op te nemen met de familie Videler of de Venezolaanse autoriteiten.”

Uit onderzoek van deze krant op Isla Margarita blijkt ook dat concrete informatie over de achtergronden van de moorden op dit moment nog steeds niet is overgedragen. Een speciale politie-eenheid van vijf rechercheurs uit de Venezolaanse hoofdstad Caracas doet momenteel onderzoek op het eiland. Een agent van het team bevestigde gisteren geen enkele hulp uit Nederland te hebben gehad: “We zouden dolgraag in contact komen met deze informant, die kennelijk erg goed op de hoogte is. We willen deze afschuwelijke moorden natuurlijk graag oplossen.”

De verdwijning van Wendy en Joyce Videler leek lange tijd een mysterie. Het uit Roosendaal afkomstige gezin Videler emigreerde acht jaar geleden naar Isla Margarita. Vooral moeder Wendy zou de afgelopen jaren verzeild zijn geraakt in dubieuze witwasconnecties. Ze stond ook in nauw contact met de Nederlandse zakenman Johan Woudstra, die in de zomer van 2007 eveneens op Isla Margarita werd vermoord. Volgens de informant liep de positie van de Videlers na die moord gevaar. “Lokale criminelen wilden Wendy ontvoeren. Ik heb die informatie direct doorgegeven aan mijn runners bij de marechaussee. Die waarschuwing is ook doorgegeven. Daarna kreeg ik nieuwe, heel gedetailleerde informatie over een op handen zijnde moord. Daar is niets mee gedaan.”

Namens het Haarlemse parket bevestigt officier van justitie mr. Van der Heijden dat de familie Videler slechts één keer is gewaarschuwd. ,,Er was geen reden om dat te herhalen, want de nieuwe informatie was niet klemmender dan daarvoor. Een gewaarschuwd mens zou voor twee moeten tellen. Mede in verband met het afschermen van de bron van de informatie, is geen tweede keer gewaarschuwd.” Volgens Van der Heijden speelde in de beslissing ook mee dat de Nederlandse justitie geen bevoegdheden heeft op Isla Margarita.

Justitie in Caracas verwacht uiterlijk volgende week de identificatie van Joyce en Wendy te kunnen afronden. Vanwege de vondst van de trouwring van Wendy bij de stoffelijke resten bestaat volgens het rechercheteam geen twijfel dat het om de vermiste Nederlanders gaat.

In De Telegraaf van morgen een exclusieve reportage vanaf Isla Margarita: “Ik smeekte of ze wilden ingrijpen

Beroepsrisico's
  maandag 22 september 2008 @ 10:15:57 #24
37150 livelink
pi_61819176
Ze waren inderdaad wel een keer gewaarschuwd. Dat gaven ze zelf ook aan. Ze hebben die waarschuwing in de wind geslagen. Hoe vaak moet iemand gewaarschuwd worden, voordat ze actie ondernemen? Een beetje makkelijk om nu de schuld bij de overheid neer te leggen.
pi_61957534
Tja sommige mensen zijn en blijven eigenwijs en moeten dit dan later met de dood bekopen.
pi_62310938
quote:
Op maandag 22 september 2008 10:15 schreef livelink het volgende:
Ze waren inderdaad wel een keer gewaarschuwd. Dat gaven ze zelf ook aan. Ze hebben die waarschuwing in de wind geslagen. Hoe vaak moet iemand gewaarschuwd worden, voordat ze actie ondernemen? Een beetje makkelijk om nu de schuld bij de overheid neer te leggen.
Ik vind dat de overheid geen tijd en geld zou moeten steken in lui die goedbedoelde adviezen niet opvolgen, NL ontvlucht zijn omdat ze er een teringzooi van maken en in den vreemde vrolijk verder gaan met hun criminele activiteiten. Boontje komt om zijn loontje!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')