abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 juni 2008 @ 02:01:33 #1
119890 KopieerMachine
Alles is te koop!
pi_59617764
Hallo,

Het begin met een nacht hyperventileren, hartkloppingen en benauwdheid. Dit heb ik gehad naar een aantal dagen feesten waar ik heb gerookt en alcohol gedronken(geen rare dingen gebruikt)

Aantal maanden later heb ik het erg benauwd, vaak omstreeks het slapen gaan begin ik het erg benauwd te krijgen. Ik ben me dan heel erg bewust van mijn eigen ademhaling, verhoogd tempo en het gevoel dat ik geen zuurstof binnen krijg(terwijl ik wel adem). En aventoe dat ik even vergeet te ademen ofzo.

Overdags heb ik er geen last van, ik zit zelf op een sportschool en tijdens of na het sporten heb ik geen benauwdheid.

Ik rook aventoe in de kroeg, en ik merk dat door alcohol ik het wat eerder benauwd krijg en mijn hartritme verhoogd.

Moet ik hiermee naar de dokter? Weet iemand wat dit is en wat ik hier aan kan doen?

Groetjes,
Kopieermachine
Ja... echt!
pi_59617796
quote:
Op maandag 23 juni 2008 02:01 schreef KopieerMachine het volgende:

Ik rook aventoe in de kroeg
, en ik merk dat door alcohol ik het wat eerder benauwd krijg en mijn hartritme verhoogd.
Dit, is, mijn, staat van bewustzijn
  maandag 23 juni 2008 @ 02:08:27 #3
119890 KopieerMachine
Alles is te koop!
pi_59617803
quote:
Op maandag 23 juni 2008 02:07 schreef Dutch_Nelson het volgende:

[..]

Ja als ik in de kroeg ben wil ik nog wel eens wat sigaretten roken.

De klachten komen echt onregelmatig voor. De ene keer wel en de andere keer niet...
Ja... echt!
  maandag 23 juni 2008 @ 02:24:00 #4
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_59617898
quote:
Op maandag 23 juni 2008 02:08 schreef KopieerMachine het volgende:

[..]

Ja als ik in de kroeg ben wil ik nog wel eens wat sigaretten roken.

De klachten komen echt onregelmatig voor. De ene keer wel en de andere keer niet...
Volgens mij gaat het hem om 'aventoe'

Verder lijkt me dat er lichamelijk niks mis met je is. Ik heb vroeger eens enorm gekotst terwijl ik een bepaalde broek aan had en vanaf dat moment werd ik zelfs al misselijk als ik alleen die broek al zag liggen. Zoiets lijkt er bij jou ook aan de hand te zijn. Je ligt waarschijnlijk als het ware op die benauwdheid te wachten als je gaat slapen. En ja, dan komt-ie ook natuurlijk.

Maar als je zekerheid wilt, ga je toch een keer naar de dokter. Kan die je geruststellen, wat vast al veel zal helpen.
Stop the world, I want to get out.
  maandag 23 juni 2008 @ 02:30:52 #5
84524 Morwen
I got life
pi_59617943
Ik denk een paniekaanval waar je in bent blijven hangen. Zo te lezen ben je nogal met je gezondheid bezig en als je dan een keer "zondigt" voel je je schuldig. Elk pijntje gaat dan opvallen en word erger omdat je je er op focussed. Bloed stroomt naar die plek wat het nog erger maakt, wat jou nog paniekeriger maakt. Het is een circel of beter nog een spiraal, believe me I know

Beste wat je kan doen is opstaan, afleiding zoeken het liefst lichamelijk (bij mij helpt masturbatie ook erg goed ). Dat reguleert je ademhaling waardoor je minder benauwd raakt, de paniek wegtrekt. Zaak is om er op tijd bij te zijn, gelijk als je het op voelt komen. Niet af gaan wachten, niet gaan piekeren, afleiding zoeken.

