RTL Boulevardquote:
Queen en Paul Rodgers snoeren critici de mond
Queen en Paul Rodgers brachten dinsdagavond in een uitverkocht Ahoy een spervuur aan hits, waarvan 'Tie your mother down' het openingssalvo was. Van 'Another one bites the dust' tot 'Radio ga ga' en van 'I want to break free' tot de traditionele afsluiter 'We are the champions', ze werden vol overgave en met een brede grijns gebracht. Gitarist Brian May liet het daarbij niet na om bij praktisch elk nummer het middenpad op te rennen om zijn karakteristieke riedeltjes de zaal in te slingeren.
May, drummer Roger Taylor en zanger Rodgers toeren sinds 2005 als Queen + Paul Rodgers de wereld over en dat is ook de naam waaronder vorige maand het album 'The cosmos rocks' werd uitgebracht. Van die plaat kwamen in Rotterdam vijf nummers voorbij, waaronder de single 'C-lebrity' en als eerste nummer van de toegift de titelsong.
Critici zijn niet enthousiast over het trio. Cynische recensenten kunnen het May en Taylor niet vergeven dat ze onder de naam Queen de erfenis van de in 1991 overleden frontman Freddie Mercury te grabbel zouden gooien. Fans krijgen er echter geen genoeg van. Vanaf begin tot eind gingen de handen dinsdag de lucht in en werd luidkeels meegebruld door het uitzinnige publiek.
Het onbetwiste hoogtepunt van de avond diende zich aan toen May op de middenstip stond en Taylor uitnodigde hem daar te komen vergezellen. De korte ren van de drummer over het middenpad zorgde voor oorverdovend applaus, gejuich en gejoel. Vervolgens zong het duo '39', een van de weinige relatief onbekende nummers op de setlist.
Halverwege de show speelde May moederziel alleen op de middenstip van Ahoy met zijn akoestische gitaar 'Love of my life'. Hij droeg het nummer op aan Mercury. Tijdens het onvermijdelijke 'Bohemian rhapsody' speelde de band mee met de vanaf een videoscherm zingende voormalige frontman.
Zanger Paul Rodgers, die al ruim vier decennia op de bühne staat en vooral bekend is als zanger van Free en Bad Company, kreeg ook de ruimte om enkele persoonlijke wapenfeiten te presenteren. Zijn eigen nummers, zoals 'Seagull' en 'Bad company', werden zorgvuldig tussen de meezingers van Queen gepropt. Tijdens de Free-evergreen 'All right now' ging het dak eraf.
Om de criticasters nog enigszins tegemoet te komen: er kan wel degelijk wat gezeurd worden over het optreden van de Britten. Hun setlist kent namelijk al jaren even weinig variatie als een reeks afleveringen van de gemiddelde soap. Driekwart van de nummers werd ook vertolkt tijdens de twee andere shows die ze sinds 2005 in Nederland speelden. Een beetje variatie kan geen kwaad, zou je de band willen influisteren. Maar wat niet is, dat kan nog komen: aan het speelplezier in Ahoy kan worden afgeleid dat het drietal nog jaren doorkan.
Nu.nlquote:
Queen doet zijn uiterste best in Ahoy
Uitgegeven: 8 oktober 2008 10:37
Laatst gewijzigd: 8 oktober 2008 10:37
ROTTERDAM - Na een afwezigheid van drie jaar stond Queen samen met Paul Rodgers dinsdag in het Rotterdamse Ahoy. Het was een dankbaar weerzien tussen band en fans, die getrakteerd werden op een paar uur durende show.
NU.nl/Anneke Ruys
Queen & Paul Rodgers in Ahoy
Queen gaf in 2005 samen met Paul Rodgers nog twee uitverkochte concerten in Nederland: in Ahoy en in het Gelredome in Arnhem. Die optredens kregen dinsdag een vervolg in Ahoy.
De legendarische band en zijn frontman brachten recent - na dertien jaar! - weer een album uit onder de titel 'The Cosmos Rocks'. Zanger Paul Rodgers, die enkele jaren terug bij de band kwam na het overleden van legendarische zanger Freddy Mercury, is ook op het album te horen.
