Waarom worden dit soort mega computers niet gebruikt voor het kunnen onderzoeken van ziektes bijvoorbeeld, zoals men nu ook via Folding@Home doet?quote:Een Amerikaanse supercomputer die deels is gebaseerd op de Cell-cpu van IBM, is er in geslaagd de petaflopsgrens te doorbreken. Het systeem is meer dan twee keer zo snel als IBM's Bluegene/L.
De supercomputer, Roadrunner gedoopt, zal door de Amerikaanse defensie gebruikt worden om het gedrag van nucleaire wapens te simuleren, vlak nadat ze ontploffen. Voordat het systeem door defensie in gebruik wordt genomen, mogen wetenschappers het gebruiken om berekeningen met betrekking tot klimaatverandering uit te voeren.
De Roadrunner bevat 12.960 Powerxcell 8i-cpu's van IBM en bijna 6500 dualcore Opterons van AMD. De Cell-processors worden gebruikt om een boost te geven aan delen van berekeningen. In totaal heeft de supercomputer 116.640 cores tot zijn beschikking en daarmee wist hij 1,026 biljard sommetjes per seconde op te lossen. Om de rekenkracht van de machine in perspectief te plaatsen, maakt Thomas D’Agostino van de Amerikaanse National Nuclear Security Administration tegenover de New York Times een vergelijking: "Als zes miljard mensen met rekenmachines dag in dag uit en 24 uur per dag calculaties zouden uitvoeren, zou het ze 46 jaar kosten om te doen wat Roadrunner in een dag kan."
De Roadrunner is ontwikkeld door IBM en het Los Alamos National Laboratory en de bouw heeft 133 miljoen dollar gekost. Het systeem draait Red Hat Enterprise Linux, wordt beheerd met xCAT en verbruikt 3 megawatt. Nu de petaflops-grens gepasseerd is, gaat de supercomputerindustrie op jacht naar de volgende doorbraak: het doorbreken van de exaflops-barrière.
Mensen doden is leuker dan mensen beter maken...quote:Op maandag 9 juni 2008 15:25 schreef JortK het volgende:
Ik las dit net op Tweakers:
Waarom worden dit soort mega computers niet gebruikt voor het kunnen onderzoeken van ziektes bijvoorbeeld, zoals men nu ook via Folding@Home doet?
Echt onbegrijpelijk, maja Amerika hequote:Op maandag 9 juni 2008 15:36 schreef Cothen het volgende:
[..]
Mensen doden is leuker dan mensen beter maken...
Heel cru, ik weet het, maar het is wel de realiteit.
Ik denk dat 133 miljoen best op te hoesten moet zijn hoor trouwensquote:Op maandag 9 juni 2008 15:30 schreef Cahir het volgende:
Omdat de financien er niet voor zijn.
Supercomputers vergelijken met een Playstation 3quote:Op maandag 9 juni 2008 15:30 schreef Pheno het volgende:
Dat zijn heel veel PS3's bij elkaar
De pc heeft geen cell procquote:Op maandag 9 juni 2008 15:32 schreef Cahir het volgende:
[..]
De PC heeft de PS3 alweer gepwned met Folding@Home.
Serieus reageren er op, come onquote:Op maandag 9 juni 2008 15:41 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Supercomputers vergelijken met een Playstation 3
Come on.
Door deze pc hoeven ze geen mensen meer te doden. Ze kunnen nu heel precies berekenen wat een atoombom zou doen met de stad van de boeven, en dan mailen ze de uitslag gewoon.quote:Op maandag 9 juni 2008 15:36 schreef Cothen het volgende:
[..]
Mensen doden is leuker dan mensen beter maken...
Heel cru, ik weet het, maar het is wel de realiteit.
Realiseer je je ook dat wij consumenten in Nederland grofweg 6-8 keer de kostprijs betalen?quote:Op maandag 9 juni 2008 15:48 schreef Merovingian het volgende:
Als je bedenkt dat een apparaat dat 24/7 1W verbruikt, ca 1,75 a 2 euro per jaar kost, dan kost dit ding dus 5-6 miljoen euro per jaar aan energie.
Inderdaad, die gasten zullen heus niet het volle pond betalenquote:Op maandag 9 juni 2008 15:51 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Realiseer je je ook dat wij consumenten in Nederland grofweg 6-8 keer de kostprijs betalen?
Je snapt meteen waarom het Kyoto verdrag nooit gaat lukken.quote:Op maandag 9 juni 2008 15:48 schreef Merovingian het volgende:
Als je bedenkt dat een apparaat dat 24/7 1W verbruikt, ca 1,75 a 2 euro per jaar kost, dan kost dit ding dus 5-6 miljoen euro per jaar aan energie.
Een vrijwillig project nietquote:Op maandag 9 juni 2008 15:37 schreef JortK het volgende:
[..]
Ik denk dat 133 miljoen best op te hoesten moet zijn hoor trouwens
Mwah, dat geloof ik niet meteen. Met dit apparaat kun je in een jaar tijd heel wat meer simulaties runnen dan bommen gooien voor 6 miljoen. De precieze afschrijvingsberekening laat ik dan maar even achterwege.quote:Op maandag 9 juni 2008 15:48 schreef RemcoDelft het volgende:
Voor de volledigheid: simulaties zijn nog steeds aanzienlijk duurder dan simpelweg testen van een bom...
Volgens mij kunnen universiteiten bijvoorbeeld wanneer dit een gezamelijk project zal worden dit best ophoesten, het zal namelijk geen 133 miljoen kosten voor ze omdat er altijd wel grote partijen zijn die er in mee willen participerenquote:Op maandag 9 juni 2008 15:52 schreef Cahir het volgende:
[..]
Een vrijwillig project niet.
Folding@Home is geen overheidsinstantie.
Ja.quote:Op maandag 9 juni 2008 15:51 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Realiseer je je ook dat wij consumenten in Nederland grofweg 6-8 keer de kostprijs betalen?
Goh, lastig he, een supercomputer met cell procs (oa) en dan niet snappen dat ik zeg dat dat heel veel ps3 zijn? Jee, neem het leven eens niet zo serieus.quote:Op maandag 9 juni 2008 15:53 schreef Cahir het volgende:
[..]
Nee. Maar wel een dikke vette GPU die sneller is dan een Cell.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |