abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59846160
Ik zit in een vriendengroep die al sinds vele jaren met elkaar omgaat. Lief en leed hebben we met elkaar gedeeld, prachtige momenten beleefd, maar ook mindere momenten. Enfin, je kent het wellicht wel.

Wat me stoort is, nu iedereen volwassen is, richting de 30 loopt, huisje bezit, samenwoond e.d. Dat al mijn vrienden om me heen continue aan het vergelijken zijn geslagen en dan met name op materieel gebied. Het gunaspect is in de jaren volledig verdwenen. Wanneer een vriend van mij een mooie auto heeft gekocht, dan kan ik echt blij voor hem zijn, maar ik blijk hierin vrijwel alleen te staan. Want wanneer ik of iemand anders een mooi huis of auto heeft gekocht is er alleen maar plaats voor afgunst. Er wordt achter je rug gepraat over hoe je dat allemaal hebt kunnen financieren": "zal wel van lenen.nl zijn".

Via via krijg ik dat dan weer te horen, of ik ben zelf getuige van dit soort gesprekken wanneer het over iemand anders gaat. Dit geroddel begint me de keel uit te hangen, vrienden erop aanspreken gaat niet omdat ook de vriendinnen/vrouwen een groot aandeel in dit alles hebben. Deze personen vermanend aanspreken is daarom in die zin geen goed idee. Dus eigenlijk heb ik de keuze om de vriendschappen alleen op zeer oppervlakkig niveau te voeren, of de vriendschappen min of meer te beindigen.

SAMENVATTING: Kortom, ik ben ongewild in een soort "materiewapenwedloop" terecht gekomen en dat stoort me i.c.m. het geroddel mateloos.

TEVENS VRAAG: komt bovenstaand voor aankomend 30'ers bekend voor, of ben ik gewoon een unlucky basterd?
pi_59846260
Zeg er iets van ofzo?

oh sorry, dit is geen KLB. In ieder geval, wat ik dus zou doen is er iets van zeggen als iemand weer zo'n opmerking maakt. Vraag gewoon of diegene niet gewoon blij kan zijn voor de ander.

Ik zit niet in jouw leeftijdsklasse, maar het begint op jonger niveau al qua vrienden en relaties en het wordt steeds erger. Het ligt gewoon aan de mensen waarmee je omgaat, de één gaat er gewoon goed mee om zoals jou en de ander is gewoon een jaloers type.
  woensdag 2 juli 2008 @ 17:36:08 #3
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_59846327
Evolueren... dat afgunstige komt me niet bekend voor (zelf 32). In tegendeel, de mensen die ik ken zijn blij voor elkaar als iemand loonsverhoging krijgt, een leuke auto, vrouw of nieuw huis. We zijn allemaal begonnen met werken net toen de arbeidsmarkt instortte in 2000, dus iedereen heeft hard moeten werken om hier te komen en heeft iedere cent meer dan verdiend Het werkt juist wel stimulerend vind ik ("wauw, hij verdient zoveel in die nieuwe baan? Dan moet ik ook eens rond gaan kijken").

Zoek andere mensen, sowieso word je zelf ook onbewust door dat negatieve gedoe beïnvloed en dat is niet goed voor je
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_59846367
Niet mee bemoeien, gewoon boven staan.
pi_59846654
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 17:28 schreef Bastardi het volgende:
...
TEVENS VRAAG: komt bovenstaand voor aankomend 30'ers bekend voor, of ben ik gewoon een unlucky basterd?
Komt me niet bekend voor gelukkig.
You unlucky bastard!
twee violen en een trommel en een fluit
  Redactie Frontpage woensdag 2 juli 2008 @ 17:57:13 #6
38148 crew  Innisdemon
pi_59846716
Evalueren betekent beoordelen. Bedoel je niet evolueren?
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  woensdag 2 juli 2008 @ 17:58:44 #7
262 Re
Kiss & Swallow
pi_59846748
evalueren als in ik vergelijk jouw bezittingen met die van mij of evolueren als in mijn vrienden veranderen...