Als dit niet helpt naar de HA natuurlijk of sowieso als je het niet vertrouwd. Succes!
I used to work in a morgue........I am a people person
Only Human
pi_59618004
Het klinkt inderdaad als een paniekaanval. Je bent bang dat je wat mankeert, waardoor je je gaat focussen op de klachten. Ik heb al jaren last van paniekaanvallen, ook vaak voor het slapen gaan. Inderdaad benauwd, vaak misselijk, soms begin ik te zweten, ik word angstig, etc. Ik ben hierdoor zelfs drie keer in het ziekenhuis terecht gekomen, dat ik echt dacht dat het m'n dood zou worden (vooral met hyperventilatie was dat toen).

Nu weet ik bij mij wel waar het door komt, en ik heb dan ook een soort gerichte oefeningen die ik dan toe kan passen. Orientatie en ontspanningsoefeningen (even googelen hiervoor) werken er goed bij. Afleiding zoeken wil ook nog wel eens helpen, maar meestal ben ik te ver heen om nog iets met afleiding te kunnen, ik kan me op die momenten niet eens meer bedenken wat me afleiding zou kunnen geven. Afleiding zit hem dan ook niet echt in een boek lezen, maar als je iets actiefs gaat doen (voor mijn part buikspieroefeningen) terwijl je een muziekje luistert, dan ben je zowel met je hoofd als je lijf ergens anders, waardoor de aandacht van de paniekklachten af gaat.

Je kan sowieso voor de zekerheid even naar de huisarts, misschien dat die ook wel wat goede tips voor je heeft, over hoe je ervoor kan zorgen dat paniek klachten niet resulteren in een paniek aanval.

Het zou overigens met het roken en drinken samen kunnen hangen. Ik heb het soms met wiet, dan ga ik niet zo zeer mentaal bad, maar fysiek wel, hartkloppingen, zweet in m'n handen, een raar gevoel overal. En dan voel ik me verder wel goed, maar doordat ik me lichamelijk niet goed voel begint mijn hoofd dan ook steeds minder mee te werken.
Een vriendin van me heeft dit nog sterker, die kan echt bad gaan hierdoor, dan heeft ze zulke sterke hartkloppingen dat ze angstig wordt en niet meer weet waar ze het zoeken moet.

Nu is er natuurlijk een verschil tussen wiet en een sigaretje+biertje, maar alcohol brengt je ook in een iets minder georienteerde toestand, waardoor je waarschijnlijk ook gevoeliger bent voor paniek klachten.

Succes ermee in ieder geval
Vivre
  maandag 23 juni 2008 @ 03:12:06 #7
119890 KopieerMachine
Alles is te koop!
pi_59618109
Bedankt bedankt

Klopt, ik ben hier al eens mee naar de huisarts geweest (de eerste keer dat in zo'n geval van hyperventilatie had)
Lichamelijk was er niets mis met mij het zit idd tussen mijn oren.

Maar toch ben ik de laatste tijd veel benauwd, en dat is savond alleen. terwijl ik overdags gewoon werk en daarna vaak de vinden ben in de sportschool. Normaliter heb ik er helemaal geen last van. Wel heb ik de laatste tijd wat spanningen gezeur thuis enzo... wellicht dat dat samen hangt

Ik had er net ook last van, en dan zoek ik wat afleiding... ga ik ff een spelletje spelen... dat helpt wel en mijn ademhaling is weer normaal.
Masturberen kan wel voor afleiding zorgen maar dat is wel het laatste waar ik op zo'n moment m'n kop naar heb staan, ik snap wel wat je bedoeld en het klinkt mij ook best logisch in de oren.

Idd met alcohol en roken krijg ik een wat snellere hartslag. Een normaal mens zit rond de 60 in rust, ik tussen 100 en 110
Ja... echt!
  maandag 23 juni 2008 @ 03:27:58 #8
84524 Morwen
I got life
pi_59618157
Misschien ook even laten prikken op allergie, kan zijn dat je allergisch bent voor huisstof mijt of huisdieren. Maar ik denk eerder huisstofmijt, je matras zit er vol mee. Kan nooit kwaad iig
Only Human
pi_59618201
Chronische Hyperventilatie waardoor er paniek aanvallen worden getriggerd. Door de hyperventilatie gaat je hart sneller bloed rond pompen, waarschijnlijk heb je ook een te hoog zuurstof gehalte in je bloed.. Ik had precies dezelfde klachten namelijk. Er is weinig aan te doen. Momenteel ga ik naar een haptonoom (of hoe je dat ook schrijft) , heb ik erg veel baat bij.
  maandag 23 juni 2008 @ 03:54:45 #10
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_59618236
OMG TS, het is alsof ik mezelf hoor praten! Ik heb echt precies hetzelfde.

Een jaartje geleden kreeg ik paniekaanvallen, zomaar out of the blue. Ik weet nog steeds niet waar ze vandaan komen. Ik ging toen echt denken dat ik vanalles mankeerde, tot aan hartklachten of longkanker aan toe. En dat maakte het natuurlijk alleen maar erger.
Ik ben toen twee keer op de huisarsenpost beland en er was natuurlijk niets aan de hand.

Inmiddels weet ik dat er niets is en kan ik mezelf dat ook vertellen, meestal gaat het nu weer snel over. Maar zo af en toe verkeer ik nog wel eens in de beginfase, dan voel ik het aankomen.
Ik heb een beetje uitgevogeld wat mij nou helpt:
- kauwgom eten (meestal in combi met een van onderstaande dingen)
- praten over heel simpele dingen
- soms lezen, maar meestal kan ik me niet concentreren
- een simplele kruiswoordpuzzel oid doen
- een luisterboek beluisteren. Ik heb muziek geprobeerd, maar dat leidde niet genoeg af, je kunt dan nog steeds nadenken over je eigen lichaam. Luisterboeken voor volwassenen kon ik me niet op concentreren. Het is uitendelijk Minoes en Pluk van de Petteflet geworden. Zeer entertaining moet ik zeggen Het is zo simpel dat je het in zo'n staat nog kan volgen en je moet je er toch nog op concentreren. Meestal val ik met mp3 speler en al in slaap.

Wat ik nog wel bijzonder irritant vind en waar ik ook maar niet vanaf schijn te komen is dat ik voor 95% slaap en dan ineens wakker schrik van het gevoel dat ik niet meer adem en dan enorme hartkloppingen krijg.

Bij mij lijkt het erop dat het iets met de liggende toestand te maken heeft, ik heb het ook heel af en toe als ik op de bank lig. Dan heb ik een drukkend gevoel op mijn borst.

Edit: TS, succes er mee. Gewoon jezelf blijven vertellen dat er helemaal niets aan de hand is en dat het vanzelf weer over gaat.
Ik ben benieuwd wat je de komende weken gaat uitvinden dat voor jou helpt. Ik ga nu naar Schiphol, lekker 2 weken naar Portugal. En hopen dat het niet in het vliegtuig gebeurt natuurlijk
Spoilers!
  maandag 23 juni 2008 @ 03:59:21 #11
84524 Morwen
I got life
pi_59618249
quote:
Op maandag 23 juni 2008 03:54 schreef Lucky_Strike het volgende:

Wat ik nog wel bijzonder irritant vind en waar ik ook maar niet vanaf schijn te komen is dat ik voor 95% slaap en dan ineens wakker schrik van het gevoel dat ik niet meer adem en dan enorme hartkloppingen krijg.

Bij mij lijkt het erop dat het iets met de liggende toestand te maken heeft, ik heb het ook heel af en toe als ik op de bank lig. Dan heb ik een drukkend gevoel op mijn borst.
Dat kan te maken hebben met slaapapneu, snurken dus. Je stopt dan met ademen, dat kan heel angstig voelen, ook angstdromen veroorzaken. Ik weet niet of je een partner hebt maar die kan jou erop wijzen en anders toch even naar de HA.

