quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 19:16 schreef Stansfield het volgende:In de brochure las ik wat van temperatuur garanties. Dus dat zit wel goed denk ik. Het gaat me ook meer om wat voor soort vloeren er goed bij zijn.
Zie bijvoorbeeld onderstaande van een fabrikant en installateur.
Is parket te combineren met vloerverwarming?
Ja, mits het parket hiertoe geschikt is, dan is het te combineren met vloerverwarming zowel als bijverwarming als hoofdverwarming.
Welke soorten parket zijn dan hiervoor geschikt?
Zie onderstaande tabel, alle genoemde soorten en overeenkomstige soorten zijn geschikt in combinatie met vloerverwarming.
Welke soorten zijn helemaal niet geschikt?
Parket van zacht hout, zoals vuren, berken e.d. Hoe langer de planken hoe meer kans op vervorming.
Zijn alle in de tabel genoemde soorten even geschikt?
Nee, hoe kleiner de warmteweerstand (Rc waarde) hoe beter. De warmte van de vloerverwarming wordt dan beter doorgegeven. Houdt standaard bij warmteopbrengst-berekeningen voor vloerverwarming in combinatie met parket een Rc van 0,07 m².K/W aan bij een aanvoertemperatuur van 50°C.
Moet ik als ik parket wil hebben met vloerverwarming als hoofdverwarming toch nog één of meerdere radiatoren bijplaatsen?
In de huidige woningbouw is dit door de goede isolatie meestal niet nodig, maar de meeste installateurs rekenen dit graag kosteloos en vrijblijvend voor u uit. Wanneer bekend is welk parket op de vloer komt kan de installateur de Rc-waarde opzoeken en een zo nauwkeurig mogelijke berekening maken.
Als ik een bestaande vloerverwarming als hoofdverwarming met een tegelvloer heb en ik leg hierover parketvloer, kom ik dan warmte tekort?
Meestal wel, u moet dan vaak een radiator bijplaatsen. Ook dit is uit te rekenen, mits de gegevens van de reeds aanwezige vloerverwarmingsinstallatie nog voorhanden zijn.
Moet het parket op de vloer gelijmd worden?
Dit hangt af van het advies van de parketleverancier / -fabrikant. Het is wel beter voor de warmteoverdracht maar niet perse noodzakelijk. Het is wel belangrijk dat de dekvloer vlak is om een goed contact tussen dekvloer en parket te verkrijgen. Spijkeren van parket kan niet i.v.m. het mogelijk beschadigen van de verwarmingsleidingen in de vloer.
Waaraan moet de dekvloer voldoen?
De vloer moet droog, voldoende vlak en sterk zijn. Als de vloer niet sterk genoeg is komt gelijmd parket los te liggen. Voor het leggen van het parket moet bij een nieuwe vloer de vloerverwarming mimimaal twee weken in bedrijf zijn om de vloer voldoende te drogen.
Mijn parketleverancier wil niets weten van vloerverwarming onder parket.
Vraag hem om met de installateur contact op te nemen, dan willen zij voor u trachten te achterhalen wat de bezwaren zijn en wellicht met goede informatie en instructie hem op andere gedachten brengen.
Hoe zit het met de garanties?
De installateur of fabrikant geeft garantie op de vloerverwarming en de parketleverancier geeft garantie op het parket. Hiervoor is het belangrijk om voor het kopen van het parket de voorwaarden, waaronder de garanties worden afgegeven, op elkaar af te stemmen.
De parketleverancier kan bijvoorbeeld een maximale aanvoerwatertemperatuur eisen van 40°C i.p.v. de 50°C die de installateur standaard hanteert. Bij de in de tabel vermelde parketsoorten is hiermee reeds rekening gehouden en zijn de maximale watertemperaturen vermeld.
De berekening van de capaciteit moet hier dan op afgestemd worden. Desgewenst overleggen wij met de parketleverancier om teleurstelling achteraf te voorkomen.
Kan ik ook parket toepassen op een vloerverwarming die ook als koeling dienst doet?
Dat kan, er moet echter de zekerheid bestaan dat er geen condens onder het parket kan ontstaan.
De koelcapaciteit van de vloerkoeling wordt door de isolerende werking van het parket sterk gereduceerd.