S&M iig
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  woensdag 2 juli 2008 @ 18:02:05 #8
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_59846816
julie worden oud.. midlife crisis etc etc

Gelukkig heb ik dr nog geen last van.. maar dat zal ook wel 't gebrek aan geld zijn
Huilen dan.
  woensdag 2 juli 2008 @ 18:09:39 #9
30252 Soempie
Procreating
pi_59846956
quote:

Via via krijg ik dat dan weer te horen, of ik ben zelf getuige van dit soort gesprekken wanneer het over iemand anders gaat. Dit geroddel begint me de keel uit te hangen, vrienden erop aanspreken gaat niet omdat ook de vriendinnen/vrouwen een groot aandeel in dit alles hebben.
Als je er bij bent kun je er toch wel iets van zeggen? Ik snap het probleem dan niet helemaal. Je kunt gewoon zeggen dat je het diegene wel gunt. Als ze die hint niet begrijpen, dan kun je een volgende keer gewoon zeggen dat je dat geroddel en die vergelijkingen zat bent.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_59847662
Ik zou niet weten waarom je je vrienden hier niet op aan kunt spreken. En hun vrouwen / vriendinnen ook. Wat een ontzettend kinderachtig clubje hebt je daar bij elkaar zeg. Natuurlijk praat je met vrienden wel eens over anderen in de vriendengroep maar zodra het dit soort vormen begint aan te nemen zou ik dat heel snel een halt toeroepen.

Als iemand met zo'n lenen.nl opmerking komt vraag dan hoe ze daar bij komen en indien geen bewijs> bek houden en indien wel bewijs > zeggen dat het ze geen flikker aan gaat hoe iemand anders zijn financiën regelt. Als ze zich zorgen maken over de bewuste vriend moeten ze het er met hem over hebben en anders niet zeiken.
There is no love sincerer than the love of food.
  woensdag 2 juli 2008 @ 18:44:27 #11
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_59847698
Of ovuleren?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  woensdag 2 juli 2008 @ 18:45:23 #12
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_59847718
-edit- ja tof!

[ Bericht 100% gewijzigd door Re op 02-07-2008 18:46:04 ]
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_59848053
quote:
komt bovenstaand voor aankomend 30'ers bekend voor, of ben ik gewoon een unlucky basterd?
Nee, eigenlijk niet. Het gaat wel eens over uurtarief enzo maar vooral in het licht van professionele ambities. Natuurlijk zit daar wat haantjesgedrag bij, maar het gaat meestal over de keuzes die gemaakt worden binnen de financiele mogelijkheden dan over de prijs. Het loopt ook nogal uiteen, hier en daar zijn de verschillen echt heel groot, dus dan kan er helemaal geen wedloop meer zijn.

Misschien is de oorzaak dat het gewoon te dicht bij mekaar ligt. Of het zijn gewoon bekrompen figuren en komt dat op deze leeftijd pas boven. Of het zijn op zich leuke lui maar zitten ze in een bekrompen fase. In dat laatste geval is er nog redding mogelijk. Een flinke dosis spot helpt meestal wel tegen bekrompenheid, vooral als het tot zelfspot leidt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_59850067
Het is evolueren inderdaad. En nee ik kan er eigenlijk weinig van zeggen, omdat ik eigenlijk de enige ben die zich aan dit gedrag lijkt te storen. Ik weet dat een paar vrienden zich bij de situatie hebben neergelegd. Ik heb in het verleden wel eens een paar pittige gesprekken gevoerd, en op "moment supreme" kreeg ik weinig bijval en mocht ik alleen de beerput opentrekken, terwijl mijn verwachtte back-up veilig buiten schot bleef. Dus in dat opzicht ben ik voorzichtiger geworden. Dus het niet een kwestie van kunnen, maar meer een kwestie van van "willen".

Ik baal gewoon dat veel van die ongecompliceerde vriendschap zonder al dat gemekker bijna verdwenen is. Het gaat nu om geld en bezit. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar wanneer elkaar niks gegund wordt zijn dat erg kinderachtige dingen.

