![]()
disclaimer'; Ik had geen zin om te wachten op topic en had niks te doen

Je kan er ook de hele avond om gaan zeuren, maaar ik heb zelf maar ff wat in elkaar geflanst.
Historie![]()
De Canadese Grandprix (Grand Prix du Canada) is een autorace gehouden in Canada sinds 1961. Vanaf 1967 maakt de race deel uit van het F1 wereldkampioenschap. De race werd eerst gehouden op Mosport Park in Bowmanville, Ontario voor het ging wisselen ten behoeve van de F1 met Circuit Mont-Tremblant, Quebec, het circuit waar Doornbos vorig jaar in de champcar een overwinning pakte. Na 1971 werd de race om veiligheidsredenen alleen nog op Mosport gehouden tot het in 1978 verhuisde naar de huidige lokatie, Île Notre-Dame in Montreal.
In 2005 was de Canadese Grandprix de best bekeken F1 race in de wereld. De race was 3e op overall lijst van sportevenementen waar het de Superbowl en de finale Champions League voor moest laten.
met dank aan wikiVorig jaar![]()
De eerste overwinning van Lewis Hamilton is een feit. De McLaren-coureur reed in een bizarre race foutloos naar de winst. De Grand Prix van Canada stond bol van de incidenten en werd opgeschrikt door een zware crash van Robert Kubica. Nick Heidfeld werd knap tweede, voor de verrassende Alexander Wurz. Felipe Massa kreeg de zwarte vlag, terwijl Fernando Alonso niet verder kwam dan een zevende plaats.
Lewis Hamilton wist zijn pole-position met succes te verdedigen bij de start. De Brit remde op tijd voor de eerste bocht, in tegenstelling tot teamgenoot Alonso, die rechtdoor schoot. Alonso moest door het gras de baan weer op en kwam terug op het asfalt op de derde plaats, achter Heidfeld. Raikkonen raakte teamgenoot Massa even, maar beide Ferrari-coureurs konden door. De race duurde voor Jenson Button wel bijzonder kort. De Honda-coureur kwam niet van zijn plaats en werd teruggeduwd in de pitstraat. Het team probeerde de auto nog aan de praat te krijgen, maar tevergeefs.
De beginfase was spannend. Aan kop was het Hamilton die zonder veel problemen de leiding wist te behouden, maar iets daarachter ontstonden interessante gevechten. Vooral Mark Webber zorgde voor vuurwerk. Eerst haalde hij na zijn matige start Kubica in, maar bij deze poging spinde hij. De snelheid zat er daarna nog wel goed in en op het lange rechte stuk zette hij zijn Red Bull naast Rubens Barrichello, in een gevecht om de twaalfde plaats. Nu had de Australiër wel succes. Scott Speed deed het minder goed. Hij wilde Wurz inhalen, maar reed op de Oostenrijker, met een kapotte voorwielophanging tot gevolg. De Amerikaan kon uitstappen.
Voor Christijan Albers zette het zware weekend zich voort, al voor de start. De Spyker-coureur moest vanuit de pitstraat starten, nadat zijn auto op de startgrid niet uit de versnelling wilde. Na een paar ronden raakte hij tot overmaat van ramp ook nog eens de muur. Gelukkig voor hem bleef de schade beperkt en kon hij doorrijden.
De race begon erg lastig voor Fernando Alonso. De eerste bocht bleef een probleemgeval voor de Spanjaard. Hij miste, inclusief de start, drie keer dezelfde bocht, binnen vijftien ronden. Massa wist hiervan te profiteren en pakte de tweede plaats over, nadat Heidfeld zijn eerste stop had gemaakt. Ook Hamilton ging naar binnen. Plotseling werd alles anders, nadat Adrian Sutil zijn Spyker in de muur zette. Net op het moment dat Alonso zijn pitstop maakte, kwam de safety car naar buiten. Toen de pitstraat weer open was, moesten beide Ferrari-coureurs tegelijk naar binnen, waardoor Raikkonen even op Massa moest wachten.
Na een paar ronden ging de safety car weer naar binnen. Hamilton, Heidfeld en Alonso gingen weer aan de leiding, maar Alonso was net naar binnen gegaan toen de safety car naar buiten ging. Hiervoor kreeg hij, net als Nico Rosberg, een 'stop and go'-penalty. Maar dat leek ineens een heel klein incident, toen Robert Kubica een extreem zwaar ongeluk meemaakte. De Pool reed op de Toyota van Jarno Trulli en ging de lucht in, knalde op de muur, rolde een paar keer over de kop en kwam op de zijkant tegen de muur aan. Hij bleef stil liggen in zijn auto. De hulpdiensten snelden naar Kubica. Vanzelfsprekend kwam de safety car de baan weer op. Gelukkig kwam al snel het bericht dat de Pool geen serieuze verwondingen heeft.
