quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 13:14 schreef ElizabethR het volgende:[..]
Ja, maar dat is alleen maar
jouw eenzijdige interpretatie van een wet die over een situatie gaat waar wij het helemaal niet over hebben.
Dat klopt in zoverre dat jullie het helemaal niet willen hebben over de situatie dat je een huwelijk aangaat, omdat je van daaruit niemand anders de schuld kan geven voor het leed wat je jezelf hebt aangedaan.
Dat je gewoon kunt lezen wil nog niet zeggen dat je ook zomaar een wet kunt lezen, terwijl gewoon lezen al veel gevraagd blijkt. Dat eerste hoeft van mij ook niet, want de consequenties van een huwelijk waren ook prima vooraf te overzien zonder dat je geschoold bent in wetsinterpretatie.
Als Droogdok een huwelijk is aangegaan in de veronderstelling dat hij dat een paar jaar later weer kon ontbinden en dan van alle verplichtingen af was, omdat dat volgde uit zijn poging tot wetsinterpretatie dan is dat gewoon heel dom. Als hij dat idee baseerde op wat de maatschappelijke aard van het huwelijk was en wat er in het algemeen over bekend was, dan was hij zo dom om zichzelf niet goed te informeren. Als het hem op dat moment niet interesseerde omdat hij zoals zovelen juist die verplichting aan wilde gaan met die persoon, dan was hij zo dom om daarvoor de verkeerde uit te zoeken.
Dat kun je de wet wel achteraf even onhandig als verkeerd gaan interpreteren zodat je jezelf wijs kan maken dat je er ingeluisd bent door de overheid en dat die dat dus moet repareren, ik ga niet aan dat wensdenken meewerken. En ik ga ook geen inhoudelijke discussie over wetsinterpretatie voeren op beginnersniveau. Ik sta open voor een zinnige interpretatie die tot andere uitkomsten leidt, hoewel deze wetgeving me niet voor veel verschillende interpretaties vatbaar lijkt, maar
quote:
Lees daar op geen enkele mogelijkheid iets in over onderhoud na scheiding.
zegt mij meer over degene die halfslachtig een wet probeert te lezen dan over wat er in die wet staat.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.