abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 21 juni 2008 @ 11:24:02 #76
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_59573464
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 11:20 schreef vastgoedzeepbel het volgende:

[..]

Ik verwacht dat de prijzen minstens 30% gaan dalen
Het blijft speculeren he. Maar zo lang er aan het systeem en de markt weinig tot niets wijzigt.... vraag ik me af of de impuls die de bubble moet laten breken wel komt, of dat er enkel een klein stukje deflatie optreedt om e.e.a. wat meer in balans te trekken. Dus: een langzame koerswijziging ipv een plotselinge klap.
Scouting Rover Crofts Groep bouwt een nieuw clubhuis!
  zaterdag 21 juni 2008 @ 11:25:29 #77
78918 SeLang
Black swans matter
pi_59573489
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 23:37 schreef Serphiot het volgende:
Ik ben blij dat ik mijn huis net verkocht heb, ik ben gaan samenwonen met mijn vriendin en we zijn in een huurhuis gaan wonen.
+1 Verstandig
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 21 juni 2008 @ 11:25:34 #78
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_59573490
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 11:22 schreef marcb1974 het volgende:
Kom maar op met die daling. Dan kan ik ook een huis kopen
Dan moet je wel iemand vinden die jou met verlies zijn woning laat overnemen. En een hypotheek krijgen op een woning die net een klap heeft gehad, met een inkomen dat nu kennelijk niet toereikend is voor die woning... Good luck!
Scouting Rover Crofts Groep bouwt een nieuw clubhuis!
pi_59573511
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 11:25 schreef ToMaSZ het volgende:

[..]

Dan moet je wel iemand vinden die jou met verlies zijn woning laat overnemen. En een hypotheek krijgen op een woning die net een klap heeft gehad, met een inkomen dat nu kennelijk niet toereikend is voor die woning... Good luck!
Tegen die tijd zijn er hypotheek verstrekkers zat die van hun onderpanden af willen
stupidity has become as common as common sense was before
pi_59573721
Ieder jaar wordt geroepen dat de huizenprijzen in gaan storten in Nederland. Maar, zolang de huurprijzen in de vrije markt (wat een debiele uitdrukking trouwens) hoog zijn ten opzichte van de woonlasten van een huizenbezitter, zal dat nog niet gebeuren.

Maar, gezien de sterk stijgende rente, verschuift op het moment het omslagpunt. Dat zal, hopelijk, de prijsontwikkeling laten afremmen of stabiliseren. Het is beter om de correctie langzaam te laten verlopen dan op spectaculaire wijze, zoals nu in Engeland en de VS plaatsvindt.
  zaterdag 21 juni 2008 @ 13:36:54 #81
216787 vastgoedzeepbel
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_59575798
Nederlanders hebben de hoogste hypotheekschuld ter wereld en de Rabobank betaalbaaheidsindex staat op het laagste niveau sinds 1970. Wanneer knapt deze zeepbel?
huizenmarkt-zeepbel.nl
verwachtingen woningmarkt experts
  zaterdag 21 juni 2008 @ 13:45:46 #82
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_59576026
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 11:38 schreef drexciya het volgende:
Ieder jaar wordt geroepen dat de huizenprijzen in gaan storten in Nederland. Maar, zolang de huurprijzen in de vrije markt (wat een debiele uitdrukking trouwens) hoog zijn ten opzichte van de woonlasten van een huizenbezitter, zal dat nog niet gebeuren.
Huren is meestal veel goedkoper dan kopen. Zeker wanneer je OZB en onderhoudskosten, etc. meerekent. (Mits de gewenste huurwoning beschikbaar is, dan)
The End Times are wild
  zaterdag 21 juni 2008 @ 13:47:06 #83
141482 Q.
JurassiQ
pi_59576062
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 13:45 schreef LXIV het volgende:

[..]

(Mits de gewenste huurwoning beschikbaar is, dan)
Daar zit hem een beetje het probleem, zeker bv hier in Utrecht. Of in Amsterdam. .
For great justice!
  zaterdag 21 juni 2008 @ 13:51:19 #84
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_59576140
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 13:47 schreef Q. het volgende:

[..]