Tournee
En bij een nieuwe album hoort doorgaans ook een tournee en in het kader daarvan streek de band gisteren op het Rotterdamse Ahoy podium neer voor een lange show, die eerder al landen als Rusland en België aandeed. Met een groot podium met daaraan gekoppeld een lange catwalk hadden de bandleden voldoende ruimte om hun publiek te trakteren op datgene waar ze voor gekomen waren: een show die als vanouds het podium af moest knallen.
Ondanks dat het gemis van de legendarische Freddy Mercury moeilijk is op te vangen, deed ex-Free en Bad Company leider Rodgers zijn uiterste best en draagt het publiek de band toch nog op handen. Het concert was trouwens in een mum van tijd uitverkocht en het enthousiasme in de concertzaal was beslist voelbaar.
Golden oldies
Het optreden in Ahoy was een combinatie van oude en recente songs van een album dat niet overal goed ontvangen werd en over het algemeen als 'vrij matig' bestempeld wordt. Het waren dan ook duidelijk de 'golden oldies' als 'Bohemian Rapsody' en 'We Are The Champions' die in Ahoy de meeste impact hadden.
Er werd volop meegezongen en er werden ook vast heel wat Queen-herinneringen opgehaald door een publiek dat voor een groot deel uit veertigers en vijftigers bestond. Toch blijf je de oude Queen-sound, zoals die zo uniek werd neergezet door Freddy Mercury missen.
Daar kan gewoon geen enkele andere zanger tegenop. Nu moeten we het doen met Paul Rodgers, die wel zijn uiterste best doet om de Queen-tijden nog een klein beetje te doen herleven.
OORquote:
GEEN DODE PIXEL GARANTIE VOOR QUEEN :: 8-10-2008
Dode pixel garantie. Dat is wat je krijgt bij aanschaf van een TFT beeldscherm. Wanneer meer dan een bepaald aantal beeldpunten stuk blijkt te zijn, mag je je monitor of TV omruilen. In het geval van QUEEN had dat ettelijke optredens geleden al moeten gebeuren. Want het grote scherm waarop gedurende het optreden diverse beelden en animaties worden vertoond, bulkt van de zwarte vierkantjes. Mogelijkerwijs toegebracht door de meteorietenregen waarmee het concert begint.
Betekent dit dat we massaal ons geld terug moeten vragen? Geenszins. Ging het eerste concert van de Britse grootheden in 2005 nog gebukt onder een gefragmenteerde setlijst, ditmaal staat een overdaad aan hits centraal. Terwijl tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt wordt om de beste songs van de nieuwe cd The Cosmos Rocks ten gehore te brengen. Zanger Paul Rodgers krijg veel meer ruimte om te schitteren en heeft met zijn soulvolle stem de songs inmiddels helemaal naar zijn hand gezet, zonder de essentie aan te tasten. Geen enkel moment heb je de indruk naar een stel oude knarren te kijken. Ook al is dit het zoveelste concert in een lange tournee en ook al is drummer Roger Taylor als enige van de muzikanten redelijk uitgedijd.
Taylor tekent overigens wel voor een van de hoogtepunten, met het ontroerende Say It’s Not True, geeft de term drum ’n bass nieuwe dimensies door met drumsticks een solo op een staande elektrische bas te spelen en vervolgens zijn aandacht te verleggen naar een drumstel dat op het einde van een catwalk naar het midden van de zaak gaandeweg steeds verder wordt opgebouwd. De omgekeerde Keith Moon methode! Die is strategisch op de helft van het optreden geplaatst, als we al ruim een half dozijn Queen hits binnen hebben, waaronder een prachtige, massaal meegezongen versie van Love Of My Life, die zelfs gitarist/zanger Brian May een traantje weg lijkt te doen pinken.
Het is een van de vele kippenvelmomenten, maar de kroon wordt gespannen door de afsluitende uitvoering van Bohemian Rhapsody, waarvoor Freddie Mercury via videobeelden even uit zijn graf te voorschijn wordt getoverd. In een woord prachtig. Dichterbij het origineel zullen we nooit meer kunnen komen. Sterker nog: dit is het beste concert dat Queen de afgelopen 25 jaar op Nederlandse bodem heeft gedaan. Beter ook dan de twee met Mercury die ze halverwege de jaren 80 in de galmbak van de Leidse Groenoordhallen gaven. Queen is dood. Leve Queen. HANS VAN DEN HEUVEL