Ik las net de opmerking "bekrompen", ik noem het zelf wel eens klein burgelijk. Maar ja, zoals iemand net al aangaf, misschien is dat gewoon een fase, omdat iedereen nog relatief onbekend is in dit relatief nieuwe hoofdstuk. Het is in een paar jaar tijd van losbandig (studententijd) naar vrij serieus gegaan. Een aantal zijn getrouwd en een iemand heeft al een kind. Dus wie weet

[ Bericht 6% gewijzigd door Bastardi op 02-07-2008 20:38:57 ]
pi_59850100
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 18:59 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, eigenlijk niet. Het gaat wel eens over uurtarief enzo maar vooral in het licht van professionele ambities. Natuurlijk zit daar wat haantjesgedrag bij, maar het gaat meestal over de keuzes die gemaakt worden binnen de financiele mogelijkheden dan over de prijs. Het loopt ook nogal uiteen, hier en daar zijn de verschillen echt heel groot, dus dan kan er helemaal geen wedloop meer zijn.

Misschien is de oorzaak dat het gewoon te dicht bij mekaar ligt. Of het zijn gewoon bekrompen figuren en komt dat op deze leeftijd pas boven. Of het zijn op zich leuke lui maar zitten ze in een bekrompen fase. In dat laatste geval is er nog redding mogelijk. Een flinke dosis spot helpt meestal wel tegen bekrompenheid, vooral als het tot zelfspot leidt.
Spot heb ik wel eens geprobeerd, als aanzetje tot zelfspot. Alleen zijn sommige gasten zo narcistisch, dat die spot zeg maar tegenovergesteld effect heeft
  woensdag 2 juli 2008 @ 21:12:02 #16
262 Re
Kiss & Swallow
pi_59850932
kleine TT change, niet de suggestie van Cc trouwens
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_59852362
Dit is toch gewoon een trend die al jaren aan de gang is in Nederland? Mensen verstoppen zich achter de spullen die ze kopen, omdat ze door multinationals worden gelinked aan lifestyle-merken.

Ik denk dat als je elkaar al zo lang kent dat er dan écht wel een manier moet zijn om dit duidelijk te maken.
Misschien is het het beste om het zonder vrouwelijke aanhang eens voor te leggen, want jij bent ook een belangrijk onderdeel van de groep en als je het niet zegt verloochen je jezelf in mijn ogen. De kans bestaat natuurlijk dat de betrekkingen er minder op worden, maaaaaaaar er is óók een kans dat je er een sterkere band door krijgt.

Mijn advies: ZEG HET! Als je het niet doet ben je in feite net zo fout bezig als je vrienden.
  woensdag 2 juli 2008 @ 23:52:30 #18
131644 Wickedangel
Na mij de zondvloed
pi_59855174
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 22:01 schreef w8jij17 het volgende:
Mijn advies: ZEG HET! Als je het niet doet ben je in feite net zo fout bezig als je vrienden.
Welke vrienden Echte vrienden zijn blij voor elkaar en steunen elkaar. Die roddelen niet over relatief onbelangrijke zaken als auto's, huizen en andere materiële zaken. Ik zou zulke kleinzielige types gaan mijden als de pest, al kende ik ze twintig jaar
Erst kommt das Fressen und dann kommt die Moral
  donderdag 3 juli 2008 @ 00:13:56 #19
71602 tong_poh
Mylee! Good Fuck!
pi_59855594
Ik heb een paar van dit soort mensen in mijn leven meegemaakt. Maar eerlijk gezegd waren het wel goede vrienden van mijn vrienden. Ik kon er nooit close mee worden. Dit kwam met name door de afgunst van die mensen.

Jaloezie kan ik namelijk wel begrijpen. Dat is een emotie. Een emotie kun je niet tegenhouden. Hoe je ermee omgaat is iets anders. Jaloezie kan een drijfveer zijn om jezelf te verbeteren op aale vlakken. Afgunst is naar mijn mening voor de zwakke en/of de luie mens.
Horrible Cunt!
pi_59862484
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 20:33 schreef Bastardi het volgende:

Ik las net de opmerking "bekrompen", ik noem het zelf wel eens klein burgelijk. Maar ja, zoals iemand net al aangaf, misschien is dat gewoon een fase, omdat iedereen nog relatief onbekend is in dit relatief nieuwe hoofdstuk. Het is in een paar jaar tijd van losbandig (studententijd) naar vrij serieus gegaan. Een aantal zijn getrouwd en een iemand heeft al een kind. Dus wie weet
Van die figuren die hun hele studententijd in een ranzige bezemkast hebben geleefd, en dan zijn ze een half jaar aan het werk en dan moet je je schoen uitdoen om de parketvloer niet te beschadigen. Die ken ik ook wel, maar die kregen echt de wind van voren.

Enerzijds heeft het natuurlijk wel te maken met de persoonlijkheid van de mensen die je destijds hebt uitgezocht. Anderzijds is het ook wel een kwestie van groepsdynamiek. Hoewel het allemaal wel wezenlijk anders ligt bij de vrienden uit mijn studententijd, zitter er daar ook tussen die best wel de neiging hebben tot materialisme inclusief de nare kantjes daarvan. Alleen worden die daar wel jaar in jaar uit in 'gecorrigeerd' zodat ze wel moeten relativeren. Degenen die zich daarin te veel laten kennen worden telkens weer een minuut of 10 het onderwerp van spot met datgene waar ze zoveel geld aan hebben uitgegeven. Het gaat wel om de humor, maar het is wel spot en gaat dus wel ergens over. Ik en één vriend zijn dan wat dat betreft echt een duo dat ingespeeld is en op één lijn zit en we hebben niet zoveel tijd nodig om iets met de grond gelijk te maken. Dan heb je de 'modalen' die niet zo met geld bezig zijn maar die zijn wel geneigd tot bijval, maar zouden zelf niet zo makkelijk oordelen omdat hun eigen financiele situatie heel anders is. Dus in wezen heb je twee voortrekkers in de bestrijding daarvan.

Dus ik zou een geestverwant zoeken met wie je dat bij kunt sturen. Maar ik zou er niet op rekenen dat de roddels e.d. verdwijnen als het materialisme niet gerelativeerd wordt. Als mensen het echt belangrijk vinden gaan ze er dus ook venijnig en bitter over doen. Als het een fase is heeft het misschien wel kans. Kinderen zijn geen excuus, maar financiele zekerheid is daardoor vanzelf wel ineens enorm belangrijk. En daarnaast zijn dingen als een huis ook grote financiele beslissingen. Als je dan in je leven ineens heel veel met geld e.d. bezig moet zijn, dan is het ook moeilijk om daar los van te komen en te zien wat echt belangrijk is. Dan hebben mensen soms ook gewoon een zetje in de goede richting nodig.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 3 juli 2008 @ 12:08:46 #21
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_59862576
ik ben nog geen 30 maar mijn vriendengroep is nog steeds super na 14 jaar! ook al wonen we verspreid over het land en zien we elkaar maar 1x in de maand ofzo.
we hebben zelfs nog een mannenweekend!
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_59862741
De afgunst herken ik niet, maar wel de 'alles-moet-kunnen'mentaliteit.
Je wordt geacht mee te gaan in het materialisme, doe je dat niet, dan hoor je niet meer bij de groep.
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
pi_59863719
Je geeft het antwoord al de vrouwen/vriendinnen zwengelen een hoop van dat gezeik aan.... ===> organiseer een ouderwets mannenweekend gewoon ff lekker bierzuipen , bbq-en....
zal je zien dat het allemaal nergens op slaat
I'm not the man you think I am!
pi_59870924
Ik vind dat TS best mag laten blijken hoe hij hier over denkt.
Misschien dat er eens wat mensen wakker worden en nadenken over wat ze aan het zeggen zijn, zonder alleen maar hun buikgevoel zonder filter op hun praatapparaat aan te sluiten.
  donderdag 3 juli 2008 @ 18:00:07 #25
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_59871018
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 12:59 schreef l3laster het volgende:
Je geeft het antwoord al de vrouwen/vriendinnen zwengelen een hoop van dat gezeik aan.... ===> organiseer een ouderwets mannenweekend gewoon ff lekker bierzuipen , bbq-en....
zal je zien dat het allemaal nergens op slaat
Vergeet niet de pokerkaarten en plaksnorren.
KuikenGuppy
pi_59871093
Niets mis met materialisme. Hitler bv was absoluut niet materialistisch.
pi_59878717
mja dat zou het laatste zijn waar ik me druk over zou kunnen maken denk ik. Wel lastig parket als je je wel druk maakt erover.
Lambo of Rekt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')