Daar zit hem een beetje het probleem, zeker bv hier in Utrecht. Of in Amsterdam. .
Ja, natuurlijk. Dat zijn ook belachelijke situaties aldaar. Maar ook kopen is dan gigantisch duur.

Maar in grote delen van het land heb je voor 500 euro nog een ruime eengezinswoning in een nette buurt. Dan roepen de mensen wel "weggegooid geld", maar dat is rente op de hypotheek natuurlijk net zo goed. En een soortgelijke woning kopen kost je minstens het dubbele aan maandlasten. (hypotheek, onderhoud, OZB, diverse verzekeringen, huurwaardeforfait). Aflossen reken ik dan nog niet eens mee, want dat is natuurlijk wél een vorm van vermogensopbouw.
The End Times are wild
pi_59576187
quote:
En wat is jouw commentaar bij dit filmpje? Dat de prijsstijging onder de 3% zakt is nou nog niet echt hetzelfde als dat de huizenprijzen met 30% afnemen, wel?
  zaterdag 21 juni 2008 @ 13:58:59 #86
78918 SeLang
Black swans matter
pi_59576330
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 13:51 schreef LXIV het volgende:
Aflossen reken ik dan nog niet eens mee, want dat is natuurlijk wél een vorm van vermogensopbouw.
Dat is wel dood geld waar je op lange termijn geen reeel rendement op maakt.
(huizen volgen op lange termijn de inflatie en de komende 2 decennia waarschijnlijk minder dan dat).
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 21 juni 2008 @ 14:07:21 #87
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_59576508
Maar aan de andere kant wacht ik al 20 jaar tot de woningen goedkoper worden en in die periode zijn ze alleen explosief duurder geworden.
  zaterdag 21 juni 2008 @ 14:08:39 #88
141482 Q.
JurassiQ
pi_59576557
Ach, we staan toch aan de vooravond van de grootste economische depressie ooit dus waar maken we ons druk over? Zometeen kan niemand meer een huis betalen. Gelukkig is het huis van mn ouders al afbetaald, kan ik bij hun weer in gaan wonen.
For great justice!
  zaterdag 21 juni 2008 @ 14:18:11 #89
78918 SeLang
Black swans matter
pi_59576741
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 14:07 schreef Swetsenegger het volgende:
Maar aan de andere kant wacht ik al 20 jaar tot de woningen goedkoper worden en in die periode zijn ze alleen explosief duurder geworden.
Dat maakt het argument voor dalende prijzen (in elk geval gecompenseerd voor inflatie) alleen maar sterker. Uiteindelijk gelden gewoon de economische wetten. Op lange termijn kunnen huizenprijzen nooit harder stijgen dan de inflatie, zie ook de geschiedenis. Het is ook eenvoudig te begrijpen waarom dat zo is.

Mijn reisverslagen
pi_59576752
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 14:07 schreef Swetsenegger het volgende:
had je beter 20 jaar geleden kunnen kopen

iedereen toch met dat wachten, zoals je zegt dat deden mensen 20 jaar geleden ook
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 21 juni 2008 @ 14:22:04 #91
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_59576814
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 14:18 schreef Slasher het volgende:

[..]

had je beter 20 jaar geleden kunnen kopen

iedereen toch met dat wachten, zoals je zegt dat deden mensen 20 jaar geleden ook
20 jaar geleden aan het begin van mijn carriere kon ik me ook al geen koppwoning veroorloven, dus het wachten is niet gebaseerd op een overtuiging maar bittere noodzaak.
  zaterdag 21 juni 2008 @ 14:28:55 #92
78918 SeLang
Black swans matter
pi_59576932
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 14:22 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

20 jaar geleden aan het begin van mijn carriere kon ik me ook al geen koppwoning veroorloven, dus het wachten is niet gebaseerd op een overtuiging maar bittere noodzaak.
Vuile mazzelaar! Daarom zit je nu nog steeds in een veel te goedkope gesubsidieerde huurwoning.
Zo lang mogelijk blijven zitten zeg ik! Dan pwn je iedereen
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 21 juni 2008 @ 14:31:19 #93
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_59576982
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 14:28 schreef SeLang het volgende:

[..]

Vuile mazzelaar! Daarom zit je nu nog steeds in een veel te goedkope gesubsidieerde huurwoning.
Nog veel meer mazzel, ik zat in een huurflatje... Laat dat nou onderdeel worden van het eerste stadsvernieuwings project ooit in dit dorp. Nu zit ik dus in een hoek eengezinswoning met een tuin voor, tuin achter 3 verdiepingen voor 375,-/maand
  zaterdag 21 juni 2008 @ 15:02:44 #94
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_59577618
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 14:18 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat maakt het argument voor dalende prijzen (in elk geval gecompenseerd voor inflatie) alleen maar sterker. Uiteindelijk gelden gewoon de economische wetten. Op lange termijn kunnen huizenprijzen nooit harder stijgen dan de inflatie, zie ook de geschiedenis. Het is ook eenvoudig te begrijpen waarom dat zo is.

[ afbeelding ]
Leuke piek op het einde, maar deze grafiek betreft niet de Nederlandse situatie. Hier is de stijging er sinds 2001 al een beetje uit.
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_59577700
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 23:37 schreef Serphiot het volgende:

Ik ben blij dat ik mijn huis net verkocht heb, ik ben gaan samenwonen met mijn vriendin en we zijn in een huurhuis gaan wonen.
Een wijs man. (en vrouw)
  zaterdag 21 juni 2008 @ 15:10:03 #96
78918 SeLang
Black swans matter
pi_59577759
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 15:02 schreef Dromer het volgende:

[..]

Leuke piek op het einde, maar deze grafiek betreft niet de Nederlandse situatie. Hier is de stijging er sinds 2001 al een beetje uit.
Dat klopt, de extreme stijgingen in NL waren al een paar jaar eerder.
Maar dat doet weinig af aan de belangrijkste boodschap die in dat plaatje zit, namelijk dat huizenprijzen over langere periodes kunnen stijgen en dalen, maar gemiddeld gewoon de inflatie bijhouden. Dat is zowel in de VS als in NL zo (ik heb geen plaatje voor NL maar ik heb de statistieken wel gezien)
Mijn reisverslagen
pi_59578123
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 14:28 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hoezo te goedkoop? Mag ik misschien zelf bepalen wat ik aan wonen uitgeef en aan andere dingen? Nee, ik als ik mijzelf niet zwaar in de schulden steek voor een enorm huis wordt ik flink gepakt door de fiscus. We moeten ons namelijk allemaal vastketenen aan de bank van de overheid, als we het probleem van leven op krediet maar groot genoeg maken, wordt het zo groot dat het niet mág knallen.

Het stuit mij niet alleen tegen de liberale inborst, hoewel zelfverklaarde liberalen de grootste voorvechter zijn van dit systeem dat de keuzevrijheid enorm inperkt. Het is ook nog eens een economisch zeer slecht beleid dat ook nog grote gevaren met zich meebrengt.

De crux van het artikel die menigeen hier ontgaat is dat dit stelsel puur is gebaseerd op vertrouwen. Dat is de overeenkomst met de situatie in de VS. Dat is wel degelijk een probleem, omdat als het in mekaar stort, de bodem niet in zicht is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 21 juni 2008 @ 17:10:38 #98
78918 SeLang
Black swans matter
pi_59580599
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 15:25 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Hoezo te goedkoop? Mag ik misschien zelf bepalen wat ik aan wonen uitgeef en aan andere dingen? Nee, ik als ik mijzelf niet zwaar in de schulden steek voor een enorm huis wordt ik flink gepakt door de fiscus. We moeten ons namelijk allemaal vastketenen aan de bank van de overheid, als we het probleem van leven op krediet maar groot genoeg maken, wordt het zo groot dat het niet mág knallen.

Het stuit mij niet alleen tegen de liberale inborst, hoewel zelfverklaarde liberalen de grootste voorvechter zijn van dit systeem dat de keuzevrijheid enorm inperkt. Het is ook nog eens een economisch zeer slecht beleid dat ook nog grote gevaren met zich meebrengt.
Ik ben dat helemaal met je eens hoor.
Zelf huur ik trouwens ook al m'n hele leven, en dat heeft me geen windeieren gelegd
Mijn reisverslagen
pi_59583531
Hier lopen wel heel veel onbenullen rond zeg.

Een van de argumenten die langs is gekomen is: NIEMAND VERKOOPT ZIJN/HAAR HUIS ONDER AANSCHAFWAARDE, dus de huizenprijzen kunnen niet dalen.

Even een paar redenen waarom dit echt grote ONZIN is:

• Als de prijzen dalen zit niet iedereen onder aanschafwaarde. Voorbeeld: je oma/ouders/o.i.d. kochten hun huis voor 100.000 gulden. Nu was het huis vorig jaar 300.000 euro waard. Ze willen het nu verkopen en shit ze kunnen er 30% minder voor krijgen dan vorig jaar. Het huis gaat nu voor 210.000 euro. De prijzen zijn gedaad, maar dit soort mensen staan nog steeds op winst hoewel de prijs is gedaald.

• Als de prijzen onder druk komen kunnen projectontwikkelaars gedwongen worden voorraad te liquideren. Zij zitten met huizen die ze moeilijk verkocht krijgen, en als je er daar teveel van hebt is er een probleem. Hoe los je dat op? Je zakt met de prijs. Zie in de VS hoe dit nu gaat bij projectontwikkelaars en bouwers. De US situatie is qua hypotheken niet vergelijkbaar met NL dat klopt, maar wel de situatie waarin project ontwikkelaars terecht komen als de markt tegen zit.
  •   zaterdag 21 juni 2008 @ 20:15:27 #100
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_59584568
    quote:
    Op zaterdag 21 juni 2008 19:16 schreef josvr het volgende:
    Hier lopen wel heel veel onbenullen rond zeg.

Een van de argumenten die langs is gekomen is: NIEMAND VERKOOPT ZIJN/HAAR HUIS ONDER AANSCHAFWAARDE, dus de huizenprijzen kunnen niet dalen.

Even een paar redenen waarom dit echt grote ONZIN is:

• Als de prijzen dalen zit niet iedereen onder aanschafwaarde. Voorbeeld: je oma/ouders/o.i.d. kochten hun huis voor 100.000 gulden. Nu was het huis vorig jaar 300.000 euro waard. Ze willen het nu verkopen en shit ze kunnen er 30% minder voor krijgen dan vorig jaar. Het huis gaat nu voor 210.000 euro. De prijzen zijn gedaad, maar dit soort mensen staan nog steeds op winst hoewel de prijs is gedaald.

• Als de prijzen onder druk komen kunnen projectontwikkelaars gedwongen worden voorraad te liquideren. Zij zitten met huizen die ze moeilijk verkocht krijgen, en als je er daar teveel van hebt is er een probleem. Hoe los je dat op? Je zakt met de prijs. Zie in de VS hoe dit nu gaat bij projectontwikkelaars en bouwers. De US situatie is qua hypotheken niet vergelijkbaar met NL dat klopt, maar wel de situatie waarin project ontwikkelaars terecht komen als de markt tegen zit.
  • Als de mensen moeten verkopen zullen ze weinig keuze hebben. De markt dicteert in dit geval (en in ieder geval).

De methode van niet verkopen onder aanschafwaarde dachten sommigen ook te kunnen gebruiken op de effectenbeurs. Als je gewoon nooit verkocht onder je aanschafwaarde, dan kon je eigenlijk ook geen verlies lijden. Uiteindelijk konden de koersen natuurlijk gewoon wél dalen. En als je niet verkocht dan maakte je de rit naar beneden voor de volle 100% mee.
    The End Times are wild
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')