abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60120319
De standaard van 8.04 is ook niet voldoende, elke GUI heeft z'n eigen network manager (Gnome/KDE). Bijkomend feit is dat ik geen van deze managers gebruik en je dus ook niet kan helpen...

Mocht je hulp willen om het op een andere manier te doen, dan kan ik je wel helpen, maar dan moet je niet bang zijn voor de cli. Maar dan werkt het 99% van de tijd goed, zonder dat je ook maar iets hoeft aan te passen (tenzij je met een nieuw netwerk wilt connecten).
pi_60120511
Gnome, heb ik.
Maar in ieder geval, ik ben niet bang voor de 'cli' (neem aan dat dat command line is? ) Maar het is dus wel irritant als ik iedere keer dat ik mijn laptop ergens mee heen neem door dit gedoe heen moet. Zou graag een manier hebben waarop ik ook bijvoorbeeld op een terrasje kan wifi'en af ten toe
pi_60120584
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 14:21 schreef Fille.des.Fleurs het volgende:
Gnome, heb ik.
Maar in ieder geval, ik ben niet bang voor de 'cli' (neem aan dat dat command line is? ) Maar het is dus wel irritant als ik iedere keer dat ik mijn laptop ergens mee heen neem door dit gedoe heen moet. Zou graag een manier hebben waarop ik ook bijvoorbeeld op een terrasje kan wifi'en af ten toe
Ik ga van de week wel een how-to schrijven om zoiets mogelijk te maken. Is redelijk simpel, maar je moet het een keer gezien hebben.
pi_60120655
Dat zou fantastisch zijn Thanks alvast.
pi_60127905
CLI staat voor Command Line Interface
PSN: Cidolfas - FFXIV: Cidolfas Windu
pi_60129876
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 19:42 schreef Cid het volgende:
CLI staat voor Command Line Interface
Had ik het toch bijna goed

Voorzichtige stapjes op weg naar de gewilde status van Linux-Nerd. Nu nog een Ubuntu-Noob
  dinsdag 15 juli 2008 @ 21:08:59 #107
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_60129998
quote:
Op zondag 13 juli 2008 20:50 schreef slakkie het volgende:

[..]

Active directory kan je gewoon raadplegen met Net::LDAP (perl), Net_LDAP2 (PHP PEAR). Basicly, een openldap client kan al met AD praten mits je de juiste gegevens hebt. Echter zijn er sommige zaken die je niet kan aanpassen met LDAP tools in AD, dat zul je met de MS powershell doen of vanuit de GUI, maar info ophalen gaat makkelijk. Ik heb PHP code voor je liggen mocht je een voorbeeld nodig hebben.

Shares kan je heel makkelijk vanuit Linux benaderen:
[..]

Dit staat in mijn fstab en wordt gemount op het moment dat ik m'n machine boot. Je hebt wel de smbfs package nodig (Ubuntu).

Wat KiX scripts zijn weet ik niet, al lijkt het verdomd veel op een Windows Only scripting taal (van wat ik begrepen heb uit Google search results) en zal je dus moeten porten om het te laten draaien onder Unix. Ik weet niet precies wat jullie in die Kix scripts allemaal doen, maar wellicht dat je het makkelijk kan herschrijven in bash..
Thanks, het meeste was ik al achter echter heeft WINE nogal wat problemen met programma's die .NET (3.0) nodig hebben.

Ik zou dat PHP script wel eens willen zien als het kan. bvd
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_60130526
Aangezien ik ooit al een draft had gemaakt is ie eerder "af" dan geplanned, maar ik zou graag voordat ie "officieel" wordt eerst even willen vragen aan de mensen die bekender zijn met Unix/Linux om het even na te lezen en commentaar te geven zodat ik hem duidelijker kan maken voor mensen die minder kennis van zaken hebben.

http://wiki.fok.nl/index.php/Dig/linux/wireless
pi_60130695
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 21:08 schreef popolon het volgende:

[..]

Thanks, het meeste was ik al achter echter heeft WINE nogal wat problemen met programma's die .NET (3.0) nodig hebben.

Ik zou dat PHP script wel eens willen zien als het kan. bvd
Tis een redelijk simpel script, hij haalt user informatie op uit AD voor ons intranet. Als je enigsinds bekend bent met LDAP is het een fluitje van een cent om het verder uit te breiden/aan te passen.

http://www.euronet.nl/users/wesleys/dig/ADOnline.php
http://www.euronet.nl/users/wesleys/dig/ADOnline-test.php
  vrijdag 18 juli 2008 @ 17:02:52 #110
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_60193083
Thanks. Ik zal er binnenkort eens naar kijken als het wat rustiger is.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  vrijdag 18 juli 2008 @ 19:32:41 #111
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_60195637
Sjongejonge... Ik probeer dus een foto slideshow te maken, en die te branden naar DVD. En daar heb je wel een aantal FOSS tooltjes voor. Dus ik proberen... dvd-slideshow werkt alleen op de commandline. Dan heb je Qdvdauthor. Ziet er prima uit, maar ffmpeg geeft een foutmelding bij het maken van een slideshow (dus ffmpeg van subversion halen maar dat is een trunk versie en dat zie ik eigenlijk ook niet zo zitten op een systeem dat ik gebruik om mee te werken). Verder heb je manslide, daarmee kun je ook slideshows maken maar dan zit je per foto te pielen wat de transitie moet zijn. Bovendien is het waardeloos vertaald en wordt het (schijnbaar) niet onderhouden. Met digiKam kun je met kipi-plugins een mpeg slideshow uitspugen maar daarmee kun je de transitie alleen in gehele seconden opgeven. Je kunt wél in 'advanced slideshow' een transitietijd in miliseconden opgeven maar die kun je weer niet exporteren naar mpeg (wordt meteen op het scherm afgebeeld). Dan heb je nog kdenlive, ik weet niet waar de k voor staat maar als dat krash is dan klopt het. Je kunt er alles mee wat ik zou willen, maar het programma crashed zo gruwelijk vaak dat er echt niet mee te werken valt. Dan heb je nog Lives ofzoiets, met een volstrekt onbegrijpelijke user interface. En Open Movie editor. Wat wederom weer alles zou moeten kunnen wat ik wil, maar dan moet je eerst je plaatjes naar max 1024x1024 doen.

Ik wil heel graag in het idee van open source geloven, maar op dit gebied is het echt een troep. Niks werkt gewoon fatsoenlijk zoals windows movie maker. En ook al is dat teletubbieprogramma echt crap vergeleken met Sony Vegas of andere professionele programma's, je kunt er in elk geval alles mee doen wat je als normaal mens zou willen.

Ik schrijf zelf wel wat ofzo....

instant update: mijn vriendin probeert het atm met windows movie maker en die loopt ook vast, laat rode kruizen zien ipv de afbeeldingen. Misschien zijn we wel noobs. .
  zaterdag 19 juli 2008 @ 00:19:18 #112
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_60200514
Ik zit nu thuis op KDE4 (kubuntu) en heb de drivers voor bluetooth geinstalleerd. Echter, ik kan nergens vinden in de GUI waar ik dat nou kan instellen. Iemand een idee?

M.a.w. m'n travel muis werkt niet op de laptop.

-edit-

In KDE3.5 kon ik het dus wel vinden.
pi_60207111
dpkg -L blauwetand | grep bin kan wellicht helpen
  zondag 20 juli 2008 @ 11:41:15 #114
137690 Pizzahut
Het Bora Bora Gebergte
pi_60221860
Klein probleempje:
Als ik een nieuw scherm open bijv. firefox of een terminal dan opent hij het scherm met de balk (waarmee je kan schuiven, scherm sluiten etc.) net buiten het beeld van mijn beeldscherm. dit doet hij dus steeds.
Heeft iemand hier een oplossing voor?

Heb:
Ubuntu 8.04 met Compiz
Disturbed Mind
Het leven: Soms ben je de duif, soms het standbeeld.
  maandag 21 juli 2008 @ 10:27:07 #115
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_60239899
Je kan in vele windowsmanagers aangeven waar ie applicaties op je scherm opent. Gnome/KDE hebben dat volgens mij ook. Maar geen idee wat je gebruikt..
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  maandag 21 juli 2008 @ 11:59:51 #116
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_60241801
Een FYI post:

Ik heb ooit hier eens een cd rip bash script gepost, maar er bestaat een veel betere variant: http://www.linux.com/articles/114135

abcde, het zit in de repo's van Debian, en het werkt uitermate relaxed.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  maandag 21 juli 2008 @ 19:25:16 #117
193834 alledagenheeldruk
#!/usr/bin/girl
pi_60250542
Ik gebruik nu sinds oktober/november 2007 Ubuntu (7.04) en ik begin het steeds beter te snappen en ook steeds fijner te vinden. En ik heb het vanaf het begin al de bom gevonden
Ondertussen heb ik m'n speciale tekens werkend (é ï ¤ ¥ enz.) en ook m'n draadloos internet, al wil dat niet altijd. De mensen op de Ubuntu forums zijn ook altijd zo aardig en willen je altijd zo graag helpen (not) en alle andere oplossingen die ik vond via google werkten niet. Nu nog doet draadloos het alleen thuis (?), via een combi van instellingen maar ik ben alweer vergeten wat het was maar het werkt in ieder geval.
Het enige wat ik nu eigenlijk nog wil is een fijne msn. Ik heb vanaf het begin Pidin gebruikt en die is oké, maar ik wil heel graag custom smilies kunnen gebruiken. Nu kan ik op internet zo opzoeken welke msn-a-likes er zijn voor Ubuntu, maar ik wil graag jullie mening over welke het fijnste is. Amsn heb ik al geprobeerd maar daar werd ik in de eeste minuten al schijtziek van
pi_60252158
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 21:28 schreef slakkie het volgende:
Aangezien ik ooit al een draft had gemaakt is ie eerder "af" dan geplanned, maar ik zou graag voordat ie "officieel" wordt eerst even willen vragen aan de mensen die bekender zijn met Unix/Linux om het even na te lezen en commentaar te geven zodat ik hem duidelijker kan maken voor mensen die minder kennis van zaken hebben.

http://wiki.fok.nl/index.php/Dig/linux/wireless
Ziet er mooi uit slakkie, maar kan het ook zonder een nieuw netwerk te definieren? Want ik heb dus al een netwerk met een WEP key, en als ik die verander moeten al mijn huisgenoten dat ook. En dat is best vervelend...
  maandag 21 juli 2008 @ 20:30:41 #119
193834 alledagenheeldruk
#!/usr/bin/girl
pi_60252270
Sowieso taalfouten, maar wat voor de duidelijkheid van het artikel vooral nodig is is dat je Engelse woorden in het Nederlands zet. Zoals bv
quote:
In de basis installatie gaan we uit van het feit dat we maar met 1 netwerk gaan connecten, en dat deze niet veranderd, zoals bijvoorbeeld thuis, of alleen op kantoor.
In de basisinstallatie gaan we uit van het feit dat we maar met 1 netwerk gaan verbinden en dat deze niet verandert, zoals bijvoorbeeld thuis, of alleen op kantoor.
pi_60256546
quote:
Op maandag 21 juli 2008 20:26 schreef Fille.des.Fleurs het volgende:

[..]

Ziet er mooi uit slakkie, maar kan het ook zonder een nieuw netwerk te definieren? Want ik heb dus al een netwerk met een WEP key, en als ik die verander moeten al mijn huisgenoten dat ook. En dat is best vervelend...
Als je een dag of wat wacht kan ik wel ff WEP erbij knallen (moet ik eerst ff m'n netwerk omzetten naar WEP). Maar dat moet niet zo moeilijk zijn..
pi_60256579
quote:
Op maandag 21 juli 2008 23:22 schreef slakkie het volgende:

[..]

Als je een dag of wat wacht kan ik wel ff WEP erbij knallen (moet ik eerst ff m'n netwerk omzetten naar WEP). Maar dat moet niet zo moeilijk zijn..
Wauw, thanks
pi_60256885
quote:
Op maandag 21 juli 2008 20:30 schreef alledagenheeldruk het volgende:
Sowieso taalfouten, maar wat voor de duidelijkheid van het artikel vooral nodig is is dat je Engelse woorden in het Nederlands zet. Zoals bv
[..]

In de basisinstallatie gaan we uit van het feit dat we maar met 1 netwerk gaan verbinden en dat deze niet verandert, zoals bijvoorbeeld thuis, of alleen op kantoor.
Taalfouten mag je eruit halen als je wilt (ik zie ze nml niet ), ik zal die Engelse termen zelf wel vertalen naar het Nederlands, maar dat is beroepsdeformatie .
  dinsdag 22 juli 2008 @ 14:03:02 #123
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_60268120
Even wat schoonheidsfoutjes eruit gehaald in de eerste twee secties. Lees het later nog weleens door maar ziet er goed uit. Moet het vi commando "vi /etc/default/wpasupplicant" niet als root worden uitgevoerd?
  dinsdag 22 juli 2008 @ 16:13:20 #124
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_60271595
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 14:03 schreef Visitor.Q het volgende:
Even wat schoonheidsfoutjes eruit gehaald in de eerste twee secties. Lees het later nog weleens door maar ziet er goed uit. Moet het vi commando "vi /etc/default/wpasupplicant" niet als root worden uitgevoerd?
Jah.... Zie dat je het al hebt aangepast. Thnx. OW, Iblis, thank you very much!

[ Bericht 4% gewijzigd door slacker_nl op 22-07-2008 16:22:29 ]
  dinsdag 22 juli 2008 @ 17:56:09 #125
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_60274190
Ik heb nog even wat categorieën toegevoegd. Misschien dat de titel nu ook wat gewijzigd kan worden, zoiets als Wireless HOWTO.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 22 juli 2008 @ 18:15:44 #126
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_60274541
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 17:56 schreef Iblis het volgende:
Ik heb nog even wat categorieën toegevoegd. Misschien dat de titel nu ook wat gewijzigd kan worden, zoiets als Wireless HOWTO.
HOWTO: Het opzetten van een wireless (draadloze) verbinding onder Linux

Denk dat dit de lading wel dekt.

Ik zit me overigens af te vragen of we het gebruik van iwevent/iwscan ed ook nog moeten uitleggen, of dat moet in een ander document?
pi_60277164
WEP zit er nu bij. Wat mij betreft is ie af
pi_60279448
Ik heb een hulplijn ingeschakeld Mijn broer is met SSH gekomen en heeft van alles gedaan, nu doet 'ie het weer.
Alleen een beetje jammer dat m'n torrents nog niet echt willen: de poort is open, ip-adres is statisch, en volgens de site waren er 900 seeders.
Er zijn er maar 50 connected en ik ga met 10kb/s, terwijl ik voorheen op windows met utorrent gemiddeld op 250 zat... Een idee?
pi_60279505
Stond er verkeerde info in de howto?
pi_60279830
Neuh hoor, het was toen er alleen dat kleine stukje over WEP in stond, en ik vroeg hem er wat over, en toen heeft ie het maar gewoon overgenomen. Je weet hoe dat gaat met oudere broers...

Ik ga 'm nog wel dwingen me uit te leggen wat 'ie heeft gedaan Anders leer ik nooit wat...
pi_60280573
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 21:53 schreef Fille.des.Fleurs het volgende:
Neuh hoor, het was toen er alleen dat kleine stukje over WEP in stond, en ik vroeg hem er wat over, en toen heeft ie het maar gewoon overgenomen. Je weet hoe dat gaat met oudere broers...

Ik ga 'm nog wel dwingen me uit te leggen wat 'ie heeft gedaan Anders leer ik nooit wat...
Ik ben enig kind, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen. De volgende keer gewoon even geduld hebben, kind kan de was doen Maar je zit nu wireless te internetten?

Je kan even met iwconfig kijken wat de bitrate is van je wireless kaart:

1
2
3
4
5
6
7
8
eth1      IEEE 802.11g  ESSID:"wnl.opperschaap.net"
          Mode:Managed  Frequency:2.462 GHz  Access Point: 00:03:C9:73:20:41
          Bit Rate:36 Mb/s   Tx-Power=20 dBm   Sensitivity=8/0
          Retry limit:7   RTS thr:off   Fragment thr:off
          Power Management:off
          Link Quality=61/100  Signal level=-64 dBm  Noise level=-88 dBm
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:1  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:4  Invalid misc:0   Missed beacon:3

Kan zijn dat die wat laag uitvalt, waardoor je minder snel download, maar over het aantal seeds kan ik weinig zeggen...

Je kan je bitrate aanpassen door bijvoorbeeld `iwconfig eth1 rate 54Mb' uit te voeren. Maar mocht je een bitrate kiezen die niet werkt, dan klapt je verbinding eruit. Dat kan je oplossen door iwconfig eth1 rate auto uit te voeren (of hem forcen op 11Mb).

-edit-
of zo:
iwlist eth1 bitrate (zie je wat je huidige bitrate is, dan kan je het weer hierop forcen met iwconfig eth1 rate <orig waarde>).

Kan ook zijn dat je even /etc/init.d/networking restart moet uitvoeren om het weer aan de praat te krijgen..

[ Bericht 4% gewijzigd door slakkie op 22-07-2008 22:17:22 ]
pi_60281730
Bit rate zit al op 54

Zal dan misschien wel gewoon aan de download liggen, had het alleen bij deze niet verwacht vanwege het aantal seeds.

edit: En j a, ik ben nu wireless

[ Bericht 7% gewijzigd door Fille.des.Fleurs op 22-07-2008 22:42:49 ]
pi_60284998
quote:
Op maandag 21 juli 2008 23:34 schreef slakkie het volgende:

[..]

Taalfouten mag je eruit halen als je wilt (ik zie ze nml niet ), ik zal die Engelse termen zelf wel vertalen naar het Nederlands, maar dat is beroepsdeformatie .
Ik zal 't voor je doen zodra ik terugkom van vakantie ik ga zo naar bed namelijk en morgen op het vliegtuig naar Dublin
  zondag 27 juli 2008 @ 11:33:57 #134
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_60374992
Voor ik op vakantie ging werkte Kubuntu 8.04 al heerlijk, maar nu ben ik terug en ineens krijg ik rare dingen. Adept geeft bijv aan dat er 8 updates zijn. Ik wil die ff draaien, omdat het altijd zo lekker snel ging, maar nu krijg ik contact (reboot of niet):

Another process is using the packaging system database (probably some other Adept application or apt-get or aptitude).

Would you like to attempt to resolve this problem?

Als ik dan yes klik dan crasht hij. Maar ik heb voor zover ik weet niks anders draaien. Wat kan ik hier aan doen?

En hebben mensen hier ook dat uit het niets Ktorrent het niet meer doet? In de zin van; hij zegt nu dat er een firewall voor zit en dus niks meer kan downloaden, terwijl hij een week geleden met dezelfde firewall en dezelfde settings als een trein ging?
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_60376632
quote:
Op zondag 27 juli 2008 11:33 schreef Witchfynder het volgende:
Voor ik op vakantie ging werkte Kubuntu 8.04 al heerlijk, maar nu ben ik terug en ineens krijg ik rare dingen. Adept geeft bijv aan dat er 8 updates zijn. Ik wil die ff draaien, omdat het altijd zo lekker snel ging, maar nu krijg ik contact (reboot of niet):

Another process is using the packaging system database (probably some other Adept application or apt-get or aptitude).

Would you like to attempt to resolve this problem?

Als ik dan yes klik dan crasht hij. Maar ik heb voor zover ik weet niks anders draaien. Wat kan ik hier aan doen?
Voor eens in de commandline het volgende uit:

ps -ef | egrep "apdept|apt|synaptic"

als je hier resultaat terugkrijgt heb je nog iets draaien en kan je dat proces killen.
Ik weet niet waar apdept zijn logs plaatst, maar je kan even zoeken ernaar.

Je probleem is iig bekend: https://lists.ubuntu.com/(...)-October/021769.html

Als je dit uitvoert:

sudo apt-get update

Dan krijg je te zien adt er een lock file bestaat, als je die manueel verwijderd kan je daarna weer apt-get update draaien (of 't doen via apdebt). Uiteraard alleen doen als je geen apdept of andere apt applicaties hebt draaien, synaptic, apt-get, aptitude.
  zondag 27 juli 2008 @ 19:21:05 #136
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_60382156
Thanks! Ik ga het eens proberen. .
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  maandag 28 juli 2008 @ 16:09:52 #137
137690 Pizzahut
Het Bora Bora Gebergte
pi_60398168
Mijn vensters openen zich buiten het scherm (met de balk van sluiten minimaliseren etc onder mijn app balk of zelfs buiten het scherm.) Iemand zei op dit forum dat je de openings posities van die vensters kon veranderen, waar kan ik dit doen? (Ik heb compiz geinstaleerd)

Tevens las ik dat er een nieuwe versie van wine is, ik heb deze geupdate en zag dat je office 2007 onder kon draaien, bij mij zegt office dat dit niet kan. Hij zou niet beschikbaar zijn of beschadigd terwijl hij het in windows gewoon doet.
Disturbed Mind
Het leven: Soms ben je de duif, soms het standbeeld.
  maandag 28 juli 2008 @ 22:05:13 #138
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_60405951
Er zit een "place windows" plugin in je compiz settings manager (sudo apt-get install compizconfig-settings-manager). Daar kun je hem op 'smart' zetten wat volgens mij standaard is, en dan hoort hij dat dus niet meer te doen. Anders moet je daar even met de opties spelen.

Wat office betreft geloof ik er niet zo in eigenlijk, ik kreeg office 2003 al niet eens aan de praat door die visual basic dingen (solver in excel, vergelijkingseditor), dus 2007 lijkt me al helemaal vergezocht. Ik heb hier wine 1.1.2 via de wine repositories, maar wellicht heb jij een ubuntu repositorie aan staan waar je je wine uit haalt. Dan kan het wel eens wezen dat je met een eerdere versie zit..

Probeer eens dpkg -l wine op de commandline, dan zie je wat info over dat pakket.

Edit: Je kunt ook crossover office proberen, maar dat is commerciele software. En ik kreeg 2003 dus wel geinstalleerd en afgezien van de wat specialere dingen werkt het, dus je kunt je er wel gewoon een brief in schrijven.
pi_60426074
Heb een KDE theme gedownload als .tar.gz bestand. Dat uitpakken lukt nog wel, maar dan. Als ik met de theme manager 'install new theme' selecteer en ik blader naar de betreffende map, hoe ga ik dan daadwerkelijk over tot installeren?

En als ik op het linkje 'get new themes' klik, opent quanta plus met een enorme lap tekst.

Dus meer dan het veranderen van m'n wallpaper lukt me dus niet echt. Iemand tips?
  dinsdag 29 juli 2008 @ 22:26:12 #140
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_60430351
Ik weet niet precies hoe het in KDE zit, maar in Gnome kun je de tar.gz gewoon in de 'appearance' dialoog slepen (of importeren via de knop die er ook zit). Wellicht kan dat in KDE ook?
  woensdag 30 juli 2008 @ 14:35:00 #141
75447 sir_Tachyon
46 and 2 Just Ahead of Me
pi_60443723
Mensen, ik heb FreeBSD 7 op een bak geinstalleerd en nu wil ik een externe HDD (500 GB) met een Fat32 en een NTS-partitie mounten met de volgende commando:
1mount -t ntfs /dev/da1s5 /mnt/ext

Ik krijg alleen dan de volgende melding:
1mount: /mnt: Device not configured 

Wat doe ik verkeerd?
"The boy blesses whispers into words,
in the painted valleys they await rain"
pi_60445150
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 14:35 schreef sir_Tachyon het volgende:
Mensen, ik heb FreeBSD 7 op een bak geinstalleerd en nu wil ik een externe HDD (500 GB) met een Fat32 en een NTS-partitie mounten met de volgende commando:
[ code verwijderd ]

Ik krijg alleen dan de volgende melding:
[ code verwijderd ]

Wat doe ik verkeerd?
Heb je dat gecopy/paste?

Ik zou het namelijk snappen als dit er stond:

1mount: /dev/da1s5 on /mnt: Device not configured

[ Bericht 3% gewijzigd door Cid op 30-07-2008 15:34:04 ]
PSN: Cidolfas - FFXIV: Cidolfas Windu
  woensdag 30 juli 2008 @ 15:51:28 #143
75447 sir_Tachyon
46 and 2 Just Ahead of Me
pi_60445799
Yup, nouja overgetypt maar dat geeft hij als de melding.
"The boy blesses whispers into words,
in the painted valleys they await rain"
  woensdag 30 juli 2008 @ 17:02:18 #144
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_60447520
heb je wel een device /dev/dals5? Je moet even kijken hoe het device bij jou heet, bijvoorbeeld met fdisk -l . Verder, als ik een ntfs schijf wil mounten kan ik gewoon mount /dev/sda2 /media/ntfs doen, zonder ntfs en -t opties. Heb je ntfs-3g geinstalleerd?

Verder staat me nog iets bij van een ntfs disk die niet goed was afgesloten oid (van windows). Deze kon ik mounten door
1 sudo mount -t ntfs-3g /dev/sdb5 /media/usb -o force
te doen.

edit: dat -o force kun je wellicht beter eerst even achterwege laten en alleen toevoegen indien noodzakelijk.
pi_60569623
Hoe kan het dat m'n volume knopjes in Kubuntu 8.04 wel werken, incl een % balkje in beeld, maar als ik opstart in KDE4 niet?
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 11:19:46 #146
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_60571011
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 10:14 schreef exile79 het volgende:
Hoe kan het dat m'n volume knopjes in Kubuntu 8.04 wel werken, incl een % balkje in beeld, maar als ik opstart in KDE4 niet?
Zou kunnen dat de funny keys niet zijn gedefinieerd. Is het dezelfde distributie waarop je het probeert?
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
pi_60571059
Ja, alleen de grafische weergave is verschillend. Bij het inloggen kan ik kiezen welke ik wil hebben. Als ik bijvoorbeeld uitlog uit KDE4 met firefox nog open, en vervolgens inlog in KDE, firefox opstart en 'vorige sessie herstellen' kies, dan krijg ik precies die site waar ik gebleven was.

Hoe werkt dat dan met het definieren van de funny keys?
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 12:08:44 #148
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_60572185
Zoek eens wat documentatie van xmodmap op, daarmee heb ik de audio buttons van m'n laptop aan de praat gekregen:

xmodmap -e 'keycode 160 = XF86AudioMute'
xmodmap -e 'keycode 174 = XF86AudioLowerVolume'
xmodmap -e 'keycode 176 = XF86AudioRaiseVolume'
pi_60573538
Jaaa, dat ja.... . En hoe werkt dat ook al weer? (dit is het newbie gedeelte toch )
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 15:33:54 #150
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_60577506
man xmodmap

Wellicht helpt het om je type laptop eens te vermelden.
pi_60577541
ja, dat zou maar zo eens handig kunnen zijn. Lenovo thinkpad r61i.
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 16:09:59 #152
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_60578299
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 18:13:52 #153
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_60581037
Als ik over internet iets download over ssh lijkt het wel alsof de snelheid gecapped is op 400 kB/s, terwijl als ik via ftp een bestand download gaat het met ruim 1MB/s. Als ik op mijn werk zit, en iets download via het interne netwerk over ssh dan gaat dit wel met 6-8 MB/s. Ik heb geen idee waarin ik dit verschil moet zoeken.
pi_60581130
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 16:09 schreef slacker_nl het volgende:
http://www.google.com/search?q=Lenovo+thinkpad+r61i+xmodmap

Eerste hit op google is wat je wilt..

En anders deze link:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=534553&page=4

Eigenlijk is de eeste hit jouw reactie , maar bedankt, ga wel even mee aan de gang.
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 18:25:09 #155
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_60581256
Ahh, Nederlands is de taal waarin je zoekt, in 't engels zoeken mr verbanning.
pi_60581607
ja, gaat lekker ja. Werkt nog niet zoals het hoort, en mn Enter toets werkt ook niet meer. niet echt handig als je in de terminal wil werken...
pi_60621228
hm, ik heb dus de mute functie aan m'n enter toets gekoppeld, en dan werkt het alsnog niet in KDE4, maar alleen in KDE. Hoe dat nu op te lossen? Ik kan dus de termninal niet gebruiken...
  donderdag 7 augustus 2008 @ 10:57:42 #158
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_60621651
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 18:13 schreef Visitor.Q het volgende:
Als ik over internet iets download over ssh lijkt het wel alsof de snelheid gecapped is op 400 kB/s, terwijl als ik via ftp een bestand download gaat het met ruim 1MB/s. Als ik op mijn werk zit, en iets download via het interne netwerk over ssh dan gaat dit wel met 6-8 MB/s. Ik heb geen idee waarin ik dit verschil moet zoeken.
Performance is een factor bij SSH, maar 400kB/s per seconde moet voor de meeste PC’s geen probleem zijn om te coderen. Het zou kunnen dat de MTU je parten speelt. Kopieer je over het internet tussen Linuxdozen of tussen verschillende OS’en, of verschillende distro’s? Daar gaat deze pagina over.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_60625634
Nu dik 1 maand aan de ubuntu,
werkt zeer fijn namate je het meer gebruikt.
Nu zit ik met een probleem dat mijn Samsung YP-P2 [MP3-speler] niet herkend word in ubuntu, er word ook niks herkend, of er springt ook geen ballonetje op, de MP3-speler trekt wel stroom uit de usb poort.
Heb wel op google een aantal dingen gevonden, maar beetje ingewikkeld, en de helft werkt niet bij mij.
Als iemand iets weet, of het zelfde probleem heeft.

Wees snel en pak wat je moet, voordat de ander dit doet!
  donderdag 7 augustus 2008 @ 14:53:18 #160
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_60628172
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 13:34 schreef Antony1989 het volgende:
Nu zit ik met een probleem dat mijn Samsung YP-P2 [MP3-speler] niet herkend word in ubuntu, er word ook niks herkend, of er springt ook geen ballonetje op, de MP3-speler trekt wel stroom uit de usb poort.
Heb wel op google een aantal dingen gevonden, maar beetje ingewikkeld, en de helft werkt niet bij mij.

Opspringende ballonnetjes in Linux, waar gaat het heen met de wereld. Voordat je je speler erin doet, open dan eens een command line, of opdrachtregel, of hoe het heet – terminal kan ook nog – en type daarin ‘tail -f /var/log/messages’ steek dan je USB-speler erin, en kijk of er iets langs komt over USB. Dat kun je dan selecteren en eventueel hierin de topic plakken.
pi_60629547
Hij geeft niks aan dat ie iets heeft gevonden.
pi_60630705
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 13:34 schreef Antony1989 het volgende:

M'n broer had een tijdje geleden zo'n ding gekocht, maar hij werkte ook niet op zijn macbook. Ik heb een half uurtje getracht hem op mijn linuxmachine aan de praat te krijgen maar zonder succes. Er zijn inderdaad wel manieren volgens google. Dat ding maakt gebruik van een of ander protocol voor bestandsoverdracht dta ik niet kende en waarvan de naam me nu al van is ontschoten); hier leken wel pakketten met ondersteuning voor te zijn in de ubuntu repo's maar dit haalde niks uit. Heb niet echt mijn best gedaan overigens, misschien met meer tijd/doorzettingsvermogen lukt het wel maar dat zou er best op neer kunnen komen dat je zelf een driver moet gaan compileren.

Uiteindelijk heeft ie hem maar teruggebracht en een el cheapo no name usb spelertje gekocht die zich gewoon als een removable schijf gedraagt, zoals het hoort. Al die fabrikanten die allemaal perse het wiel opnieuw moeten uitvinden met allemaal nieuwe "handige" standaarden en protocollen...
pi_60630824
True, slaat nergens op, maar heb m nu al ongeveer 1 jaar, dus terug brengen zit er niet meer in.
pi_60631568
Zeker een MTP device. Ik heb een Philips GoGear, heeft hetzelfde manco, reactie van Philips:
quote:
De HDD6320 is speciaal ontworpen om compatible te zijn met PlaysForSure. Het is dus een MTP apparaat. Hierdoor kunt u dus eventueel problemen ondervinden met het gebruik onder Unix. Indien u een speler onder Unix wilt gebruiken, dan zult u waarschijnlijk meer success hebben met onze MSC spelers. Dit zijn de SA5XXX en lager.

Helaas is ons niet bekend of open standaarden ondersteunt zullen worden in onze toekomstige spelers.
Kortom, playforsure is een loze term.
pi_60631980
MTP, dat was het inderdaad.

Ja ja, playsforsure, wat een kutterm, dat gold ook voor een heleboel DRM muziek uit de ms winkel. En die kapte er toen mee, waardoor de verificatieserver dus ook niet meer werkte en de muziek uiteindelijk niet eens meer onder windows speelt
pi_60632137
libgphoto kan het gross van die spelers wel herkennen en heb ooit nog echt moeite gedaan om die mp3 speler aan de praat te krijgen. Misschien dat het inmiddels wel werkt (2 jaar later). Maar ik heb er geen zin meer in... Ook Rockbox kan niet op die speler geladen worden aangezien er ook daar problemen mee zijn: http://forums.rockbox.org/index.php?topic=13282.0
pi_60659925
hi,
heb een vraagje over rewrite in apache2...
ik wil een hoofddomein laten rewriten naar een andere server, maar het hoofdurl moet wel blijven staan in de adresbalk. Dit kan ik toch wel in apache oplossen?
Dus:
http://www.test.nl moet redirecten naar http://test.mijnserver.nl waarbij http://www.test.nl in adresbalk blijft staan.
Iemand de (waarschijnlijk simpele) oplossing??
Kwekker ben je niet voor even, maar voor het leven
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 17:15:16 #168
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_60661281
heeft ubuntu wat aan turbo memory??
Ik zou het graag weten
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 18:18:05 #169
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_60662992
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 16:36 schreef _Kwekkertje_ het volgende:
hi,
heb een vraagje over rewrite in apache2...
ik wil een hoofddomein laten rewriten naar een andere server, maar het hoofdurl moet wel blijven staan in de adresbalk. Dit kan ik toch wel in apache oplossen?
Dus:
http://www.test.nl moet redirecten naar http://test.mijnserver.nl waarbij http://www.test.nl in adresbalk blijft staan.
Iemand de (waarschijnlijk simpele) oplossing??
Dit kan je oplossen indien beide sites op dezelfde server staan, en dezelfde document root hebben, dan kan je gebruik maken van ServerAlias:

ServerName www.test.nl
ServerAlias test.mijnserver.nl

Maar dan moet je ook op DNS level beide hostnames naar dezelfde server wijzen..

En anders moet je met mod_rewrite gaan werken, maar die redirect je naar de juiste locatie (en dus wordt de URL herschreven naar test.mijnserver.nl).

Een andere optie is om een 2 frames te gebruiken op www.test.nl die 100% groot is en de die haal content van test.mijnserver.nl af) en de andere zorgt ervoor dat je www.test.nl blijft zien.

Maar als je je DNS van www.test.nl naar CNAMED naar test.mijnserver.nl kan je daar een apache instance opdraaien met een vhost die www.test.nl serveert en dan ben je eigenlijk klaar.
  woensdag 13 augustus 2008 @ 22:24:19 #170
136730 PiRANiA
pi_60809612
Heeft iemand ervaring met vingerprint lezers en linux?
Ik heb wat programma's geprobeerd te installeren, maar er wordt aangegeven dat er geen device gevonden is..
Dit is mijn lsusb:
quote:
karlo@karlo-laptop:~$ sudo lsusb
[sudo] password for karlo:
Bus 008 Device 003: ID 04f2:b109 Chicony Electronics Co., Ltd
Bus 008 Device 001: ID 0000:0000
Bus 007 Device 001: ID 0000:0000
Bus 006 Device 001: ID 0000:0000
Bus 005 Device 001: ID 0000:0000
Bus 004 Device 003: ID 15ca:00c3
Bus 004 Device 002: ID 147e:1000
Bus 004 Device 001: ID 0000:0000
Bus 003 Device 001: ID 0000:0000
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000
Bus 001 Device 002: ID 0a5c:2151 Broadcom Corp.
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000
karlo@karlo-laptop:~$
is hij niet aangesloten?

-edit- of kan hij hier tussen staan?
quote:
karlo@karlo-laptop:~$ lsmod
Module Size Used by
usbhid 31872 0
hid 38784 1 usbhid
af_packet 23812 4
isofs 36388 1
udf 88612 0
ipv6 267780 10
rfcomm 41744 2
l2cap 25728 13 rfcomm
ppdev 10372 0
acpi_cpufreq 10796 2
cpufreq_powersave 2688 0
cpufreq_userspace 5284 0
cpufreq_ondemand 9740 1
cpufreq_stats 7104 0
freq_table 5536 3 acpi_cpufreq,cpufreq_ondemand,cpufreq_stats
cpufreq_conservative 8712 0
container 5632 0
sbs 15112 0
sbshc 7680 1 sbs
dock 11280 0
iptable_filter 3840 0
ip_tables 14820 1 iptable_filter
x_tables 16132 1 ip_tables
arc4 2944 2
ecb 4480 2
blkcipher 8324 1 ecb
parport_pc 36260 0
lp 12324 0
parport 37832 3 ppdev,parport_pc,lp
joydev 13120 0
uvcvideo 58116 0
compat_ioctl32 2304 1 uvcvideo
videodev 29440 1 uvcvideo
v4l1_compat 15492 2 uvcvideo,videodev
v4l2_common 18304 2 uvcvideo,videodev
hci_usb 16540 2
bluetooth 61156 7 rfcomm,l2cap,hci_usb
ac 6916 0
battery 14212 0
iwl4965 105844 0
serio_raw 7940 0
snd_hda_intel 344728 3
video 19856 0
output 4736 1 video
iwlwifi_mac80211 219108 1 iwl4965
psmouse 40336 0
snd_pcm_oss 42144 0
snd_mixer_oss 17920 1 snd_pcm_oss
sdhci 19076 0
mmc_core 51460 1 sdhci
snd_pcm 78596 2 snd_hda_intel,snd_pcm_oss
cfg80211 15112 1 iwlwifi_mac80211
snd_page_alloc 11400 2 snd_hda_intel,snd_pcm
snd_hwdep 10500 1 snd_hda_intel
snd_seq_dummy 4868 0
snd_seq_oss 35584 0
snd_seq_midi 9376 0
snd_rawmidi 25760 1 snd_seq_midi
snd_seq_midi_event 8320 2 snd_seq_oss,snd_seq_midi
button 9232 0
snd_seq 54224 6 snd_seq_dummy,snd_seq_oss,snd_seq_midi,snd_seq_midi_event
snd_timer 24836 2 snd_pcm,snd_seq
snd_seq_device 9612 5 snd_seq_dummy,snd_seq_oss,snd_seq_midi,snd_rawmidi,snd_seq
snd 56996 17 snd_hda_intel,snd_pcm_oss,snd_mixer_oss,snd_pcm,snd_hwdep,snd_seq_dummy,snd_seq_oss,snd_rawmidi,snd_seq,snd_timer,snd_seq_device
pcspkr 4224 0
soundcore 8800 1 snd
nvidia 7825536 36
i2c_core 24832 1 nvidia
intel_agp_ich9m 23700 0
agpgart 34760 2 nvidia,intel_agp_ich9m
evdev 13056 7
shpchp 34452 0
pci_hotplug 30880 1 shpchp
ext3 136712 2
jbd 48404 1 ext3
mbcache 9600 1 ext3
sg 36880 0
sr_mod 17956 1
cdrom 37408 1 sr_mod
sd_mod 30720 4
ahci 28420 4
libata 159344 1 ahci
scsi_mod 151436 4 sg,sr_mod,sd_mod,libata
r8169 32900 0
ehci_hcd 37900 0
uhci_hcd 27024 0
usbcore 146028 6 usbhid,uvcvideo,hci_usb,ehci_hcd,uhci_hcd
thermal 16796 0
processor 36872 4 acpi_cpufreq,thermal
fan 5636 0
fbcon 42912 0
tileblit 3456 1 fbcon
font 9472 1 fbcon
bitblit 6784 1 fbcon
softcursor 3072 1 bitblit
fuse 50708 3
  zondag 17 augustus 2008 @ 10:02:18 #171
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_60894837
Ik was gister bij Pearle en hun informatiecomputersysteem draait op Linux met KDE. . Kon alleen niet ff kijken welke distro. .
  zondag 17 augustus 2008 @ 10:46:49 #172
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_60895566
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 10:02 schreef Witchfynder het volgende:
Ik was gister bij Pearle en hun informatiecomputersysteem draait op Linux met KDE. . Kon alleen niet ff kijken welke distro. .
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
pi_60899948
Ok, help?

Ik had een goed werkende lamp server draaien met ubuntu 8.04.

Ik wilde mono te installeren om asp support te krijgen, maar toen ik zag dat het php verwijderde heb ik mono er weer afgemikt en php weer proberen te installeren.

Nadat apache steeds weigerde om weer samen te gaan spelen met php heb ik apache opnieuw geinstalleerd, in de hoop dat dat ervoor zou zorgen dat alles weer liev samen zou gaan spelen. Maar zelfs dat werkte niet, het enige wat ik krijg als ik nu een php pagina probeer te bezoeken op mijn server is een aanbod om het bestand te downloaden.

