Ik was mijn handen ook alleen met zeep als het echt moet. Als ze onder de smeer zitten van een fietsketting, of iets dergelijks.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 19:16 schreef RodenCity het volgende:
Handen wassen zonder zeep, zeep is zeer slecht voor je handen.
Daarnaast is het schoner om het zonder zeep te doen dan met zeep, bacteriologisch gezien dan.
Ik doel op vloeibare zeep.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 19:23 schreef Daffodil31LE het volgende:
Eerst je handen natmaken natuurlijk. Hoe wil je met een droge klomp zeep je handen wassen?
same here.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 19:16 schreef RodenCity het volgende:
Daarnaast is het schoner om het zonder zeep te doen dan met zeep, bacteriologisch gezien dan.
is dat zo?quote:Op dinsdag 24 juni 2008 19:16 schreef RodenCity het volgende:
Dat is dus echt bullshit...quote:Op dinsdag 24 juni 2008 19:16 schreef RodenCity het volgende:
Stiekum zit er wel degelijk een grond van waarheid in.quote:
Jah, die proef ken ik, maar alleen naar het aantal kijken slaat nergens op en ook gewone keukenzeep heeft wel degelijk een positief effect op de verwijdering van schadelijke bacterien om het dan maar zo te noemen...quote:Op dinsdag 24 juni 2008 21:05 schreef Phoenixx het volgende:
[..]
Stiekum zit er wel degelijk een grond van waarheid in.
Als je een bacteriebodem neemt en daar een afdruk van je duim of een vinger op maakt vóór wassen met zeep en eentje ná wassen met zeep, zul je (na een paar dagen in een stoof) zien dat de gewassen vingerafdruk meer bacterie-groei laat zien dan de ongewassen afdruk.
Om je handen bacterievrij te krijgen moet je wassen met alcohol of jodiumzeep.
De royale bacterie groei na het wassen zijn overigens wel de huideigen onschadelijke bacteriën, dus je handen wassen met zeep is wel degelijk een stuk hygiënischer dan zonder
En om nog even terug te gaan naar de oorspronkelijke vraag: ik gebruik eerst water, dan zeep.
Dat zei ik toch ook?quote:Op dinsdag 24 juni 2008 21:11 schreef Molluck het volgende:
[..]
Jah, die proef ken ik, maar alleen naar het aantal kijken slaat nergens op en ook gewone keukenzeep heeft wel degelijk een positief effect op de verwijdering van schadelijke bacterien om het dan maar zo te noemen...
Ligt eraan of het vloeibare of vast zeep isquote:Op dinsdag 24 juni 2008 19:13 schreef Houtspeer het volgende:
Er wordt vaak vreemd opgekeken als ik eerst mijn handen nat maak en daarna met zeep ga beginnen. Blijkbaar gebruiken mijn naasten eerst zeep en daarna spoelen ze het af met water.
Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen.
quote:Op donderdag 26 juni 2008 00:26 schreef r3gi3boy het volgende:
Ik was mijn handen zo'n 10-15 x per dag, met Unicura
Bacterie vrij zul je ze nooit krijgen, de hoornlaag van de opperhuid bestaat uit een sterke laag hoorncellen die bij elkaar gehouden wordt door bepaalde verbindingsstrengen die ingebed zijn in speciale huidvetten. Deze huidvetten maken een belangrijk deel uit van de beschermende barrierefunctie van de huid.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 21:05 schreef Phoenixx het volgende:
[..]
Stiekum zit er wel degelijk een grond van waarheid in.
Als je een bacteriebodem neemt en daar een afdruk van je duim of een vinger op maakt vóór wassen met zeep en eentje ná wassen met zeep, zul je (na een paar dagen in een stoof) zien dat de gewassen vingerafdruk meer bacterie-groei laat zien dan de ongewassen afdruk.
Om je handen bacterievrij te krijgen moet je wassen met alcohol of jodiumzeep.
De royale bacterie groei na het wassen zijn overigens wel de huideigen onschadelijke bacteriën, dus je handen wassen met zeep is wel degelijk een stuk hygiënischer dan zonder
En om nog even terug te gaan naar de oorspronkelijke vraag: ik gebruik eerst water, dan zeep.