Je kaak valt terug je keel in waardoor je geen lucht meer krijgt en je gaat snurken. misschien is dat het?
Only Human
  maandag 23 juni 2008 @ 03:59:22 #12
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_59618250
Het is trouwens aan te raden om naar een huisarts te gaan. Je hoort dan van een professional dat er niets aan de hand is en dan kan je jezelf daarvan overtuigen als je weer zo'n aanval hebt.
Spoilers!
pi_59618379
TS is nog niet wakker. Zou die nog leven? Of zou die echt wat ernstigs hebben:P
pi_59618385
quote:
Op maandag 23 juni 2008 07:04 schreef Hardrebel het volgende:
TS is nog niet wakker. Zou die nog leven? Of zou die echt wat ernstigs hebben:P
Vivre
  maandag 23 juni 2008 @ 10:24:15 #15
119890 KopieerMachine
Alles is te koop!
pi_59620312
quote:
Op maandag 23 juni 2008 03:59 schreef Lucky_Strike het volgende:
Het is trouwens aan te raden om naar een huisarts te gaan. Je hoort dan van een professional dat er niets aan de hand is en dan kan je jezelf daarvan overtuigen als je weer zo'n aanval hebt.
Soms dan word ik wel ineens wakker en dan maakt mijn lichaam een hele spatische beweging en vervolgens slaap ik direct weer
De huisarts heeft mij destijds ook verteld dat er niets aan de hand was. Maar dit is nu best vaag met sporten enzo heb ik daar geen last van. Ga ik slapen dan wel.

Als ik longkanker ofzo zou hebben dan zou ik het de hele dagen moeten hebben en niet alleen periodiek.
Ik weet ook wel dat er niets aan de hand is. Het is gewoon dat het aanhoud, n ik weet niet zogoed wat ik er zelf aan kan doen
Ja... echt!
pi_59621315
Ah hallo TS. Ik heb soms dezelfde klachten als jij. Beetje last van benauwdheid voor het slapen gaan, idee dat ik geen lucht krijg bij het inslapen en dan opeens weer wakker schrikken.

Soms 's nachts word ik opeens wakker met een enorm spastische beweging of met tintelingen in mijn tong.

Ik heb er eigenlijk vooral last van als ik lang achter de pc heb gezeten 's avonds en als ik heel moe ben.

Probeer ook eens een ontspanningsoefening te doen voor het slapengaan, ik doe dat elke dag en het helpt. Je zou kunnen denken aan iets van meditatie.

O ja en stop met roken want dat is gewoon slecht.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  maandag 23 juni 2008 @ 11:54:57 #17
216510 BYKNT
14 Arda Turan (GS)
pi_59622389
Ik heb dit meestal, als ik net voor het slapen ga nog wat ga eten.. of als ik net voordat ik ga slapen iets kouds drink, zoals melk uit de koelkast.. daarom eet of drink ik niets meer tot een paar uur voor het slapen gaan..
pi_59625987
quote:
Op maandag 23 juni 2008 10:24 schreef KopieerMachine het volgende:

[..]

Soms dan word ik wel ineens wakker en dan maakt mijn lichaam een hele spatische beweging en vervolgens slaap ik direct weer

Ja, dat heeft (bijna) iedereen weleens

TS, heb je overgewicht?
  maandag 23 juni 2008 @ 15:10:54 #19
119890 KopieerMachine
Alles is te koop!
pi_59626851
quote:
Op maandag 23 juni 2008 14:36 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Ja, dat heeft (bijna) iedereen weleens

TS, heb je overgewicht?
Ja ik heb overgewicht.
1 kilo ofzo
Ja... echt!
pi_59626981
quote:
Op maandag 23 juni 2008 03:27 schreef Morwen het volgende:
Maar ik denk eerder huisstofmijt, je matras zit er vol mee. Kan nooit kwaad iig
I feel kinda Locrian today
pi_59627044
quote:
Op maandag 23 juni 2008 15:10 schreef KopieerMachine het volgende:

[..]

Ja ik heb overgewicht.
1 kilo ofzo

Ik toch zeker wel 5

Nevertheless: ik heb weleens een kamer gedeeld met iemand met serieuze obesitas en die had last van dezelfde klachten (en ik daardoor ook ).
Hence the question.
pi_59629146
Hehe, je bent bang om niet te ademen en dus dood gaat als je tijdens je slaap niet ademt. Dit kan beangstigend zijn en durf je niet te gaan slapen omdat je denkt dat je niet meer wakker wordt. Zodra je in slaap valt neemt het limbisch systeem van je hersenen de functie van ademen over. Je hoeft je geen zorgen te maken hierover, ik heb het ook een aantal keer gehad. Je gaat dan bewust op je ademhaling letten terwijl je eigenlijk heel ergens anders aan moet denken, dan gaat het zo weg.
Lambo of Rekt
pi_59635101
Altijd een raampje op een kiertje ofzo op je slaapkamer
pi_59988113
Ik herken een aantal dingen in wat hier allemaal gezegt wordt.
Zelf ben ik ook benauwd voor dat ik ga slapen en probeer mezelf dan ook te kalmeren door te zeggen dat het niets is.
Ik ben ook al een aantal keer naar de Huisarts geweest en die zei ook dat het niets is, maar toch heb ik er nog steeds last van en kan ik mezelf niet altijd kalmeren door te tegen mezelf te zeggen dat het niets is..Ik vind het heel irritant, want ik zou graag eens normaal in slaap willen vallen zonder eerst afleiding te hoeven zoeken...Ik heb vaak het gevoel dat er iets in mijn keel zit waardoor ik niet kan ademen en ga dan bewust op mijn ademhaling letten..Meestal kan ik wel afleiding vinden door bijv een spelletje op mijn mobiel te doen, maar dit lukt niet altijd waardoor ik dus niet of slecht in slaap kan komen...Net had ik er ookweer last van, en daarom ben ik ook even op het internet gaan kijken en daardoor kwam ik op deze site...ik vind dat er wel een paar handige dingen instaan...De volgende keer als ik er weer last van heb zal ik zeker hier even aan denken;)
pi_59989105
laat eerst dat roken eens achterwege... de gore smerige rotzooi

owja en 's avonds geen koffie meer drinken dat wil ook nog wel eens helpen
It's not the position you stand, It's the direction in wich you look !
  woensdag 9 juli 2008 @ 16:33:02 #26
119890 KopieerMachine
Alles is te koop!
pi_59999128
Roken is idd not done, en doe ik ook niet meer

Ik heb er nog wel eens last van. Heel vreemd dat ik ook snellere hartkloppingen krijg van Café Fresco Macchiato, maar niet bij Café Fresco Cappuccino
Ik zal dat misschien tegen mijn huisarts kunnen vertellen.

Daarbij heb ik er de laatste tijd geen last van (gelukkig)
Maar de oorzaak weet ik echt niet
Ja... echt!
  woensdag 9 juli 2008 @ 16:36:48 #27
119890 KopieerMachine
Alles is te koop!
pi_59999227
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 02:38 schreef Shirltjhee het volgende:
Ik herken een aantal dingen in wat hier allemaal gezegt wordt.
Zelf ben ik ook benauwd voor dat ik ga slapen en probeer mezelf dan ook te kalmeren door te zeggen dat het niets is.
Ik ben ook al een aantal keer naar de Huisarts geweest en die zei ook dat het niets is, maar toch heb ik er nog steeds last van en kan ik mezelf niet altijd kalmeren door te tegen mezelf te zeggen dat het niets is..Ik vind het heel irritant, want ik zou graag eens normaal in slaap willen vallen zonder eerst afleiding te hoeven zoeken...Ik heb vaak het gevoel dat er iets in mijn keel zit waardoor ik niet kan ademen en ga dan bewust op mijn ademhaling letten..Meestal kan ik wel afleiding vinden door bijv een spelletje op mijn mobiel te doen, maar dit lukt niet altijd waardoor ik dus niet of slecht in slaap kan komen...Net had ik er ookweer last van, en daarom ben ik ook even op het internet gaan kijken en daardoor kwam ik op deze site...ik vind dat er wel een paar handige dingen instaan...De volgende keer als ik er weer last van heb zal ik zeker hier even aan denken;)
Het is inderdaad erg kut Maar het enige wat ik kan zeggen is dat je je echt geen zorgen hoeft te maken.
Concentreer je zoveel mogelijk op het slapen gaan...gewoon je ogen dicht doen en zorgen je ademhaling rustig te houden. Desnoods eventueel door je mond ademen.

Hoe vaak adem jij per minuut? Normaal is dat zo'n 6 á 8 keer. Als je daar ver overheen zit dan moet je wellicht op ademhalingstherapie. Hiermee kan je ook leren om gecontroleerd adem te halen. Wat best wel eens met die hyperventilatie kan helpen
Ja... echt!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')