quote:Wilders mag islam fascistisch blijven noemen
maandag 7 april 2008 11:30
(Novum) - Geert Wilders mag de islam 'fascistisch' blijven noemen. Dat heeft de Haagse rechtbank maandag bepaald. Het recht op vrijheid van meningsuiting gaf de doorslag. De Nederlandse Islamitische Federatie (NIF) had geëist dat de PVV-leider de religie niet langer in verband mag brengen met het fascisme, omdat hij daarmee zou aanzetten tot haat en geweld.
De NIF had het kort geding twee weken geleden in eerste instantie aangespannen om af te dwingen dat een onafhankelijke expert de antikoranfilm van Wilders voor de première kon bekijken. Die zou moeten beoordelen of 'Fitna' beledigend was voor moslims en de islam. Aangezien de film een dag voor de zitting online werd gezet, verviel die eis.
De islamitische organisatie liet het kort geding tot verbazing van Geert Wilders toch doorgaan, maar met een andere eis. Wilders' raadsman stelde dat het spoedeisende karakter van het kort geding was vervallen door de publicatie van de film. Maar de rechter liet het kort geding toch doorgaan. In reactie op de nieuwe eis zei de advocaat van Wilders dat als de NIF haar zin zou krijgen en Wilders geen pittige uitspraken over de islam meer zou mogen doen, de PVV-leider zijn politieke werk niet meer kan uitvoeren.
De rechter sloot zich hierbij aan. Vooral een parlementariër moet in het openbaar debat, zo nodig met scherpte, zijn standpunt naar voren kunnen brengen, schreef de rechtbank maandag in de uitspraak. Mogelijk 'grievende of choquerende' uitlatingen zouden het recht op vrijheid van meningsuiting niet mogen belemmeren. Een verbod op uitlatingen in de toekomst komt volgens de rechter neer op 'preventieve censuur'.
http://www.elsevier.nl/ni(...)nr/200441/index.html
Dat is waar.quote:Op maandag 30 juni 2008 12:59 schreef GBA het volgende:
Gelukkig maar. Opnieuw een overwinning voor de vrijheid van meningsuiting.
Eerder:
[..]
Laat het interpreteren van gerechtsuitspraken maar over aan juristen.quote:Op maandag 30 juni 2008 13:05 schreef PaulusK het volgende:
En Theo had helemaal gelijk met die Uitspraak en dat vond de Rechter gelukkig ook.
Ja en die uitspraken werden niet antisemitisch bevonden.quote:Op maandag 30 juni 2008 13:07 schreef GBA het volgende:
[..]
Laat het interpreteren van gerechtsuitspraken maar over aan juristen.
quote:Op maandag 30 juni 2008 13:07 schreef DroogDok het volgende:
Die linkse rechterlijke macht ook altijd![]()
Uh ohnee
Dat is al iets anders dan " Na zijn uitspraak, De slachtoffers van de Holocaust zijn de Nazi`s van nu . En Theo had helemaal gelijk met die Uitspraak en dat vond de Rechter gelukkig ook.". Desalniettemin is het nog steeds incorrect, de rechter overwoog slechts dat de uitspraak niet strafbaar is, meer niet.quote:Op maandag 30 juni 2008 13:11 schreef PaulusK het volgende:
[..]
Ja en die uitspraken werden niet antisemitisch bevonden.
ONZINquote:Op maandag 30 juni 2008 13:16 schreef GBA het volgende:
[..]
Dat is al iets anders dan " Na zijn uitspraak, De slachtoffers van de Holocaust zijn de Nazi`s van nu . En Theo had helemaal gelijk met die Uitspraak en dat vond de Rechter gelukkig ook.". Desalniettemin is het nog steeds incorrect, de rechter overwoog slechts dat de uitspraak niet strafbaar is, meer niet.
Citeer het stuk uit de uitspraak waar de rechter zegt dat de Joden de nazi's van nu zijn?quote:Op maandag 30 juni 2008 13:26 schreef PaulusK het volgende:
[..]
ONZIN (jij lult wel vaak uit je nek knul)
Ik lees nergens dat de rechter het oneens was met zijn uitspraak.
Dus laat linkje maar zien dat het wel zo is.
-edit-Nutteloosquote:Op maandag 30 juni 2008 13:29 schreef GBA het volgende:
[..]
Citeer het stuk uit de uitspraak waar de rechter zegt dat de Joden de nazi's van nu zijn?
Klopt de rechter was het niet inderdaad niet oneens met de uitspraak.quote:Op maandag 30 juni 2008 13:41 schreef GBA het volgende:
De rechter is neutraal. Dus hij heeft nergens gezegd of hij het eens danwel oneens is met die uitspraak.
Nu jij weer, trollmosilmpje van me.
Niet inderdaad niet oneens? Dus oneens? Oke dan.quote:Op maandag 30 juni 2008 13:53 schreef PaulusK het volgende:
[..]
Klopt de rechter was het niet inderdaad niet oneens met de uitspraak.
Zo knulletje snapt het eindelijk.quote:Op maandag 30 juni 2008 13:58 schreef GBA het volgende:
[..]
Niet inderdaad niet oneens? Dus oneens? Oke dan.
Ik ben blij dat we 't uiteindelijk eens zijn geworden dat de rechter het oneens was met Theo.quote:Op maandag 30 juni 2008 14:06 schreef PaulusK het volgende:
[..]
Zo knulletje snapt het eindelijk.
Duurde even.
Geert Wilder houdt jou wel erg bezig he.quote:Op maandag 30 juni 2008 14:06 schreef PaulusK het volgende:
[..]
Zo knulletje snapt het eindelijk.
Duurde even.
quote:Op maandag 30 juni 2008 14:34 schreef AvispaCS het volgende:
Ik kan niet anders dan het eens zijn met het besluit van het OM. Ik zie in de aangiftes geen bewijs van haatzaaien en/of beledigingen. Daarbij komt dat beledigen een subjectief begrip is, het ligt aan de lengte van iemands tenen of hij/zij iets beledigend vind. Ik heb het gevoel dat sommigen al beledigd zijn als Wilders sóchtends zijn ogen open doet.
Daarbij komt dat hij zijn uitspraken deed tegen een godsdienst en/of een boek. Die hebben geen bewustzijn en kunnen dus ook niet beledigd zijn. Lijkt me vrij eenvoudig.
Je hoeft je niet druk te maken om mij hoor.quote:Op maandag 30 juni 2008 14:13 schreef huhggh het volgende:
[..]
Geert Wilder houdt jou wel erg bezig he.
Wat dacht je van het hebben van een leven?
Die was toch allang afgeschaft volgens de meesten? Zo zie je maar dat het OM zorgvuldig onderzoekt en handelt en vervolgens al dan niet tot vervolging over gaan. Dat vergeten veel mensen die al helemaal van streek raken als een websitebeheerder wordt ondervraagd.quote:Op maandag 30 juni 2008 12:59 schreef GBA het volgende:
Gelukkig maar. Opnieuw een overwinning voor de vrijheid van meningsuiting.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |