Je leencapaciteit verandert niet, hoor, als je leningen aflost of niet. Dit is afhankelijk van je inkomen.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 11:08 schreef _Flash_ het volgende:
Tuurlijk is dat mogelijk. Op basis van je inkomen en bestaande kredieten berekenen ze een max te lenen bedrag. Als je je leningen aflost en kredieten (credit card, rood staan, doorlopend krediet) opgezegt, zul je zien dat je een stuk meer kunt lenen. Of dat verstandig is, is een tweede.
Tuurlijk medelid:quote:Op dinsdag 8 juli 2008 08:46 schreef morpheus_at_work het volgende:
Kun je iets meer vertellen over de situatie Anchana, op dit moment is er niet direct een ja of nee te zeggen
iets over inkomen roepen
iets over de schulden roepen met rente
dan kunnen we redelijk gokken wat je hypotheek bedrag wordt.
Daar zijn ze heel erg pietluttig in is mijn ervaring.quote:Op woensdag 9 juli 2008 21:09 schreef Cosworth het volgende:
In de praktijk vragen veel hypotheekverstrekker toch om lopende leningen eerst af te lossen voor je hypotheek passeert. Vaak doen mensen dat, en sluiten daags na het passeren van de hypotheekakte het krediet opnieuw af.
Het opnieuw aanvragen van het krediet kunnen de hypotheekverstrekkers niet tegenhouden, maar het aflossen van de lopende lening is inderdaad iets waar lastig over gedaan kan worden.quote:Op woensdag 9 juli 2008 21:22 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Daar zijn ze heel erg pietluttig in is mijn ervaring.
Call me stupid, maar ergens heb ik het idee dat als je dat doet, je binnen een maand onherstelbaar rood staat, en na 3 maanden kunt uitkijken naar een kartonnen doos of zo.quote:Op woensdag 9 juli 2008 21:31 schreef Vitalogy het volgende:
Misschien is het een mogelijkheid dat die 22000 ergens geparkeerd worden?
Dan neem je de hypotheek waarna je later weer de lening overneemt.
En dan doet de kredietverstrekker moeilijk...oeps sorry pa.
Beweer ik anders?quote:Op dinsdag 8 juli 2008 12:09 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je leencapaciteit verandert niet, hoor, als je leningen aflost of niet. Dit is afhankelijk van je inkomen.
Nou, 750 bruto vind ik nogalquote:Op woensdag 9 juli 2008 23:24 schreef Eggos het volgende:
...die 900 euro min in dit geval 150 euro is dus 750 euro bruto! als je dus ''maar'' 750 euro bruto mag uitgeven, kan je er heel weinig voor kopen...
Ja, want jij zegt dat je meer kunt lenen.quote:
Maar goed, ik ga niet nogmaals een discussie aan over een definitie volgens jouw mening en opvatting.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 11:08 schreef _Flash_ het volgende:
Tuurlijk is dat mogelijk. Op basis van je inkomen en bestaande kredieten berekenen ze een max te lenen bedrag. Als je je leningen aflost en kredieten (credit card, rood staan, doorlopend krediet) opgezegt, zul je zien dat je een stuk meer kunt lenen. Of dat verstandig is, is een tweede.
Dat kan wel alleen kun je het extra geleende die gebruikt is om je schulden af te lossen niet aftrekken van de belasting. Het kan dus aantrekkelijk zijn aangezien de rente op een hypotheek lager is dan op consumptief krediet.quote:Op maandag 7 juli 2008 23:32 schreef RemcoDelft het volgende:
Mocht je het andersom bedoel: een bank wil een huis als onderpand. Als jij nu 50.000 schuld hebt, en een huis van 200.000 wilt kopen, en daar 250.000 voor wilt lenen, dan zullen zowel de bank als de hypotheekrenteaftrek (lees: fiscus) gaan klagen...
Niet lullig bedoelt, maar ik vind de verhouding tussen inkomen en schuld erg eng. Ik kan me voorstellen dat je je aflossing plus rente nu al niet of nauwelijks kunt betalen. (tenzij je op dit moment geen andere vaste lasten hebt)quote:Op woensdag 9 juli 2008 20:49 schreef Anchana het volgende:
[..]
Tuurlijk medelid:
Gezamelijk inkomen: ¤2800,- bruto per maand, exclusief vakantiegeld (8%) en eenmaal eindejaarsuitkering van ¤1100,- bruto
Totaalsaldo gezamelijke schulden: ¤22100,- met rentevergoeding van 8,5%
Nog meer gegevens nodig? Alvast bedankt!
Je zegt het zelf al... bij je bank.quote:Op donderdag 10 juli 2008 15:44 schreef _Flash_ het volgende:
Hoe zou TS aan zo'n schuld komen?
