Vroegah., vroegah was studeren nog zoveel meer dan jezelf in 4 jaar keurig klaar stomen voor de arbeidsmarkt.
Als jong persoon zocht je de grenzen van ultieme laksheid op, teneinde jezelf te leren kennen. Talloze middagen zwierf je door de stad, praatte met zwervers, filosofeerde je in het cafe, of hing je thuis voor de TV alsof er geen tijd in de wereld bestond. De zon zien opkomen op het dak met een goedkope fles wijn in je hand. Onbeperkt pizza's eten..
Pas na je tweede jaar (en je derde nieuwe studie) begon je langzamerhand maar eens aan je toekomst te denken.. Nu je wist wie je was en waar je passies lagen kon je pas écht enthousiasme voor je studie opbrengen.
Maar helaas het is alllemaal veranderd. Alles moet snel en efficient. Koud achttien jaar komt 'de student nieuwe stijl' aan op de uni. Loopt keurig nominaal maar komt niet veel buiten de deur. Zijn studie is een voortzetting van zijn middelbareschooltijd, acht uur per dag achter de boeken. En een bijbaantje, zodat hij ook geen periode als 'arme student' kent. Na vier jaar 'middelbare school' is hij 22 en rolt zo het bedrijfsleven in. Welcome to the machine.
Zonde. Eeuwig zonde.
Ik ben de laatste student oude stijl, helaas

Ergste is, mijn huisgenoot is ook zo'n keurig toekomstig kantoorkloontje. En hij blijft
mij steeds doorzagen over wat ík met mijn leven doe!
Gast, geniet zelf van je leven! Straks heb je een hypotheek en twee kinderen en is het te laat!
Klacht: studeren is niet meer wat het was!
Samenvatting klacht: Genieten van je studententijd is taboe geworden!