Cameratoezicht valt niet onder de hier bediscussieerde telecommunicatiewet of de wet op het briefgeheim maar onder andere wetten die zulks verbieden. Dus inderdaad: mandarijnenquote:Op maandag 7 juli 2008 21:08 schreef MoneyTalks het volgende:
Inderdaad. "Jij zit op het kantoor van je werkgever, aan een bureau van je werkgever, op een stoel van je werkgever, dus hij mag een camera onder je bureau hangen om te kijken of je z'n stoel niet bevuilt", dat ondertussen bij dames onder de rok word gekeken maakt in dit geval niet uit, want je bent in het bedrijf dus je hebt geen privacy, of niet Alicey?![]()
(dat waren de mandarijnen of niet Alicey?)
Jan@bedrijf.com naar Piet@bedrijf.com is in beginsel een brief van Jan (in zijn functie van werknemer in dienst van bedrijf X) naar Piet (in zijn functie van werknemer in dienst van bedrijf X) en daarmee in beginsel zakelijk. Niet zoals jij stelt van Jan (die toevalligerwijs van 8 tot 5 bij bedrijf X bereikbaar is) naar Piet (die toevalligerwijs van 8 tot 5 bij bedrijf X bereikbaar is).quote:Op maandag 7 juli 2008 21:14 schreef DennisMoore het volgende:
Jan@bedrijf.com naar Piet@bedrijf.com is geen brief van werkgever naar werkgever. Dat is een brief van Jan naar Piet, geschreven met een balpen van de werkgever.
T.a.v. heeft een andere strekking dan p.a.quote:Op maandag 7 juli 2008 21:31 schreef DennisMoore het volgende:
Nou, vrij simpel: @ betekent 'at', dus dat betekent waar Pietje te vinden is.
Het betekent niet dat de mail aan het bedrijf is gericht.
De werkgever is niet de geadresseerde noch kan verondersteld worden dat de inhoud van betreffende mail aan hem gericht was, of geacht werd op enigerlei wijze aan hem ter kennis gesteld te worden.quote:Op maandag 7 juli 2008 19:41 schreef Alicey het volgende:
[..]
De vraag blijft dan of je kunt stellen dat jouw e-mail niet voor je werkgever bestemd is. Ik denk van niet, omdat de e-mail uit naam van je werkgever wordt verstuurd.
En als het een pst betreft?quote:Op maandag 7 juli 2008 20:08 schreef sanger het volgende:
[..]
Daar ga je al fout. Hij heeft geen persoonlijke mailbox, maar een werkmailbox. De mailbox is van de werkgever en slechts ter beschikking gesteld.
Klopt, maar voor de emails zelf ligt dat anders. Daar staat namelijk informatie in die immers alleen aan geadresseerde gericht en voor hem uitsluitend bedoeld was. Gezien de kennelijk vertrouwelijke aard van deze informatie kan je zeer wel stellen dat het ook geenszins de bedoeling is dat deze informatie, op welke wijze dan ook, aan derden ter inzage wordt gegeven.quote:Op maandag 7 juli 2008 20:09 schreef sanger het volgende:
[..]
Ja dat kan, en dat zullen ze weten ook; de systeembeheerder. En daarnaast is zowel PC als de mailbox eigendom van de werkgever en slechts beschikbaar gesteld aan werknemer.
r_one doelt denk ik op de normale regels van vertegenwoordiging (ergens in boek 3 BW, weet niet precies waar) Werknemer A van werkgever B handelt doorgaans in de vertegenwoordiging van zijn werkgever. Hij gaat namens zijn werkgever overeenkomsten aan. Neem bijvoorbeeld het meisje bij de kassa van V&D. Zij is bevoegd haar werkgever aan koopovereenkomsten te binden en tevens bevoegd de gekochte zaak namens V&D te leveren aan de klant.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 07:23 schreef buitenbeentje het volgende:
@r_one: kan je dit alles onderbouwen, bij voorbeeld met wetsartikelen of informatie van een of meerdere sites? Ben ik wel benieuwd naar.