Niet bepaald, de alcohol concentratie in jenever is daarvoor te laag.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 21:04 schreef Gluckskafer het volgende:
Zeep is eigenlijk niks anders dan een geurtje.
Bacterieën gaan er niet dood van.
Met alcohol, bijv. Jenever worden ze beter gedesinfecteerd.
Als je je handen alleen wast met water blijven de schadelijke bacterien nog steeds op je huid zitten hoor. Je wast daarom ook met zeep, zodat deze verwijderd worden. Eenmaal gewassen worden je handen weliswaar weer bevolkt door bacterien, maar dit zijn veelal de 'goede' uit je eigen omgeving.quote:Op donderdag 26 juni 2008 08:03 schreef RodenCity het volgende:
Indien je je handen wast met alleen water blijft deze vet barriere bestaan waardoor bacteriologisch gezien je handen "schoner" zijn.
Mbt schadelijke bacterien ben ik het wel met je eens, maar gezien de verwijdering van zowel schadelijke als nuttige bacterien als het verwijderen van de vet laag van je huid is het over het algemeen niet goed om vaak je handen te wassen met zeep.quote:Op donderdag 26 juni 2008 10:55 schreef Nuna het volgende:
[..]
Als je je handen alleen wast met water blijven de schadelijke bacterien nog steeds op je huid zitten hoor. Je wast daarom ook met zeep, zodat deze verwijderd worden. Eenmaal gewassen worden je handen weliswaar weer bevolkt door bacterien, maar dit zijn veelal de 'goede' uit je eigen omgeving.
Wassen met zeep heeft dus wel degelijk nut.
Oja ethanol is goed voor de vetlaag op je handenquote:Op donderdag 26 juni 2008 18:17 schreef EricT het volgende:
gewoon je handen schoonwrijven met ethanol en daarna afspoelen met water
quote:Op donderdag 26 juni 2008 19:32 schreef RodenCity het volgende:
[..]
Oja ethanol is goed voor de vetlaag op je handen
Die vetlaag komt wel weer terug hoorquote:Op donderdag 26 juni 2008 19:32 schreef RodenCity het volgende:
[..]
Oja ethanol is goed voor de vetlaag op je handen
E. Coli is niet het ergste, maar goed.quote:Op donderdag 26 juni 2008 20:16 schreef Nuna het volgende:
[..]
Die vetlaag komt wel weer terug hoor. Wat heb je liever, een infectie met E. Coli of ietwat droge handen?
Bacterieën worden ook verwijderd door de zeepwerking van zeep.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 21:04 schreef Gluckskafer het volgende:
Zeep is eigenlijk niks anders dan een geurtje.
Bacterieën gaan er niet dood van.
Met alcohol, bijv. Jenever worden ze beter gedesinfecteerd.
Hm ja, whatever, het ging meer om het principequote:Op donderdag 26 juni 2008 20:35 schreef EricT het volgende:
[..]
E. Coli is niet het ergste, maar goed.
Handenalcohol langere tijd achter elkaar gebruiken is toch echt een heel stuk slechter dan alleen water of water en zeep. Genoeg (recent) onderzoek naar gedaan onder verpleegkundigen en artsen enzo.quote:Op donderdag 26 juni 2008 20:16 schreef Nuna het volgende:
[..]
Die vetlaag komt wel weer terug hoor. Wat heb je liever, een infectie met E. Coli of ietwat droge handen?
quote:Op donderdag 26 juni 2008 21:48 schreef BBQ-kip het volgende:
[..]
Handenalcohol langere tijd achter elkaar gebruiken is toch echt een heel stuk slechter dan alleen water of water en zeep. Genoeg (recent) onderzoek naar gedaan onder verpleegkundigen en artsen enzo.
Zeep zonder bijzondere antibacteriële werkingen heeft puur door de zeepwerking voldoende werking om vuil goed te verwijderen van je handen, zou in Afrika een hoop doden schelen (is ook genoeg onderzoek naar gedaan). Natuurlijk niet 20 x per dag je handen wassen als je geen gekke dingen doet (ik doe het wel na ieder patiëntcontact natuurlijk, maar niet als ik kantoorwerk zou doen), dan mol je je beschermlaagje.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |