abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 20 juni 2008 @ 18:49:46 #51
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_59556702
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 18:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

En dus moeten we met kunst en vliegwerk de prijs hoog houden omdat anders half NL failliet gaat.
Nee, dat hoor je mij niet zeggen!

Kijk, ik vind het niet leuk als m'n woning minder waard wordt, maar ik plan hier toch nog minimaal 10-15 jaar te wonen. In die 10-15 jaar is het alleen maar voordelig als de woning minder gewaardeerd wordt. (minder ozb ) Pas bij verkoop is een hogere waarde wat je hebben wilt.

Even een baude stelling:
Wat gebeurt er dus als de prijzen kelderen? Eerst komt er een hoop op de markt, mochten mensen hun lasten niet kunnen dragen of banken geld willen zien vanwege een te lage executiewaarde na herwaardering. Iedereen die dan z'n woning kan houden, die houdt hem gewoon. Gevolg: kort na de 'burst' weer erg weinig aanbod en een vraag die alleen maar groter is/wordt (prijzen zijn immers flink gezakt!) Resultaat daarvan: De prijzen gaan weer sky-high tot e.e.a. zich weer uitbalanceert. Het zou me niets verbazen als we dan weer dicht bij de huidige prijzen uitkomen.
Scouting Rover Crofts Groep bouwt een nieuw clubhuis!
pi_59556806
Interessant. Ik heb het volledig gelezen. Ik ben benieuwd.

Wellicht kan ik na mijn lange studie ook een mooi huisje kopen in Den Haag.
  vrijdag 20 juni 2008 @ 19:05:04 #53
216787 vastgoedzeepbel
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_59557084
"Resultaat daarvan: De prijzen gaan weer sky-high tot e.e.a. zich weer uitbalanceert. Het zou me niets verbazen als we dan weer dicht bij de huidige prijzen uitkomen."

Waar komt dat geld dan vandaan waardoor de huizenprijzen sky-high gaan?
Nederlanders hebben de hoogste hypotheekschuld ter wereld en de Rabobank betaalbaaheidsindex staat op het laagste niveau sinds 1970. Wanneer knapt deze zeepbel?
huizenmarkt-zeepbel.nl
verwachtingen woningmarkt experts
  vrijdag 20 juni 2008 @ 19:31:37 #54
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_59557842
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 19:05 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
"Resultaat daarvan: De prijzen gaan weer sky-high tot e.e.a. zich weer uitbalanceert. Het zou me niets verbazen als we dan weer dicht bij de huidige prijzen uitkomen."

Waar komt dat geld dan vandaan waardoor de huizenprijzen sky-high gaan?
Net als nu. Uit hypotheken die prima kunnen worden verstrekt aan inkomens die die hypotheken nu ook krijgen. Er zal hooguit meer noodzaak ontstaan om te sparen voordat een huis wordt gekocht. Wat geen slechte ontwikkeling hoeft te zijn.

En ik blijf erbij dat als de vraag het aanbod overstijgt, de prijzen gewoon zullen stijgen. Ik verkoop m'n woning immers niet voor 2 ton als er zoveel mensen op azen dat ik er 2,5 ton voor kan krijgen..
  vrijdag 20 juni 2008 @ 20:08:50 #55
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_59558862
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 17:25 schreef vastgoedzeepbel het volgende:

[..]

Daar ben ik al...
60% lijkt mij wat veel. De meeste experts zeggen 20 tot 30%

En ik maar denken dat er een onderbouwde, uitgesproken mening zou komen,...
Wat ben ik toch naïef.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_59559018
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 14:22 schreef ManAtWork het volgende:
Waar blijft vastgoedzeepbel? Die heeft hier een uitgesproken mening over.
Een ideaal topic om zijn mening te uiten!
Typische username zeg....
pi_59559157
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 13:06 schreef Klonk het volgende:
Ik zou het niet erg vinden, kan ik als starter eindelijk een huis kopen
Denk je dat? Banken zullen in een daling van huizenprijzen helemaal niet happig zijn om je een lening te verstrekken, en veel mensen zullen niet verhuizen als hun woning zoveel minder waard is.

Dus guess again
  vrijdag 20 juni 2008 @ 20:39:00 #58
216787 vastgoedzeepbel
pi_59559631
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 19:31 schreef ToMaSZ het volgende:

[..]

Net als nu. Uit hypotheken die prima kunnen worden verstrekt aan inkomens die die hypotheken nu ook krijgen. Er zal hooguit meer noodzaak ontstaan om te sparen voordat een huis wordt gekocht. Wat geen slechte ontwikkeling hoeft te zijn.

En ik blijf erbij dat als de vraag het aanbod overstijgt, de prijzen gewoon zullen stijgen. Ik verkoop m'n woning immers niet voor 2 ton als er zoveel mensen op azen dat ik er 2,5 ton voor kan krijgen..
De wens is de moeder van de gedachte, of niet?
kredietdeflatie

Weet je wel waar het geld voor jouw hypotheek vandaan komt?
Nederlanders hebben de hoogste hypotheekschuld ter wereld en de Rabobank betaalbaaheidsindex staat op het laagste niveau sinds 1970. Wanneer knapt deze zeepbel?
huizenmarkt-zeepbel.nl
pi_59559682
Dat is niet te hopen, daar gaat mn toekomstige vastgoedcarriere
  vrijdag 20 juni 2008 @ 20:45:48 #60
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_59559854
Tja... ik wil toch binnenkort een ander huis gaan kopen, hoor. En ik blijf niet wachten tot de huizenmarkt eindelijk eens instort.
Ik neem dan wel een 'ik zie later wel' hypotheek.
I am just a dreamer, but you are just a dream
  vrijdag 20 juni 2008 @ 21:32:21 #61
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_59561247
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 20:39 schreef vastgoedzeepbel het volgende:

[..]

De wens is de moeder van de gedachte, of niet?
kredietdeflatie

Weet je wel waar het geld voor jouw hypotheek vandaan komt?
Wederom een artikel wat betrekking heeft op de amerikaanse situatie. Kom nou eens met feiten die onweerlegbaar op de Nederlandse situatie betrekking heeft, met in acht neming van het feit dat de woning- en hypotheekmarkt hier wezenlijk anders is dan in de VS. Onze woningmarkt heeft het meeste weg van de Engelse, maar de hypotheekmarkt is (aan de consumentenkant) onvergelijkbaar met andere markten.

Het geld dat ik van de bank leen bestaat helemaal niet. Kredieten zijn een mooie manier om geld in de economie te pompen, zonder dat in valuta volledig te hoeven afdekken. Zo werkt het nu eenmaal met alle kredieten en daar is wereldwijd het hele monetaire systeem op gestoeld.
  vrijdag 20 juni 2008 @ 21:45:38 #62
216787 vastgoedzeepbel
pi_59561685
"Wederom een artikel wat betrekking heeft op de amerikaanse situatie"

Waarom? Leg dat eens gedetailleerd uit..
huizenmarkt-zeepbel.nl
  vrijdag 20 juni 2008 @ 21:50:42 #63
141482 Q.
JurassiQ
pi_59561849
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 21:45 schreef vastgoedzeepbel het volgende:

Heb je stront in je ogen ofzo dat je dat artikel zelf niet kan lezen? Met zo'n nickname kan ik ook niet de minste vorm van onafhankelijkheid van jou verwachten trouwens.
For great justice!
  vrijdag 20 juni 2008 @ 22:06:26 #64
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_59562250
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 21:50 schreef Q. het volgende:

[..]

Heb je stront in je ogen ofzo dat je dat artikel zelf niet kan lezen? Met zo'n nickname kan ik ook niet de minste vorm van onafhankelijkheid van jou verwachten trouwens.
Wie is er nou wel onafhankelijk dan?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 20 juni 2008 @ 22:22:11 #65
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_59562725
Nou ja, ik merk in ieder geval wel dat potentiele kopers steeds voorzichtiger worden. Berichten als dit dragen daar ook aan bij natuurlijk.

Selffullfilling prophecy.
  vrijdag 20 juni 2008 @ 22:39:37 #66
165633 eriksd
The grand facade...
pi_59563285
Ons huis kostte 300.000 gulden, 10 jaar geleden. We hebben het zonder hyptheek gekocht, en nu, is een ander huis in de straat, voor 550.000 euro weggegaan. Dat is echt teveel van het goede, kan niet lang meer goed gaan.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_59563451
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 17:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat dachten ze in Amerika ook.
In Amerika verstrekten ze hypotheken aan mensen zonder inkomen, puur speculerend op waardestijging, dat levert problemen op op het moment dat de prijzen even gelijk blijven of zakken, te meer daar dergelijke hypotheken werden doorverkocht als financieel product (en dus een kat in de zak bleken...). Gevolg: instortende huizenmarkt, slechte leningen, hand op de knip bij banken voor leningen aan branchegenoten. Alleen van dat laatste heeft nederland last

Niet te vergelijken dus.
  vrijdag 20 juni 2008 @ 23:01:31 #68
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_59563993
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 22:39 schreef eriksd het volgende:
Ons huis kostte 300.000 gulden, 10 jaar geleden. We hebben het zonder hyptheek gekocht, en nu, is een ander huis in de straat, voor 550.000 euro weggegaan. Dat is echt teveel van het goede, kan niet lang meer goed gaan.
Da's wel een idiote stijging. Voor zover ik weet is er eind jaren 90 tot ongeveer 2001 sprake geweest van flinke stijgingen, maar dit is wel een erg flinke... verviervoudigd.
I am just a dreamer, but you are just a dream
  vrijdag 20 juni 2008 @ 23:12:51 #69
165633 eriksd
The grand facade...
pi_59564377
Dat bedoel ik, en dan praten we over een rijtjeshuis (tegen aerdenhout aan, dat wel), maar om het maar aan te geven. Ik verzin het ook niet, weet deze prijzen 100% zeker.

Er zal wel geen enorme implosie komen, maar een fatsoenlijk huis is momenteel onbetaalbaar voor een gezin met een modaal inkomen.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_59566111
Het is zeker onbetaalbaar, er wordt dan ook weinig verkocht. Het heeft 1,5 jaar geduurt voordat mijn huis verkocht was, en dan staan er nog een aantal huizen al veel langer te koop. In de afgelopen 2 maanden zijn er hier 9 huizen verkocht en 24 bijgekomen

Ik ben blij dat ik mijn huis net verkocht heb, ik ben gaan samenwonen met mijn vriendin en we zijn in een huurhuis gaan wonen. Als we gaan trouwen willen we dit kopen (nog een paar maandjes) maar toch maar eens kijken hoe het uitpakt. Ook de rente is aardig aan het stijgen helaas.
pi_59568199
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 17:24 schreef ToMaSZ het volgende:
Disclaimer: onderstaande reactie is slechts bedoeld om te schetsen dat alle redeneringen gissen zijn. En daarnaast om aan te geven dat ik niet geloof in prijsdalingen van tientallen procenten in de prijsklasse onder de pakweg 5 ton.

Ik ga even net zo kort door de bocht als de 'expert' uit het interview..

De ratio moest tussen de 3 en 4 zijn he?
Gemiddelde huizenprijs ligt op 240K. Daarvoor heb je een eensgezinswoning. Een eensgezinswoning betrek je, je raadt het al, in zijn algemeenheid niet in je eentje (vroegah kocht bijna niemand 'samen' een huis, nu wel, dat moet ook meewegen lijkt me). Met z'n tweeen is best normaal en dan kun je dus in veel gevallen (starters, nog geen koters, redelijk-goed opgeleid) rekenen met 2x 30K = 60K. HOPPA! Een ratio van 4. We zitten historisch gezien aan de hoge kant, maar niet dramatisch. Is de hypotheekrente ook nog eens niet dramatisch hoog en de HRA nog steeds in stand, dus kopen is dan statistisch gezien niet eens vreselijk onbetaalbaar!

De krapte zit als je het mij vraagt bij velen ook in hun hoofd. Elke starter met een inkomen van 30K wil een eensgezinswoning om in z'n uppie te bewonen. Ding moet ook nog in de binnenstad staan en 2 eigen parkeerplaatsen hebben. Ohja, en een A-label!
Mijn vorige appartement was 120K. 65m2 in A'dam. Na 2,5 jaar verkocht voor 150 en nu samen met m'n vriendin een leuke tussenwoning van 230. En nog altijd alles prima betaalbaar. Tent verbouwd, op vakantie kunnen, leuke dingen doen en boodschappen halen bij de AH. En nee, we doen echt geen ton per jaar.
Je geeft nu precies aan waarom de komende jaren de prijzen minimaal zullen stijgen of mischien wel dalen?
  zaterdag 21 juni 2008 @ 11:05:49 #72
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_59573148
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 00:27 schreef PietPrak het volgende:

[..]

Je geeft nu precies aan waarom de komende jaren de prijzen minimaal zullen stijgen of mischien wel dalen?
Ik verwacht dat de prijzen zullen blijven stijgen, maar niet meer met het tempo van de afgelopen 20 jaar. Een daling zie ik vooralsnog niet gebeuren, of de HRA moet verdwijnen terwijl er tegelijkertijd een soort na-oorlogse bouwdrift ontstaat.
  zaterdag 21 juni 2008 @ 11:19:52 #73
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_59573386
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 21:45 schreef vastgoedzeepbel het volgende:

Begin jij nu maar eens met een gedetailleerde uitleg over waarom de situatie bij ons zo gelijk is aan de Amerikaanse situatie. En kom niet met het feit dat er onvoldoende tegenwaarde bestaat voor uitstaande kredieten in welke vorm dan ook. Zo werkt het economisch systeem wereldwijd al sinds de uitvinding van het girale geld.

Even een paar vragen dan, om je wat houvast te geven voor een mooi verhaal:
- Zijn in Nederland vele duizenden hypotheken afgesloten op basis van speculatie op de waardestijging van het vastgoed, ipv op de kredietwaardigheid van de aanvrager?
- Kun of kon je in Nederland een (hypothecair) krediet krijgen met een minimum- of geen inkomen en een woning die een meer dan 25% lagere (verkoop/executie)waarde heeft dan het afgesloten krediet?
- Zijn woningen in Nederland nu echt zo onbetaalbaar? Ik blijf erbij dat wanneer je met een modaal inkomen de luxe (want dat is het) hebt dat je een passende woning kunt financieren, de markt nog heel zo absurd niet is.
- Zou het beter zijn als we een woningmarkt hebben zoals in Duitsland, waar woningen gewoon afschrijven naar leeftijd?
- Zou het beter zijn als we een hypotheekmarkt hebben als in Belgie, waar de woningen weleenswaar een stuk voordeliger zijn, maar waar een hypotheek gewoon in 20 jaar volledig afgelost moet zijn en een eigen vermogen van x wordt verondersteld?

En bij die onderste 2: denk er iets langer over na dan er overheen lezen. En denk even na over de gevolgen binnen de Nederlandse (schaarste)markt over langere termijn.
  zaterdag 21 juni 2008 @ 11:20:48 #74
216787 vastgoedzeepbel
pi_59573410
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 11:05 schreef ToMaSZ het volgende:

[..]

Ik verwacht dat de prijzen zullen blijven stijgen, maar niet meer met het tempo van de afgelopen 20 jaar. Een daling zie ik vooralsnog niet gebeuren, of de HRA moet verdwijnen terwijl er tegelijkertijd een soort na-oorlogse bouwdrift ontstaat.
Ik verwacht dat de prijzen minstens 30% gaan dalen
huizenmarkt-zeepbel.nl
pi_59573444
Kom maar op met die daling. Dan kan ik ook een huis kopen
stupidity has become as common as common sense was before
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')