De merels bij ons in de tuin hadden zich onder de veranda genesteld. Daar zijn ooit een paar rieten manden opgehangen en de volgens maken daar sinds een aantal jaar hun nest in. Het biedt bescherming tegen de vele eksters in de buurt die normaal alle nesten plunderen.
Afgelopen twee jaar hadden we roodborstjes, maar de kat van de buren heeft pa en ma te pakken gekregen. De eieren zijn dus ook niet uitgekomen.
Dit jaar zaten er merels die zich nergens wat van aantrokken. Althans, alleen onze kat wilde af en toe ervoor zorgen dat ze niet naar het nest toe vlogen. Zelfs als we aan het barbecueën waren en zelf dus onder de veranda aan het eten waren vlogen ze af en aan een stukje boven ons hoofd langs om die kleintjes eten te geven. En ja... daar gingen al hele worden in.
Het verbaasde me hoe snel die beestjes uitvlogen. Alleen stikt het hier van de katten en hadden ze zich niet zo goed verstopt. Een dag nadat ze het nest hadden verlaten, ze konden nog niet vliegen, heb ik ze niet meer gezien.
Een paar dagen later zat er weer een merel te broeden een meter verderop. Ik vermoed dat het dezelfde merels zijn. Ik heb ergens gehoord dat volgens soms twee keer per jaar eieren kunnen leggen als hun kinderen snel doodgaan. Snel later vlogen de kleintjes weer uit en die hebben het toen wel gered volgens mij.
Het viel me trouwens altijd op dat moeder-merel veel minder bang is dan de vader

. Die bleef altijd op een afstandje als er iemand te dicht in de buurt was waar moeder zich nergens wat van aantrok.
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."