quote:
Op zondag 14 april 2013 15:38 schreef TripleM het volgende:Ik moet eerlijk zeggen; ik ben geen held met planten. De periode waarin mijn planten het het beste deden was de periode dat ik een kruidenplantje had dat om de 2 dagen slap ging staan. Alleen zo kregen al mijn planten regelmatig water

Haha. Ja, als de plant zèlf duidelijk aangeeft dattie dorst heeft, dan is het allemaal een stuk eenvoudiger...

quote:
Maar met de Schefflera gaat het aardig! Hij is al behoorlijk gegroeid sinds ik hem heb, en er zitten regelmatig nieuwe scheuten in. Soms worden bepaalde bladeren/takken geel, die haal ik er dan af.
Wat ik wel heb is dat sommige nieuwe bladeren mooi glimmen, en de oude bladeren dof zijn/worden. Ik dacht eerst dat het gewoon stof ofzo was, maar dat lijkt het niet te zijn. Misschien het niet regelmatig bewateren? Ik heb het ding ook nog nooit beneveld (heb (nog) geen plantenspuit), is dat wel goed?
De Schefflera is bij uitstek een plant die het prettig vindt om regelmatig te worden beneveld met de plantenspuit, dus die zou ik zeker maar even aanschaffen bij de blokker of de xenos of zo.

Wat betreft die oudere doffe bladeren: misschien is het een idee als je die eens voorzichtig schoonmaakt met een natte spons. Vindt de plant ook nog fijn. Heel vaak wordt 'oud' stof een beetje vettig en blijft het daarom aan de bladeren kleven.

Wat benevelen betreft, er is een eenvoudige 'regel' die in verreweg de meeste gevallen opgaat: planten met glad, stevig blad vinden dat over het algemeen genomen fijn. Heeft je plant echter behaarde bladeren, dan dus niet doen.
quote:
Ik probeer mijn leven overigens te beteren als het om plantverzorging gaat, ik vind planten in huis namelijk wel weer erg mooi/leuk.
Ja, het is een tijdje helemaal uit de mode geraakt om kamerplanten te hebben, maar gelukkig zie je weer steeds meer mensen toch een stukje groen in huis halen. Ik vind ze zelf gewoon mooi en het is ook een leuk idee, een stukje natuur in huis.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"