Ik heb geprobeerd om php te in te schakelen in apache met a2enmod, dit lijkt gewoon te werken, na elke installatie schakelt die in en als ik het de 2de keer probeer krijg ik de melding dat het al ingeschakeld is. Maar apache weigert nog altijd om netjes een html pagina uit te poepen.
pi_60900331
Wat draai je want ik zie geen dependencies tussen mono en php.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
sudo aptitude install -s mono-apache-server2
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
Reading extended state information
Initializing package states... Done
Building tag database... Done
The following packages have been automatically kept back:
  libapache2-mod-php5 linux-image-server php5 php5-cli php5-common ssl-cert
The following NEW packages will be automatically installed:
  binfmt-support cli-common libgdiplus libmono-accessibility2.0-cil libmono-corlib1.0-cil libmono-corlib2.0-cil libmono-data-tds2.0-cil
  libmono-microsoft-build2.0-cil libmono-peapi2.0-cil libmono-security2.0-cil libmono-sharpzip2.84-cil libmono-system-data2.0-cil libmono-system-web2.0-cil
  libmono-system2.0-cil libmono-winforms2.0-cil libmono0 libmono2.0-cil mono-common mono-gac mono-gmcs mono-jit mono-runtime mono-xsp2-base
The following packages have been kept back:
  gimp gimp-data linux-server openssh-client openssh-server php-pear php5-curl php5-dev php5-gd php5-ldap php5-mysql
The following NEW packages will be installed:
  binfmt-support cli-common libgdiplus libmono-accessibility2.0-cil libmono-corlib1.0-cil libmono-corlib2.0-cil libmono-data-tds2.0-cil
  libmono-microsoft-build2.0-cil libmono-peapi2.0-cil libmono-security2.0-cil libmono-sharpzip2.84-cil libmono-system-data2.0-cil libmono-system-web2.0-cil
  libmono-system2.0-cil libmono-winforms2.0-cil libmono0 libmono2.0-cil mono-apache-server2 mono-common mono-gac mono-gmcs mono-jit mono-runtime mono-xsp2-base
0 packages upgraded, 24 newly installed, 0 to remove and 17 not upgraded.
Need to get 14.9MB of archives. After unpacking 43.0MB will be used.
Do you want to continue? [Y/n/?] y
Would download/install/remove packages.

Mono is .net en php is geen .net, dus waarom de twee elkaar zouden bijten is me ook een raadsel.

Verder moet je apache restarten om configuratiewijzigingen live te zetten. Dus sudo /etc/init.d/apache restart is de oplossing voor je probleem. Of sudo apachectl restart.
pi_60900381
Het zit hem in het feit dat php prefork gebruikt en mono worker wil gebruiken.
  zondag 17 augustus 2008 @ 15:42:41 #176
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_60901027
aMSN doet het niet meer goed bij mij. Het updaten zorgt voor een extra error. Hoe kan ik aMSN er helenaal afgooien zodat ik het opnieuw kan installeren?
pi_60901353
Het werkt weer, blijkbaar was niet alles goed opgeruimd.
pi_60901399
puppy ftw!
Dit, is, mijn, staat van bewustzijn
  zondag 17 augustus 2008 @ 22:52:15 #179
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_60910528
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 15:42 schreef Witchfynder het volgende:
aMSN doet het niet meer goed bij mij. Het updaten zorgt voor een extra error. Hoe kan ik aMSN er helenaal afgooien zodat ik het opnieuw kan installeren?
Ik denk dat je het beste in je homedir de directory /.amsn/ kunt verwijderen als je dat wilt, ofwel rm -R ~/.amsn/ , dan worden al je persoonlijke instellingen in ieder geval verwijderd. Wat voor error krijg je als je update, en hoe update je?
  maandag 18 augustus 2008 @ 10:11:36 #180
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_60917142
WithFynder, je gebruikt een debian achtig OS toch?

aptitude purge amsn, en dan aptitude install amsn.

Je .amsn dir weggooien lijkt me niet slim.
  maandag 18 augustus 2008 @ 10:44:17 #181
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_60917722
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 10:11 schreef slacker_nl het volgende:

Ik kan niet ruiken welke foutmelding hij krijgt, maar als het iets is wat aan je persoonlijke instellingen ligt, dan moet je het in je ~/.amsn/ dir zoeken.
  maandag 18 augustus 2008 @ 11:44:10 #182
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_60919356
Updaten van een app heeft weinig te maken met de instellingen van je app. Dan moet ie problemen hebben met het opstarten van de app.
  maandag 18 augustus 2008 @ 12:30:10 #183
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_60920652
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 10:11 schreef slacker_nl het volgende:

Yep, Kubuntu 8.04. Zal vanmiddag ff de exacte foutmelding posten. Alvast bedankt voor het meedenken. .
  maandag 18 augustus 2008 @ 12:55:52 #184
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_60921318
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 11:44 schreef slacker_nl het volgende:
Updaten van een app heeft weinig te maken met de instellingen van je app. Dan moet ie problemen hebben met het opstarten van de app.
Ik las het anders, namelijk: 1) aMSN werkt niet meer goed. En dat daarom besloten was tot: 2) Updaten, wat een extra error gaf (kortom, iets werkte ook al niet voor het updaten). En daarom dacht ik dat dit wel eens te maken kon hebben met z'n ~/.amsn – in welk geval ik overigens beter had kunnen aan raden ~/.amsn te hernoemen, om te kijken of de problemen dan voorbij waren.
  maandag 18 augustus 2008 @ 19:54:26 #185
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_60932319
Iblis las het correct. aMSN maakte geen connectie meer met de msn-servers, terwijl Pidgin en Kopete dat nog wel deden. Na wat gegoogle vond ik iets vergelijkbaars op het ubuntuforum met het advies te updaten. Dit advies gevolgd, maar hierdoor krijg ik een nieuwe error, nml:

"Loading TkCximage failed. This module is needed to run aMSN. Please compile aMSN first, instructions how to compile are located in the file INSTALL" .