Alle brokstukken werden opgeruimd en de race ging weer verder. Door de verschillende safety car-situaties, de pitstops en de uitgedeelde straffen, werd de stand flink door elkaar gegooid. Hamilton en Heidfeld bleven vooraan rijden, maar ineens was Christijan Albers terug te vinden op de negende plaats. Ook Ralf Schumacher, die zijn stop nog moest maken, reed even op de derde plaats rond. Fernando Alonso had een zware taak. Hij moest van achteraan weer de aansluiting met de kop vinden. Saaier werd het er in ieder geval niet op.
Het duurde niet lang voor Alonso weer in de punten reed. Bij Ferrari ging het minder makkelijk. Felipe Massa deed het nog redelijk met zijn vierde plaats, maar Raikkonen had het zwaar met Takuma Sato, die zesde lag. Mark Webber deed het ook prima. Hij vond zichzelf na de pitstop van Heidfeld terug op de tweede plaats. Christijan Albers zag zijn goede race in rook opgaan nadat hij van de baan schoot en zijn vleugel kapot reed. Hij wist wel terug te komen in de pitstraat, maar daar moest hij opgeven. De onderdelen van de Spyker lagen niet erg praktisch, waarop de wedstrijdleiding besloot voor de derde keer de safety car de baan op te sturen. De nieuwe regel dat de pitstraat direct sluit zodra de safety car ingezet wordt, zorgde voor veel verwarring. Giancarlo Fisichella en Felipe Massa maakten eerder in de race een grote fout. Zij reden de pitstraat uit, terwijl het licht op rood stond. De toen nog rijdende Kubica wachtte wel. De wedstrijdleiding moest het incident lang bekijken, maar besloot in de slotfase van de race toch om Massa en Fisichella te diskwalificeren. Beide coureurs kregen de zwarte vlag en mochten uitstappen.
Even ging de race weer van start. Webber gaf zijn tweede plaats op door de pitstraat in te gaan en Alonso ging voor de vierde keer rechtdoor in de eerste bocht. Vitantonio Liuzzi had de twijfelachtige eer om de safety car voor de vierde keer naar buiten te laten komen. Bij het opkomen van het rechte stuk reed hij in de beruchte muur en kon hij de baan oversteken, over die andere muur klimmen en uithuilen bij zijn team. Door alle incidenten werden de zero's van zaterdag plotseling hero's. Alexander Wurz, die als negentiende startte, lag met nog tien ronden te gaan derde. Kovalainen was het lachertje van de zaterdag, na een opgeblazen motor en zijn tweede crash van het weekend. In de race lag de Fin ineens vierde. Ook Ralf Schumacher had reden tot lachen. De onder druk staande Duitser reed in de punten, op plaats acht, en deed het ineens een stuk beter dan teamgenoot Trulli, die een domme fout maakte. De Italiaan reed uit de pitstraat op koude banden van de baan en crashte. Hij was de tiende uitvaller.
Door alle commotie zou de prestatie van Lewis Hamilton bijna vergeten worden. De jonge Brit reed zonder enig incident naar zijn eerste, meer dan verdiende overwinning. Teamgenoot Alonso kreeg in de laatste ronden nog even flink de deksel op de neus van een ontketende Takuma Sato, die op de hardere band reed. De Japanner werd vorig jaar keer op keer op een ronde gezet door Alonso, maar haalde hem nu prachtig in voor plaats zes.
De successen van Hamilton en Takuma Sato zijn maar een deel van de opvallende resultaten op deze zondagmiddag in Montreal. Wat te denken van de podiumplaatsen van Nick Heidfeld en Alexander Wurz of de vierde plaats van Kovalainen. Mark Webber is aan de andere kant één van de grote verliezers van de dag. De Red Bull-coureur reed een prima race, maar viel net buiten de punten door een mislukte strategie.
dank aan gpupdate
Laatste 10 winnaars2007 Montreal L. Hamilton
2006 Montreal F. Alonso
2005 Montreal K. Raikkonen
2004 Montreal M. Schumacher
2003 Montreal M. Schumacher
2002 Montreal M. Schumacher
2001 Montreal R. Schumacher
2000 Montreal M. Schumacher
1999 Montreal M. Häkkinen
1998 Montreal M. Schumacher
BaaninfoMontreal
Race Date: 08 Jun 2008
Number of Laps: 70
Circuit Length: 4.361 km
Race Distance: 305.270 km
Lap Record: 1:13.622 - R Barrichello (2004)
![]()
[imghttp://www.xs4all.nl/~atreides/map.gif[/img]
F1 TIMETABLEFri 06 June 2008
Friday Practice 1 16:00 - 17:30
Friday Practice 2 20:00 - 21:30
Sat 07 June 2008
Saturday Practice 16:00 - 17:00
Qualifying 19:00
Sun 08 June 2008
Race 19:00
Het weerMontreal, Canada @ theweathernetworkDonder en bliksem wordt verwacht
Game on!