abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59238948
Beste tuinbezitters,

Ik ga me inschrijven voor een nieuwbouwproject. Alleen dan is natuurlijk de vraag wat is de volgorde van mijn voorkeur. Nu kan ik dus kiezen tussen een tuin op het zuiden of noorden. De tuin op het zuiden is duurder en heeft minder m2 dan de tuin op het noorden.

Zelf ben ik niet zo'n hele fanatieke tuinzitter maar in de zomer lekker een beetje bbq-en in de tuin vind ik wel erg lekker.

Mijn huidige huis heeft een tuin op het zuiden en dat vind ik wel erg warm in de zomer. Hoe zit dat met een tuin op het noorden? Heb je dan bijna gaan zon in je tuin? Hebben tuinbezitters die een tuin op het noorden hebben daar achteraf spijt van?

Graag meningen en ideeen.

Alvast bedankt.
  maandag 9 juni 2008 @ 09:20:01 #2
14938 Tito
speelt spelletjes.
pi_59239038
Schaduw kan je creeren, zon niet!

Dus ik zou voor het zuiden gaan!
pi_59239166
Ik heb in het verleden een tuin op het noorden gehad en vind dat er veel nadelen aanzitten.
Tuin op het zuiden ga je sneller buiten zitten in het voor en najaar omdat je dan de warmte van de zon wel kunt gebruiken aangezien het in de schaduw al snel te koud kan zijn dan.
Ook hadden we erg snel last van groene aanslag op de stenen wat weer erg glad word als het nat is.
Tuin op het zuiden of westen vind ik zelf het fijnste en wat Tito al zegt schaduw kun je creëren. Doen wij hier ook dmv. een parasol als het echt te warm word.
pi_59239194
En er rekening mee houdend dat je voor het zuiden meer betaald en minder m2 huis hebt?

Maar met de tuin op het noorden heb je toch ook wel zon? Zeker als je een zitje aan het einde van je tuin maakt toch?
pi_59239233
Dat ligt eraan hoe hoog je huis is en hoe diep je tuin.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_59239275
quote:
Op maandag 9 juni 2008 09:30 schreef spijkerbroek het volgende:
Dat ligt eraan hoe hoog je huis is en hoe diep je tuin.
en hoe beschut het allemaal is? zo ook bij evt buren...een hoge heg neemt iig al veel licht weg.
pi_59239398
Ik was al van plan een soort van schaalmodel te maken dus een blok in cm van de hoogte van het huis en dan in de tuin zetten en afstrepen hoe diep de tuin is en dan om de 2 uur een foto er van maken.
pi_59239848
Als je het op de juiste schaal doet en je zet hem neer zoals het huis komt te staan kan je precies zien waar en hoelaat je de zon in de tuin hebt
  maandag 9 juni 2008 @ 10:03:56 #9
146811 PhonyRules
minimal funk
pi_59240014
Houd er dan wel rekening mee dat de zon niet altijd even hoog staat. Er zijn wel tabellen voor om dit uit te rekenen. In de zomer zul je minder schaduw hebben dan in de winter.
pi_59240031
Precies. Alleen kan ik dat pas in het weekend doen aangezien ik dan de hele dag thuis ben. Alleen is de inschrijving al deze week.

Dus ik hoopte op ervaringen van tuinbezitters met tuinen op het noorden.
  maandag 9 juni 2008 @ 10:06:46 #11
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_59240087
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  maandag 9 juni 2008 @ 10:10:25 #12
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_59240146
quote:
Op maandag 9 juni 2008 10:04 schreef Stansfield het volgende:

Dus ik hoopte op ervaringen van tuinbezitters met tuinen op het noorden.
Mijn tuin ligt op het noordoosten. Gezien de lengte van de tuin heb ik geen last van de schaduw van mijn huis als ik (na een uur of twee 's middags) aan het einde ga zitten.

