abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22947
Allereerst hoop ik dat ik het woord goed geschreven heb, heb ff geen zin het op te zoeken om het zeker te weten. Als verlengde van de topics van GEeR+ en wat discussies hierover die ik de laatste week gehad heb, heb ik ff besloten hier een topic voor te openen. Mede ook omdat ik hier graag wat meer serieuze topics zie.

Najja anyway....euthanasie:

Ons euthanasiebeleid kan in het buitenland maar op weinig begrip rekenen (die zijn dan ook wat conservatiever) maar ik snap ook een aantal dingen niet.

Ik heb bijvoorbeeld al een aantal malen een hond van ons moeten laten inslapen vanwege HD bv of andere dingen waardoor de hond echt geen leven meer had. Zomaar van de ene op de andere dag zakte een hond van ons door de achterpoten, kon niet meer lopen alleen schuivelen en er viel niks aan te doen. Dus toen besloten voor de hond zijn bestwil hem in te laten slapen.
Dit kunnen we in Nederland zo maar doen. Niemand kan de hond om toestemming vragen uiteraard, maar de dierenarts hoeft dat niet strikt te overleggen, er melding van te maken en meteen bang te zijn een of andere instantie in de nek te krijgen. Wij als 'baasje' kunnen dus zo over het lot van ons huisdier beslissen. Ook heb ik nooit meegemaakt dat de dierenarts zei: 'slaap er eerst nog een paar nachtjes over voor je de knoop doorhakt want het is een niet terug te draaien keuze.'

Echter als het om mensen gaat is het heel anders. Dan zijn er ineens 1001 regeltjes en moet de arts euthanasie melden. Zit er iets niet helemaal goed dan kan de arts vervolgd worden etc. En dat terwijl je als mens (patient) dus wel zelf kunt beslissen over euthanasie.

Nu verschillen mensen en dieren natuurlijk van elkaar, maar ik vraag me af waarom er over euthanasie bij mensen zo moelijk wordt gedaan terwijl bij mensen de patient dus wel zijn eigen mening geven kan. Een mens en dier hebben toch even veel recht op leven?

Bij mezelf vraag ik me dan ook af: Zijn de regels ontrent het laten inslapen van dieren dan misschien te soepel of de regels omtrent euthanasie bij mensen te streng en ingewikkeld? En waarom hechten we zo veel meer waarde aan een mensenleven dan aan een dierenleven? Mijn hond betekent echt net zo veel voor me als m'n moeder om even aan te geven hoe ik erover denk.

Leek me aardig om hierover met andere geinteresserden van gedachten te wisselen en er een serieuze discussie over te starten dus ik ben benieuwd naar jullie reacties en meningen.

O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
pi_22948
quote:
op 01-11-2000 om 04:34 PM schreef DIGGER het volgende:
Dan zijn er ineens 1001 regeltjes en moet de arts euthanasie melden.

Lijkt me behoorlijk logisch , achteraf kan de patient niet meer aangeven of hij wel ge-euthaniseert wilde worden.
Zou mooi zijn als er geen regels waren : kunnen sjacherijnige artsen/verpleegkundigen mooi "opruiming" houden in bejaardentehuizen.
Dit is al verschillende keren voorgekomen trouwens , maar gaf de arts gewoon certificaat van natuurlijke dood af.

Nee , ik ben voor euthanasie , maar ook voor de regeltjes !

dinsdag 11 januari 2000 @ 16:49:00 #3
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_22949
Digger, ik denk dat je maar eens aan de relatie met je moeder moet gaan werken , maar je hebt wel gelijk met je stelling.

Misschien is de oplossing dat een ieder die euthanasie wenst om wat voor reden ook, dit indient bij de Officier van Justitie (of evt wilsbeschikking als bovenstaande niet mogelijk is) en ik denk dat de artsen dan van een hoop problemen af zijn, want het is eigenlijk van de zotte dat je niet over je eigen lijden kunt beslissen. Natuurlijk moeten er regels zijn, omdat anders rare toestanden kunnen ontstaan.

En meer woorden wil ik hier niet aan spenderen.

Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_22950
Buzzer, Ik weet dat er een smilie achter je 1e opmerking staat maar die zin over mijn moeder en mijn hond zegt alles over de relatie welke ik met mijn hond heb. Die is namelijk alles voor me. Verder zit er wellicht wel in, in wat je schrijft. Geen gek idee in ieder geval.

En Guus, volgens mij lees je iets te gemakkelijk over een paar dingen heen. Ik zeg namelijk niet dat ik tegen regeltjes ben, maar waarom zit er zo'n enorm verschil tussen euthanasie bij mensen of dieren? Dieren kunnen nooit aangeven of ze wel ge-euthanaseerd willen worden, zouden die regels dan niet strenger moeten, dat mensen niet zomaar over 1 nacht ijs gaan en beslissen over het leven van hun huisdier? Of zijn we dus juist omtrent euthanasie bij mensen wat al te streng en moeilijk doend? Waarom bij dieren geen meldingsplicht en bij mensen wel? Waarom bij dieren niet de mededeling om er een paar nachtjes over te slapen, alles nog eens te overdenken etc en bij mensen wel (zelfs verplicht)?

Dat bedoel ik meer Guus. Het gaat me niet om wel of geen regels, dat is veels te zwart wit.

pi_22951
quote:
op 01-11-2000 om 04:34 PM schreef DIGGER het volgende:
Allereerst hoop ik dat ik het woord goed geschreven heb, heb ff geen zin het op te zoeken om het zeker te weten.
<knip>
Ik heb bijvoorbeeld al een aantal malen een hond van ons moeten laten inslapen vanwege HD bv of andere dingen waardoor de hond echt geen leven meer had. Zomaar van de ene op de andere dag zakte een hond van ons door de achterpoten, kon niet meer lopen alleen schuivelen en er viel niks aan te doen. Dus toen besloten voor de hond zijn bestwil hem in te laten slapen.

Goed geschreven hoor

Na <knip>

en dat is nu juist een verschil tussen mensen en dieren. Waarschijnlijk heeft jouw hond al veel langer pijn gehad iig had een mens in zijn/haar geval waarschijnlijk al eerder aangegeven dat er wat aan de hand was. Alleen kunnen dieren dat niet (of vangen wij de signalen niet goed op, kan ook nog) en dan is het te laat en euthanasie de enige oplossing, want anders dieronwaardig bestaan. Maar aan de andere kant is het waarschijnlijk ook zo dat wij makkelijker voor dieren bepalen wanneer zijn/haar bestaan niet meer waardig is, dan bij mensen. De mens heeft immers de mogelijkheid om aan te geven wat hij/zij voelt of wil en een dier niet.

En dat is de hele crux m.i. OMDAT een mens kan laten weten wat hij/zij wil, moet euthanasie aan strenge(re) regels gebonden zijn. Het mag immers nooit zo zijn dat iemand voor een ander bepaalt dat hij/zij er maar 'beter niet meer kan zijn'.(Ben dus ook absoluut tegen de doodstraf, maar dat is een ander verhaal) Als je dat niet doet zal je onherroepelijk grenzen overgaan die je als samenleving niet wilt.
Want wat vind jij een onwaardig bestaan? Iemand in een coma? Iemand met een zware lichamelijke handicap? Iemand met het syndroom van Down? Iemand met rood haar?

Mijn mening is: alleen euthanasie als iemand daar zelf toestemming voor gegeven heeft (dus een euthanasie-verklaring heeft) of als de familie dat in overleg met artsen (en dus uitvoerig getoetst conform allerlei regels) beslist.

dinsdag 11 januari 2000 @ 17:52:00 #6
1614 J
I am a Lizard King...
pi_22952
Mensen moeten zelf kunnen beslissen over leven en dood. Ik denk dat je als dokter moet kunnen helpen bij zelfdoding. Ik zeg kunnen, want de dokter moet natuurlijk niet gedwongen worden.
Als de persoon "ontoerekeningsvatbaar" is, of bv. in coma, moeten er regels zijn, zodat de persoon niet gedood kan worden, simpelweg omdat hij niet produktief is, of omdat de familie van de zorg of wil. Maar kan je zoiets bepalen door regels? Hoe kan je zeggen: "die persoon heeft Recht om te leven, die persoon verdiend het niet"? Een dokter zou kunnen zien waarom de familie voor euthanasie is, voor de persoon zelf, of voor de familie, maar daardoor komt er een grote verantwoordelijkheid bij de dokter te liggen. Een verantwoordelijkheid die veel te groot is voor een mens.
Ik ben er nog niet uit...
'One Ring to rule them all, One Ring to find them,
One Ring to bring them all and in the darkness bind them'