Waarop anders dan controle kan die toevalstreffer gebaseerd zijn?quote:Op maandag 7 juli 2008 20:56 schreef Alicey het volgende:
[..]
De vraag is of hier sprake is van controle. Het kan ook een toevalstreffer zijn.
Dat is heul niet waar. Dan gelden wettelijke regels.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 10:13 schreef Docker het volgende:
Het gaat via een server die het bedrijf zelf beheerd en eigend, betekend dat ze er alles mee mogen doen als er intern geen privacy regel is afgesproken.
Jan, want dan staan bedrijven ineens boven de wet natuurlijkquote:Op dinsdag 8 juli 2008 10:13 schreef Docker het volgende:
Het gaat via een server die het bedrijf zelf beheerd en eigend, betekend dat ze er alles mee mogen doen als er intern geen privacy regel is afgesproken.
Vreemd dat de disclaimer onderaan staat eigenlijk.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 08:59 schreef vogeltjesdans het volgende:
Lees de disclaimers onderaan vrijwel elke zakelijke mail eens. Daar staat ook in dat als je de mail onterecht hebt ontvangen, je je niet van de inhoud daarvan mag vergewissen.
Bij ons (Amerikaans bedrijf, dat wel) ga je bij gebruik akkoord met de randvoorwaarden. 1 daarvan is dat je geen beroep kan doen op welke privacy wetgeving dan ook, en ik denk dat ze daar gelijk in hebben.quote:
Wie zegt dat het jouw post is? Hoe kom je daar bij?quote:Op maandag 7 juli 2008 19:33 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Tja....
In geen geval staan bedrijven boven de wet. Interne post mag niet gelezen worden zonder toestemming van de eigenaar. Daar veranderen kleine lettertjes niets aan.
Genoeg jurisprudentie te vinden.
Klopt, het was aan die andere collega geadresseerd en niet aan de teamleider, dus de teamleider heeft NIETS te zoeken in dat mailtje.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 11:25 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Bij ons (Amerikaans bedrijf, dat wel) ga je bij gebruik akkoord met de randvoorwaarden. 1 daarvan is dat je geen beroep kan doen op welke privacy wetgeving dan ook, en ik denk dat ze daar gelijk in hebben.
Er is werkelijk NIETS van jou bij. Ik zie dus ook niet in hoe je je kunt beroepen op het briefgeheim... Het zijn simpelweg JOUW brieven niet. Niet aan jouw geadresseerd, dus einde verhaal.
Ja maar dat is dus NIET van die collega, maar van het bedrijf. Het is niet je persoonlijke mailbox.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 11:43 schreef EggsTC het volgende:
[..]
Klopt, het was aan die andere collega geadresseerd en niet aan de teamleider, dus de teamleider heeft NIETS te zoeken in dat mailtje.
Dat is gewoon bullshit elk bedrijf stelt een mailbox beschikbaar voor een medewerker, voor de duur van zijn contract is dat zijn mailbox en mag niemand daar zomaar in. (mits ze zaken vermoeden en dan met goedkeuring van de manager gaan zoeken).quote:Op dinsdag 8 juli 2008 11:46 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Ja maar dat is dus NIET van die collega, maar van het bedrijf. Het is niet je persoonlijke mailbox.
De informatie die je zelf tikt is wel degelijk jouw eigendom. Ook alleen al omdat je alles op dat gebied als intellectueel eigendom kunt beschouwen. De uitspraak "het zijn jouw woorden" komt ook niet uit de lucht vallen. de vraag is dan ook niet of het jouw eigendom is, maar in hoeverre je baas recht heeft op inzage daarin.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 11:25 schreef Pappie_Culo het volgende:
Er is werkelijk NIETS van jou bij. Ik zie dus ook niet in hoe je je kunt beroepen op het briefgeheim... Het zijn simpelweg JOUW brieven niet. Niet aan jouw geadresseerd, dus einde verhaal.
Dat lijkt me niet echt zinvol.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 11:53 schreef Chinless het volgende:
Echt een hoop geblaat, maar wettelijk gezien mag het bedrijf die emails niet zomaar inlezen.
Je moet eigenlijk weten hoe ze er achter gekomen zijn, constant alle mail doorlezen is niet toegestaan
Vind je dat een goede vergelijking? Een door jou betaalde dienst of een werkgever die je iets ter beschikking stelt om je werk mee te doen en je daarvoor betaalt?quote:Op dinsdag 8 juli 2008 12:13 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
De informatie die je zelf tikt is wel degelijk jouw eigendom. Ook alleen al omdat je alles op dat gebied als intellectueel eigendom kunt beschouwen. De uitspraak "het zijn jouw woorden" komt ook niet uit de lucht vallen. de vraag is dan ook niet of het jouw eigendom is, maar in hoeverre je baas recht heeft op inzage daarin.
Hetgeen onverlet laat dat de informatiedragers (servers, harde schijven, exchange) natuurlijk wel eigendom zijn van de werkgever. Wat ik over een telefoonnetwerk vertel is ook niet bestemd voor de oren van KPN
Nee.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 12:13 schreef vogeltjesdans het volgende:
De informatie die je zelf tikt is wel degelijk jouw eigendom. Ook alleen al omdat je alles op dat gebied als intellectueel eigendom kunt beschouwen.
Klopt, de optie tot "meeluisteren" bij telefoongesprekken (was bedoelt om krakende lijnen te beluisteren als een klant storing had) is eruit gehaald om deze rede.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 12:13 schreef vogeltjesdans het volgende:
Hetgeen onverlet laat dat de informatiedragers (servers, harde schijven, exchange) natuurlijk wel eigendom zijn van de werkgever. Wat ik over een telefoonnetwerk vertel is ook niet bestemd voor de oren van KPN
Jammer dat dit (zoals al honderd keer is gezegd in dit topic) wettelijk dus niet kan....quote:Op dinsdag 8 juli 2008 13:08 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Vind je dat een goede vergelijking? Een door jou betaalde dienst of een werkgever die je iets ter beschikking stelt om je werk mee te doen en je daarvoor betaalt?
Wat betreft het intellectueel eigendom... Als ik zelf een contract op stel heb ik er juridisch nog steeds geen donder mee te maken. Wellicht zie ik het verkeerd hoor, maar het eerste valide argument moet ik nog horen.
Je krijgt betaald van je baas, gebruikt zijn apparatuur. Ik kan echt niets anders doen dan de logische conclusie te trekken dat er niets van de werknemer bij is.
Bovendien kan de werkgever stellen dat onjuist gebruik van de mail hem op kosten jaagt, Hoe meer transacties hoe meer druk er op het netwerk en de mailserver komt
Derhalve zou de baas in de gaten moeten kunnen houden of er onjuist gebruik wordt gemaakt van zijn apparatuur, hetgeen niet op een andere manier te doen is dan de inhoud te controleren.
Want?quote:Op dinsdag 8 juli 2008 13:41 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Jammer dat dit (zoals al honderd keer is gezegd in dit topic) wettelijk dus niet kan....
En daarmee is deze randvoorwaarde (in Nederland) dus nietig.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 11:25 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Bij ons (Amerikaans bedrijf, dat wel) ga je bij gebruik akkoord met de randvoorwaarden. 1 daarvan is dat je geen beroep kan doen op welke privacy wetgeving dan ook, ...
Dat weet ik lieverd.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 13:44 schreef nerd4sale het volgende:
[..]
En daarmee is deze randvoorwaarde (in Nederland) dus nietig.
De wet gaat altijd boven andere voorwaarden/regels.
Op grond van (o.a.) het Copland-arrest en de WBP.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 13:43 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Want?
Als ik alles wat op fok 100 keer gezegd is voor waar moet aannemen, dan zouden we in een nog gekkere wereld leven.
Ook die nergens te vindenquote:
Het Copland arrest leunt (o.a.) op het volstrekt ontbreken van enige waarschuwing vooraf.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 13:49 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Op grond van (o.a.) het Copland-arrest en de WBP.
Kortom: het staat anno 2008 niet bepaald 'als een huis'.quote:The Court noted that the Regulation of Investigatory Powers Act (RIPA), passed after these events in 2000, would have given a framework for the regulation of employer monitoring of communications.
M.a.w.: dat is hier dus het geval....quote:Op dinsdag 8 juli 2008 13:57 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Het Copland arrest leunt (o.a.) op het volstrekt ontbreken van enige waarschuwing vooraf.
Also...
Het staat nog prima. Er is geen reglement, ergo: jammer! We hebben hier namelijk ook zoiets als de WBP.quote:Kortom: het staat anno 2008 niet bepaald 'als een huis'.
Er spelen nu andere zaken, en ik denk dat het argument dat oneigenlijk gebruik het bedrijf op kosten jaagt nog best ver zou kunnen komen.
Werk waarvoor hij is aangenomen en betaald wordt. Prive werkzaamheden horen daar niet bij.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 13:18 schreef mgerben het volgende:
[..]
Nee.
In de auteurswet staat dat een werk dat in opdracht c.q. onder betaling is gemaakt eigendom is van de opdrachtgever.
Waar het nog steeds werkgerelateerde zaken betreft, of ideeen die daarmee verband houden. Ook privedingen vallen daar niet onder.quote:Veel contracten, zeker in de IT, herhalen nadrukkelijk dat wat jij bij de werkgever doet niet van jou is.
Dan is het heel simpel. Als alles wat prive wordt uitgevoerd aan de baas toebehoort, dan ook de privezaken. Dan betaalt de baas dus ook voor het privemailen, en moet de baas sowieso niet zeiken. Zoals jij het stelt betaalt de baas immers ook voor de prive-activiteiten.quote:Je kunt dus stellen dat de privémail welliswaar niet volledig voldoet aan de opdracht, maar wel binnen betaalde werktijd is gemaakt.
Dit is het enige juiste argumentquote:Op dinsdag 8 juli 2008 14:00 schreef Five_Horizons het volgende:
Het staat nog prima. Er is geen reglement, ergo: jammer! We hebben hier namelijk ook zoiets als de WBP.
Er wordt een dienst geleverd in ruil voor geld. In welke richting dat is, doet in deze vergelijking niet ter zake.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 13:08 schreef Pappie_Culo het volgende:
Vind je dat een goede vergelijking? Een door jou betaalde dienst of een werkgever die je iets ter beschikking stelt om je werk mee te doen en je daarvoor betaalt?
Hoe bedoel je, eigen contract en geen donder mee te maken?quote:Wat betreft het intellectueel eigendom... Als ik zelf een contract op stel heb ik er juridisch nog steeds geen donder mee te maken. Wellicht zie ik het verkeerd hoor, maar het eerste valide argument moet ik nog horen.
En toch zit er meer achter. De inhoud van een mail en de strekking of de context daarvan is heel iets anders dan een bedrijfsmiddel. Het eerste is een gevolg van de betrokken medewerker zelf, zijn ideeen, zijn creativiteit, kortom zijn uiting van persoonlijkheid. En dat blijft dus altijd eigendom van de persoon zelf - omdat dat immers de persoon is. Het tweede is enkel de drager van de informatie, hetgeen eigendom is van de baas.quote:Je krijgt betaald van je baas, gebruikt zijn apparatuur. Ik kan echt niets anders doen dan de logische conclusie te trekken dat er niets van de werknemer bij is.
En zo kan ik stellen dat als er op het werk geen ruimte is voor prive, er weinig gezonde medewerkers overblijvenquote:Bovendien kan de werkgever stellen dat onjuist gebruik van de mail hem op kosten jaagt, Hoe meer transacties hoe meer druk er op het netwerk en de mailserver komt
Daar zijn wel andere methoden voor hoor. Zat technische snufjes die een signaal afgeven als er bepaalde steekwoorden worden gevonden, veel mailverkeer tussen bepaalde personen enz. Controle van een email mag enkel plaatsvinden nadat een aantal andere stappen terdege zijn uitgevoerd welke aanleiding geven tot een nader onderzoek, en deze hebben aangetoond dat een inhoudelijke controle van de email noodzakelijk is. Dit ook nog afgewogen tegen het bedrijfsbelang. Gewoon een email lezen bij wijze van steekproef mag dus niet, daar zijn andere methoden voor.quote:Derhalve zou de baas in de gaten moeten kunnen houden of er onjuist gebruik wordt gemaakt van zijn apparatuur, hetgeen niet op een andere manier te doen is dan de inhoud te controleren.
Ergo de werknemer is altijd het bokje?quote:Op dinsdag 8 juli 2008 14:12 schreef r_one het volgende:
[..]
Dit is het enige juiste argument![]()
Die hele aanhalingen van (niet-)openbare telecommunicatiediensten uit het WvSr, Auteurswet, etc. hebben geen betrekking op de onderhavige casus.
Wat de werkgever doet is dus niet strafbaar, wel onrechtmatig.
Nee, vanwaar deze conclusie?quote:Op dinsdag 8 juli 2008 14:29 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ergo de werknemer is altijd het bokje?
Okee, maar niet strafbaar zeg je net. Dus wat kan ik als werknemer doen anders dan in een hoekje gaan zitten huilen "dat ik zo onrechtmatig behandeld ben"? Voor zoiets als dit ga je geen civiele zaak aanspannen.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 14:33 schreef r_one het volgende:
[..]
Nee, vanwaar deze conclusie?
Ik zeg toch: het handelen van de werkgever is onrechtmatig.
Volgens mij een heleboel. Het is namelijk een wet.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 14:38 schreef Pappie_Culo het volgende:
Huh... wat heeft de wet Bescherming Persoonsgegevens hier nou weer mee te maken?
Zoals met veel wetten.quote:Wat een pleurisbende ook, dat wetboek.
Ja dat klopt. Maar het moet wel contractueel vastgelegd zijn. En ik moet het eerste contract nog tegen komen waarin staat dat iemands creativiteit en geest eigendom is van de baas.quote:Vogetjesdans... Wat ik tijdens werktijd bedenk hoort niet autmatisch de werkgever toe. Maar wat ik in de contracten van het bedrijf zet, is eigendom van het bedrijf. De concepten die ik voor ze uitwerk, zijn van het bedrijf. Noem zo maar op.
Andersom zijn er wel wetten die de rechten van de werknemer beschermen. Ook in de tijd van de baas.quote:Ik kan me werkelijk geen enkele bepaling in onze wet voorstellen die stelt dat de medewerker het RECHT heeft om tijdens werktijd, met middelen van het bedrijf voor zichzelf aan te kutten en daarbij nog aanspraak kan maken op PRIVACY bescherming ook. IN DE BETAALDE TIJD VAN DE BAAS!
Neh, er zijn grenzen natuurlijk. Volgens mij geeft de WBP aan geen enkele werknemer het recht om een eigen bedrijf te runnen in de tijd van de baas.quote:Maar als dat wel zo is, dan is de sky de limit natuurlijk. Het overstapje naar recht op het runnen van een eigen bedrijf binnen het bedrijf waar je werkzaam bent is dan snel gemaakt.
Bij het CBP aanhangig maken.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 14:39 schreef vogeltjesdans het volgende:
Okee, maar niet strafbaar zeg je net. Dus wat kan ik als werknemer doen anders dan in een hoekje gaan zitten huilen "dat ik zo onrechtmatig behandeld ben"? Voor zoiets als dit ga je geen civiele zaak aanspannen.
Zelfs al heb je gelijk, het behalen daarvan vertaalt zich vaak naar een verstoorde arbeidsrelatie. Hence het bokje.
quote:Op dinsdag 8 juli 2008 14:51 schreef Pappie_Culo het volgende:
WBP = Wet bescherming persoonsgegevens?
Ik krijg een beetje het gevoel dat dit net zoiets is als een rookverbod dat wordt afgedwongen middels een recht waar men niet van af kan zien.
oftewel: nonsens van de bovenste plank... maar ik zal de boel eens doorlezen
Jij hebt gestudeerd voor die ongein toch?quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |