Gisteren:
Sans toit ni loi (Vagabond)In het begin van Vagabond, de laatste film uit de Criterion box van Agnes Varda, zien we hoe het lichaam van een jongedame wordt gevonden: dood gevroren. Wie is ze? waar komt ze vandaan? en wat heeft haar op deze plek gebracht?
Antwoorden op al deze vragen krijgen in de daarop volgende 105 minuten, waarin Varda aan de hand van een lange flashback het leven schetst van een eenzame jonge vrouw op zoek naar werk, liefde en vooral naar zich zelf.
De beelden die ons worden voorgeschoteld zijn, op één opmerkelijk shot na, allemaal grauw en kleurloos waarbij het gezicht van hoofdrolspeelster Sandrine Bonnaire steeds droever wordt naarmate de film vorderd.
De dingen die ze tijdens de film doet (werken, liften, proberen aan eten te komen) zijn slechts een invulling van dat waar de film eigenlijk om gaat, de basis van de film: Bonnaire`s personage die de gedurende de hele film haar dood tegemoet loopt. De scenes waarin dit wordt getoond zijn op geweldige wijze met elkaar verbonden, iets wat je gedurende de film steeds opvalt en steeds meer op gaat letten. Het heeft ook (waarschijnlijk niet toevallig) heel veel weg van het laatste briljante shot uit Truffaut`s Le Quatre Cents Coups, een van de eerste echte successen van de Nouvelle Vague. Een beweging waartoe ook Varda gerekend kan worden.
Vagabond is een briljante karakterstudie geworden waarin op prachtige, aangrijpende wijze zowel het leven van een outcast wordt getoond alsmede de kijker (en dus de maatschappij) een spiegel wordt voor gehouden, en dus stof tot nadenken geeft.
Een prachtig stukje cinema, dat je ongetwijfeld achterlaat met een brok in je keel.
IMDB Cijfer: 7,7/10
Mijn Cijfer: 8,5/10
Daarmee heb ik de complete Agnes Varda box van Criterion gezien en kan ik slechts één conclusie trekken: dit is een absolute must-have. Was het begin (La Point-Courte) nog een beetje stroef begin, de andere 3 films in de box zijn ware pareltjes. Ik zou zeggen: laat je verassen en ontroeren (iets dat bij deze films zeker zal gebeuren) en koop die box! Tot nu toe mijn verassing van het jaar, op dvd gebied.