In de herfst/winter/lente valt er echter wel weinig zon in, de planten en bloemen komen laat op gang.

Overigens: mijn vorige huis was een apparetment met 6 meter glazen gevel pal zuid. Daar wordt je ook maar in een beperkte mate blij van in de zomermaanden!!!
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  maandag 9 juni 2008 @ 10:24:41 #13
123170 alors
zlata1234
pi_59240536
In de zomer als de zon hoog staat is er niks aan de hand. Is het geen zomer valt het behoorlijk tegen omdat de zon niet over het huis komt. Veel schaduw dan dus...
know'm sayin?
word? word.
pi_59240681
Ach ja met een slechte zomer zit ik toch niet veel buiten.
  maandag 9 juni 2008 @ 10:44:29 #15
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_59241016
quote:
Op maandag 9 juni 2008 10:30 schreef Stansfield het volgende:
Ach ja met een slechte zomer zit ik toch niet veel buiten.
Als je een slechte zomer hebt is het nu net lekker om een tuin op het zuiden te hebben.
Dan kun je toch de tuin in omdat het daar wel lekker is met een beetje zon tussen de wolken door.
pi_59241210
quote:
Op maandag 9 juni 2008 10:44 schreef HarryP het volgende:

[..]

Als je een slechte zomer hebt is het nu net lekker om een tuin op het zuiden te hebben.
Dan kun je toch de tuin in omdat het daar wel lekker is met een beetje zon tussen de wolken door.
Maar met een zitje aan het einde van de tuin heb je dat toch ook altijd? Wanneer je huis op zijn max voor schaduw zorgt en je hebt nog een stukje tuin over is dat toch exact hetzelfde?
  maandag 9 juni 2008 @ 11:02:33 #17
105095 ElectricEye
Je Maintiendrai
pi_59241511
Ik heb een tuin op het noorden. Gewoon rijtjeshuis met uitgebouwde woonkamer.

Van april tot september heb ik sowieso een behoorlijk deel van de dag zon achterin de tuin, dus daar is een klein zithoekje of we slepen er een ligstoel heen als we in de zon willen zitten.
Het grote voordeel echter zit hem in het feit dat er ALTIJD een schaduwplek is, namelijk tegen het huis. Bijkomend voordeel is dat de zon NOOIT in de woonkamer schint, dus lekker koel, ook bij warm weer.
's Winters kan datzelfde een klein nadeel zijn, ja. Maar met een goede isolatie is dat niet zo heel erg hinderlijk.
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
pi_59241806
quote:
Op maandag 9 juni 2008 11:02 schreef ElectricEye het volgende:
Ik heb een tuin op het noorden. Gewoon rijtjeshuis met uitgebouwde woonkamer.

Van april tot september heb ik sowieso een behoorlijk deel van de dag zon achterin de tuin, dus daar is een klein zithoekje of we slepen er een ligstoel heen als we in de zon willen zitten.
Het grote voordeel echter zit hem in het feit dat er ALTIJD een schaduwplek is, namelijk tegen het huis. Bijkomend voordeel is dat de zon NOOIT in de woonkamer schint, dus lekker koel, ook bij warm weer.
's Winters kan datzelfde een klein nadeel zijn, ja. Maar met een goede isolatie is dat niet zo heel erg hinderlijk.
En qua groene aanslag zoals eerder genoemd?

En met slechte zomers??

Ja dat lijkt mij dus ook echt het grote voordeel dat je altijd een schaduwplek hebt.
  maandag 9 juni 2008 @ 14:03:21 #19
14938 Tito
speelt spelletjes.
pi_59246190
quote:
Op maandag 9 juni 2008 11:16 schreef Stansfield het volgende:

[..]

En qua groene aanslag zoals eerder genoemd?

En met slechte zomers??

Ja dat lijkt mij dus ook echt het grote voordeel dat je altijd een schaduwplek hebt.
ja als je geen zon hebt heb je idd schaduw.
  maandag 9 juni 2008 @ 14:18:40 #20
62913 Blik
The one and Only!
pi_59246645
Zou altijd voor een tuin op het zuiden gaan. schaduw kun je maken, ook in je huis.

En bij de meeste huizen is het zo dat als je achtertuin op het noorden zit, ligt de voorkant van je huis op het zuiden dus heb je daar de zon op. Dus het eerder genoemde voordeel van een lekker koel huis is meestal niet van toepassing
pi_59246759
Als je het kiezen was, koos ik ook voor het zuiden. Maar zou je er meer dan 5000 euro meer voor betalen terwijl je m2 minder hebt dan?
  maandag 9 juni 2008 @ 14:28:01 #22
62913 Blik
The one and Only!
pi_59246882
1m2 minder? Dat is toch niks.

En je moet ook niet vergeten dat het ook een meerwaarde is als je je huis weer later gaat verkopen
pi_59247019
Nee het scheelt 8 m2 en je betaald er 5.000 euro meer voor.
  maandag 9 juni 2008 @ 14:49:56 #24
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_59247484
Als je wilt bbq-en zou ik er ook rekening mee houden of er nog zon is na 6-en.

Ik heb zelf een tuin op het Zuiden, maar om 6 uur is de zon weg omdat die achter de bebouwing draait. Aan de Noord kant heb ik dan juist nog wel zon maar daar heb ik niet echt een tuin om in te gaan zitten.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  Moderator maandag 9 juni 2008 @ 16:52:52 #25
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_59263311
Tnx. Dat is wel een betere plek ja.
pi_59267016
Wij hebben een tuin op het noorden, en dat bevalt prima. Nadeel is inderdaad wat meer groenaanslag in het schaduwdeel van het terras en iets meer kans op mos in het gazon. Door goed kalk te strooien, is dat hier weer helemaal weg. We hebben een bankje achterin de tuin voor de voorjaarszon en namiddagzon. Met z'n tweeen gebruiken we nooit een parasol, er is alitjd schaduw langs het huis.
pi_59267442
Wij hebben een tuin op het noorden maar ook een vrij laag huis en een grote tuin. Wij hebben dus de hele dag de zon in de tuin en schaduw van het huis alleen dicht tegen het huis aan. Dit bevalt ons prima.
Met een hoger huis zou ik gaan voor de tuin op het zuiden. Zoals al eerder gezegd kan je schaduw zelf creëren, zon niet.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_59269171
quote:
Op dinsdag 10 juni 2008 00:44 schreef Katinkat het volgende:
Wij hebben een tuin op het noorden, en dat bevalt prima. Nadeel is inderdaad wat meer groenaanslag in het schaduwdeel van het terras en iets meer kans op mos in het gazon. Door goed kalk te strooien, is dat hier weer helemaal weg. We hebben een bankje achterin de tuin voor de voorjaarszon en namiddagzon. Met z'n tweeen gebruiken we nooit een parasol, er is alitjd schaduw langs het huis.
Mijn vader heeft wel van dat spul om dat allemaal tegen te gaan. Dus dat komt wel goed.
pi_59452471
We zijn ingeloot met een tuin op het noorden. Tophuis en dat de tuin op het noorden zit is dan iets minder maar we zijn er heel blij mee.
pi_59600716
Als je niet zo een tuin beest bent. Zou ik kiezen voor de tuin op het noorden. Dan leg je een mooie flonder ofzo bij je huis, en aan het einde van de tuin je terrasje met BBQ. En hou je je tuin verder onderhoudsvrij. De planten komen wat trager op gang, maar daardoor heb je ook minder onderhoud. En er is genoeg keuze kwa planten op het noorden.

Je kan altijd een bankje in je voortuin/stoep zetten, dan kun je altijd lekker in de zon zitten.
pi_59600750
Oh, ik lees nu pas je laatste bericht..

gefeliciteerd!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')