Ik kreeg een oproep voor het bevolkingsonderzoek (ben 35). Ik wilde niet (

) maar na twee keer de brief negeren belde de dokter me zelf op, 's avonds, of ik even mijn agenda wilde pakken

Ik had geen klachten overigens. Pap3a en doorverwezen naar de gyn in het ziekenhuis. Toen ik daar kwam kreeg ik een colposcopie (kijken met een microscoop van binnen, mocht op het scherm meekijken) en een biopsie.
Een week daarna al een afspraak met de anesthesist en een week dáárna een dagopname voor de lisexcisie onder algehele narcose. Dat viel me aan de ene kant erg mee (het infuus in mijn hand vond ik het engste) en ik had na afloop amper pijn. Je merkt er echt niets van natuurlijk onder narcose
Daarna een paar uur op zaal moeten blijven daar aan het infuus. Toen naar huis en dat viel wél tegen. Ik schuifelde alleen een beetje door het huis, niet omdat het zo'n pijn deed maar omdat het bij het minste of geringste weer ging bloeden. En ik ging anderhalve week er na op vakantie - was al geboekt - en dat wilde ik graag zonder bloed

Dat is helaas niet helemaal gelukt. Mocht op vakantie ook niet zwemmen, grrrr.
Dus de nasleep viel me het meest tegen, de ingreep zelf stelt geen bal voor qua dat je er iets van merkt!
Op vakantie belde ze op mijn mobiel dat het goed was dat het weggehaald was, omdat uit de kweek van het weggehaalde weefsel bleek dat de cellen onrustiger waren dan zij uit het eerdere biopt had kunnen halen. En nu over 10 weken weer controle en dan na een paar maanden weer en na een jaar en na twee jaar. Dat alles nog bij de gyn in het ziekenhuis en pas daarna word ik weer naar de huisarts doorgestuurd voor de uitstrijkjes. Maar ik vind het alleen maar heel fijn dat het zo goed in de gaten wordt gehouden en ik ben zó blij dat de dokter me toen opbelde dat ik tóch moest komen voor het bevolkingsonderzoek