abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59784774
Heyhey!

Stel ik huur een kamer waar ik mij niet kan inschrijven bij de gemeente (om welke reden dan ook). Als gevolg daarvan blijf ik bij mijn ouders ingeschreven terwijl ik in de kamer ga wonen (wat best veel studenten doen volgens mij). Maar mag dit eigenlijk wel? Want in principe woon je op je kamer en niet meer bij je ouders en naar wat ik weet is de meest algemene regel voor inschrijving "je moet ingeschreven staan waar je woont".

Alvast bedankt voor de reacties ; )

groet, santy
pi_59784893
Als het om studiefinanciering gaat:
quote:
http://www.ib-groep.nl/pa(...)ntrole_woonadres.asp
Je bent uitwonend als je niet op hetzelfde adres woont als je ouder en/of diens partner.
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
pi_59784921
quote:
Op maandag 30 juni 2008 00:46 schreef CodeCaster het volgende:
Als het om studiefinanciering gaat:
[..]

het gaat niet om studiefinanciering toch bedankt : )
pi_59785046
Volgens mij moet je ingeschreven zijn bij de gemeente waar je woont, dus nee.
  maandag 30 juni 2008 @ 01:31:06 #5
169150 Stakky
Pazz douche
pi_59785323
uhm is wettelijk niet verboden. Ik heb me vorige maand na 2 jaar hier te wonen. M'n zelf ook maar is in geschreven in de gemeente Amsterdam. Er zit niks aan vast, alleen dat de gemeente weet dat je daar woont. Zeker voor als je op kamers gaat en dergelijke.
Nessuno attaca noi senza essere punito.
pi_59785325
quote:
Op maandag 30 juni 2008 00:39 schreef SanTy het volgende:
Heyhey!

Stel ik huur een kamer waar ik mij niet kan inschrijven bij de gemeente (om welke reden dan ook). Als gevolg daarvan blijf ik bij mijn ouders ingeschreven terwijl ik in de kamer ga wonen (wat best veel studenten doen volgens mij). Maar mag dit eigenlijk wel? Want in principe woon je op je kamer en niet meer bij je ouders en naar wat ik weet is de meest algemene regel voor inschrijving "je moet ingeschreven staan waar je woont".

groet, santy
Het is wel iets meer dan een algemene regel. Je kan ook een boete krijgen als je het niet doet (max. 2250). Een boete zal je niet snel krijgen als je het 'vergeet' of 'gewoon niet doet', maar als je probeert de boel op te lichten (studiefinanciering, onderhuur, etc), dan is er wel sneller sprake van. Tenzij het moedwillig ernstige fraude is zal het bedrag overigens zelden hoger zijn dan een euro of 50. In het geval van onderhuur of 'gevaarlijke situaties' (=er wonen meer mensen in de woning dan waarvoor hij geschikt is) zou je er ook uitgezet kunnen worden.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
  maandag 30 juni 2008 @ 08:23:32 #7
3542 Gia
User under construction
pi_59786458
quote:

Stel ik huur een kamer waar ik mij niet kan inschrijven bij de gemeente (om welke reden dan ook).
Die reden is, denk ik, wel van belang.

Als je onderhuurt waar het niet mag, teveel mensen in een te kleine woning of het is belastingtechnisch gunstiger voor de hoofdbewoner, dan ben je wel in overtreding.

Het feit dat je dit wilt, wil dus eigenlijk zeggen dat er een reden is die tegen de wet is.
Waarom zou je dat anders willen? Je kunt je altijd inschrijven in de gemeente waar je woont.
  maandag 30 juni 2008 @ 10:21:36 #8
12880 CraZaay
prettig gestoord
pi_59788012
quote:

Stel ik huur een kamer waar ik mij niet kan inschrijven bij de gemeente (om welke reden dan ook).
Die situatie bestaat niet voor zover ik weet. Je kunt je altijd inschrijven op het adres waar je woont (dat je daarmee misschien slapende honden wakker maakt en dit bepaalde consequenties heeft is een ander verhaal).
pi_59788318
Zoek gewoon een andere kamer. Jij hebt er momenteel geen voordeel aan om niet ingeschreven te staan (zelfs nadeel lijkt me; je krijgt dan geen uitwonende studiefinanciering), maar de huurder of eigenaar heeft er evt. wel voordeel van. Als je een contract hebt zou je je nog gewoon in kunnen schrijven op het adres waar je wel woont volgens mij, maar er is vast iemand die dat niet leuk gaat vinden.
Het mooi kotsende meisje.
pi_59793789
quote:
Op maandag 30 juni 2008 10:21 schreef CraZaay het volgende:
Die situatie bestaat niet voor zover ik weet. Je kunt je altijd inschrijven op het adres waar je woont (dat je daarmee misschien slapende honden wakker maakt en dit bepaalde consequenties heeft is een ander verhaal).
Er zijn wel situaties waarin het niet lukt. Er zijn gemeentes die perse een huurcontract o.i.d. willen zien, als je die niet kunt tonen gaat het niet door.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
  maandag 30 juni 2008 @ 16:16:46 #11
12880 CraZaay
prettig gestoord
pi_59796447
quote:
Op maandag 30 juni 2008 14:21 schreef 700MB het volgende:

Er zijn wel situaties waarin het niet lukt. Er zijn gemeentes die perse een huurcontract o.i.d. willen zien, als je die niet kunt tonen gaat het niet door.
Dat lijkt me logisch; anders kan ik me op jouw adres inschrijven en komen mijn schuldeisers bij jou over de vloer. Het ging mij er meer om dat huisbazen die zeggen "hier is het contract, maar je mag je hier niet inschrijven" uit hun nek lullen
pi_59796990
quote:
Op maandag 30 juni 2008 16:16 schreef CraZaay het volgende:
Dat lijkt me logisch; anders kan ik me op jouw adres inschrijven en komen mijn schuldeisers bij jou over de vloer.
Zo logisch is dat niet hoor, er zijn ook gemeentes waar je je gewoon online kunt inschrijven zonder het verstrekken van enige vorm van bewijs en niemand die ergens om maalt.
  maandag 30 juni 2008 @ 22:49:27 #13
12880 CraZaay
prettig gestoord
pi_59806510
quote:
Op maandag 30 juni 2008 16:38 schreef 700MB het volgende:

Zo logisch is dat niet hoor, er zijn ook gemeentes waar je je gewoon online kunt inschrijven zonder het verstrekken van enige vorm van bewijs en niemand die ergens om maalt.
Hrm, goed punt Heb me recentelijk zo ingeschreven in Den Bosch. Na het inloggen met mijn DigID kon ik zelfs mijn vriendin op mijn nieuwe adres inschrijven, ik hoefde alleen haar sofinummer en voornamen + achternaam te weten (wat bijvoorbeeld op ieder kopie van haar rijbewijs staat, bij verhuurbedrijven, etc).
pi_59806835
Hier in de gemeente moet de hoofdbewoner op het formulier van inschrijving toestemming geven als iemand op dat adres intrekt.

Ik moest hier ook voor tekenen dat ik toestemming gaf dat mijn vriendin op mijn adres kwam wonen en inschreef bij de gemeente.
pi_59810668
quote:
Heyhey!

groet, santy

Het is wel strafbaar, wat eerder al genoemd is, i.v.m. fraudemogelijkheden, maar echt vaak gebeurd dat ook niet dat er een straf volgt. Echter kan het wel gevolgen hebben voor studiefinanciering, mogelijke uitkering van je ouders en het verkrijgen/aanvragen van bijzondere bijstand bij een gemeente, tenslotte moet je woonadres bekend zijn, want postadres hoeft niet perse woonadres te zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')