abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59452630
Ik ben ingeloot voor een nieuwbouwhuis. En daar zit standaard vloerverwarming in. Wat zijn hier de voordelen of nadelen van.

Zitten er ristircties aan qua vloerkeuze. En is het duurder of goedkoper in de stookosten?
pi_59454722
Weet er verder niet zo veel van, maar het duurt echt lang voordat het een keer lekker warm is met vloerverwarming! Ik zou het om die reden niet willen.. Al is het natuurlijk wel lekker dat je geen radiatoren hebt die in de weg zitten.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_59455157
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 10:59 schreef Naamah het volgende:
Weet er verder niet zo veel van, maar het duurt echt lang voordat het een keer lekker warm is met vloerverwarming! Ik zou het om die reden niet willen.. Al is het natuurlijk wel lekker dat je geen radiatoren hebt die in de weg zitten.
Het is toch zo dat je vloerverwarming nooit helemaal uit moet zetten? Dan is het toch wel redelijk snel weer warm??
pi_59467637
Oh, zou goed kunnen. Waar ik stage liep, bedrijf aan huis, hadden ze vloerverwarming. Zat daar elke ochtend te kleumen, geloof dat ze er zelfs nog een los kacheltje naast hadden staan daar..

Maargoed, ik kan je verder niet echt helpen met je vragen, hoop voor je dat er nog zinnigere reacties komen. Denk dat trouwens dat met een beetje googlen je er ook wel achter komt!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  dinsdag 17 juni 2008 @ 19:10:00 #5
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_59467677
Ik zou sowieso even vragen of je het per ruimte kunt instellen.
(Zodat in de winter niet je slaapkamer net zoals je woonkamer lekker 21 graden is...)
Wettelijk is dit volgens mij al een eis, maar ik zou het toch even checken.

Vloerverwarming is op zich een prima verwarming, dat wel. . Mooier (als in, je ziet het niet) en comfortabeler dan een radiator.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_59467854
In de brochure las ik wat van temperatuur garanties. Dus dat zit wel goed denk ik. Het gaat me ook meer om wat voor soort vloeren er goed bij zijn.
pi_59469084
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 19:16 schreef Stansfield het volgende:
In de brochure las ik wat van temperatuur garanties. Dus dat zit wel goed denk ik. Het gaat me ook meer om wat voor soort vloeren er goed bij zijn.

Zie bijvoorbeeld onderstaande van een fabrikant en installateur.
Is parket te combineren met vloerverwarming?
Ja, mits het parket hiertoe geschikt is, dan is het te combineren met vloerverwarming zowel als bijverwarming als hoofdverwarming.

Welke soorten parket zijn dan hiervoor geschikt?
Zie onderstaande tabel, alle genoemde soorten en overeenkomstige soorten zijn geschikt in combinatie met vloerverwarming.

Welke soorten zijn helemaal niet geschikt?
Parket van zacht hout, zoals vuren, berken e.d. Hoe langer de planken hoe meer kans op vervorming.

Zijn alle in de tabel genoemde soorten even geschikt?
Nee, hoe kleiner de warmteweerstand (Rc waarde) hoe beter. De warmte van de vloerverwarming wordt dan beter doorgegeven. Houdt standaard bij warmteopbrengst-berekeningen voor vloerverwarming in combinatie met parket een Rc van 0,07 m².K/W aan bij een aanvoertemperatuur van 50°C.

Moet ik als ik parket wil hebben met vloerverwarming als hoofdverwarming toch nog één of meerdere radiatoren bijplaatsen?
In de huidige woningbouw is dit door de goede isolatie meestal niet nodig, maar de meeste installateurs rekenen dit graag kosteloos en vrijblijvend voor u uit. Wanneer bekend is welk parket op de vloer komt kan de installateur de Rc-waarde opzoeken en een zo nauwkeurig mogelijke berekening maken.

Als ik een bestaande vloerverwarming als hoofdverwarming met een tegelvloer heb en ik leg hierover parketvloer, kom ik dan warmte tekort?
Meestal wel, u moet dan vaak een radiator bijplaatsen. Ook dit is uit te rekenen, mits de gegevens van de reeds aanwezige vloerverwarmingsinstallatie nog voorhanden zijn.

Moet het parket op de vloer gelijmd worden?
Dit hangt af van het advies van de parketleverancier / -fabrikant. Het is wel beter voor de warmteoverdracht maar niet perse noodzakelijk. Het is wel belangrijk dat de dekvloer vlak is om een goed contact tussen dekvloer en parket te verkrijgen. Spijkeren van parket kan niet i.v.m. het mogelijk beschadigen van de verwarmingsleidingen in de vloer.

Waaraan moet de dekvloer voldoen?
De vloer moet droog, voldoende vlak en sterk zijn. Als de vloer niet sterk genoeg is komt gelijmd parket los te liggen. Voor het leggen van het parket moet bij een nieuwe vloer de vloerverwarming mimimaal twee weken in bedrijf zijn om de vloer voldoende te drogen.

Mijn parketleverancier wil niets weten van vloerverwarming onder parket.
Vraag hem om met de installateur contact op te nemen, dan willen zij voor u trachten te achterhalen wat de bezwaren zijn en wellicht met goede informatie en instructie hem op andere gedachten brengen.

Hoe zit het met de garanties?
De installateur of fabrikant geeft garantie op de vloerverwarming en de parketleverancier geeft garantie op het parket. Hiervoor is het belangrijk om voor het kopen van het parket de voorwaarden, waaronder de garanties worden afgegeven, op elkaar af te stemmen.
De parketleverancier kan bijvoorbeeld een maximale aanvoerwatertemperatuur eisen van 40°C i.p.v. de 50°C die de installateur standaard hanteert. Bij de in de tabel vermelde parketsoorten is hiermee reeds rekening gehouden en zijn de maximale watertemperaturen vermeld.
De berekening van de capaciteit moet hier dan op afgestemd worden. Desgewenst overleggen wij met de parketleverancier om teleurstelling achteraf te voorkomen.

Kan ik ook parket toepassen op een vloerverwarming die ook als koeling dienst doet?
Dat kan, er moet echter de zekerheid bestaan dat er geen condens onder het parket kan ontstaan.
De koelcapaciteit van de vloerkoeling wordt door de isolerende werking van het parket sterk gereduceerd.
pi_59469107
Vloerverwarming met tapijt

Tapijt en vloerverwarming gaat niet altijd goed samen. Dit kan alleen als deze wordt gelijmd over de gehele onderzijde en als de rugzijde geschikt is voor vloerverwarming. Indien gelijmd kan dunne tapijt ook worden toegepast als hoofdverwarming. Vloerbedekking of tapijt met een foamlaag aan de rugzijde, of die wordt gespannen is niet geschikt.
pi_59469153
Of de algemene informatie.

Welke vloerbedekking met vloerverwarming?
In principe is iedere vloerbedekking mogelijk. Toch zijn er een paar belangrijke punten om
rekening mee te houden.
• Plavuizen, natuursteen en andere steenachtige materialen. Eigenlijk het meest
geschikt in combinatie met vloerverwarming. Het laat de warmte snel door en een
warme plavuizen vloer voelt prettig aan.
• Vaste vloerbedekking, tapijt. Kies een soort die voor vloerverwarming geschikt is. U kunt
dat aan de symbolen op de vloerbedekking zien. Gebruik nooit een vloerbedekking met
een foam rug.
• Parket en laminaat. Kan wel als u met een paar dingen rekening houdt. Hout en
houtachtige materialen zoals houtvezelplaat, MDF, etc. hebben een behoorlijk isolerende
werking. Gebruik daarom een zo dun mogelijk parket of laminaat, zeker niet dikker dan 1
cm. Gebruik ook een kwaliteit die geschikt is voor vloerverwarming. Bedenk dat
vloerverwarming voor het grootste deel stralingswarmte is en dat het dus net zo
makkelijk naar beneden, de vloer in, straalt als naar boven. Wanneer de isolatie van de
vloer onder de vloerverwarming slechter is dan de isolerende werking van het
parket/laminaat, dan gaat er veel warmte naar uw benedenburen. Een goede isolatie
onder de vloerverwarming is daarom extra belangrijk. Met parket/laminaat duurt het ook
langer voordat de vloer warm wordt in vergelijking met b.v. plavuizen. Installeer onder
parket of laminaat daarom altijd meer vermogen, 120 Watt per m2 is wel het minimum,
ook voor bijverwarming. Zorg ook ervoor dat u de temperatuur van de vloer zelf kunt
instellen (niet standaard bij CV-vloerverwarming, wel bij elektrische vloerverwarming)
• Vinyl en andere kunststoffen. Hier geldt dat er vele soorten zonder meer geschikt zijn.
Kijk hiervoor op de symbolen/gegevens van de fabrikant. Het materiaal is meestal dun,
enkele millimeters, en ondanks dat kunststof de warmte natuurlijk wel wat tegenhoudt is
het door de geringe dikte meestal geen enkel probleem.
• Tip: Wanneer u laminaat overweegt bedenk dan dat b.v. Novilon of andere vinyl/kunststof
vloeren ook in vele houtprints verkrijgbaar zijn. In combinatie met vloerverwarming is dat
vaak een betere keuze.
pi_59475216
Tnx voor de info.

In eerste instantie had parket toch wel mijn voorkeur, hoewel ik over de vloer nog erg weinig heb nagedacht. Maar nu dus maar eens kijken wat er voor mogelijkheden zijn qua plavuizen, natuursteen enz.
pi_59480697
Komt de vloerverwarming in alle ruimtes, of alleen woonkamer, keuken en entree (wat mij logischer lijkt)
pi_59481188
makkelijkste is om ongeacht wat voor vloerbedekking je neemt, er een of twee radiators bij te nemen. Als je dan in een situatie zitdat je de vloer niet stookt, maar het bijv. s avonds wel wat fris wordt je "snel"de ruimte kan bijverwarmen middels de radiatoren.

Als de vloer eenmaal warm is(duurt een uurtje of vijf ongeveer, dan krijg je de warmte er ook niet zo 123 meer uit. Terwijl met warme lucht een open deur op de tocht al genoeg is/kan zijn.

Al in al ben ik hartstikke blij dat ik voor vloerverwarming gekozen heb, al had ik nu achteraf ook wel de hal en serre willen meenemen. Die zijn van beton , maar daar kun je nu sleuvenin laten frezen kost niet zo heel veel meer. Terwijl een paar jaar terug je nog extra cementdek, of een nieuwe vloer moest nemen
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_59481893
Ik heb in alle kamers vloerverwarming. Ja ja wat een luxe.

Ik heb eens gelezen dat je vloerverwarming nooit uit moet zetten dus altijd op minstens 16 graden moet laten staan. Dan is die toch zo weer warm.
pi_59491656
Kan samen met alle type vloer zoals parket, houtenplankenvloer, laminaatplankenvloer, tapijt, vinylzeil, karamischetegelvloer, natuursteen, gietvloer enz.

Niet alle tapijt soorten zijn geschikt, er mag geen foam laag onder zitten. Sommige laminaat soorten zijn af te raden. Een houtenplankenvloer kan problemen geven bij hele brede delen maar die problemen kunnen ook zonder vloerverwarming ontstaan.

Een volledig verlijmde vloerbedekking geeft een betere efficientie van de verwarming.

Geen enkele verwarming (of koeling) hoort uit gezet te worden maar aangestuurt te worden door een (goed afgestelde) termostaat. Bij vloerverwarming geeft dit extra veel nadelige gevolgen zoals een lange opwarm tijd en een vrijwel altijd te koud aanvoelende ruimte.
pi_59491895
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 16:14 schreef tnimble het volgende:
Kan samen met alle type vloer zoals parket, houtenplankenvloer, laminaatplankenvloer, tapijt, vinylzeil, karamischetegelvloer, natuursteen, gietvloer enz.

Niet alle tapijt soorten zijn geschikt, er mag geen foam laag onder zitten. Sommige laminaat soorten zijn af te raden. Een houtenplankenvloer kan problemen geven bij hele brede delen maar die problemen kunnen ook zonder vloerverwarming ontstaan.

Een volledig verlijmde vloerbedekking geeft een betere efficientie van de verwarming.

Geen enkele verwarming (of koeling) hoort uit gezet te worden maar aangestuurt te worden door een (goed afgestelde) termostaat. Bij vloerverwarming geeft dit extra veel nadelige gevolgen zoals een lange opwarm tijd en een vrijwel altijd te koud aanvoelende ruimte.
Ja ik zit boven wel te denken aan vloerbedekking. Dus dan moet ik wel aan die dingen denken.

Maar als je je vloerverwarming dus altijd aan laat staan is er dus niks aan de hand lijkt me toch?
pi_59608584
Wat kost eigenlijk een gemiddelde natuursteen vloer voor 50m2?

En wat zijn goedkopere varianten? Plavuizen/tegels enz??
  maandag 23 juni 2008 @ 01:03:51 #17
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_59617174
Vloerverwarming is het beste als het gebruikt wordt als bijverwarming IMHO.
Als je wilt dat je vloer sneller warm wordt , laat de installateur dan een vloerverwarmingsunit nemen met wat extra groepen.
Per groep mag er maximaal 120 meter slang , stel dat je voor de huiskamer 300 meter slang nodig , dat heb in principe voor je huiskamer 3 groepen nodig , als je nou ipv 3 , 5 groepen neemt , heb je per groep minder slang nodig , met als resultaat dat vloer sneller warm wordt
Ik ben inmiddels overleden
pi_59650685
Vloerverwarming is inderdaad een erg traag systeem. Nachtverlaging e.d. heeft dan weinig zin.

Verder is het eigenlijk niet goed geschikt als de enige vorm van verwarming in je huis. Bij grote raampartijen heb aanvullende radiatoren / convectoren nodig tegen koudeval.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')