http://www.depers.nl/binnenland/2181...lavenfort.htmlquote:De gemeente Amsterdam overweegt enkele tientallen inwoners naar Ghana te sturen om daar te leren over de slavenhandel. Ook zullen politici gastlessen geven over de slavernij op scholen.
‘Er moet meer aandacht komen voor de geschiedenis van de slavernij’, zei wethouder Freek Ossel gisteravond bij een herdenking van de afschaffing, 145 jaar geleden. De organisatie had bij hem een verzoek voor ‘een oriëntatiereis’ ingediend. ‘Amsterdam heeft destijds de slavenschepen gefaciliteerd’, aldus voorzitter Kenneth Renfrum van het Amsterdams Centrum 30 juni-1 juli. ‘Het is goed nu ook een reis te faciliteren. Zodat Amsterdammers beter begrijpen hoe het komt dat Frank Rijkaard ooit voor Ajax speelde en waar zijn voorouders vandaan komen.’
De gemeente is nog niet definitief akkoord, maar Ossel vindt het ‘een interessant voorstel’. Hij benadrukte dat ook autochtonen mee zouden moeten naar het West-Afrikaanse Ghana, omdat juist zij weinig over het slavernijverleden weten. Op Ossel zelf maakte een bezoek aan de slavenforten in Ghana ‘een ongelofelijk grote indruk.’ Veel voorouders van Surinamers komen daar vandaan.
In mei betaalde Amsterdam al een reis van 35 oudere, voornamelijk Marokkaanse mannen naar het vernietigingskamp Auschwitz, om te leren over de jodenvervolging. Veel Surinamers zijn verbolgen dat er veel aandacht en geld naar de Marokkaanse en Turkse gemeenschap gaat. ‘Onlangs werd er door de gemeente weer een groot scherm voor de Turken geplaatst’, zei Renfurm, verwijzend naar de EK-wedstrijd Turkije-Duitsland.
Naar Ghana zou een gemengde groep moeten afreizen, vindt ook hij. ‘Ouderen, jongeren, Surinaams, Antilliaan, autochtoon, maar van mij part ook Turks of Marokkaans. Het voornaamste is dat mensen iets leren en het daarna kunnen overbrengen. Er zouden dus leraren of vertegenwoordigers van organisaties tussen moeten zitten.’ Renfrum denkt aan vijftien tot dertig deelnemers.
Ook Arco Verburg, voorzitter van stadsdeel De Baarsjes, pleit voor meer aandacht voor het onderwerp. Hij gaat komend jaar samen met collegapolitici gastlessen geven op basisscholen. ‘Zoals we dit jaar lessen hebben gegeven over de holocaust. Dat is nodig in zo’n gemengde stad.’
De herdenking vond gisteravond plaats op het Surinameplein in De Baarsjes. Vandaag is de nationale herdenking in het Amsterdamse Oosterpark. Voor het eerst zal premier Balkenende daar bij zijn.
Tja, Suriname deed niet mee, dus wat zeik je nou?quote:Veel Surinamers zijn verbolgen dat er veel aandacht en geld naar de Marokkaanse en Turkse gemeenschap gaat. ‘Onlangs werd er door de gemeente weer een groot scherm voor de Turken geplaatst’, zei Renfurm, verwijzend naar de EK-wedstrijd Turkije-Duitsland.
Ik dacht dat het alleen voor de armen wasquote:Op dinsdag 1 juli 2008 16:53 schreef IBAZ het volgende:
nee elleboogjes
precies zoals je het zegt.. de belastingen gaan steeds verder omhoog en dan moet men toch verzinnen wat men met die overschotten moet doen.. en dan krijg je snoepreisjes voor vage groepjes in onze samenleving die kennelijk nog niets geleerd hebben over hoe je met elkaar om moet gaan. Die worden beloond en daarna gaan ze weer over tot de orde van de dag, whatever that may be..quote:
Ben jij een zuipende, rokende , gokkende moslim dan?quote:
http://www.nrc.nl/wetenschap/article285529.ecequote:
Henk Otte uit Purmerend, een reïncarnatie van koning Togbe Korsi Ferdinand Gakpetor?
Gepubliceerd: 18 april 2006 10:09 | Gewijzigd: 18 april 2006 12:17
Henk Otte uit Purmerend haalde in 2000 het nieuws omdat inwoners van Mepe in Ghana (West-Afrika) dachten dat hij de reïncarnatie is van hun vroegere koning. Hijzelf neemt die ‘reïncarnatie’ met een korreltje zout.
In Mepe is Henk Otte beter bekend als ‘Chief’ Togbe Korsi Ferdinand Gakpetor II. „Ik ben een god voor die gasten”, zei hij destijds in een interview met NRC Handelsblad.
In 1995 ging Otte met zijn Ghanese vrouw en twee kinderen op vakantie in de geboortestreek van zijn echtgenote. Een oude man die zei in contact te staan met de voorvaderen van Mepe, zag dat Henk geen gewone toerist was. Otte: „Door middel van rituelen kwam hij erachter dat ik de reïncarnatie was van koning Togbe Korsi Ferdinand Gakpetor, de grootvader van mijn vrouw.”
Onmiddellijk werd hem gevraagd ‘chief’ te worden van het rijk. „Eerst dacht ik aan een slechte grap, maar toen ze bleven aanhouden, begon ik er de ernst van in te zien. Het is tenslotte een hele eer.”
„De mensen in Mepe zijn er heilig van overtuigd dat in mij de grootvader van mijn vrouw woont.” Oorspronkelijk zou Otte Togbe Korse Henk I heten, maar de geestelijken besloten hem op het laatste moment de naam van Ferdinand Gakpetor te geven. „Toen die naam werd genoemd, begonnen alle aanwezigen te schreeuwen en te huilen van opwinding. Die naam alleen al brengt de mensen in extase.”
Henk Otte is nog altijd chief van Mepe, en hij gaat nog regelmatig naar Ghana. Maar hij benadrukt dat hij zichzelf niet als reïncarnatie ziet van de oude Ghanese koning.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |