Ik snap wat je zegt, alleen snap ik dit dan niet:quote:Op vrijdag 27 juni 2008 17:45 schreef Rnnz het volgende:
Het is eigenlijk heel simpel. Die romeinse cijfers zijn een 'akkoordvolgorde', het eerste (I), tweede (II), vierde (IV) en vijfde (V) akkoord. In de toonsoort C zouden dat de akkoorden: C, Dm, F, G zijn.
In de toonsoort G zouden dat de akkoorden: G, Am, C, D zijn.
Waarom dan geen A i.p.v Am, of D i.p.v Dm? Dat komt omdat de 2, 3e en de 6e (II, III en VI) mineur zijn. Zou je een akkoordvolgorde II - I - III - VI in de toonsoort F hebben, zouden dat de akkoorden: Gm, F, Am, Em zijn.
Snap je?
waarom bij een aantal akkoorden wel, en bij een aantal nietquote:Verse
The melodic phrases are placed roughly in the middle two measures of each harmonic phrases. We have here many slash chords.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12C:
| C | G/B | C | - A/C#|
| I | V | I | V/ii|
| Dm | A/C#| Dm | - /C|
| ii | V/ii| ii | - |
| Dm/B| G7 | C | Am /G|
| V | - | I | vi |
|Am/F#| D7 | G | F/G |
| | - | V | - |
bVIIIquote:Verse'
These second Verses effectively work as pre-choruses as they "lift" the song to the climactic Choruses. This happens with growing dramatics in the lead vocals toward the end of the song.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13C:
| C | G/B | C | - A/C#|
| I | V | I | V/ii|
| Dm |A+/C#| Dm | - /C |
| ii | V/ii| ii | - |
| Bb | - | F/A | F |
|bVII | - | IV | |
| C | - | G/B | A7 |
| I | - | V
D: | IV | V |
Dat snap ik ook niet helemaal. Ik heb het stuk niet doorgelezen, maar bij een normale toonladder is bVIII hetzelfde als VII. Ik zou gewoon de akkoorden aanhouden en niet teveel aandacht besteden aan het onderliggende schema. Bij een 12-bar blues is dat interessant, maar bij No One But You zijn er veel afwijkingen en sus7-akkoorden dat het niet zoveel nut heeft, dunkt me.quote:
De coupletten (verse, dus) bestaan uit twee delen, waarbij het tweede deel van het couplet opbouwt naar het refrein (chorus).quote:En waarom Verse en Verse'
Consider it donequote:Op zaterdag 28 juni 2008 13:13 schreef GoodGawd het volgende:
Ik vind dat de OP opgevrolijkt moet worden met een leuk plaatje
Is dat niet Björn Türoque?quote:Op zaterdag 28 juni 2008 14:30 schreef SuperHarregarre het volgende:
Waarom niet dit plaatje?
[ afbeelding ]![]()
of
[ afbeelding ]![]()
quote:Op zaterdag 28 juni 2008 14:30 schreef SuperHarregarre het volgende:
Waarom niet dit plaatje?
[ afbeelding ]![]()
of
[ afbeelding ]![]()
Leuk ^^quote:Op zaterdag 28 juni 2008 19:40 schreef frame-saw het volgende:
Ik mag de gitaar van een vriendin lenen om te oefenen.
Aardig hè?
Bedoel je zo'n spaanse gitaar (klassieke gitaar)?quote:Op zondag 29 juni 2008 13:50 schreef frame-saw het volgende:
Het is een country ding, met heel stevige snaren dus![]()
Maar als ik er een beetje talent voor heb wil ik een akoestische, en daar meer op leren.![]()
En dan verder kijken
Ik denk omdat ze hetzelfde in het gehoor liggen, waardoor het niet -veel- uitmaakt welke je speelt. In dit geval ligt het aan wat de gitarist prefereert, wat er met een stuk bedoeld wordt en welke bijhorende toonladders gespeeld dient te worden.quote:Op vrijdag 27 juni 2008 17:50 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ik snap wat je zegt, alleen snap ik dit dan niet:
[..]
waarom bij een aantal akkoorden wel, en bij een aantal niet
[..]
Normaal bestaat de Cmaj-progressie uit: I ii iii IV V vi viidim VIII ofwel, C Dm Em F G Am Bdim Cquote:bVII
oefening baart kunst. Zorg dat je voldoende gebruik maakt van je pink.quote:Op zondag 29 juni 2008 15:19 schreef morgane het volgende:
Ik heb ook een (beginners)westerngitaar ja, inderdaad vanwege de smalle hals. En dan nog heb ik er met mn kleine vingertjes de grootste moeite mee om bijv. bij de 1e en de 4e fret te komen
Pink is kut inderdaad. Veel te weinig kracht in m'n linkerpink. Trainen dus.quote:Op zondag 29 juni 2008 20:37 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
oefening baart kunst. Zorg dat je voldoende gebruik maakt van je pink.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |