quote:
Op maandag 7 juli 2008 11:06 schreef floris.exe het volgende:Zo he Ali_Kannibali, dat is interessante materie. Dat boek, Morals & Dogma, lijkt me het lezen wel waard. De verklaring voor de enorme distantie tussen het spirituele fundament van de organisatie en de huis tuin en keuken praktijken (beetje borrelen, beetje BBQen, beetje kaarten, beetje interessant praten met elkaar, elkaar zakelijke opdrachten toespelen, elkaar financieel ondersteunen bij faillissement) van de loge om de hoek die je (met Pike) geeft lijkt me aannemelijk. Dus als ik het goed begrijp zijn de lagere graden over het algemeen gewoon lid met het doel ergens bij te horen dat elitair is met praktische doestellingen, terwijl die personen eigenlijk geen idee hebben van de spritiuele basis en daar eigenlijk ook helemaal niet geinteresseerd in zijn?
Inderdaad. Of sommigen zijn op zoek naar zingeving en denken dat in zo'n filosofische praatgroep te vinden. Sommigen zijn misschien wel op de hoogte van de spirituele kant maar doen er verder niets mee. Anderen weten wat het is en kunnen dan ook snel opklimmen mits ze bij de juiste loges zitten. Al vraag ik me af of er in Nederland loges bestaan waar je echt ingewijd kan worden in de mysteriën. Daarvoor moet je denk ik toch in de significantere loges zijn waar de grote mannen zitten, Parijs, Londen, Washington etc. Er zijn wel zusterorganisaties die mischien wat meer gericht zijn op de mysteriën.
quote:
Het lijkt mij dat je dan nooit binnen de organisatie zult opklimmen.
Dan niet nee, maar dat is dus ook niet de bedoeling. Je bent dan gewoon een melkkoe.
Het is een Luciferiaanse organisatie, ookal zal dat overal stellig ontkend worden. Luciferianen zijn volgens mij geen fris volkje die je met liefde tegemoet zullen treden, behalve als je tot nut bent voor hen, als ik Pike moet geloven. Je kan je dus ook wel aansluiten bij zo'n organisatie maar daar heb je vrij weinig aan als je niet waardig geacht wordt door de hogere leden. Voor de lagere leden werkt het volgens mij alleen maar op het ego, mensen voelen zich speciaal met hun tenue en hun rituelen en hun connecties etc. Wat mij betreft is het dikdoenerij zoals hierboven al eerder is beschreven maar die mensen weten dus niet dat ze - spiritueel gezien - gelinked zijn aan Lucifer via beloftes die ze doen, eeds (? meervoud van eed) moeten zweren, etc.
Hier is een hoofdstuk uit Morals & Dogma over de graad van de rozenkruisers:
http://www.sacred-texts.com/mas/md/md19.htmIk vermoed echter dat deze versie niet de versie is die de hoge vrijmetselaars krijgen, maar de gestripte versie die je ook op internet kan bestellen. De échte kan je alleen vinden bij mensen die hem in zijn bezit hebben en mijn bron heeft hem omdat zijn overleden schoonvader hem had, evenals de geheime leer van Blavatsky (ook voor hogere graden) en andere boeken zoals encyclopedia of freemasonry etc.
Je ziet in het hoofdstuk wel de verwijzingen naar de kaballah, de gnostici, de religies van de Grieken, de Egyptenaren etc. Ook word er frequent verwezen naar de godheid die het 'Licht' is etc. Je kan het allemaal lezen met in je achterhoofd dat het over Lucifer gaat. Daar kan ik je ook wel wat citaten van geven. Verder kloppen zijn verwijzingen naar het christelijk geloof niet altijd, hij geeft de occulte uitleg daarvan en niet de gewone bijbelse uitleg.
Edit: misschien is dit wél de originele versie, aangezien de verwijzing naar Lucifer er ook in voorkomt. Zie p.321:
The Apocalypse is, to those who receive the nineteenth Degree, the Apotheosis of that Sublime Faith which aspires to God alone, and despises all the pomps and works of Lucifer. LUCIFER, the Light-bearer! Strange and mysterious name to give to the Spirit of Darkness! Lucifer, the Son of the Morning! Is it he who bears the Light, and with its splendors intolerable blinds feeble, sensual, or selfish Souls? Doubt it not! for traditions are full of Divine Revelations and Inspirations: and Inspiration is not of one Age nor of one Creed. Plato and Philo, also, were inspired.
En 324:
It is WISDOM that, in the Kabalistic Books of the Proverbs and Ecclesiasticus, is the Creative Agent of God. Elsewhere in the Hebrew writings it is דבר יהוה, Debar Iahavah, the Word of God.
p. 324
It is WISDOM that, in the Kabalistic Books of the Proverbs and Ecclesiasticus, is the Creative Agent of God. Elsewhere in the Hebrew writings it is דבר יהוה, Debar Iahavah, the Word of God.
[paragraph continues] It is by His uttered Word that God reveals Himself to us; not alone in the visible and invisible but intellectual creation, but also in our convictions, consciousness, and instincts. Hence it is that certain beliefs are universal. The conviction of all men that God is good led to a belief in a Devil, the fallen Lucifer or Light-bearer, Shaitan the Adversary, Ahriman and Tuphōn, as an attempt to explain the existence of Evil, and make it consistent with the Infinite Power, Wisdom, and Benevolence of God.
Als je dus meer wil weten van esoterie kan je beter gewoon dit boek lezen dan lid worden van een organisatie waar je toch niks bij te horen krijgt! Ik vind het wel erg komisch dat dit nu gewoon online staat, misschien kan ik nog meer betrouwbare bronnen vinden als dit zelfs online staat.
[ Bericht 17% gewijzigd door Ali_Kannibali op 07-07-2008 14:44:02 ]