abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59831286
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 23:34 schreef DS4 het volgende:

[..]

Mijn punt is dat het verkeerd uitpakken niets zegt over de beslissing toen.

Stel jij bent bestuurder van een bedrijf die ruwe olie inkoopt en doorverkoopt. Een oliesheik biedt jou aan dat jij de komende 5 jaar voor 100 dollar per vat in mag kopen, mits je 100 mio vaten per jaar af neemt. Met de huidige verwachtingen spring je een gat in de lucht, de champagne knalt nog voordat je hebt kunnen roepen "waar is het contract, ik teken!".

Tegen alle verwachting in daalt de prijs naar 40 dollar nog dit jaar en blijft daar de rest van de tijd hangen.

Moet je nu ontslagen worden? Nee. Je nam nl. de juiste beslissing, ook al bleek deze later verkeerd uit te pakken. Goed bestuur is niet "het resultaat binnen halen", maar de "juiste beslissingen nemen" en dat laatste doe je door zorgvuldig te zijn, jezelf goed voor te laten lichten en op basis van wat je weet en reële verwachtingen te beslissen.
Het punt is dus dat de bestuursvoorzitter/CEO van Fortis had moeten weten, had moeten inschatten dat dit een verkeerde beslissing was, want daar wordt hij voor betaald. Ook met de informatie die toen voorhanden was, zoals bijvoorbeeld het nog af te schrijven bedrag bij ABN AMRO op de Amerikaanse portefeuille.

En als hij die informatie toen niet had, dan had hij de gok niet moeten nemen. Dan had er een lichtje moeten gaan branden, zo van "misschien word ik wel genaaid!". Die hele financiële crisis is namelijk al wat langer gaande dan het afgelopen jaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')