dinsdag 11 januari 2000 @ 17:59:00 #7
2433 Capoeiristas
Eej waor gaode gij naor toe?
pi_22953
zolang de persoon in kweste..de zieke of iets in die richting zelf kan kiezen..laten kiezen...maar niet als het een uitweg om het maar op te geven maar als die gene echt een ernstige dood staat te wachten.

Mijn pa heeft al wel getekend dat hij niet meer gereanimeert wil worden. Maar over euthenasie is hij nog niet uit. Hij weet het wel maar vindt het moeiljk om te tekenen.
Voor hem kan euthenasie later wel eens werkelijkheid worden maarja na 19 jaar ziek zijn en ong 15 operaties en nog een hele berg ellende..hij kiest er dan toch zelf voor? ...ieder in zijn eigen waarde laten maar niet de regels gaan negeren.

Elke morgen als ik wakker word weet ik dat ik weer 24 uur heb om te leven.
  dinsdag 11 januari 2000 @ 18:00:00 #8
2433 Capoeiristas
Eej waor gaode gij naor toe?
pi_22954
sorry posted twice....newbie

[Dit bericht is gewijzigd door Capoeiristas (Datum 11 Januari 2000).]

Elke morgen als ik wakker word weet ik dat ik weer 24 uur heb om te leven.
pi_22955
Euthanasie moet gewoon met goede regels ondersteunt worden, en dan goed worden toegepast. Iemand die dood wil, kan dat op twee manieren doen, zelfmoord of euthanasie, de een is vaker wat netter dan de ander. Euthanasie is een moeilijk onderwerp, maar als mensen een goede reden hebben, mogen ze van mij zelf beslissen of ze dood willen of niet.
Signature
pi_22956
Ik vind dat euthanasie wel kan.
Als je niet meer normaal in staat bent om te leven mag je van mij er mee stoppen. Ik zou als arts dan wel iemand er eerst met de hele familie naar de psycholoog gaan en er een goed gesprek over houden. Ik vind dat je familie het er ook mee eens moet zijn.

Euthanasie kan ik weinig over zeggen, lastig onderwerp. Als een beest ongeneeselijk ziek is zullen wellicht sommige mensen het gelijk laten afmaken omdat ze er niet voor willen zorgen. Dat kan niet vind ik.

woensdag 12 januari 2000 @ 02:36:00 #11
1443 The Cyclist
on my acoustic motorbike
pi_22957
quote:
op 01-11-2000 om 07:30 PM schreef Jesper het volgende:<knip>Ik vind dat je familie het er ook mee eens moet zijn.<knip>
En wat als de familie het er niet mee eens is?
Ik denk dat de keus ligt bij de persoon zelf, en dat de familie die keuze moet respecteren (ook al zal dat moeilijk zijn). Wel ben ik het met je eens dat je dit met je directe familie moet bespreken, en liefst nog voordat het moment daar is. Allereerst helpt dit misschien bij het "verwerkingsproces" (het komt niet volstrekt onverwacht), ten tweede voorkom je dat je je familie opzadelt met de beslissing als je niet meer kán beslissen (coma bv).
Kort en goed: ben voor de mogelijkeid van euthanasie, en vindt de regels er om heen nodig om te voorkomen dat het iets anders wordt dan een persoonlijk (voor)recht.

zonder luchtfietserij kun je niet om de wereld fietsen.

Op een beweeglijk standpunt sta je het sterkst (J.A. Deelder)

pi_22958
door mijzelf verwijderd, toch iets te persoonlijk, sorry
------------------
Geniet van het leven, het is al later dan je denkt!

[Dit bericht is gewijzigd door Beppie (Datum 12 Januari 2000).]

donderdag 13 januari 2000 @ 02:41:00 #13
525 Roache
troika hier, troika daar
pi_22959
In mijn korte leven ben ik beroepshalve twee keer met euthanasie in aanraking gekomen. Beide keren is er aan de uiteindelijke uitvoering een lange goed doordachte en administratief juiste weg vooraf gegaan. Alles was, bijna klinisch, tot in de details geregeld, zo zeer zelfs dat het in mijn optiek niet meer met sterven maar met een handeling (lees: wie zet op welk moment welk kraantje open) te maken had. Als verpleegkundige ben je nauw betrokken bij het hele proces op elk niveau wat op zich een vrij grote belasting is. Soit, mensen gaan dood, dat kom je soms dagelijks tegen op je werk, maar weten dat er vanochtend om elf uur iemand gaat sterven brengt een dusdanige stress/verwarring met zich mee dat ik me letterlijk naar m'n werk toe heb moeten slepen. Ook al koos ik ervoor om niet aanwezig te zijn bij de uitvoering toch belast het je op een manier die ik op de een of andere manier onacceptabel vind.
Ik ben volledig voor het recht op zelfbeschikking. Alleen de regelgeving dat een arts de uiteindelijke daad verricht vind ik slecht. Veel mensen kiezen ervoor om in de beslotenheid van hun eigen gezin te sterven, lees: de natuur zijn gang te laten gaan. Alleen wilsbekwame mensen kunnen besluiten tot euthanasie over te gaan. Ik zou dan ook graag zien dat deze mensen, gesteund door de wetenschap en de wet ook de kans krijgen thuis te sterven. Er is altijd een arts die een patiënt doodt, waarom niet een geliefde, kind, of de patiënt zelf? Verdriet, ellende en smart hoeft in deze niet door schouders van hulpverleners mede gedragen te worden. Ik heb zelfs weleens gedacht: "Wat een egoïsme", terwijl ik me terdege bewust ben dat ik me door mijn baan min of meer dienstbaar op dien te stellen. Maar ik vraag me af of dit soort dingen wel tot mijn taken en kunde behoren. Door alle regelgeving en wetten die euthanasie nu omgeven wordt het hele stervensproces in banen geleidt waar mijns inziens teveel mensen bij betrokken zijn. Maar van de andere kant: zonder deze regels zou het moord zijn. Een andere optie is zelfmoord, maar als we moord door middel van regels kunnen transformeren tot euthanasie moet er ook wel zoiets te creëren zijn als wettelijk toegestane hulp bij zelfdoding. In de eigen omgeving, met eigen mensen op een manier sterven waar alleen de mensen bij zijn betrokken die daar vrijwillig voor kiezen.

Ben te zaai voor een signature
  donderdag 13 januari 2000 @ 11:00:00 #14
1275 sataN
Phenomenally & properly ki
pi_22960
Ik vind dat je dat nooit mag laten gebeurden, dat een kind of een geliefde de euthanasie uitvoerd!
Het klinkt misschien stom, maar een dokter komt toch veel meer met de dood in aanraking dan een anders iemand, en bovendien is degene die gaat sterven voor hem niet zo dichbij.
Kan je je voorstellen wat een schuldgevoel het kan opleveren als jij de euthanasie hebt gepleegd op bijv. je moeder, en tien jaar later roept je kind opeens het oneerlijk te vinden dat je "oma hebt vermoord."

Ik ben absoluut voor euthanasie, maar wel door de persoon zelf besloten, gecontroleerd via strikte wetten en gemeld. Volgens mij kan het inmiddels ook thuis(?) en anders zou dat inderdaad mogelijk moeten zijn.
Maar zodra iemand anders dan een arts het uitvoerd, zou je het kunnen bestempelen als moord, en dat kan wel eens hele nare misverstanden tot gevolg hebben.

Nog even over het verschil mens-dier.
Ik weet niet waarom, en hoe ik het zou moeten onderbouwen, maar aan het leven van een dier wordt nou eenmaal minder waarde gehecht dan aan een dier. Als je kittens verzuipt pleeg je ook geen moord, hoewel ik het ook gruwelijk vind.
Maar het is ook wel goed, want anders is het meteen doodslag als je over een egeltje heenrijdt, en egeltjes kunnen zich nou eenmaal niet aan voetgangerslichten houden, dus dat gebeurd.
Zouden dieren de zelfde rechten krijgen als mensen, dan moeten ze ook de zelfde plichten hebben, en daaraan kunnen dieren nou eenmaal niet voldoen.
Zie jij je hond al begrijpen wat "de dood" is???

Frankly, my dear, I don't give a damn.
pi_22961
dus jullie zijn het er nou wel of niet mee eens als ik euthenasie voor guus aanvraag???

* bolletje is erg in de war door dit topic....

lekker belangrijk
pi_22962
quote:
op 01-13-2000 om 11:23 AM schreef bolletje het volgende:
dus jullie zijn het er nou wel of niet mee eens als ik euthenasie voor guus aanvraag???

[bolletje is erg in de war door dit topic...]

Bolletje dit is een heel pijnlijk onderwerp voor mensen die ermee in aanraking zijn geweest! (ik dus)
dat je het even weet

[Dit bericht is gewijzigd door Beppie (Datum 13 Januari 2000).]

pi_22963
Bolletje, als je in de war bent kun je beter niet posten in dit topic. Dit topic is zeer serieus en nogal gevoelig, en ik vind je 'lollige' opmerking dan ook niet echt gepast.

Ikzelf heb ooit mijn oma laten inslapen zeg maar en 2 honden van ons. Het laten inslapen van die honden heeft op mij veel meer indruk gemaakt. Waarschijnlijk ook wel vanwege de manier waarop. De 1e hond hebben we laten inslapen toen ik een jaar of 10 was. Had tot dan toe me hele leven die hond om me heen gehad en ineens was ie er niet meer. De 2e hond lag in mijn armen terwijl ie het spuitje kreeg. Ik heb hem gewoon onwijs lang in me armen gehad net zo lang tot zijn hartje niet meer klopte.....
Mijn oma viel kwa leeftijd voor mij precies er tussenin. Maar toch, het in laten slapen van me honden heeft veel meer indruk gemaakt. En ik weet ook waarom. Ik had uiteraard een hele sterke band met ze maar het gevoelige is......Met me oma kon ik praten vlak voor de euthanasie werd toegepast dan kun je echt afscheid nemen, met je honden kun je niet praten.....ookal zou je dat speciaal op dat moment het allerliefste hebben....Je kunt als het ware voor mijn gevoel nooit echt goed afscheid nemen van een dier, omdat je het niet met woorden kunt doen. En het is maar de vraag in hoeverre een dier je laatste aai, je laatste knuffel ook als zodanig begrijpt...

Zijn er misschien mensen die het gek vinden dat ik zo denk, het zo voel, dat het gebeuren met dieren, mijn honden me meer aangergrepen heeft of zijn er mensen die er net zo over denken?

donderdag 13 januari 2000 @ 16:46:00 #18
525 Roache
troika hier, troika daar
pi_22964
quote:
op 01-13-2000 om 11:00 AM schreef sataN het volgende:
Kan je je voorstellen wat een schuldgevoel het kan opleveren als jij de euthanasie hebt gepleegd op bijv. je moeder, en tien jaar later roept je kind opeens het oneerlijk te vinden dat je "oma hebt vermoord."

Heb even geknipt zoals je ziet. Kun jij je voorstellen dat artsen en verpleegkundigen wellicht dichter bij de persoon staan dan je je indenkt? He, ik wil een hele hoop opschrijven, maar op de een of andere manier kan ik de juiste snaar maar niet raken. Ik probeer je niet te overtuigen of mijn gelijk te halen, want ik weet het ook niet. Bedoel alleen maar te zeggen dat als je als mens met mensen werkt die er bewust voor kiezen om te sterven dat er dan een grote last wordt gelegd op de uitvoerende(n), en dat die last wellicht niet diegene toekomt, maar aan iemand die hem beter kan dragen. En dat is mijns inziens iemand die dichterbij de patiënt staat omdat hij/zij niet alleen er naar toe heeft kunnen leven met dierbaren, maar dat zij er ook zijn na afloop. Wij moeten terugvallen op collega's, mensen met wie je in het gunstigste geval een vriendschap hebt opgebouwd terwijl er voor rouwenden een familie klaarstaat. (Zwart/wit gesteld voor het gemak) Dat bedoel ik eigenlijk te zeggen. Is dus eerder een aanklacht tegen de falende opvang van hulpverleners binnen een instelling dan een 'nee' tegen euthanasie binnen diezelfde instelling. Weet alleen niet wat er zou moeten veranderen.

Ben te zaai voor een signature
pi_22965
quote:
op 01-13-2000 om 03:23 PM schreef DIGGER het volgende:

Zijn er misschien mensen die het gek vinden dat ik zo denk, het zo voel, dat het gebeuren met dieren, mijn honden me meer aangergrepen heeft of zijn er mensen die er net zo over denken?

Mja ik quote mezelf ff want ik vraag me af of er niet iemand is die me raar vind (ik vind mezelf namelijk soms wel eens raar dat ik het zo voel). Dus anybody?

zaterdag 15 januari 2000 @ 23:41:00 #20
2004 sunshine
Still shining!
pi_22966
Nee hoor, DIGGER, ik vind het niet raar. Het verschil is volgens mij, dat je oma er zelf voor gekozen had en je hond niet. Jij had voor je hond gekozen (of een van je ouders) om te sterven. Je hond had daar geen zeggenschap in. Dus voel jij je er misschien verantwoordelijk voor. Schuldig misschien, je kunt een dier nml. niet uitleggen waarom het beter is dat hij dood gaat. Een mens geeft dat zelf aan, als er euthanasie wordt geplaagd. Niemand anders dan de persoon zelf is verantwoordelijk voor die keuze.
Ik denk dat je het daardoor erger vindt voor je hond als voor je oma.
Pleun, B'Elana, Isama bin Poesie, Floppie, Speedy, Miep, Linux en Flip!
  zondag 16 januari 2000 @ 13:55:00 #21
1078 Machiel
Ookwel Machielovic
pi_22967
quote:
op 01-11-2000 om 06:56 PM schreef Jorik het volgende:
Euthanasie moet gewoon met goede regels ondersteunt worden, en dan goed worden toegepast. Iemand die dood wil, kan dat op twee manieren doen, zelfmoord of euthanasie, de een is vaker wat netter dan de ander. Euthanasie is een moeilijk onderwerp, maar als mensen een goede reden hebben, mogen ze van mij zelf beslissen of ze dood willen of niet.

Ik sluit me voor nu maar even hierbij aan.
It's my life.. It's now or never! I aint gonna live forever...
  dinsdag 18 januari 2000 @ 00:14:00 #22
1443 The Cyclist
on my acoustic motorbike
pi_22968
Maar een punt blijft wie het uitvoert...

Ik zie eigenlijk twee kanten aan het uitvoeren van euthanasie:
- een daad uit liefde. Zoveel van iemand houden dat je het hem gunt om te sterven als hij zelf vind dat daarvoor de tijd is gekomen, ook al zou je hem zelf het liefst nog in leven bij je houden. Zelfs zoveel van iemand houden dat je hem desnoods helpt bij het sterven. Vanuit deze kant zou het niet een "professional" moeten zijn, maar een naaste die de pil geeft of de spuit/kraan/wat dan ook bedient.
- een ultieme, niet terug te draaien, actie tegen een persoon. Hoe je het ook wendt of keert, je maakt iemand dood, en daar zul jij mee moeten leren leven, net als met de twijfel of de beslissing juist was of niet. Vanuit deze kant zou het juist wél een professional moeten zijn, of beter: zouden het meer profesionals moeten zijn. Zo garandeer je enige objectiviteit bij de beslissing, bovendien mag je verwachten dat professionals een grotere afstand hebben tegenover de stervende en door scholing en of ervaring hier beter mee om kunnen gaan.

Mijn mening heeft van beiden iets: ik denk dat je de beslissing neer moet leggen bij naasten en professionals gezamelijk (en daarvoor vindt ik de ned. wetgeving wel goed, zover ik die ken).
De uitvoering zou ik in eerste instantie neerleggen bij de naasten, maar dat vereist wel veel mentale kracht bij die naasten. Pas als zij dit niet op kunnen brengen zou een professional de uitvoering op zich moeten nemen.

zonder luchtfietserij kun je niet om de wereld fietsen.

Op een beweeglijk standpunt sta je het sterkst (J.A. Deelder)

dinsdag 18 januari 2000 @ 10:37:00 #23
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_22969
quote:
op 01-13-2000 om 03:23 PM schreef DIGGER het volgende:
Met me oma kon ik praten vlak voor de euthanasie werd toegepast dan kun je echt afscheid nemen, met je honden kun je niet praten.....ookal zou je dat speciaal op dat moment het allerliefste hebben....Je kunt als het ware voor mijn gevoel nooit echt goed afscheid nemen van een dier, omdat je het niet met woorden kunt doen. En het is maar de vraag in hoeverre een dier je laatste aai, je laatste knuffel ook als zodanig begrijpt...

Wow, Digger, ik ga (qua tijd) heel lang over mijn stukje doen, want ik heb weinig zin om ten overstaan van mijn collega's in tranen uit te barsten...
Ikzelf heb precies hetzelfde gevoel gehad bij het laten inslapen van onze hond. We hebben hem 17 jaar gehad (van mijn 10e tot mijn 27e), en dat is zowiezo erg lang. Op het eind was hij helemaal "op": blind (maar wist zo goed de weg, dat ons dat niet opviel), wandelingetjes werden steeds korter, behoefte doen in huis, en ga maar door.
Toen ik afscheid van hem ging nemen, weet je inderdaad zelf wel dat het voor het laatst is, maar hij niet. Toen ik logischerwijs in tranen uitbarstte, begon hij mijn tranen weg te likken, wat het voor mij alleen maar erger maakte, ik voelde me alsof we hem verraadden.
(goed: over deze laatste 2 zinnen heb ik dus dik 10 minuten gedaan) Het heeft voor mij inderdaad de meeste indruk gemaakt, maar dat zal misschien ook wel komen, doordat ik al mijn directe familie nog heb.

Je bent in ieder geval niet de enige!

We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_22970
Mark,

Hoewel ik uiteraard een best een heel gevoelig onderwerp aansnijdt is het natuurlijk niet me opzet om iemand te laten huilen. Maar wel onwijs bedankt voor je verhaal in ieder geval.

pi_22971
Tjaa.....ben ik weer.....

Heb ik net me moeder aan de telefoon gehad.....Onze oudste hond, de 1e die ik bewust meegemaakt heb moest ivm een ontsteking 2 weken terug een kies laten trekken. Het zakie genas niet echt dus was ze vandaag weer terug bij de dierenarts.....blijkt ze een flinke tumor te hebben in haar mond, in de kaak en ook tot in het bot.....niks meer aan te doen....
En aangezien het dan dus zo snel gegaan is, 2 weken gelee was er niets aan de hand, is de tumor dus erg snel en agressief.....ze heeft hooguit nog een paar weken te leven.....

Nu is ze nog vrolijk en dartel en blij, maar ik zie nu al op tegen over een paar weken, als ineens dat moment komt, dat moment dat je zelf beslissen moet over wanneer de pijn te erg is en het plezier te weinig wordt, wanneer die verhoudingen zodanig veranderen dat ik haar uit haar lijden zal moeten verlossen, haar de pijn zal moeten ontnemen...
Aan de ene kant is het op dat moment het beste wat je doen kunt, zo humaan mogelijk, maar aan de andere kant is het zo vreselijk moeilijk....
Ik vraag me eigenlijk af waarom ik dit schrijf ook maar ja, dan schrijf ik het een beetje van me af misschien of zo. Ik heb me in ieder geval voorgenomen om de nu komende tijd het haar nog zo veel mogelijk naar de zin te maken....nog even Cindy en dan kan het niet meer.....De 1e nacht dat ze bij me was....ik ben met haar tegen me buik aan liggend op de plavuizen notabene in slaap gevallen......
Cindy...ik hou van je......

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')