Erm
  maandag 18 augustus 2008 @ 20:51:48 #186
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_60934136
Ik heb slacker_nl's advies geprobeerd en dat heeft het probleem opgelost. .
pi_60945854
Vraagje; ik heb 2 packages via synaptic package manager verwijderd, maar ergens is er wat fout gegaan. zie ze nog steeds in mijn applicatiemanager en (na opnieuw zoeken) ook weer in Synaptic.
Als ik het via apt-get probeer met (bijv.) virtualbox krijg ik onderstaande foutmeldingen... googlen heeft me niets verder gebracht, hopelijk weet hier iemand het:

Removing virtualbox-ose ...
.: 60: Can't open /etc/init.d/functions
invoke-rc.d: initscript virtualbox-ose, action "stop" failed.
dpkg: error processing virtualbox-ose (--remove):
subprocess pre-removal script returned error exit status 2
invoke-rc.d: initscript virtualbox-ose, action "start" failed.
dpkg: error while cleaning up:
subprocess post-installation script returned error exit status 2
Errors were encountered while processing:
virtualbox-ose
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:10:11 #188
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_60946795
Ik geef een voorbeeld adv php, maar zelfde applied voor jou probleem:

Pak alle php packages die je hebt geinstalled:

1dpkg -l | grep php

Laten we zeggen dat deze package worden opgehaald door dpkg (output heb ik wat aangepast):

libapache2-mod-php5
libphp-adodb
php5
php5-cli
php5-common
php5-mysql
php5-mysqli
php5-odbc
php5-pgsql
php5-snmp
php5-sybase
phpsysinfo

Als je deze packages wilt verwijderen kan je de packages verwijderen (--no-act) weghalen als je echt alles wilt gaan verwijderen, we simuleren het nu alleen):

1
2
3
for i in $(dpkg -l | grep php | awk '{print $2}'); do
    dpkg -r --no-act --force-all $i
done

Mocht je uit de lijst bepaalde packages willen behouden, bijv. phpsysinfo, dan moet je de statement wat aanpassen:

dpkg -l | grep php word dan: dpkg -l | grep php | grep -v phpsysinfo

En dan wordt de uiteindelijke code om alles te verwijderen ook anders:

1dpkg -l | grep php  | grep -v phpsysinfo | awk '{print $2}' 

Mocht je nog vragen hebben, stel ze (en voer dan nog even geen verwijder acties uit)!
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 13:33:39 #189
136730 PiRANiA
pi_60950974
Ik heb een vet programmaatje gevonden voor ubuntu
Het zorgt dat als je (met je telefoon) van de computer wegloopt, het scherm op slot gaat, en als je terug komt unlocked hij zichzelf weer.
Ik gebruik het op mijn laptop, daar zit standaard bluetooth in.Het heet BlueProximity. Misschien een leuk idee voor mensen met een bluetooth laptop
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 17:06:45 #190
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_60957809
ow dat klinkt leuk. Ga ik thuis even proberen

Ik heb nog een vraag over de gnome-video-thumbnailer waarmee je dus thumbnails maakt van video's voor de weergave in nautilus. In de gconf-editor staat dat dit commando wordt aangeroepen voor videobestanden van alle typen. Dit werkt (in elk geval) voor avi video's met een xvid codec.
Als ik echter zelf een video maak met een ms-mpeg-4 v3 codec gebruikt (in een avi container), dan zijn de thumbnails skewed, scheef zeg maar. Maar, je ziet wel dat de kleuren overeenkomen met de kleuren in het filmpje. In totem zelf speelt het filmpje ook goed af. Ik vermoed dat de resolutie van de video niet door de thumbnailer wordt herkend maar het probleem is dat dit op andere systemen (Gutsy Gibbon) wel goed werkt (ik gebruik hardy heron). Weet iemand iets wat k zou kunnen proberen? Commandline aanroepen van de thumbnailer levert niet veel op, ook op andere tijden dan de standaard 30s (?) gaat het niet goed en er komt geen error informatie in de terminal. Aanroepen van totem-xine-video-thumbnailer geeft dezelfde problemen.
pi_60958638
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 11:10 schreef slacker_nl het volgende:
Ik geef een voorbeeld adv php, maar zelfde applied voor jou probleem:

*voorbeeld*
Okay nu dat commando uitgevoerd voor alleen virtualbox-ose (waar hij over ligt te emmeren) en krijg de volgende foutmelding:

sudo dpkg -r --force-all virtualbox-ose
(Reading database ... 202538 files and directories currently installed.)
Removing virtualbox-ose ...
dpkg: error processing virtualbox-ose (--remove):
subprocess pre-removal script returned error exit status 2
invoke-rc.d: initscript virtualbox-ose, action "start" failed.
dpkg: error while cleaning up:
subprocess post-installation script returned error exit status 2
Errors were encountered while processing:
virtualbox-ose
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 18:01:04 #192
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_60959047
laat je dpkg -l | grep virtualbox eens zien..
pi_60964396
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 18:01 schreef slacker_nl het volgende:
laat je dpkg -l | grep virtualbox eens zien..
dpkg -l | grep virtualbox
rF virtualbox-ose 1.5.6-dfsg-6ubuntu1 x86 virtualization solution - binaries
pi_60965339
Mm, die rF geeft aan dat je package wel verwijderd is, maar er is wat fout gegaan met de config files.

Kan je een aptitude purge uitvoeren op je package?: aptitude purge virtualbox-ose
pi_60965881
Output daarvan (voordat ik Y geef):
The following packages are unused and will be REMOVED:
amule-common kdebase-bin kdebase-bin-kde3 libaccess-bridge-java
libboost-date-time1.34.1 libboost-filesystem1.34.1 libboost-python1.34.1
libboost-thread1.34.1 libcrypto++7 libdbus-qt-1-1c2 libdlna0 libflac++6
libgeoip1 libggzdmod6 libk3b2 libmozjs0d libopensync0 libsdl-mixer1.2
libsnack2 libupnp2 libwxbase2.8-0 libwxgtk2.8-0 libxalan110 libxerces27
python-4suite-xml python-httplib2 python-openssl python-pyopenssl tcltls
tk8.5 tzdata-java xaw3dg
The following packages will be automatically REMOVED:
virtualbox-ose{p}
The following packages will be REMOVED:
virtualbox-ose{p}
The following partially installed packages will be configured:
sametime-connect
0 packages upgraded, 0 newly installed, 33 to remove and 0 not upgraded.
Need to get 0B of archives. After unpacking 80.3MB will be freed.
  woensdag 20 augustus 2008 @ 09:05:27 #196
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_60973329
Ik zou Y intikken

Daarna kan je dpkg -l | virtualbox uitvoeren en moet ie er niet meer tussenstaan, of aptitude -D show virtualbox-ose
pi_60980175
helaesch, ik kan het pakket zelfs nog opstarten ook vanuit het menu... staat er nog steeds.
  woensdag 20 augustus 2008 @ 14:51:23 #198
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_60981779
Je kan proberen een reinstall uit te voeren en dan de package te verwijderen..
pi_60986147
quote:
Je moet hier de oplossing zoeken denk ik. Hij kan blijkbaar het bestand /etc/init.d/functions niet vinden/openen. Misschien is die al gewist of is het bestand beschadigd of staan de permissies niet goed. Zet daar anders eens een dummy script neer, gewoon een bestand met alleen "#!/bin/sh" erin dat je executable maakt. Lukt het dan wel?
pi_60987508
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 17:14 schreef Farenji het volgende:

[..]

Je moet hier de oplossing zoeken denk ik. Hij kan blijkbaar het bestand /etc/init.d/functions niet vinden/openen. Misschien is die al gewist of is het bestand beschadigd of staan de permissies niet goed. Zet daar anders eens een dummy script neer, gewoon een bestand met alleen "#!/bin/sh" erin dat je executable maakt. Lukt het dan wel?
U bent geweldig! Dat was 'm.
Bedankt!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')