abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59794490
Voor in een tuin in een nieuwe woning wil ik een vinderstruik planten.

kan ik dat nu nog doen zodat deze dit jaar ook nog gaat bloeien??
pi_59795880
Dat kan niemand je garanderen.
Een plant heeft na het planten wel even tijd nodig om te wennen, wortels te maken en zich aan te passen aan de hoeveelheid zon en wind die hij op zijn nieuwe plekje krijgt.
Het is goed mogelijk dat hij bloeit; maar het kan ook dat hij de bloei een beetje overslaat.
pi_59801055
Ja, mocht hij bloeien zal het niet zo uitbundig zijn. Je kan het hele jaar door planten planten, Als het moet, maar dan moet je er goed op gaan letten en ze helpen. Zorg dan voor ideale omstandigheden en laat de plant niet aan zijn lot over. In de zomer planten betekend, elke dag water geven, soms 2 x per dag. En dan flinke 2 gietertjes het liefst. Dus je moet er wat voor over hebben, want hij mag absuluut niet uitdrogen. Je kunt ook rondom de stam wat neerleggen wat de bodem een beetje bedekt, waardoor het water niet zo snel verdamd in de middag hitte. Oude dakpannen of een tegel of 2. Zorg voor een diep plant gat en goeie grond waar in je hem zet. En geef em vloeibare voedding.
pi_59810776
De mijne heeft een klap gehad (vorig jaar geplant, maar ik praat ook over Noorwegen). Hij is groen en heeft nieuwe blaadjes, maar auw... hij/zij heeft echt wel een klap gehad. Ik geef nu soms wat extra water. Ze zijn sterk, vergis je daar ook niet in, maar geef wat extra help. Je plant zal het waarderen... Ik doe dat ook, maar ietsje minder: het klimaat is hier iets harder, en ik weet dat een vlinderplant het kan redden hier.

Maak je niet te druk om de bloei, verwacht dat in elk geval dit jaar nog niet... De plant moet zih aanpassen, en ik weet niet hoe groot de jouwe is? De mijne bloeide vorig jaar maar rommelig. Ik heb hem in de herfst geknipt en wist toen al dat ik dit jaar niks hoefde te verwachtten.
Planten en geduld... :S:) :S
pi_59812712
De buddleya (vlinderstruik) is een erg sterke plant. Groeit op vrijwel alle grondsoorten. En inderdaad Musje; NOOIT in het najaar snoeien. Hij is nogal vorstgevoelig. Beste is deze struik met het voorjaar te snoeien als er geen vorst meer komt.

De grootte maakt niet veel uit. Met het voorjaar in Nederland komt de plant als de sodemieter omhoog. Altans dat gebeurt bij ons thuis .

De davidii kan nog bloeien deze zomer, afhankelijk van het weer. De bloeitijd is dacht ik rond juli

Uit een bron:
Let op, er zit verschil tussen de Buddleja davidii en bijvoorbeeld de Buddleja alternifolia. De davidii bloeit op eenjarig hout en de alternifolia op tweejarig. De davidii wordt jaarlijks drastisch teruggesnoeid en van de alternifolia alleen het uitgebloeide hout. Kijk dus welke soort je hebt.
pi_59814062
quote:
Uit een bron:
Let op, er zit verschil tussen de Buddleja davidii en bijvoorbeeld de Buddleja alternifolia. De davidii bloeit op eenjarig hout en de alternifolia op tweejarig. De davidii wordt jaarlijks drastisch teruggesnoeid en van de alternifolia alleen het uitgebloeide hout. Kijk dus welke soort je hebt.
ohjee, das wel handig om te weten.. lol
pi_59818020
Oke bedankt voorde antwoorden.
Ik zal eens kijken of ik een struik bij de Intratuin oid kan vinden
pi_59856547
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 09:52 schreef Cazman het volgende:
De buddleya (vlinderstruik) is een erg sterke plant. Groeit op vrijwel alle grondsoorten. En inderdaad Musje; NOOIT in het najaar snoeien. Hij is nogal vorstgevoelig. Beste is deze struik met het voorjaar te snoeien als er geen vorst meer komt.

De grootte maakt niet veel uit. Met het voorjaar in Nederland komt de plant als de sodemieter omhoog. Altans dat gebeurt bij ons thuis .

De davidii kan nog bloeien deze zomer, afhankelijk van het weer. De bloeitijd is dacht ik rond juli

Uit een bron:
Zie je mening en leer... ik zal het nooit meer doen! In NL deed het er niet veel toe, die deed het zonder meer super, meer nu gaat de mijne hier ook met wat goede zorg goed. Bloei verwacht ik niet, al zie ik wel meer vlindertjes... grappig: weten ze het?

Ben wel verbaasd hoe sterk die kanjers zijn! Ik noem ze kanjers, want ben een beetje gek op die planten!
  donderdag 3 juli 2008 @ 07:58:48 #9
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_59857880
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 13:52 schreef ErwinP. het volgende:
Oke bedankt voorde antwoorden.
Ik zal eens kijken of ik een struik bij de Intratuin oid kan vinden
Als de struik in een pot staat kan je die gewoon de hele zomer planten, of je dan nog extra water moet geven in de zomer hangt van de vochtigheid van jou tuin af. Bij mij is dat alleen in een lange droge periode.

Als je dit jaar nog bloemen wil zoek dan gewoon de grootste die je kan vinden, liefst met al iets van beginnende knoppen erin.

Van Buddleja Davidii zijn veel mooie cultivars te krijgen in de kleuren rood, wit of blauw en alle kleuren ertussen. Bloeitijd varieërt van Juli t/m September.

Als je wat aparts wilt:
Je kan ook nog kijken naar Buddleja Globosa "Lemon Ball" kleur is citroengeel en matig winterhard (bloei 7-9)
Of naar Buddleja x weyeriana 'Sungold' die is oranje en bloeit aug/sept.

[ Bericht 1% gewijzigd door kaasplankje op 03-07-2008 08:23:57 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')