Ik verdien ongeveer hetzelfde, maar ik kon maximaal een DK van 7500 krijgen bij mijn bank. Maar ik heb wel een hypotheek (bruto 400 per maand), zou dat zo zwaar meetellen voor de leencapaciteit?
quote:Op donderdag 10 juli 2008 10:41 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja, want jij zegt dat je meer kunt lenen.
Ik quote (nogmaals) letterlijk (vet en cursief):
[..]
Maar goed, ik ga niet nogmaals een discussie aan over een definitie volgens jouw mening en opvatting.
Als je geen kredieten hebt komt er niks in Box3 ! en hoeft er ook niks consumptief gebruikt te worden dus kan je bij de meeste banken 125% EW lenen, mits je het kan dragen.quote:Op donderdag 10 juli 2008 21:26 schreef ManAtWork het volgende:
Of je een DK in box 3 hebt of een hypotheek dat voor een deel consumptief gebruikt is (en dus ook in box 3 zit) maakt voor je leencapaciteit niets uit. Hoogstens een paar duizend euro's omdat de rente iets lager is. En misschien dat niet eens omdat je onderpand maximaal gebruikt wordt en er dus (nagenoeg) geen rentekorting gegeven wordt.
Maak dan ook even een vergelijking met dezelfde getallen om het goed te vergelijken.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 21:20 schreef Lekkertje het volgende:
Kredieten worden in mindering gebracht op je inkomen stel je hebt 30.000 inkomen en je hebt een krediet van van 3500. Dat krediet tel voor 2% dan is dat 840 wat je op jaarbasis minder verdient. Daarnaast word de premie van ORV ook nog eens in mindering gebracht op je inkomen. dus het bedrag waarmee uiteindelijk getoets word is geen 30000 meer maar nog maar 29160 haal daar je verzekering nog maaris af a 2000 is het nog maar 27160. Dus het gaat er echt niet alleen om wat je om loonstrook te zien krijgt!
Vandaar dat de Rabobank de generatiehypotheek heeft 'uitgevonden',... Hierbij staan ouders borg zodat de kinderen een hogere bedrag kunnen lenen voor een eigen woning. Om maar een concreet voorbeeld te noemen.quote:en dat spaarcentje en suikeroom heeft niks met hypotheek te maken. en ook je ouders borg laten staan ook niet,maar zou voor iedereen leuk zijn als ze dat hadden, mits ze het zouden willen.
Kunnen we dat deel afsluiten.quote:de boxen heb je allemaal gelijk in.
Het fictieve bedrag voor de verzekering komt van je netto inkomen. Om je leencapaciteit te berekenen gaat men over het algemeen uit van het bruto inkomen. (Of dit geheel terecht is zou je over kunnen discussiėren maar ik ben van mening dat dit een betere manier is dan uitgaan van een netto inkomen). Een vergelijking van appels en peren dus omdat ieder huishouden een ander bestedingspatroon heeft. Iets wat je zelf aan aangeeft door de zin 'maar hangt dus nog van een aantal zaken af'.quote:Op zondag 13 juli 2008 12:42 schreef Lekkertje het volgende:
2% is het bedrag wat de meeste geldverstrekkers gebruiken als berekening voor de krediet last.
2000 euro is een fictief bedrag voor de verzekering per jaar, wat ook een last is. wat tevens van je inkomen wordt afgehaald. (wordt vaak vergeten door adviseurs)
Voor een snelle berekening kan je inderdaad +- 4 keer het in inkomen pakken, zodat je ongeveer weet hoe en wat, maar hangt dus nog van een aantal zaken af.
Dat het borgstaan ook voorwaarden met zich meebrengt, heb ik nooit ontkend. Ik wil alleen maar aangeven dat dit nagenoeg geen invloed op de leencapaciteit heeft. Hoogstens voor de voorwaarden waaronder een financiering wordt afgesloten.quote:Over de Rabo kan je zeggen wat je wil ik geloof je, geen idee hoe rabo werkt, ken ze niet. maar over het verhaal borg staan heb je in de standaard zin gelijk, maar wat je voorheen al zij zei dat moet je wel ouders hebben die dat willen, en daarnaast moeten zij het ook allemaal maar kunnen dragen, dus dat wilde ik er buiten laten staan.
Als je het totaalbedrag van leningen en hypotheek kunt behappen, dan de nieuw te nemen hypotheek maximaal nemen (inclusief die andere schulden) en die leningen daaronder laten vallen. Je kunt de rente over dat schuldendeel dan wel niet op de aangifte vermelden als zijnde aftrekbaar, maar je betaald wel een veel lagere rente!quote:Op maandag 7 juli 2008 23:24 schreef Anchana het volgende:
Hoi mensen,
Is het mogelijk om een hypotheek te nemen als je al leningen / kredieten hebt?
Dan denk ik dus aan een hypotheek voor een huis die ik eventueel wat hoger wil afsluiten om zo de al bestaande leningen over te sluiten naar de hypotheek.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |